Pondelok 23. 7. 2018 meniny má Oľga

hľadaj na refresheri

Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

Svet IT je v dnešnej digitálnej dobe mimoriadne lukratívnym biznisom. Svoje o tom vedia aj v slovenskej softvérovej agentúre Inloop.

28. marec 2017, 15:39

Svet IT je v dnešnej digitálnej dobe mimoriadne lukratívnym biznisom. Svoje o tom vedia aj v slovenskej softvérovej agentúre Inloop.

Mobilné aplikácie nám robia spoločnosť od momentu, kedy ráno otvoríme oči. Či už je to čítanie správ, spravovanie účtu cez internet banking, hranie hier alebo trávenie času na sociálnych sieťach, život si bez týchto užitočných pomocníkov dnes už ani nevieme predstaviť.

 

Za všetkými týmto appkami stoja skúsení vývojári, ktorí strávia pri ich programovaní neraz celé hodiny. Na konci sa avšak dostaví pocit radosti. Nielen pre to, že človek môže otestovať niečo, čo sám vytvoril, ale zároveň treba podotknúť, že ide o veľmi výnosný biznis.

 

O tom, že digitálne zručnosti sú dnes veľmi dôležité, sa presvedčila aj partia nadaných Slovákov, ktorí spoločne založili svetoznámu softvérovú agentúru Inloop. My ti dnes prinášame rozhovor s Martinom Adamekom, riaditeľom tejto úspešnej spoločnosti.

 

Martin Adamek

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

 

Vedel by si prosím našim čitateľom predstaviť vašu firmu? V ktorom roku vznikla a ako sa to celé vlastne udialo?

Inloop je softvérová agentúra, to znamená, že vyrábame softvér na zákazku pre našich klientov. Vznikli sme v roku 2012 náhodným stretnutím troch ľudí na Android meetupe. Deväťdesiat percent príjmov tvoria mobilné aplikácie, z toho okolo 50 percent tržieb prichádza z USA. Za päť rokov sme vyrástli na 115 ľudí s obratom 4,6 milióna. Celé to vzniklo v Žiline, kde som sa vrátil po 6 rokoch v Prahe. Začal som organizovať stretnutia Android vývojárov, pretože mi veľmi chýbala lokálna komunita. Práve tu vznikol ten náhodný moment a spoznal som dvoch budúcich spoločníkov, Jozefa Šimka a Daniela Nováka. Po pol roku debát sme si povedali, že to skúsime spoločne a zvyšok je história.

 

Áno, podarilo sa vám vybudovať úspešnú spoločnosť. Dnes sa už dá povedať, že internet a mobilné aplikácie ovládli náš život. Čím si získali teba?

Je úžasné, že po par hodinách programovania vidíš výsledok na zariadení a môžeš naprogramovať prakticky čokoľvek. Mne sa to strašne páči, že hneď vidím, čo som vytvoril a môžem si to vyskúšať. Možnosti sú neskutočne veľké. Od senzorov, internetu, GPS a tak ďalej. Veľkým lákadlom bol pre mňa hlavne spôsob distribúcie cez App Store, ktorý prepája tvorcov s obrovským množstvom zákazníkov priamo v ich telefóne.

 

Keď sme už pri tom internete, ako dôležité sú podľa teba digitálne zručnosti? Čo by si odporučil mladým ľuďom?

V dnešnej dobe sú úplne nevyhnutné, o budúcnosti ani nehovorím. Odporučiť niečo univerzálne sa nedá, ale keď niekoho baví dizajn, nech si skúša kresliť v grafickom editore a nech sa učí skúšaním. To isté platí o programovaní, online marketingu a tak ďalej. Máme tu dobré školy, internet priniesol globálne možnosti, máme tu špičkových programátorov, ktorí obstoja v celosvetovej konkurencii. Za mňa osobne, čím viac IT-čkárov budeme mať, tým lepšie. Vyrábajte weby, mobilné aplikácie, alebo niečo, čo vás bude baviť. Trh práce je hladný po talentoch.

 

TIP: Chceš získať digitálne zručnosti potrebné na rast svojej firmy, kariérny rozvoj alebo len na zvýšenie sebadôvery? Odporúčame ti bezplatný online kurz Digitálna garáž

 

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

 

Do akej miery je pre vás dôležitý online marketing?

Tím máme skúsený, ale v marketingu sme veľa vody nenamútili. Web sme nestihli aktualizovať viac ako rok, aj keď konečne chystáme novú verziu. Rovnako slabá je naša prítomnosť na sociálnych sieťach, ani zďaleka nevyužívame potenciál. Online marketing je dôležitý, ale my ten náš robiť nevieme (smiech). Klienti sa o nás dozvedajú dobrými referenciami od iných, ústnym podaním, niekoľkokrát sa nám stalo, že človek, čo robil v jednej firme, chcel robiť s nami aj naďalej a zavolal nás do obchodných súťaží. Našťastie Inloop predsa len nie je neznáma firma a noví zákazníci nás sami oslovujú s požiadavkami na cenové ponuky. Najviac sa teším z toho, že sa nám podarilo postaviť skvelý tím, plný špičkových odborníkov zapálených pre jednotlivé oblasti. Keď robia prácu ľudia, pre ktorých to je aj koníčkom, je to na výsledku poznať.

 

V čom je teda online marketing dôležitý? Ako by ste ho chceli v budúcnosti využiť?

Marketing by mal mal byť podporným kanálom pre predaj, u nás ho len dostatočne nevyužívame. Neviem, kde končí marketing a kde začína PR, ale každá firma by sa mala chcieť pozitívne prezentovať voči svojim potencionálnym zamestnancom a možno aj utvrdiť existujúcich zákazníkov, že si dobre vybrali.

 

Vedel by si nám vymenovať niektorých významných zákazníkov, pre ktorých ste pracovali?

Iste, Tatra banka, Moneta Money Bank, Skoda Auto, WebSupport, toto je výber z domácich. Ale aj Intel, Mercedes-Benz až po startupy pod MIT a YCombinator v USA a veľa ďalších.

 

Čo je na vývoji aplikácií pre takýchto “veľkých klientov“ najnáročnejšie? 

To je rôzne. Niekde sú to komplikované organizačné štruktúry a päť úrovní schvaľovania každého pixelu. Inde nevyhnutnosť prispôsobiť sa časovému posunu 9 hodín. Taktiež veľmi zaneprázdnení zákazníci, kde odpovede prichádzajú so značným oneskorením a naťahuje to čas vývoja. Každý zákazník je iný a preto je veľmi dôležité mať flexibilných ľudí a tomu prispôsobiť aj spôsob práce. Byť pružný je pre nás veľmi dôležité. Dá sa povedať, že pre každého zákazníka je nastavenie iné, vždy hľadáme najvhodnejší model pre konkrétne okolnosti.

 

Žilinské kancelárie Inloop

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

 

Vaša spoločnosť nepôsobí iba na slovenskom trhu. V ktorých krajinách ešte pôsobíte?

Slovensko tvorí okolo 15 % tržieb. Ďalej je to Česko, Nemecko, Švajčiarsko, Veľká Británia a náš najväčší trh, ktorým je USA. Okrem toho sme mali pár zákaziek z Rakúska, Fínska či Kanady.

 

Pre aké platformy vyvíjate aplikácie a koľko ľudí sa na vývoji takej aplikácie vlastne podieľa?

To je jednoduché, robíme mobilné aplikácie pre iOS, Android a Windows. Málokto to vie, ale pre zákazníkov vytvárame aj webové aplikácie a backendy. Minulý rok sme sa pustili aj do vývoja pre virtuálnu a rozšírenú realitu. Na projektoch bežne pracuje od 3 do 15 ľudí. Tím je zložený z vývojárov, testerov, dizajnérov, analytikov a projektových manažérov.

 

Je jednoduchšie vytvoriť aplikáciu pre Android alebo iOS?

Je to takmer rovnaké až na to, že Android si vyžaduje viac práce kvôli väčšiemu množstvu telefónov a tabletov, verzií operačných systémov, ak to chcete poriadne pretestovať.

 

Pre ktorú z mobilných platforiem je v súčasnosti lukratívnejšie vyvíjať aplikácie či hry?

Nedá sa to 100% povedať, pretože čo iOS nadbehne v ochote ľudí platiť, to Android dobehne množstvom používateľov. My už vlastné aplikácie nestíhame robiť, no a zákazníci požadujú zvyčajne obidve platformy. Keď si to tak zoberiete, tak väčšina úspešných aplikácii je prítomná na oboch platformách.

 

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

 

Ako by si bežnému smrteľníkovi v krátkosti priblížil proces vývoja mobilnej aplikácie od prvotného zadania až po okamih, kedy sa objaví v AppStore?

Dôležité je rozpracovať ideu čo najpodrobnejšie a domyslieť všetky spôsoby jej používania. Pre zákazníka často urobíme návrh dizajnu a dokonca aj rýchly klikateľný prototyp. Vďaka tomu sa dostaneme na rovnakú vlnovú dĺžku. Potom nastupujú vývojári, testeri a v dvojtýždňových šprintoch prezentujú stav zákazníkovi. Toto sa opakuje kľudne aj niekoľko mesiacov, až kým sme spokojní s výsledkom. Ku koncu sa pripravujú podklady pre nahratie aplikácie do obchodov a ladia sa posledné detaily. Po nasadení aplikácie podrobne sledujeme. Týmto sa naša práca nekončí, aplikáciu je potrebné ďalej monitorovať, udržiavať, vylepšovať a reagovať na feedback od užívateľov.

 

Tento rozhovor bude určite čítať veľa mladých ľudí. Vedel by si povedať, za ako dlhý čas sa vie človek naučiť programovať, napríklad takú aplikáciu pre Android?

Skúsený programátor nemá problém do toho vhupnúť za 8 hodín. Úplný laik bol aj náš co-founder Jožo, ktorý sa pol roka po nociach učil, skúšal, vytvoril pár aplikácií a s jednou z nich sa dostal na front page Google Play. Na internete je nekonečné množstvo materiálov a príkladov, takže pre začiatok potrebujete len notebook a internet. A môžete prísť na stretnutia Android vývojárov v Žiline vždy prvý utorok v mesiaci, možno tam vznikne ďalší Inloop (smiech).

 

Dá sa medzi aplikáciami sledovať nejaký trend? Vieš predpovedať, kam to všetko smeruje a ako budú appky vyzerať o pár rokov?

Pred pár rokmi sa Android a iOS aplikácie veľmi líšili najmä z dizajnového hľadiska. Dnes to konverguje k sebe a je možné a vlastne aj logické, že v budúcnosti budú vyzerať ešte podobnejšie, ak nie úplne rovnako. V princípe sa tie aplikácie medzi iOS a Android približujú ku sebe spôsobom ovládania a aj výzorom. Appky budú inteligentnejšie. Napríklad ráno ma poteší, že v správnom čase ponúkne informáciu o doprave. Mne by sa páčilo, keby sa ma aplikácia spýtala pri príchode prichádzam domov: “Mám ti otvoriť garáž”? A ja na hodinkách kliknem, že áno. Myslím, že v mnohých prípadoch nebudeme telefón vôbec vyťahovať z vrecka, ak teda nejaký ešte budeme mať. S aplikáciami budeme komunikovať v správnom čase na správnom mieste skôr cez okuliare, hodinky a tak ďalej.

 

Na záver niečo na odľahčenie. Prezradíš nám, aký smartfón aktuálne vlastníš pre osobné účely a ktoré sú tvoje 3 najobľúbenejšie appky?

iPhone 6S Plus. Áno, po roku som si na tu veľkosť nezvykol. Medzi moje obľúbené patria Waze, Instagram a Minúta po minúte Denníka N

 

Martinovi ďakujeme za rozhovor a držíme mu, rovnako ako aj celému tímu Inloop, palce v ďalšom podnikaní.

 

Slováci vyvíjajúci aplikácie zarábajú milióny a radia: Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutné

 

Foto: Inloop Tagy: ios, android, programovanie, digitalnagaraz
Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom
NAHOR
Diskusia2 komentáre
Diskusia je len pre prihlásených
2 komentáre
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
tvojtato28. marec 2017, 19:02

To je všetko pekné, a úspech im prajem, ale ak bude každý s vidinou ľahkého zisku programovať, kresliť a dizajnovať, do 5 rokov pomrieme od hladu. Sú aj iné zaujímavé odvetvia, kde sa dá realizovať.

14 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
budovi29. marec 2017, 13:52

ved tak vies, kazdemu ide dnes o peniaze :D kazdy chce mat len a len peniaze :D ake odvetvia mas na mysli? IT je momentalen boom a este aj dlho bude, ale tak vies vzdy budu najmocnejsi ludia bankari.

0 Odpovedať · Nahlásiť
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.