Príbeh jedného z najúspešnejších výrobcov smartfónov.
Len málo výrobcov mobilných telefónov sa môže pochváliť takým úspechom, aký má za sebou čínske jabĺčko Xiaomi. Táto dnes už nesmierne populárna značka dokázala spraviť z takmer neznámeho niečo, čo dnes môžeme bez akýchkoľvek obáv nazvať špičku mobilného priemyslu. Najzaujímavejšie na tom celom ale je, že jej na to stačila prekvapivo krátka doba. Spoločnosť Xiaomi začala s vývojom a výrobou smartfónov v roku 2011, takže jej trvalo približne iba päť rokov, aby bola takmer na úrovni gigantov ako je Samsung či Apple. Čínsky bombardér ich počtom predaných smartfónov doháňa každý jeden deň. Podstatnejšie ale je, že v oblasti inovácií výrazne napreduje, pretože nový smartfón Mi MIX vyzerá ako z budúcnosti. Tak tenký rámik a tak skvelý pomer medzi veľkosťou displeja a prednej strany konštrukcie nemal doteraz ani jeden z predávaných modelov. A to sa ešte nebavíme o použitých technológiách. Na začiatku cesty Xiaomi by však nikto nikdy nepovedal, že dokážu otočiť celý svet hore nohami. Nenápadne vyzerajúci startup ale využil príležitosť, a preto je teraz už len malý krôčik od trónu. Ako to teda celé začalo a ako vyzerá jeho budúcnosť?
8 zakladateľov a prvý smartfón
Celý príbeh odštartoval 6. apríla 2010, kedy dokopy až osem spoluzakladateľov položilo prvé základy, čím vytvorili novú spoločnosť s názvom Xiaomi. Z tých je najznámejší Lei Jun. Všetko, samozrejme, prebiehalo v Číne. Ich prvý smartfón ale predstavili až počas následujúceho roka, pretože najskôr potrebovali zohnať dostatočne veľkú investíciu, ku ktorej sa dokonca pridal aj americký výrobca čipsetov Qualcomm. A preto jeho produkty dodnes poháňajú Xiaomi smartfóny. Predstaveniu ešte ale predchádzalo sprístupnenie vlastnoručne upraveného operačného systému Android, ktorému hovorili MIUI. A o rok neskôr prišiel na pulty Xiaomi Mi 1, úplne prvý predchodca dnešného high-end modelu Mi 5s.
Čínsky Steve Jobs (Lei Jun) v strede
Vizuálne spracovanie používateľského prostredia sa ale podobalo na konkurenčný iOS a TouchWiz od vývojárov Samsungu, za čo si behom krátkej chvíle vyslúžilo povesť kópie. Keďže je ale v Číne kopírovanie iného produktu úplne normálna vec, nikto z kompetentných si z toho nerobil veľkú hlavu. Grafická nadstavba MIUI postupom času láka čoraz viac používateľov mobilných telefónov bežiacich na operačnom systéme Android. Nemalé sympatie nadobudla najmä vďaka skvele vyladenému prostrediu, rýchlym reakciám a aj vďaka na tú dobu peknému softvérovému dizajnu, čiže ponúkala asi všetko podstatné. Staré verzie Androidu boli často spomalené a nevynikali ani grafickým spracovaním, a preto po MIUI tak všetci túžili.
Mi 2 a milióny predaných kusov
Generačný nástupca za model Mi 1 prišiel v auguste 2012 a za 11 mesiacov predali viac ako 10 miliónov kusov. Z každého uhla pohľadu takmer dokonalý Xiaomi Mi 2 prilákal obrovské množstvo zákazníkov, čo odštartovalo hviezdnu dráhu ambiciózneho čínskeho výrobcu spotrebnej elektroniky. Mohol za to aj fakt, že tak skvelý pomer medzi cenou a výbavou v tej dobe neponúkal žiadny smartfón od renomovaných výrobcov. Tí sa zobudili až keď Xiaomi začalo dobývať európske a americké trhy, vďaka čomu im ukradlo nemalý trhový podiel. Zohnať niečo s hliníkom, sklom, dobre fungujúcim systémom a high-end špecifikáciami zhruba za tri stovky bolo totiž kedysi nemožné.
Xiaomi Mi 2 vo viacerých farebných prevedeniach
O rok neskôr uzrel svetlo sveta ďalší generačný nasledovník, ktorý pokračoval v číslovaní, a v roku 2015 pribudol do tímu Xiaomi veľmi významný člen - Hugo Barra. Keďže vystriedal viacero vrcholových pozícií v oblasti produktového manažmentu v spoločnosti Google, mal dostatočne veľa skúseností, aby im pomohol rozbehnúť globálny marketing. Xiaomi bolo spočiatku zamerané iba na čínsky a od roku 2014 expandovalo na ázijský trh, pričom v tom istom roku predali cez 60 miliónov smartfónov. Lei Jun, jeden zo zakladateľov, dnes patrí medzi najbohatších obyvateľov Číny. Podľa prestížneho rebríčka Forbes pre tento rok vlastní majetok v hodnote takmer 10 miliárd amerických dolárov.
Ako však rástla popularita značky, začať vznikať obrovský potenciál preraziť v iných, dosť lukratívnych krajinách. Všetko naštartovali medzinárodné e-shopy, ktoré ich produkty ponúkali aj bez oficiálnej distribúcie. Zákazník však po mesiaci čakania zistil, že mu nakoniec plnohodnotne nefunguje mobilný internet, pretože telefón, alebo lepšie povedané model nepodporuje určité frekvencie slovenských sietí. Poslednú dobu sa navyše celkom často hovorí o vlastnom predajnom reťazci, ktorým vraj čínska spoločnosť plánuje pokryť všetky dôležité oblasti so skvelými obchodnými príležitosťami a potom opäť trošku narásť.
Na pultoch obchodov dnes nájdeme ešte stále slušne vybavený Xiaomi Mi 5s vrátane rozmernejšieho súrodenca Mi 5s Plus vybaveného ešte lepším hardvérom (duálny fotoaparát). Z konštrukčného hľadiska predstavujú precízne diela a v špecifikáciách dávajú dole takmer každú vlajkovú loď od konkurencie. Popri Mi MIX bol navyše len nedávno predstavený i nástupca za starší Mi Note zo začiatku roka 2015, ktorý nesie neprekvapujúce znejúce modelové označenie Mi Note 2 a vizuálne spracovanie až nápadne podobné už nepredávanému phabletu Samsung Galaxy Note7. Nemožno sa mu ale ani čudovať, bola to príležitosť, akú odmietne iba málokto. Populárny telefón po rokoch sklame verných fanúšikov a tí nemajú k dispozícii žiadnu blízku alternatívu, tak prečo nevyrobiť kópiu so zaobleným displejom a dať jej vlastný názov? Koniec koncov, inšpiráciou nepohŕdali ani pri vývoji svojho prvého laptopu. Mi Notebook Air dostal okrem povedomého mena aj celkom povedomý dizajn.
Elegantný Xiaomi Mi 5s (áno, aj tu je dizajn trošku povedomý)
Čo bude ďalej? Nadčasové technológie
Budúcnosť Xiaomi spočíva v inovačnej revolúcii. Ako nám predviedli pri futuristickom smartfóne Mi MIX, ich arzenál výdobytkov modernej éry vyzerá z pohľadu konkurencie naozaj nebezpečne. Keramická konštrukcia, ktorá nemá slúchadlo na volanie a na zhasínanie displeja používa ultrazvuk zo senzora za displejom s nesmierne tenkými rámikmi. Znie to možno komplikovane, no používanie prelomového Mi MIX je skutočne intuitívne, jednoduché a najmä praktické. Aj keď ešte stále ide len o akúsi beta verziu, tých pár kusov, ktoré sú už vyrobené, si našlo svojich majiteľov za naozaj rekordný čas. Od spustenia predaja trvalo len pár sekúnd, aby sa vypredali takmer všetky dostupné zásoby.
Jedinečný Mi MIX s 6,4-palcovým displejom takmer bez rámikov
Podobné inovácie s najväčšou pravdepodobnosťou čakajú aj ďalšie typy elektronických produktov od Xiaomi. Výrobca ponúka čistič vzduch, varič ryže, inteligentné televízory a slušnú kôpku ďalších IoT (takzvaný internet vecí) pomocníkov do domácnosti, a nielen smartfóny či tablety bežiace na operačnom systéme Android. Pokiaľ by sme teda podobné revolúcie, akú spôsobil Mi MIX, videli i v iných častiach spotrebiteľského trhu, z už teraz obrovskej značky sa čoskoro môže stať trhový líder. Príležitosť teda opäť je. Využije ju vedenie aj tentokrát?