Pouličné umenie nie je vždy len vandalizmus a tradičné hodnoty značky Gucci dostali tentokrát na frak od Coco Capitán
Prevažná časť našich článkov slúži najmä ako zdroj inšpirácie pre rozvoj tvojho osobného štýlu, no ak patríš do skupiny čitateľov, ktorí pri pohľade na kolekcie z prehliadkových mól luxusných značiek dokážu zo svojich úst vypustiť aj iný názor než: "Toto je podľa vás móda?", "Toto by som si v živote neobliekol/neobliekla.", "Toto nosia bezdomovci u nás v dedine na autobusovej stanici."; renesanciu značky Gucci pod vedením Alessandra Michele už niekoľko mesiacov určite vnímaš zo všetkých strán. Nielenže sa brand po viac než dekáde recyklovaných kolekcií, tradičných monogramov a kombinácie zelenej s červenou odpútal od všetkých zaužívaných tradícií, ale nový kapitán ich lode vzal na svoje plecia pomerne veľký risk a naškrobené outfity tak vystriedali ready-to-wear kúsky, ktoré si obľúbili takmer všetky celebrity (nakoľko bežní ľudia by kvôli ich cenovkám museli predať obidve obličky). Ani to však nemení nič na fakte, že z drahej a nudnej značky sa pod vedením Alessandra stal jeden z hlavných zdrojov inšpirácie pre celý módny priemysel, z ktorého už čerpala v skromnom množstve aj tvoja obľúbená Zara alebo H&M.
Od svojho debutu z roku 2015 sa Alessandro pod dvoma G rozhodol robiť hlavne odvážnu, kontroverznú, no pritom romantickú módu - v priamom rozpore s ich predošlou politikou, čo bol pochopiteľne jeho zámer. Gucci už niekoľko rokov predstavovalo skôr módu pre zbohatlícke paničky, ktoré nemajú poňatia o aktuálnych trendoch a ako mávnutím čarovného prútika sa dostali znovuzrodené pestrofarebné kúsky tejto značky na titulky všetkých časopisov, do filmov, videoklipov a v podstate všade, kde sa rieši móda vo veľkom.
Jedným z dôvodov ich raketového vzostupu však boli aj "špinavé, pouličné" spolupráce s graffiti umelcami ako Trevor Andrew, ktoré by sa ešte pred pár rokmi nemohli ani len priblížiť k zlatým dverám niektorej z kamenných predajní tejto značky. Alessandro však venoval Trevorovi rovno celú capsule kolekciu a ako už určite dávno vieš, Trevor a.k.a. GucciGhost pôvodne maľoval ikonický motív dvojitého G po smetných košoch a stenách newyorských ulíc. Práve tým si však získal Alessandrovu priazeň a jeho čmáranice sa tak dostali takmer v nezmenenej podobe priamo na luxusné kúsky Gucci z drahých materiálov.
Podobný recept sa opakoval aj v kolekcii na jeseň a zimu 2017, no graffiti sa tentokrát dočkalo o niečo sofistikovanejšej podoby. Alessandrovu pozornosť totiž popri kryštálmi zdobených kombinézach a biologických printoch zaujala aj 24-ročná Španielka menom Coco Capitán, ktorá má na rozdiel od Trevora k móde oveľa bližšie. Okrem toho, že vyštudovala londýnsku Royal College of Art, za pomerne krátky čas stihla spolupracovať so značkami ako Maison Martin Margiela, Miu Miu, Paco Rabanne, Fred Perry alebo Mulberry pre ktoré pracovala prevažne ako fotografka. V roku 2014 sa svetu prezentovala svojou debutovou výstavou fotiek LET ME NOT INTRODUCE MYSELF.THE PLEASURE IS YOURS, spojenou s rôznymi inštaláciami, ktorá sa odohrala v londýnskej Display Gallery. Jej prácu však medzitým ocenili aj magazíny ako Vogue, Dazed, Garage, VICE, Teen Vogue, i-D alebo Self Service, pre ktoré nafotila desiatky editoriálov.
Séria fotiek Middle Point Between My HOUSE and China
Lookbook Miu Miu jeseň 2016
Tim Dibble a Jack Chambers v Gucci Cruise 2016 pre časopis Dust
Self Service S/S16
Vivien Solari vo februárovom Vogue UK 2017
Časopis LULA Japan
Steffy Argelich pre časopis Twin #13
Jedným z kľúčových prvkov kolekcie F/W17 boli opäť mikiny, tričká resp. tielka s veľkým logom Gucci na hrudi, navrhnuté podľa motívu pôvodne fake-ových kúskov z 90-tych rokov, na ktoré natrafil Alessandro asi niekde na Miletičke. Tie sa dostali na prehliadku značky ešte minulý rok a vďaka svojej myšlienke sa stali okamžite hitom. Doteraz totiž platilo, že čínske továrne kopírovali luxusné značky (čo je mimochodom stále pravda a zmeny sa asi len tak nedočkáme), no to, že by sa niektorá z renomovaných značiek rozhodla kopírovať svoje vlastné repliky by nám dovtedy ani len vo sne nenapadlo. Práve tu však prichádza na rad Coco Capitán, ktorej citáty “Common sense is not that common” alebo “I want to go back to believing a story.”, napísané hrubou fixkou pripomínajú tagy graffiti writerov na zastávkach mestskej dopravy alebo podobných miestach a práve preto sa stali tohtoročným oživením úspešného fake printu.
Ak si myslíš, že Coco Capitán svojím písmom kopíruje mixtape Drakea, If You're Reading This It's Too Late, bohužiaľ ťa musíme vyviesť z omylu. Drake sa totiž nechal inšpirovať umelcom menom Jim Joe a ten po samotnej prehliadke Gucci napísal na svoj Twitter:
FIRST THEY LAUGH THEN THEY COPY
— JIM JOE (@1800JIMJOE) February 22, 2017
Coco pracuje s textom v rovnakej forme už niekoľko rokov a jej Instagram je toho jasným príkladom