Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 24. 8. 2019 meniny má Bartolomej

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Tech - Autá
6
Martin Mičuda
27. jún 2017, 11:41

Chiron je lepší ako momentálne dokáže byť. Rýchlosť 500 km/h nezvládne, za svoj limit však nemôže

Potenciál nového Bugatti nelimituje ani aerodynamika či výkon, ale niečo iné.

Martin Mičuda
27. jún 2017, 11:41
Chiron je lepší ako momentálne dokáže byť. Rýchlosť 500 km/h nezvládne, za svoj limit však nemôže
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pokiaľ ide o nové super či hyperšporty, najväčšia pozornosť sa upriamuje na ich výkon, respektívne akceleráciu. Za ostatné roky sme totiž svedkami noviniek, ktoré dokážu akcelerovať na sto kilometrovú rýchlosť z pokoja za čoraz kratší čas. Inými slovami, pomaly, ale isto sa začína šprint produkčných vozidiel z 0 na 100 km/h približovať k dvom sekundám. Na opačnej strane rýchlostných parametrov, teda maximálnej rýchlosti, nastal však menší útlm. V zásade sa tomu nemožno čudovať, veď bežný človek, za bežných podmienok a na bežnej ceste nevyužije ani len maximálku 250 km/h, čo je méta, ktorú v dnešnej dobe vedia atakovať už aj obyčajné autá. O rýchlostiach nad 300 či nebodaj 400 km/h a ich reálnom využití nemusíme ani debatovať, predsa ale ide o údaj, ktorý v istom slova zmysle vie zaujať či ovplyvniť zákazníka pri kúpe. Svoje by o tom mohlo vedieť najmä Bugatti, ktoré do nemalej miery stavia svoje počiny za účelom stanoviť rekord v maximálnej rýchlosti a aj nový Chiron je toho dôkazom. Lenže...

 

Chiron je lepší ako momentálne dokáže byť. Rýchlosť 500 km/h nezvládne, za svoj limit však nemôže

 

V duchu Guinessovej knihy rekordov je Veyron stále oficiálnym držiteľom rekordu v najvyššej rýchlosti medzi produkčnými automobilmi - model Super Sport dosiahol na trati Ehra-Lessienm v roku 2010 s deaktivovaným obmedzovačom rýchlosť 431,072 km/h v smere proti vetru, resp. 434,211 km/h pri testovaní s vetrom. Dokonca, na rovnakej trati dosiahol čínsky závodník Anthony Liu rýchlostný rekord aj s otvorenom verziou Veyron Grand Sport Vitesse WRC. Pokoril totiž hranicu 400 km/h, pričom maximálna rýchlosť sa vyšplhala až na úroveň 408,84 km/h, čím ide naďalej o najrýchlejší sériový automobil bez strechy na svete. Bugatti sa však už dlhé roky netají tým, že s Chironom chce svoj vlastný rekord prekonať, doposiaľ sme sa však pokusu o rekord nedočkali. Môžu za to dva aspekty, i keď ten prvý je len otázkou času, kedy sa zmení. Bugatti v súčasnosti nestíha ani pokrývať dopyt po rezervovaných exemplároch, nieto ešte nejaký vyrobený kus patrične pripraviť a zobrať na testovaciu trať (i keď na Nürburgringu sa posledné obdobie objavuje jeden testovací Chiron,  že by snaha o nový lap rekord?!).

 

Kameň úrazu je ale niekde úplne inde. Zo zákulisia značky sa síce objavujú správy o tom, že najbližším cieľom je pokoriť hranicu 450 km/h, avšak prvotným zámerom bolo atakovať 300 míľ za hodinu, čiže 483 km/h, respektíve napokon aj 500 km/h. Ako sa ale ukazuje, ambiciózny plán je, bohužiaľ, v nedohľadne. Ako asi tušíte, zásadným problémom sú pneumatiky. Andy Wallace, jeden z testovacích jazdcov, totiž otvorene povedal, že v súčasnosti neexistujú na svete pneumatiky, ktoré by dokázali zvládnuť takúto rýchlosť. Pointou je pochopiteľne nielen odpor ako taký, ale hlavne prítomnosť extrémne veľkej odstredivej sily (nielen) na kolesách. Ako uvádza na príklade sám Wallace, pri rýchlosti 420 km/h je preťaženie kolies a pneumatík tak enormne veľké, že len maličký 2,5-gramový ventil pri tejto rýchlosti váži približne 7,3 kilogramu!

 

Chiron je lepší ako momentálne dokáže byť. Rýchlosť 500 km/h nezvládne, za svoj limit však nemôže

 

Nie je žiadnym tajomstvom, že Bugatti úzko spolupracuje so spoločnosťou Michelin a dvornými technikmi, ostatne, už aj obutie predošlého Veyronu nebolo zďaleka konvenčné. Doposiaľ však svetlo sveta neuzreli pneumatiky, ktorými je možné osadiť štandardne homologizované vozidlo atakujúce také rýchlostné méty. Ľudia z Michelinu tvrdia, že v tomto momente neexistuje technológia, ktorá by umožňovala prekonať vozidlu hranicu 280 míl za hodinu, teda viac než 450 km/h. V najbližšom časovom horizonte tak budeme určite svedkami snáh o pokorenie "aspoň" avizovanej 450-ky, k bájnej 500-ke sa však tak skoro žiadny automobil nepriblíži. Bez debaty ale treba podotknúť, že práve Chiron má k päťstovke určite najbližšie, a to nielen preto, že do tejto rýchlosti ma ciachovaný rýchlomer.

 

Ako aj viacerí interní technici prízvukujú, konštrukčne, teda po stránke aerodynamiky, pohonu i podvozku by Chiron túto hranicu vedel dosiahnuť. Dokonca, Andy Wallace prezrádza viacero postranných detailov, ktoré jasne naznačujú, že táto 16-valcová famóznosť bola vyvíjaná za účelom zvládať mimoriadne rýchlu jazdu. Bežné automobily majú napríklad interiérové obrazovky s rozlíšením 125 dpi, Chiron sa však pýši až 300 dpi displejmi, čo je na úrovni špičkových displejov v iPhone 6. Palubný počítať tak vie zobraziť obrovské množstvo informácii naraz a veľmi kvalitne, navyše, dané údaje sa v závislosti od rýchlosti prispôsobujú - čím ide vozidlo rýchlejšie, tým nenej informácii skrz väčšiu bezpečnosť zobrazuje. Niektoré zobrazované dáta vie systém prediktívne predvídať, čím vie vodiča vopred informovať či upozorniť.

 

Chiron je lepší ako momentálne dokáže byť. Rýchlosť 500 km/h nezvládne, za svoj limit však nemôže

 

Wallace dokonca poukázal aj na to, že predné špičkové full-LED svetlomety rozložené do osobitných 4 segmentov dokážu tak precízne (jasne a do veľkej diaľky) dávkovať svetlo v závislosti od rýchlosti, že s Chironom je možné uháňať 400 km/h aj v noci! O prítomnom hliníku, karbóne a iných kompozitných materiálov, či až 420-milimetrových karbón-keramických kotúčoch brzdového systému netreba bližšie polemizovať, no a kapitolou samou o sebe by mohla byť nielen plejáda sofistikovane uložených chladičov, ale aj zadné 5-úrovňové krídlo. Chiron tak netají obrovské predpoklady, za svoje limity však v konečnom dôsledku nemôže, keďže jeho potenciál narazil na nemilosrdnú fyziku. V tomto momente tak naozaj nikto nevie, respektívne nevie relevantne podložiť to, čoho by bol po stránke maximálnej rýchlosti Chiron schopný, keby problémom neboli pneumatiky. Čas však ukáže. 

 

Na záver len dodávam, že o pohon sa stará obrovská 8-litrová W16-ka so štvoricou turbodúchadiel (o 68 % väčšie než mal Veyron), ktoré agregát preplňujú v dvoch stupňoch - do 3 800 otáčok sú "aktívne" len dve. Výsledok je famózny - 1 103 kW / 1 500 koní a dych-berúci krútiaci moment vo výške až 1600 N.m v spektre od 2000 - 6000 otáčok za minútu! Motor známy z Veyronu dostal nové vstrekovanie, medzichladiče, karbónové sanie, väčšie turbá, novo-vyvinuté výfukové potrubie či až šesticu katalizátorov. O prenos sily na všetky štyri kolesá sa stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Chiron váži až 1 995 kg, akceleráciu z 0-100 km/h zvládne za menej ako 2,5 sekundy, na dvestovke je za menej ako 6,5 sekundy, no a cez tristovku sa prehupne len za necelých 13,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 420 km/h, uvidíme však, kam ručička rýchlomera zájde po jeho odblokovaní. Nechajme sa teda prekvapiť...

 

Zobraziť galériu 7 galeria
Ohodnoť článok
88
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.