Drizzy už dávno prekročil hranice hip-hopu. Stala sa z neho megahviezda, pohybujúca sa naskrze množstvo žánrov.
Keby sme aktuálnu popovú hudobnú scénu metaforicky znázornili ako nočnú oblohu, jednou z najžiarivejších hviezd na nej by bola tá Drakeova. Už čísla a mainstreamový úspech minuloročného albumu VIEWS naznačovali, že popularita kanadského rodáka stále rapídne rastie a, ako by Jay Z povedal, numbers don't lie. Ak by niekto predsa len pochyboval, viac než obstojným argumentom je i fakt, že Summer Sixteen Tour sa stalo najziskovejším turné v histórii hip-hopu. Drizzy si svoju slávu užíva, hudbou sa baví, a tak sa rozhodol, že nám v pomerne krátkom časovom období naservíruje ďalší projekt - More Life. Nemal to byť album, ale skôr akýsi playlist s cieľom spríjemniť publiku život. Okrem toho sa však stal dôkazom Aubreyho postavenia v popmusic.
Aby sme si ozrejmili predošlé tvrdenie, bude vhodné, ak si najskôr vysvetlíme rozdiel medzi playlistom a albumom, a dôvod, prečo označuje Drake More Life ako prvé menované. Za album sa väčšinou považuje súbor skladieb, ktoré spolu akýmsi spôsobom (témou, príbehom, zvukom či pôvodom) súvisia a navodzujú tak aspoň čiastočne celistvý dojem.
Playlist túto podmienku spĺňať nemusí. Playlist je jednoducho súbor skladieb, ktoré nás v ideálnom prípade bavia a ktoré sme z nejakého dôvodu dali dokopy. Drizzyho dôvod, prečo deklaruje More Life ako playlist, sme načrtli v úplne prvom odstavci, no dodáme, že tak istotne urobil i kvôli hudobnej mnohotvárnosti samotného projektu. Ten síce obsahuje prepracované prechody medzi zopár piesňami (4422 a Gyalchester), avšak ako celok spolu jednotlivé nahrávky nevytvárajú žiadny konkrétny obraz.
Ako potvrdenie celej úvahy môžeme uviesť počet piesní na trackliste. Ten sa vyštveral na 22, čo je na terajšie pomery dosť. Album by tým pravdepodobne trpel, VIEWS je koniec koncov dobrý príklad, ale playlistu sa to vďaka jeho rôznorodosti nijako výrazne nedotýka.
Ako povedal môj kolega: "Drake je momentálne turistom medzi žánrami," s čím absolútne súhlasím, zároveň v tom ale nevidím nič zlé. Ani sám Champagne Papi by sa neoznačil ako čistokrvný raper. Od začiatku má v obľube aj r&b, ku ktorému v poslednej dobe pridal najmä dancehall, trap a grime. Z každého zo spomenutých žánrov si niečo požičiava a komponuje to do svojich nahrávok, čo výrazne platí i o More Life, kde cítime jamajský patois či britský prízvuk. Grime a dancehall zanechali na tomto playliste výraznú stopu v podobe skladby No Long Talk a hostí ako Skepta či Giggs, respektíve vo forme tracku Blem.
Samozrejme, ďalšími dominantnými žánrami sú naďalej aj hip-hop a r&b. Aubrey rapuje na Gyalchester či vydarenej záverečnej piesni Do Not Disturb a pospevuje si na príjemnej Passionfruit, ale aj smutnejšej Teenage Fever.
Premiešaním žánrov sa mu darí neznieť monotónne a prinášať plejádu rôznych emócii, od túžby tancovať až po slzu v oku. V tomto ohľade treba pochváliť aj producentov, odvádzajúcich kvalitnú prácu, či už sa bavíme o Fortym, Boi-1da, Kanye Westovi, Frankovi Dukesovi alebo ostatných. Tí sa nešetrili ani pri samplovaní - pieseň Glow krásne využíva Devotion od Earth, Wind & Fire, KMT zase Sonica the Hedgehoga a Skeptov Shutdown, no a nech toho nie je málo, Drizzy viackrát sampluje i seba samého.
Množstvo songov na More Life je veľmi chytľavých. Je to následkom, na jednej strane, práve spomenutého striedania melódií, ale takisto aj Drakeovho prístupu k jednotlivým hudbám. Hoci si možno povieš, že Aubrey nie je lyricky na úrovni Jay Z-ho či spevácky na úrovni The Weeknda, často ich predbieha v tom, že dokáže pieseň spraviť zaujímavou a ľahko zapamätateľnou, inak povedané, implementuje do nej popové prvky, účinné refrény a dobre znejúci flow. Vďaka tomu sa dostal pod kožu miliónom fanúšikov a vďaka tomu vystrelil medzi najväčšie popové hviezdy sveta. Aj More Life má na mnohých miestach popový nádych, čo Champagne Papimu znova zafungovalo. Ak aj nie kvalitatívne, pretože popová minca má i svoju odvrátenú stranu, vyžadujúcu od obsahu skladieb jednoduchosť, tak určite aspoň v zmysle dosahu na ľudí. 300 miliónov streamov za prvý týždeň na Apple Music (rekord), 61 miliónov prehratí za jeden deň na Spotify (rekord), 505 tisíc predaných kópií za prvý týždeň, 1. priečka na Billboard 200 a vyrovnanie sa Eminemovi a Kanye Westovi na druhej priečke v počte number 1 albumov na Billboarde sú azda nepriestrelné argumenty.
Na playliste sa objavuje veľa hostí, a preto by, isteže, nebolo správne vyjadrovať všetku poctu len Drakeovi a producentom. Šéf stajne October's Very Own dobre vie, koho si na akú skladbu zvoliť, pretože hostia nič nepokazili. Opak je pravdou. V niektorých prípadoch sa stáva, že Aubreyho práve že posúvajú až na druhú priečku. Zástupcovia grimeu, Giggs a Skepta, hravo zvládli svoje časti (Skeptov interlude je výborný), 2 Chainz, Quavo a Travis Scott odohrali prinajmenšom ich dobrú klasiku, duá PND-ho a Champagne Papiho sú pravidelne viac než obstojné, čo platí aj v prípade Since Way Back, a Black Coffee a Jorja Smith pravdepodobne taktiež nikomu neprekážajú, i keď sa nepostarali o nič prelomové.
Schválne som vynechal zopár mien, pretože tie si zaslúžia špeciálne jednanie. Sampha ťa na 4422 privedie svojím excelentným spevom k zimomriavkam, Kanye West na Glow vyvolá dávku nostalgie a Thugger, rapujúci po anglicky, je len čerešničkou na torte. Možno škoda neúčasti The Weeknda, no jednoducho: "Can't have everything."
Obsahovo sa skladby na More Life pohybujú presne okolo tých tém, na ktoré sme u Drakea zvyknutí. V rapovom úvode Free Smoke dáva konkurencii najavo, ako sa neoplatí ísť proti jeho osobe a postaveniu, odkazujúc na Meek Milla, svoju pozíciu v hudobnom priemysle rozoberá i na Gyalchester, idea úspechu dominuje taktiež flautou ozdobenému songu Portland a koniec koncov aj na Glow.
Ďalším podstatným motívom sú, samozrejme, vzťahy so ženami, na ktoré sa Aubrey pozerá z rôznych uhlov. Skvelá nahrávka Passionfruit prináša pohľad dvoch ľudí, ktorí sa snažia udržať vzťah na diaľku (podoba s Marvin's Room), Teenage Fever opisuje horúčku zo stretnutia krásnych žien, akými sú nepochybne Rihanna a Jennifer Lopez, a Lose You spovedá Drizzyho najbližších ohľadom toho, či ich stratil pri honbe za slávou.
"I drunk text J-Lo / Old number so it bounce back"
"I'm blem for real, I might just say how I feel"
"Tat on my ribs like I do not know what permanent is"
"Hermès link, ice-blue mink"
Rovnako ako na ostatných projektoch, aj na More Life je záverečný track rapový s jednou dlhou slohou, v ktorej nám Drake tentoraz ponúka komplexný náhľad do svojho života nielen na turné. Na Do Not Disturb sa dozvedáme, že by chcel OVO Fest presunúť do 40-tisícovej haly, že počas písania VIEWS bol údajne veľmi naštvaný, no najmä, že po skončení európskeho turné sa na chvíľu utiahne do súkromia a vráti sa v roku 2018.
Na rozdiel od ostatných Drizzyho diel cítiť, že More Life bolo z veľkej časti nahrávané na turné a nie len doma v Toronte. Vďaka tomu sa na Aubreyho pozeráme akoby z odlišného uhla, čo je celkom pozitívne a oproti predošlým projektom netradičné. Okrem rodiska 6 Goda tak dostavajú shout-outs aj britské mestá ako Londýn a Manchester, Nemecko alebo Jamajka. Tento fakt len potvrdzuje, že Drake už dávno presiahol hranice Kanady a stala sa z neho internacionálna popstar. Na druhej strane však táto hviezda nezabúda na svojich OVO priateľov, o ktorých sa stará a ktorí sa viackrát na More Life objavujú v pozícii rozprávačov, napríklad Baka hneď na konci prvej piesne.
Zážitok z hudby - ten nám chcel Drake ponúknuť formou playlistu More Life. Výsledok je taký, že sme ho aj dostali. Projekt mieša viaceré hudobné žánre, od hip-hopu, cez grime až po dancehall, a robí to chytľavým, popovým spôsobom. Producenti navodzujú na každej skladbe tú správnu atmosféru a jednotliví hostia plnia svoje funkcie, navyše prinášajúc aj ďalšie príjemne oživenie. Aubrey sa obsahovo aj hudobne pohybuje v rovinách, v akých sme to od neho očakávali, tematicky neprichádza v podstate s ničím novým, no aj tak nás baví, pretože neznie monotónne. Drake určite nie je prototypový raper, je to popstar s hip-hopovým nádychom, a taký je i hudobný mix titulovaný More Life. Kvalitou prekonáva VIEWS, preto 7,5/10.