Hi-tech autá, o akých si možno ešte ani nepočul.
Nevedia, čo s nimi v blízkej budúcnosti bude, no majú jasnú víziu a ambiciózny cieľ priniesť do driemajúceho automobilového priemyslu inovácie v podobe pokročilých zobrazovacích technológií, plne autonómnych riadiacich režimov alebo čisto elektrického pohonu s hybridným superkondernzátorom. Reč tu je o začínajúcich výrobcoch, alebo inými slovami start-upoch, a ich osobných automobiloch bez motora na fosílne palivá, ktoré by mali v rozpätí niekoľkých mesiacov až rokov začať brázdiť cesty.
Na čo všetko sa teda možno tešiť? Aj keď existuje podstatne viac avizovaných elektromobilov, týchto päť kúskov si zaslúži pozornosť hlavne vďaka tomu, že sú naozaj blízko k realite. Tentokrát teda vynecháme futuristicky vyzerajúce koncepty a miesto toho sa radšej pozrieme na to, ako vyzerá veľmi pravdepodobná podoba budúcnosti mobility.
TOMAHAWK
Stovka v športovom režime za niečo okolo dvoch sekúnd a dojazd až 600 kilometrov na jedno plné nabitie prítomného 100 kWh akumulátora. Kanadský start-up Dubuc Motors plánuje v roku 2018 začať s výrobou športovo ladeného kúsku z uhlíkových vlákien, kde budú zabezpečovať pohon až štyri výkonné elektromotory. Pri vývoji však nezabudli ani na integráciu 360-stupňovej kamery, ktorá v podstate nahrádza tradičné spätné zrkadlá. Šoférovi a pasažierom vozidla teda poskytne pohľad na to, čo sa okolo nich momentálne deje.
"TOMAHAWK je kombinácia biznisu a pôžitku, ktorá prepája človeka a stroj prostredníctvom jej virtuálneho sveta. Spolu so šokujúcim výkonom, dômyselnosť priestrannej interiérovej kabíny zaisťuje komfort v podobe čistej extázy!"
Výrobca nám plány s TOMAHAWKom síce oznámil už dávnejšie, až v týchto dňoch vyplávali na povrch technické špecifikácie vrátane toho, že už počas počas budúceho roka plánujú spustiť montážne linky. Tu je pár fotografií spolu s pekne spracovaným videom.
Fisker EMotion
Za ďalším vizuálne podareným elektromobilom so športovým nádychom stojí celkom známe meno z automobilového priemyslu, ktoré má prsty aj v dizajne viacerých modelov tradičných áut od renomovaných značiek ako je BMW či dokonca Aston Martin.
Fisker EMotion, ako je vidieť nižšie, ponesie dizajn so športovým nádychom a jeho konštrukcia pozostáva z ľahkých aj pevných uhlíkových vlákien. Čo sa týka dojazdu, tak ten pri krotkej nohe ponúka až 650 kilometrov. Nepôjde však o obyčajný elektrický pohon, ale niečo, čo tu vraj ešte nebolo. A aj keď dánsky výrobca zatiaľ veľa informácií neprezradil, internetom už pomerne dlho koluje zmienka o zaujímavej alternatíve za bežné batérie, takzvanom hybridnom superkondenzátore, ktorý má byť súčasťou avizovaného elektromobilu.
Ostrieľaný priemyselný dizajnér Henrik Fisker a jeho začínajúca spoločnosť Fisker nám svoju nadchádzajúcu novinku odhalí v plnej paráde až v auguste, no už teraz sa môžeme pokochať ešte pomerne čerstvými fotografiami, kde je EMotion zachytený z viacerých uhlov pohľadu. Doteraz boli dostupné iba rendery.
Faraday Future FF 91
Priebojný americký start-up Faraday Future si vyslúžil pozornosť najmä vďaka netypicky vyzerajúcemu elektromobilu s označením FF 91. Ten začiatkom tohto odhalil svoje chválihodné technické špecifikácie, z ktorých začali viaceré známe technologické weby doslova šalieť.
Crossover zahŕňa ako až 130 kWh batériu s výdržou plus mínus 700 kilometrov, tak aj dychberúcich 1 050 koní, pričom na trati dokázal zrýchliť z nuly na stovku za 2,59 sekundy, píše web Electrek. Výrobca sa však ohradil zlými podmienkami a tvrdil, že jeho ambície siahajú oveľa vyššie, čím myslel presne o 0,20 sekundy kratší čas.
Vo výbave ale nebudú chýbať ani bezdrôtová LTE konektivita, čiže pripojenie k mobilnému internetu, Wi-Fi anténa, inteligentné LED osvetlenie pre brzdy aj smerovky a ak používateľ aktivuje 360-stupňovú kameru, nadobudne vďaka prítomným displejom v interiéri panoramatický pohľad na okolie vozidla, takže sa bočné spätné zrkadlá môžu skryť priamo do karosérie.
Uniti L7e
V tomto prípade nebude reč ani tak o aute ako takom, ale skôr o nejakej ťažšej štvorkolke z biomateriálov a uhlíkových vlákien, ktorú budú poháňať dva elektromotory. Za kompaktným vozidlom do mestského prostredia stojí švédsky start-up Unity Sweden a ako sme sa pred nedávnom dozvedeli, po úspešnej crowdfunding kampani pritiahol pozornosť nemeckého priemyselného giganta Siemens, z čoho neskôr vznikla celkom ružová spolupráca.
Príchod prvého fungujúceho prototypu možno očakávať už koncom roka 2017. Cenovka dokončeného kúsku by sa mala pohybovať okolo tých 22-tisícoch dolárov. Výroba elektrického mini-auta L7e s heads-up displejom, rozšírenou realitou a autonómnymi kapacitami odštartuje začiatkom roka 2018. Dostupné informácie hovoria, že ročne plánujú vyrobiť približne 50-tisíc kusov.
Rovnako vieme o 15 kW motore, pričom tie budú až dva. Od maximálnej rýchlosti netreba mať žiadne veľké očakávania, pretože zhruba 400 kilogramové vozidlo viac ako 130 kilometrov za hodinu vraj nedá. To isté však platí aj o dozajde, ktorý kvôli skromnému priestoru pre batériu ponúka 150 až 300 kilometrov. Na výber bude z dvoch odlišných (11 a 20 kWh) batérií.
Lucid Air
Niektoré prvky exteriéru luxusného sedanu Air môžu niekomu pripomínať charakteristické dizajnové črty vyššie spomínaného modelu FF 91 od Faraday Future. Základný model elektromobilu s predným náhonom ponúkne výkon 400 koní a jeho plne nabitá batéria zase takmer 400-kilometrový dozajd. A hoci sa už začali prijímať predbežné objednávky s nevyhnutným depozitom v hodnote 2 500 dolárov, príchod prvých kusov údajne nenastane skôr ako v roku 2019.
Americký výrobca Lucid Motors, kde pracuje celkom dosť odborníkov so skúsenosťami z iných automobiliek, získal viacero väčších investícií, a to aj od čínskeho giganta LeEco, vďaka ktorým si počas minulého roka finančne polepšil o viac ako 130 miliónov dolárov.
Lucid Air dostane takú technologickú výbavu, akú vyžaduje plne autonómne riadenie prostredníctvom inteligentného počítača, čo znamená, že na spotrebiteľský trh dorazí ďalší nebezpečný konkurent, ktorý má na muške elektrické sedany so značkou Tesla. Zmienka ale padla aj o troch dotykových displejoch či špičkovom audio systéme a jeho 10 reproduktoroch.
Potenciálni zákazníci dostanú na výber hneď z viacerých možných konfigurácií, pričom tá najlepšia disponuje výkonom 1 000 koní, podstatne väčším dojazdom a zároveň i poriadne mastnou cenovkou. Tá sa totiž vie veľmi rýchlo vyšplhať až na slušných 100-tisíc dolárov, čo však zákazník, logicky, pocíti aj na samotnej výbave.