I keď je Chiron sériovým automobilom, od klasickej automobilovej produkcie má naozaj ďaleko.
Keď Bugatti predstavilo Chiron, väčšinová pozornosť bola upriamená na číselné parametre. Čudovať sa tomu nemôžeme, veď ide o megaauto, ktoré zaujme predovšetkým rýchlostnými údajmi, a to či už akceleráciou alebo maximálnou rýchlosťou ako takou. Predošlý Veyron je totiž doteraz oficiálne zapísaný v Guinessovej knihe rekordov, čo sa maximálnej rýchlosti týka, navyše, držiteľom rýchlostného rekordu je do dnešného dňa nielen "klasický" variant, ale aj verzia bez strechy. Bolo teda zrejmé, že Bugatti bude chcieť s nástupcom latku opäť posunúť a ostatne, inak tomu v skutočnosti ani nie je. Doteraz síce nedošlo k oficiálnemu meraniu a teda k pokusu o nový zápis do svetovej knihy rekordov, nový Chiron svojimi schopnosťami ale svet šokuje už aj v tomto momente. Dôkazom toho je aj náš predošlý článok, kde si môžete na autentickom videu pozrieť, ako dokáže táto brutalitka akcelerovať z 0 na 350 km/h.
Chiron však zďaleka nezaujme len tým, čo dokáže na ceste. Iste, kapitolou samou o sebe je samotná technika, vycibrený dizajn a celkové nastavenie, tentokrát ale narážame na ďalšiu skutočnosť. Nakoľko Bugatti už spustilo sériovú výrobu svojho nového želiezka v ohni a do dnešného dňa počíta s hneď niekoľkými vyrobenými kusmi a ďalšími v procese výroby, najnovšie nás automobilka zasvätila hŕstkou informácii o výrobnom procese. Ten si pozornosť zaslúži rozhodne tiež, keďže priložené štatistiky dávajú jasne najavo, že i keď ide o sériový automobil s cestnou homologizáciou, jeho výroba má od tej "pásovej" produkcie na míle ďaleko.
Špecifikácia
Výrobe pochopiteľne predchádza úvodná konfigurácia, ktorá v prípade vozidla tohto druhu predstavuje neskutočné množstvo variácií a vzájomných možností. Naznačuje to už i karoséria, nakoľko tá je tvarovo navrhnutá tak, aby kombinovala minimálne dva základné laky. V tom najúžsom výbere, teda bez možnosti špeciálnej konfigurácie je na výber 23 vonkajších farebných odtieňov (ďalších 8 je v karbónovom vyhotovení), zatiaľ čo tých vnútorných je až 31. K dispozícii je následne 30 odtieňov prešívania kože, 18 pre koberce, 11 pre bezpečnostné pásy. Samozrejme, pre tých náročnejších zákazníkov je špeciálny program, v rámci ktorého je možné si nielenže namiešať farebný odtieň podľa preferencie, ale aj siahnuť po exkluzívnejších materiáloch či značkovom príslušenstve. Krátko na to, ako vznikne finálna vizualizácia nového exemplára, prichádza na rad skutočná práca. Zaujímavosťou je, že každý kus dostane svoj osobitný "výrobný slot" a teda vlastný priestor vo výrobnej hale, čím môžeme každý Chiron označiť za jedinečný projekt. Mesiac predtým, ako začne samotná výroba, Bugatti zostaví karosériu pozostávajúcu z monokoku a šasi, aby sa kompetentní presvedčili, že všetko do seba zapadá v duchu prísnych štandardov. Napokon nasleduje nanášanie laku na všetky časti karosérie. Nakoľko ide o ručnú aplikáciu farby, ktorá sa nanáša až v 8 vrstvách, celý proces trvá približne tri týždne. Medzi jednotlivými vrstvami je nevyhnutné posledný vrstvu obrúsiť a vyleštiť.
Motor
Ďalší tím mechanikov už medzitým pilne pracuje na srdci, ktoré nemá medzi sériovými automobilmi obdobu. Dokonca, Chiron je výnimočný aj tým, že na súčasné trendy a všakovaké alternatívne pohony je verný "konvenčnej" jednotke. Mohutnú 8-litrovú W16-ku so štvoricou (!) turbodúchadiel, ktoré agregát preplňujú v dvoch stupňoch však za klasickú označiť nemožno i tak. Kvôli skutočne obrovskému agregátu boli dizajnéri nútení počítať s vyššou zadnou časťou, čím vo výsledku pôsobí Chiron naozaj mohutne. 1103 kW / 1500 koní a dych-berúci krútiaci moment vo výške až 1600 N.m v spektre od 2000 - 6000 otáčok za minútu ale hovorí za všetko. 16-valec známy z Veyronu sa pýši novým vstrekovaním, medzichladičmi, karbónovým saním, väčšími turbo-dúchadlami, novo-vyvinutým výfukovým potrubím a až šesticou katalizátorov. Chladiace potrubie je pritom také široké ako striekacie hadice v hasičských autách. Motor spolu so 7-stupňovou 2-spojkovou prevodovkou podlieha ešte umiestneným do karosérie 8-hodinovej zaťažkávacej skúške, testom sa ale motor nevyhne ani po jeho zasadení do karosérie.
Not seen this before: @Bugatti engine rig simulates a flat-out run of the @nuerburgring, #chiron #hypercars pic.twitter.com/pwu6IpVQKq
— James Mills (@squarejames) 18. marca 2017
Karoséria
Spojenie monokuku, karosérie a podvozkovej platformy spolu s prevodovkou trvá za prítomnosti vyškoleného personálu a robotizovaných stojanov celý jeden týždeň. Poskladanie jednotlivých komponentov dokopy predstavuje presné dotiahnutie až viac než 1800 skrutkových spojov. Tie sa uťahujú pomocou špeciálnych uťahovákov, ktoré sú akýmisi veľmi efektnými a presnými momentovými kľúčmi, čím je docielená požadovaná presnosť. Keďže väčšina z použitých nástrojov je pri montáži spojená s počítačmi, dátové krivky konštruktérom dávajú plnohodnotný prehľad o tom, či je všetko tak, ako má byť. Najzložitejšia časť výroby každého exemplára nastáva v momente, kedy dochádza k spojenie monokoku z kompozitného materiálu a zadnej motorovej platformy. Obe časti sú spojené 14 titánovými skrutkami, každá z nich pritom váži len 34 gramov! Akonáhle sa vozidlo osadí kolesami, príde na rad doplnenie motorového a prevodovkového oleja, brzdových, hydraulických a chladiacích kvapalín. Po dobu 10 minút následne prebieha skúška tesnenia jednotlivých čerpacích systémov a nádržiek. Ak skúška nepreukáže žiadne pochybenie, dochádza k prvému naštartovaniu. To je nepochybne pre pracovný tím najvzrušujúcejší okamih.
Meranie
Bugatti v čase, kedy je vozidlo po technickej stránke takmer hotové, postaví jeho "skelet" na valcovú brzdu, kde niekoľko hodín meria jeho parametre a správanie. Ide o dôkladne sledovaný proces uskutočňovaný v špeciálnej miestnosti a za prítomností odlišných teplotných podmienok, vrátane odlišnej simulácie vetra. Zaujímavosťou však je, že krátko na to je Chiron doslova pripnutý aj na špeciálne zariadenie, ktoré simuluje ostrú jazdu na Severnej slučke Nürburgringu. Pohonné ústrojenstvo mimochodom váži 628 kilogramov, vo výrobnej hale sa pritom súčasne pracuje na spomínaných osobitných pracoviskách na 12 jednotkách. 1 995-kilogramové Bugatti pokorí stovku za menej ako 2,5 sekundy, na dvestovke je za menej ako 6,5 sekundy, no a cez tristovku sa prehupne len za necelých 13,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 420 km/h, s tým, že ide o obmedzenie skrz používanie pre bežné cesty. Koľko by doslova letel Chiron bez neho je otázne. 420-ku pritom tento stroj dokáže atakovať len v tom najšportovejšom režime pod názvom Top Speed, ktorý bude možné aktivovať len po odomknutí (pôjde pravdepodobne o kód kľúča).
Here's how @Bugatti ensured the suspension of the new Chiron is up to the task of managing 1500bhp, @ST_Driving #hypercar #billionaireclub pic.twitter.com/1IEKEDQxu9
— James Mills (@squarejames) 17. marca 2017
Test vodotesnosti
Po týchto testoch dochádza k testom vodotesnosti. Ďalšie oddelenie tak simuluje výdatné 30-minútové monzúnové ďažde, čím sa testuje odolnosť voči rýchlemu a veľkému návalu vody. Až v momente, kedy vozidlo skúškami prejde, dochádza k "zariadeniu" interiéru. To trvá za normálnych okolností minimálne tri celé dni. Pokiaľ zákazník siahne po netradičnejších materiáloch a dekóroch, zasadenie interiéru môže trvať oveľa dlhšie.
Testovacia jazda
Finálne testovanie prebieha na francúzskom letisku v Colmar. Chiron tak zabalia do priehľadnej fólie a interiér osadia ochranným obalom, aby nedošlo k poškodeniu. Každý exemplár tak spraví niekoľko stoviek kilometrov, či už v kľudnom štýle alebo plnom nasadení. Spomeňme, že najnovšie Bugatti o rozmeroch 4 544 x 2 038 x 1 212 milimetrov stojí na 20" diskoch vpredu a 21" vzadu. Tie sú obuté do špeciálnych pneumatík Michelin Pilot Sport PAX 285/30 ZR20 vpredu a 355/25 ZR21 vzadu. O brzdenie sa starajú brzdy s 420, respektíve 400-milimetrovými kotúčmi a 8, respektíve 6-piestkovými strmeňmi. Pokiaľ vodič pilot vyhodnotí, že je všetko v poriadku, Chiron putuje naspäť do výrobnej haly.
Odovzdanie
V záverečnej fáze dochádza k odstráneniu ochranných prvkov a následne k vyše 6-hodinovému lešteniu v lakovni. Ako uvádza Bugatti, veľmi podobným postupom prechádzal aj Veyron, pričom pokiaľ došlo počas testovacích jázd k viditeľným škodám, daný kus ostal vo fabrike aj o tri týždne dlhšie, aby boli všetky nedokonalosti odstránené. Ešte predtým, ako prejde Chiron výstupnou kontrolou dochádza k dôkladnému vyčisteniu a nastaveniu všetkých prístrojov vrátane svetiel. Každý kus je poslaný do priestorov pre odovzdanie zákazníkovi až v momente, keď sa všetci vedúci pracovníci podpíšu pod finálny protokol, čím dávajú na zreteľ svoju spokojnosť s kvalitou výroby. Na záver dodajme, že Chiron už v "základe" stojí neuveriteľných 2,4-milóna €, pričom zďaleka nejde o posledné slovo, keďže opätovne sú v pláne všakovaké edície a verzie, vrátane tej otvorenej. Faktom ale je, že dokopy vznikne len 500 vozidiel nesúcich názov Chiron, pričom už údajne už približne 200 z nich pozná svojho majiteľa aj napriek tomu, že k ich doručeniu môže dôjsť až o rok.