Aj zubná kefka môže pomôcť.
Mám dokonalé telo - mám super vlákna - vyrábajú ma ručne - podporujem lokálne projekty - som ecofriendly. Takto sa predstavuje zubná kefka a hlavný produkt projektu Ecoheart, ktorého zakladateľom je len 26-ročný Slovák Roman Kovács.Bratislavčan nám priblížil pozadie celého konceptu: "Ecoheart sú predovšetkým ľudia, ktorí veria, že malé veci majú veľkú silu a môžu motivovať ďalších v našej krajine k pozitívnejšiemu a proaktívnejšiemu prístupu." Kefka má toto posolstvo najväčšmi pripomínať, ukázať v spôsobe jej výroby, že nielen Slovensko, ale aj Česko sú krásne krajiny hodné oveľa viac pozornosti, ako sa im dostáva teraz.
Práve vďaka zameraniu na produkt každodennej potreby má Ecoheart možnosť elimonovať veľkú ekologickú stopu tvorenú pri výrobe plastových alternatív. Kefky sú priateľskejšie k životnému prostrediu a okrem toho sa časť ziskov venuje na dobré veci. "Máme vyčlenených 10 % na neziskové projekty, ktoré pomáhajú skrášliť okolie, revitalizujú prírodu a pomáhajú ľuďom, ktorí to potrebujú. Pred pár rokmi sme začínali s prvým verejným posedením s knižnou búdkou zdarma, prešli k verejnému priestoru, v ktorom si ľudia mohli zdieľať jedlo. Boli to začiatky iniciatívy Free food, ktorú už mnohí poznajú. Neskôr sme darovali oblečenie sociálne slabším rodinám, pomáhali ľuďom bez domova, posielali kefky utečencom a deťom do Rwandy."
Po všetkých týchto iniciatívach sa rozhodli spustiť vyššie spomínaný projekt. Snahou je obnoviť časť bývalej kefkárne a tým prinavrátiť kus priemyselnej histórie späť do Bratislavy. Roman k občasným výhradám k momentálnemu miestu výroby poznamenal: "Mnohí z našich zákazníkov vedia, že výrobu máme momentálne zastrešenú v Číne. Práve toto je často problém pre nových zákazníkov. Snažíme sa im vysvetliť, že nakoľko v Európe nemáme funkčnú kefkáreň, tak to nejde vyrábať tu, aj keď máme náš vlastný dizajn, vlastné obaly a tak. Navyše nové stroje stoja niekoľko stotisíc, a to si nemôže ktokoľvek dovoliť."
Produktovým dizajnérom je Eugen Paulovič, ktorý sa s myšlienkou byť eco-friendly a zároveň "attractive" pohral bravúrne. Zvolil čisto lokálne materiály, dreviny zo Slovenska a z Česka, ktoré sú už vyradené a za normálnych okolností by sa spálili. Roman ešte upresnil výrobné materiály: "Kefky budeme vyrábať z tuzemských drevín ako dub, orech, v budúcnosti buk a jaseň, a využívať tak kvalitné materiály zo Slovenska. Týmto spôsobom dokážeme nielen znížiť ekologickú stopu nášho produktu, ale aj podporili lokálnu produkciu a výrobu. Taktiež nemôžeme zabudnú na vlákna, ktoré pochádzajú z Nemecka, korkové zátky vyrábané česko-slovenskou spoločnosťou Jelínek a sklenené tuby slovenskou spoločnosťou Stirilab. A skoro som zabudol na telo kefky, ktoré budeme upravovať voskom od slovenského včelára, prípadne olejovaním bio kokosovým olejom."
Aby sa všetko, o čom Roman a jeho tím sníva, mohlo zrealizovať, spustili crowdfundingovú kampaň na hithit, kde ich môžeš podporiť aj ty. Zozbierané peniaze majú poslúžiť na odkúpenie strojov z roku 1969, ktoré kedysi vyrábali viac ako 2 000 000 kefiek mesačne. Stroje sa uvedú do funkčnosti a výroba od prvého až po posledný krok môže prebiehať priamo na Slovensku. Tento priestor bude otvorený pre každého, kto sa bude chcieť pozrieť na výrobu a kus živej histórie. Trochu vzdialenejším cieľom je urobiť z výrobne chránené dielne dávajúce šancu hendikepovaným ľuďom, ktorí sú odkázaní na cudziu pomoc.
Držíme Romanovi palce a veríme, že sa mu podarí zlepšiť svoje okolie. Pretože ako on sám hovorí, "zmena sveta k lepšiemu začína každé ráno pri pohľade do zrkadla :)"