Aký je rozdiel medzi dvojicou anglických výrazov a ako sa dostať k desiatkam párov Yeezy naraz?
Prednedávnom sme ti priniesli rozhovor s človekom, ktorý sa naplno venuje resellingu a nakupovanie oblečenia a zbieranie archívnych kúskov sa preňho stalo zamestnaním. Reselling však nie je ani zďaleka jedinou cestou, ktorú si vyberajú ľudia na ceste za svojou kariérou vo svete módy a jedným z ďalších odvetví ti teraz priblíži Jakub Maceček. Má 21 rokov, narodil sa v českom Přerove a popri štúdiu obchodného managementu v Dánsku sa mu podarilo posunúť svoju záľubu v teniskách až na úroveň plug.
Ako si sa dostal do Dánska?
Do dánska som sa dostal primárne kvôli škole. Rozhodoval som sa, čo so životom, hrával som profesionálne futbal ale potom som sa zranil. Nechcel som študovať v Česku pretože nepodporujem spôsob výučby, pri ktorom musíš veci iba memorovať a nič z toho nemáš a v Dánsku ponúkajú aj praktickú stránku výučby, robiť reálne projekty s reálnymi firmami. To ma nadchlo, prihlásil som sa a podarilo sa mi tam dostať.
V Dánsku máš ako študent možnosť štipendia, ja som napríklad dva roky krájal zeleninu aby som sa uživil sám, čo je ale na druhú stranu veľmi dobré, pretože sa dokážeš osamostatniť a naučí ťa to myslieť inak.
Ako si na tom s módou? Si streetwear, sneakerhead alebo skôr high fashion typ?
Začal som na teniskách, to bola prvá vec ktorú som zbieral a doteraz sú pre mňa vášňou. Na dropy chodím tak 2-krát do mesiaca ale to závisí skôr od sezóny, niekedy chceš takmer všetko a niekedy takmer nič.
Baví ma mixovať high end a streetwear, thrift shopping, čiže svojim spôsobom všetko. Nezbieram nejaké hyped veci, snažím sa skôr vzdelávať o celej kultúre, čítať články a knihy, študovať príbehy značiek, ich background. Ten je veľmi silný pre marketing, ak poznáš príbeh, baví ťa tie veci spájať.
Plánuješ do budúcnosti spájať svoje štúdium s módou?
Móda ma zaujímala vždy a teraz sa to vyvinulo do takej úrovne, že ma to úplne pohltilo a snažím sa už realizovať svoje vlastné projekty.
Tenisky kupuješ dvakrát do mesiaca, znamená to že nie si reseller?
Nikdy som sa nepovažoval za resellera ale skôr za pluggera, keďže dokážem zohnať takmer všetko. Keď už sa objaví nejaká príležitosť, robím skôr väčšie objednávky, kedy ma kontaktujú ľudia so záujmom o viac limitované kúsky. Nikdy som ale nevykupoval internetové fóra a rovnako nemám čas na to, aby som každému zháňal Zebry a podobne.
Ako je teda možné, že sa ti v prípade určitých releasov podarí kúpiť desiatky párov v rôznych veľkostiach?
Keď som prišiel do Dánska, spoznal som kamaráta Lina z Číny, ktorý mi predstavil to, ako funguje trh s teniskami v Číne a Hongkongu. On mi ukázal ako to robiť vo veľkom, naučil ma, ako kúpiť naraz väčšie množstvo párov. Začali sme na jednom, potom dva, tri.... a vykalkulovalo sa to zrazu tak, že ich mávame desiatky. Fungujeme na objednávky, teda keď si od nás objedná nejaký resellerský obchod, s Linom vieme zohnať všetko, čo potrebujú.
Reálne to začína tak, že pred releasom dostaneme info o tom, koľko párov, aké veľkosti a za akú výkupnú cenu máme zohnať. Potom si vyhľadáme všetky raffle, kempovačky a online dropy. Časť sa ti podarí kúpiť za retail, čo pre teba samozrejme znamená väčší zisk, alebo prípadne v deň dropu kúpiš od ľudí priamo pred obchodom.
Zároveň mám v Dánsku známych, ktorí si otvorili obchod Hypetrade a tým sa snažím rovnako zháňať limitované kúsky do obchodu. Ide o dvoch kamošov, ktorí si založili kamenný resell obchod, kde kúpiš všetky aktuálne hype veci.
Zažil si už pri nakupovaní tenisiek aj nejakú bizarnosť?
Najzábavnejšia story, akú som kedy zažil sa mi stala, keď som kempoval asi 8 hodín na Yeezy 350 V2 Bred. Dostal som sa do obchodu ako prvý, niesol som svoj pár von z obchodu a v tom ma zastavil policajt, že by chcel vidieť, akú majú tie tenisky kvalitu a krútil hlavou nad tým, že platíme toľko peňazí za tenisky. Niekto to odfotil a hodil na Yeezy Talk, čiže sa zo mňa na krátku chvíľu stala hviezda internetu.
Ako vyzerá tvoj šatník a koľko máš topánok?
Nie som ten typ, ktorí si kúpi vec, dva krát si ju oblečie a potom ju predá. Ja si kupujem veci pre seba a nikdy ich nepredávam, mám zopár kúskov, ktoré si cením ale keďže investujem všetky peniaze do podnikania a veľa cestujem, handry sú pre mňa druhoradé.
Ak už cestujem, v danom mieste sa snažím vyhľadať všetky podujatia, či už módne alebo hudobné, budujem kontakty s obchodmi, ktoré zaznamenávam do svojej aplikácie. Zároveň ale robím proxy pre kamošov alebo nakupujem v rámci svojho biznisu.
Takže študuješ, cestuješ, funguješ ako plug a ešte podnikáš?
Presne tak. Aktuálne rozbiehame aplikáciu Street Where, čo je v podstate offline navigácia do obchodov po celom svete, momentálne máme zmapovaných cez 400 obchodov. Ide o to, že keď niekam cestuješ, napr. na trip alebo na dovolenku s frajerkou a nevieš kam máš ísť na nákupy, klikneš si na mapku, vyberieš si obchod a aplikácia ťa naviguje priamo na danú adresu. Okrem navigácie v našej aplikácii nájdeš aj otváracie hodiny, zoznam značiek, prepojenia na sociálne siete. Priviedol ma k tomu kamoš Nikolaj. Stretli sme sa na podujatí Sneaker Banquet, čo je v podstate dánsky Sneaker Con, kde sa resellujú tenisky. Pýtal sa ma, odkiaľ som, dal mi vizitku s tým, že by potreboval zmapovať najlepšie obchody v Česku. Ja som vizitku samozrejme zahodil, pretože som na to nemal čas, no potom som jedného dňa upratoval a našiel ju, tak som si aplikáciu stiahol, páčila sa mi samotná podstata, dali sme sa spolu do kontaktu a teraz už na tom pracujeme spolu.
Samotná appka vznikla ešte predtým, než sme sa spoznali. Vymyslel ju Nikolaj keď cestoval s rodičmi na dovolenku do Hongkongu; chcel si kúpiť tenisky ale nevedel kde. Bolo to zhruba pred dvomi rokmi ale v januári sme spustili poriadny update a od tej doby sa tomu venujeme naplno. Obaja sme však študenti, čiže času je málo a investujeme do toho všetky peniaze.
Čo pre teba znamená samotný fakt, že pracuješ pre aplikáciu Street Where?
Buď mám popredu dohodnutý meeting s majiteľmi obchodov, navštívim ich a bavíme sa spolu o tom, čo by mohli vylepšiť, ako ich vieme zapojiť do appky, poprípade nafotíme vlastné fotky; alebo dostanem podnet od ľudí, ktorí mi odporučia obchody zo svojho mesta. Dá sa to vybaviť aj online ale najradšej dané miesta navštevujem osobne. V aplikácii totiž zhromažďujeme len unikátne obchody s oblečením a teniskami (Footlockery a pod. tam nemáme, pretože to si dokáže nájsť každý).
Ktoré z obchodov ti zatiaľ utkveli v pamäti?
Osobne ma baví najradšej vyhľadávať miesta ako je napríklad tunajší Flace, The Mag, Hypetrade alebo Grail Point v Poľsku, čo sú naozaj unikátne obchody, ktoré by si bez našej appky pravdepodobne vôbec nenašiel, pretože by si musel sledovať všetky skupiny a stránky na Facebooku. Zaujímavé sú ale samozrejme aj veľké obchody ako Wood Wood, SNS, Solebox. Zatiaľ sme sa zameriavali prevažne na Európu, pretože tu žijeme a veľa tu cestujeme, no postupne mapujeme aj Ameriku, Afriku a v podstate celý svet.
Ako plánuješ svoju appku rozvíjať do budúcnosti?
Rád by som pridal v najbližšej dobe funkciu kalendára. Ak by si prišiel napr. do Londýna na víkend, aplikácia by ti ukázala, že v tvojom okolí je aktuálne VLONE pop up, A$AP Rocky má koncert a v nedeľu je release Yeezy alebo nejaký festival. Čiže ak niekam cestuješ, okamžite by si vedel kam sa ísť pozrieť a kde nakúpiť plus by ma určite bavilo ak by sme vedeli pridať na mapu aj všetky módne galérie, výstavy... niečo ako cestovateľská príručka pre ľudí, ktorý si idú módu a hudbu ako my.
Ako by si definoval dánsku módnu scénu?
V Dánsku sú ľudia ochotní priplatiť si za čokoľvek, či už to je bogo alebo Yeezy. Neváhajú toľko nad peniazmi, pretože priemerná mzda je u nich oveľa vyššia ako u nás a v kamenných obchodoch tak nemajú problém zaplatiť pomerne vysoké ceny za hyped veci. Zároveň je však v Dánsku oveľa väčšia módna komunita. Stačí sa prejsť po ulici a uvidíš dvadsať chlapcov v Yeezy na desiatich metroch.
Pop up Ill Deal x WTWLDN v dánskom Liafi Studio
A ako potom vnímaš našu domácu scénu okolo módy a resellingu?
Príde mi to tak, že u nás sa myslí len v malom a bojíme sa robiť veci vo veľkom. Každý sa tu len hejtuje a nikto nikoho sa tu nepodporuje navzájom. Chýba mi tu samotná komunita, miesta ako Flace kde môžeš prísť, pokecať o móde, pochillovať a niečo kúpiť. Zároveň tu je málo eventov, ktoré by boli zaujímavé pre mladých ľudí. Napadajú mi maximálne tri, plus zopár pop upov v obchodoch s teniskami, ktoré síce robia svoju prácu skvele, no chýbajú mi tu veľké výstavy, veľtrhy s teniskami a oblečením, ako je tomu v zahraničí. Zároveň si domáci málo cenia takýchto udalostí, nechcú to podporiť a nevážia si to, že niekto si dal s podobným podujatím veľa práce.
Ďakujeme za rozhovor.