Aj tento mesiac sme pre vás pripravili prierez filmovou históriou s vyše tromi desiatkami titulov, ktoré sa oplatí pozrieť.
Jar je v plnom prúde a naša pravidelná rubrika pokračuje. Na každý deň v mesiaci vám súhrnne odporúčame jeden film od 30. rokov po súčasnosť. Z každej dekády vyberáme tri počiny a zvyšné dni dopĺňame stále nejakými bonusmi. Výber je vždy rôznorodý, takže okrem najväčších peciek a klasík odporúčame aj menej populárne, ale vždy zaujímavé snímky z rôznych kútov sveta, ktoré sa oplatí vidieť. Nejde o žiadny rebríček, ale o tipy na rozšírenie kinematografického vzdelania. Dúfame, že vás náš Filmový kalendár osloví a získate množstvo inšpirácie na to, čo pozerať. Májové tipy sú nasledovné.
30. roky
Detektív Nick v New Yorku (The Thin Man, réžia: W.S. Van Dyke, 1934)
Prvý zo šiestich príbehov detektívnej manželskej dvojice. Nie príliš vzrušujúcu kriminálnu linku neuveriteľne ťahá hore úžasná hlavná dvojica. Nick a Nora sú totiž jedným z najsympatickejších párov, aké kinematografia splodila. Tradičné klišé pátrania po vrahovi je okorenené veľkou dávkou humoru a iskrenia medzi ústredným duom. Štyri oscarové nominácie vrátane najlepšieho filmu a réžie. Výborná zábava.
Úžasná udalosť (Mr. Deeds Goes to Town, réžia: Frank Capra, 1936)
Mnohí z vás určite poznajú verziu, v ktorej si vidieckeho prosťáčika, dediča ohromného majetku, zahral Adam Sandler. Tie pravé hody však podávali majstri Frank Capra a Gary Cooper. Kombinácia vynikajúcej romantickej komédie s odľahčenou súdnou drámou spoľahlivo pobaví aj 80 rokov od svojho vzniku. Držiteľ Oscara za najlepšiu réžiu a ďalších štyroch nominácií.
Dáma s kaméliami (Camille, réžia: George Cukor, 1936)
Historická romanca Alexandra Dumasa ml. bola sfilmovaná mnohokrát. Najslávnejšou však ostáva táto verzia, kde si ženu túžiacu žiť na vysokej nohe zahrala nezabudnuteľná Greta Garbo. Strhujúci dej a fantastický herecký výkon hlavnej hviezdy dokážu stále spoľahlivo dojať.
40. roky
Hrozná hnevu (The Grapes of Wrath, réžia: John Ford, 1940)
Adaptácia Steinbeckovej klasickej predlohy, patriacej k povinnému čítaniu, je perfektne natočená a ešte lepšie zahraná. Depresívny, kritický a nepríjemný pohľad na hospodársku krízu v 30. rokoch je doteraz radený medzi najlepšie diela kinematografie. Skvelý filmový zážitok bol ocenený Oscarmi za réžiu a herečku vo vedľajšej úlohe. Ďalších 5 nominácií ostalo nepremenených.
Otázka života a smrti (A Matter of Life and Death, réžia: E. Pressburger, M. Powell, 1946)
S trochou irónie by sa to mohlo brať ako romantická verzia Nezvratného osudu. Mladý pilot omylom unikne smrti a na druhom svete sa nadpozemské sily rozhodujú, ako to bude s jeho životom ďalej. Rovnako, ako väčšina počinov slávnej režisérskej dvojice, je aj tento príbeh odohrávajúci sa v dvoch paralelných svetoch vizuálne absolútne úžasný. Život mu dodávajú takisto veľmi sympatické postavy. Zabudnutý klenot.
Kráska a zviera (La Belle et la bête, réžia: Jean Cocteau, 1946)
Kiná ešte stále valcuje nový muzikál z dielne Walta Disneyho, preto by možno nebolo na škodu si pripomenúť aj túto slávnu francúzsku verziu so Jeanom Maraisom. Vizuálne nádherné a citlivé dielo už dávno patrí do Zlatého fondu kinematografie a bola by veľká škoda, aby sa naň pod tlakom súčasnej verzie zabudlo. Príbeh síce neprekvapí, no stále dokáže strhnúť.
50. roky
Všetko o Eve (All about Eve, réžia: Joseph L. Mankievicz, 1950)
Po dejovej a hereckej stránke takmer dokonalé dielo, trpí možno až príliš pomalým tempom. To by vás však nemalo odradiť. Spolu s La La Landom, Titanicom a Návratom kráľa doteraz spoludržiteľ rekordu najväčšieho počtu oscarových nominácií. Príbeh starnúcej divadelnej hviezdy nakoniec triumfoval v šiestich kategóriách a v malej úlohe sa tu objaví aj Marilyn Monroe.
Zabíjanie (The Killing, réžia: Stanley Kubrick, 1956)
Pätica zločincov si naplánuje vylúpenie dostihovej dráhy s cieľom ukoristiť 2 milióny dolárov. Ich plán však zďaleka nie je tak dokonalý, ako si mysleli. Vynikajúco vystavaný a perfektne natočený film - noir od jedného z najvýraznejších tvorcov kinematografie. Kubrickove prvé majstrovské dielo má perfektný spád, napínavý dej aj skvelú atmosféru. Proste lahôdka pre každého.
Šťastie príde v nedeľu (réžia: Ján Lacko, 1958)
Jedna z najslávnejších a najvydarenejších slovenských komédií. Traja kamaráti permanentne kujú plány nad zháňaním peňazí, aby mali za čo podať tiket Športky. Vidina víťazstva podmieňuje všetko ostatné, hlavne keď do ich života vstúpi osudová žena. Sympatické obsadenie a množstvo vtipných situácií dokáže rozveseliť nejaké to daždivé víkendové popoludnie.
60. roky
Mestečko prekliatych (Village of the Damned, réžia: Wolf Rilla, 1960)
Vzhľadom na rok výroby a krajinu pôvodu sa tento vynikajúci kúsok nedostal do tohto nášho výberu. Tématicky však na tieto počiny naväzuje a v mnohom ich aj prekonáva, takže by ste o jeho existencii mali vedieť. Mrazivé komorné sci-fi o netypickej mimozemskej invázii má remake z dielne Johna Carpentera, no pôsobivosti originálu sa mu nepodarilo dosiahnúť.
Keby... (If..., réžia: Lindsay Anderson, 1968)
Mládež sa búri snáď od počiatkov ľudstva. O tom, čo by sa stalo, keby takáto revolta zašla do extrému, pojednáva táto britská klasika. Z polovice farebná a z polovice čiernobiela snímka dokáže klásť zaujímavé otázky, aj priniesť prekvapujúci dej. Proste poctivá autorská práca v hlavnej úlohe s excelujúcim Malcolmom McDowellom.
Polnočný kovboj (Midnight Cowboy, réžia: John Schlesinger, 1969)
Naivný vidiečan Joe prichádza do New Yorku, aby sa tu živil ako bisexuálny gigolo. Vidina bohatstva sa však rozplynie takmer okamžite po príchode do víru veľkomesta. Jeden z najvýraznejších počinov svojej dekády a víťaz 3 Oscarov (vrátane najlepšieho filmu a réžie) sa môže pýšiť skvelými hereckými výkonmi Johna Voighta a hlavne nezabudnuteľného Dustina Hoffmana, ktorého pouličná krysa patrí k jeho najlepším kreáciám.
70. roky
Vanishing Point (réžia: Richard c. Sarafian, 1971)
Kultové B-čko sa neskôr stalo jednou z hlavných inšpirácií Quentina Tarantina pre jeho poctu brakovej kinematografii Auto zabijak. Cesta za slobodou má rôzne podoby. V tomto prípade je ňou Dodge Challenger a zbesilá jazda skrz Spojené štáty. Manifest doby má mnoho fanúšikov nielen medzi divákmi, ale aj medzi slávnymi tvorcami.
Mladý Frankenstein (Young Frankenstein, réžia: Mel Brooks, 1974)
Keď sa synovec neslávne známeho vedca rozhodne pokračovať v jeho pokusoch, môže z toho byť aj kráľovská zábava. Paródia, láskyplná pocta aj pokračovanie hororových klasík štúdia Universal v jednom. Vynikajúce dielo patrí do výstavnej skrine žánru paródie a stále dokáže prekvapiť množstvom skvelých gagov, aj skvelou filmárčinou. Oscarové nominácie za najlepší scenár a zvuk je pre filmy podobného zamerania obrovskou raritou.
Šialený Max (Mad Max, réžia: George Miller, 1979)
Nedávno takmer každého nadchlo oživenie tejto legendárnej série. Nebolo by teda od veci si zopakovať, ako to všetko začalo. Depresívna akčná jazda s mladučkým Melom Gibsonom sa prekvapivo stala obrovským hitom. Bezútešný svet pod nadvládou motorkárskych gangov je oproti ďalším dielam relatívne krotký, no jeho príbeh je najtemnejší. Pokračovanie Road Warrior v zobrazení civilizácie pritvrdilo a stalo sa jedným z najikonickejších postapokalyptických vízií histórie.
80. roky
Sláva (Fame, réžia: Alan Parker, 1980)
Civilná a strhujúca štúdia prostredia a charakterov odohrávajúca sa na umeleckej vysokej škole. Úžasne zachytený prerod ambicióznych študentov na účelovo rozmýšľajúcich ľudí navyše zdobia strhujúce muzikálové čísla. Držiteľ dvoch Oscarov a ďalších štyroch nominácií je kultom a má aj vlastný, nie príliš vydarený remake.
Americký vlkolak v Londýne (An American Werewolf in London, réžia: John Landis, 1981)
Za veľkou mlákou mimoriadne populárny, no v našich končinách takmer neznámy komediálny horor. Balans medzi humorom, napätím a nechutnosťami síce nie je vyvážený tak dokonale ako napríklad u Sama Raimiho, no stále ide o jeden z vrcholných filmov s vlkodlačou témou. Jedna z najslávnejších scén premeny bola hlavným dôvodom pre udelenie Oscara za masky.
Raňajkový klub (Breakfast Club, réžia: John Hughes, 1985)
Päť spolužiakov ostane po škole a svoj čas sa rozhodnú tráviť po svojom. Ďalší film, ktorému sa v našich končinách nedostáva zaslúženej pozornosti a pritom ide obrovský kult. Neskorší scenárista Sám Doma sa preslávil najmä ako tvorca tých najlepších a najúprimnejších teenagerských filmov. A táto generačná výpoveď je z nich najlepšia.
90. roky
Námorná pechota (Navy SEALS, réžia: Lewis Teague, 1990)
Po Top Gune boli propagandistické projekty v móde, no žiadnemu z nich sa nepodarilo dosiahnuť slávy svojho vzoru. Tentoraz sa pozrieme do zákulisia fungovania tímu námornej pechoty a je to celkom slušná zábava. Množstvo bojových scén aj humoru v podaní sympatických postáv. Objektívne nie príliš vydarený, no s nostalgickými okuliarmi stále veľmi dobre pozerateľný akčňák.
Firma (The Firm, réžia: Sydney Pollack, 1993)
Prvá a asi aj najlepšia z adaptácií právnických thrillerov z pera Johna Grishama. Mladý idealistický právnik Mitch dostane ponuku pracovať vo veľkej firme. Po prvotnom nadšení však zisťuje, že nie všetko je tak ružové ako sa zdá. Skvelý scenár, výborné herecké výkony (Tom Cruise, Gene Hackman alebo Ed Harris), na Oscara nominovaná hudba a elegantná réžia klasika Sydneyho Pollacka sú zárukou kvalitnej žánrovky.
Sedem (Seven, réžia: David Fincher, 1995)
Jedno zo základných diel psychothrilleru a nestarnúca klasika má čo ponúknuť aj vo viacerých vrstvách. Pátranie dvoch detektívov po psychopatovi vraždiacom podľa siedmich smrteľných hriechov, dokáže opakovane zaraziť do sedačky. A čerešničkou na torte je famózny záver, ktorý nezmazateľne vstúpil do dejín. Obrovská lahôdka po scenáristickej, hereckej a najmä režijnej stránke. Ak vám tento skvost doteraz unikal, je najvyšší čas to napraviť.
00. roky
Smrť prichádza v bielom (Dead End, réžia: Jean - Baptiste Andrea, Fabrice Canepa, 2003)
Rodinný výlet naberie po zmene tradičnej trasy na nečakaných obrátkach. Prízrak ženy v bielom znamená pre cestujúcich smrť a pre diváka jedno veľké prekvapenie. Zabudnutý, no kvalitný horor má hustú atmosféru, funkčné ľakačky a relatívne nepredvídateľný dej.
Revízori (Kontroll, réžia: Nimród Antall, 2003)
Maďarská festivalová lahôdka nemusí sadnúť každému, no rozhodne dokáže zaujať. Partia revízorov prežíva v budapeštianskom metre množstvo bizarných situácií a sú pre cestujúcich rovnako nebezpeční ako násilníci, ktorích majú pacifikovať. Občas je to ako od Lyncha, občas ako od Boyla a celý čas ako z iného sveta.
Hokejový zázrak (Miracle, réžia: Gavin O´Connor, 2004)
Počas majstrovstiev sveta v hokeji si môžete čas spríjemniť aj najlepším počinom venujúcemu sa tomuto populárnemu športu. Príbeh amerického nároďáku pokúšajúceho sa zdolať na Olympiáde v roku 1980, v tom čase neporaziteľnú, ruskú zbornú. Režisér Warriora dodal výborné tempo či brilantne nasnímané a zostrihané scény zápasov. A takisto množstvo sympatických hrdinov, ktorým proste musíte fandiť. Výborná vec.
10. roky
Bláznivá, hlúpa láska (Crazy, Stupid, Love, réžia: Glenn Ficarra, John Requa, 2011
Kvalitných romantických komédií zameraných na mainstreamového diváka je ako šafránu, preto buďme vďační za každú z nich. Nečakane prepletená mozaika vzťahov stojí hlavne na výbornom castingu a inteligentnom scenári. Množstvo humoru a dokonalá chémia medzi hlavnými protagonistami dokáže rovnako pobaviť ako aj pohladiť po duši. Príjemná alternatíva na večer vo dvojici.
The Frame (réžia: Jamin Winans, 2014)
Ukážkový mindfuck sa ešte stále pohybuje až príliš mimo fanúšikovských radarov, preto je dobré si ho raz za čas pripomenúť. Za minimálne náklady, ale za to s veľkou chuťou a remeselnou zručnosťou natočené sci-fi vám poriadne prevetrá mozgové závity. Pre milovníkov diel s nejednoznačným výkladom, povinnosť.
Hidden (réžia: Matt Duffer, Ross Duffer, 2015)
Pred tým, než súrodenecké duo očarilo svet seriálom Stranger Things, vypustili do sveta tento komorný horor. Skvelá práca s atmosférou aj hercami vyvrcholí záverom, ktorý je možno až príiš B-čkový, no pre milovníkov hororov je rovnako lahôdkový ako ich omnoho slávnejší neskorší počin, čakajúci na svoju druhú sériu.
Seriálový bonus:
Mestečko Twin Peaks (Twin Peaks, réžia: David Lynch..., 1990)
Legendárne dielo Davida Lyncha čaká už onedlho pokračovanie. Vzhľadom na to, že súčasná generácia nie je s touto kultovkou oboznámená, je na čase sa do nej pustiť. Tradične lynchovská atmosféra, bizarné postavičky a malomestská idylka s viac tajomstvami, než dokáže jeden sympatický agent FBI zniesť. Neskôr vznikol celovečerný prequel s podnázvom Fire Walks With Me. Ten sa však nedočkal tak jednoznačne kladného prijatia.
Krátkometrážny bonus:
War Game (réžia: Peter Watkins, 1965)
Paradokument venujúci sa potenciálnym dopadom jadrového konfliktu je mrazivejší, než väčšina novších a drahších veľkofilmov venujúcim sa podobnej látke. Strhujúce dielo bolo ocenené Oscarom za najlepší dokument. Na jeho úspech nadviazal po dvoch dekádach rovnako vynikajúci Threads.
Animovaný bonus:
Mravec Z (AntZ, réžia: Eric Darnell, Tim Johnson, 1998)
Prvý animovaný film z dielne Dreamworks bol (a stále je) veľmi príjemnym oživením medzi animákmi. Humor vychádzajúci z prác Woodyho Allena a neuveriteľné hlasové obsadenie (Allen, Sylvester Stallone, Gene Hackman, Jennifer Lopez a mnoho ďalších hviezd) dokáže stále potešiť. Veľká škoda, že ostáva v tieni pixarovského Života chrobáka. Kvalitatívne ho totiž v mnohom prekonáva.
Nemý bonus:
Frigo na mašine (The General, réžia: Buster Keaton, Clyde Bruckman, 1926)
Pravidelný zástupca v rebríčkoch o najdôležitejšie a najlepšie počiny kinematografie patrí k vrcholným dielam Bustera Keatona. Diabolské tempo a obrovská dávka kreativity oslňuje v každej pasáži a ponúka jazdu, z ktorej by si mala brať príklad väčšina súčasných komédií. Nezabudnuteľná klasika.
Ktoré filmy ste si z našich predchádzajúcich tipov pozreli a ktoré vás zaujali z tohtomesačných?
Dajte nám vedieť v diskusii a vidíme sa opäť pri júnovej várke ďalších skvelých filmov.