17. októbra 2016, 18:32
Čas čítania 17:23

Mafia 3 je herným sklamaním roka s otrasnou grafikou a misiami. Zaujme aspoň príbehom a postavami alebo to dopadlo úplne katastrofálne? (Recenzia)

2K dalo vývoj Mafie 3 na starosti novovytvorenému štúdiu Hangar 13. A to bola veľká chyba.

Písal sa rok 2002 a Dan Vávra so "svojím" štúdiom Illusion Softworks vytvoril nezabudnuteľnú hru, ktorá už dávno drží status legendy a kultovej hry. Nie je až taká dokonalá, ako si ju mnohí ľudia predstavujú, respektíve pamätajú, ide však o najlepšiu českú a jednu z najlepších európskych hier vôbec, nehovoriac o nekorunovanom poste kráľa mafiánskych hier. O tom si však viac povieme v pripravovanom článku o prvých dvoch dieloch tejto série. Druhá časť priniesla množstvo zmien, no vývoj pod veľkým štúdiom a vydavateľom sa podpísal na kvalite a množstve orezaného obsahu, ako aj prepísaní scenára. Stále však ide o veľmi dobrú hru, a tak každý posledné roky netrpezlivo očakával ohlásenie Mafie 3. Náznakov bolo veľa, no oficiálne sme sa dočkali až 28. júla 2015. Ohlásenie to bolo veľkolepé, no potom prišiel prvý cinematic trailer a všetci sme sa pustili do plaču. Mafia 3 vyzerala zle ešte dlhú dobu potom. Viac ako pol roka pred releasom však prišli poriadne gameplay videá, zaujímavé informácie a kvalitné trailery. Ja úprimne som sa konečne začal tešiť. Vedel som, čo ma približne čaká a v približne rovnakej forme som to aj dostal. Je tu však nejedno veľké ale.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Mafia 3 je stále o klasickej mafii s talianskymi koreňmi, aj keď už ide o nepriame spojenie. V príbehu sa vžijeme do kože Lincolna Claya, mulata, ktorého mama opustila krátko po narodení a malý Lincoln vyrastal v detskom domove. My ho však spoznávame až v momente, kedy sa vracia z Vietnamu späť k svojej "rodine". Ako už viete z trailerov, celú ju vyvraždí Sal Marcano a jeho ľudia, za čo sa mu Lincoln rozhodne pomstiť. Rozhodne to nie je klasický mafiánsky príbeh o nule z ulice, respektíve ambicióznom Talianovi. Niekto povie, že ide o cestu pomsty, na ktorej konci máte na výber, akého človeka z Lincolna spravíte, iní zase povedia, že ide o tupú vyvražďovačku. Oba tábory majú pritom pravdu. Taliansku mafiu už nie je tak výrazné cítiť, Komisia taktiež nie je veľmi dôležitá a jediný Talian - spoločník, je Vito Scaletta, ktorý je ale do príbehu vsunutý úplne nasilu. Je síce potešením, že sme sa s ním znova stretli, jeho charakter sa však zmenil a neexistuje jediný dôvod, prečo by mal tráviť čas v New Bordeaux a byť pod takým tlakom a hrozbou smrti. Keď už ho raz Leo Galante zachránil a postaral sa oň, nejaký Sal Marcano je stále malá ryba na to, aby ohrozovala jeho život. Celá dejová linka okolo Vita vrátane jeho správania je sklamaním s občasnými dierami v logike. A zvyšní dvaja spoločníci? Skutočne vás nezaujímajú. Burkeho máte chuť udusiť vlastnými črevami už po prvých dialógoch a Cassandra je natoľko neutrálna, až je vlastne nudná a nestojí vám za veľa. Spoločníci sú nevyužití nielen v cutscénach a príbehu celkovo, ale aj v gameplayi.

Aspoň niektoré misie sa podarili

Zdroj: Hangar 13/2K Games
Zdroj: Hangar 13/2K Games

Prvotné informácie hovorili o tom, že ich budete môcť povolať a spoľahnúť sa na ich pomoc v boji. Túto možnosť ponúka jedine Vito, aj to k vám nabehne pár jeho podriadených, takže si so starým známym veľa srandy neužijete. Všetci traja slúžia len na to, aby ste im mohli prerozdeliť územia a získať nejaké vymoženosti, ako napríklad odvolanie policajtov či dovoz auta zadarmo. Postavy sú teda nevyužité a jediný, ktorého potenciál bol aj zúžitkovaný, je otec James. Ide o výborne napísanú a zahranú postavu, ktorá má na dej dôležitý dopad, a to nielen v prípade, že si zvolíte najhorší koniec hry. Rodina Marcanov je na tom v porovnaní s inými postavami už lepšie, ale citeľne absentuje akákoľvek podobná osobnosť typu Lea Galanteho. Ani Giorgi ani Sal nedisponujú charizmou či skutočnou mafiánskou silou. Sú to len amatéri skrytí za stovky podriadených s brokovnicami. Postavy sú jednoducho veľkou slabosťou Mafie 3. Pritom nemám dojem, že by bol na chybe talent scenáristov, napríklad holohlavý kápo, ktorý bol aj v jednom z trailerov, bol pravdepodobne najzaujímavejšou zo záporných postáv. Stačilo, že mu hra poskytla pár minút priestoru na vykreslenie jeho charakteru formou cutscén. Preto sa pýtam: Prečo scenáristi a game directory nestrávili viac času budovaním postáv, ich priblíženiu a taktiež ich morálnym hodnotám a motiváciám? Skutočne za tým všetkým stojí lenivosť a nedostatok času pri vývoji? Podstatné je, že by ste k Mafii 3 vôbec ako k Mafii pristupovať nemali. S predošlými dielmi toho nemá veľa spoločného po akejkoľvek stránke, ak to teda nie je použité nasilu. A čo sa samotného Lincolna týka?

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Nuž, nie je to vôbec také márne ako sme sa obávali. Síce je jeho cieľom zabiť polovicu mesta a ovládnuť ho, čo je dosť nelogické a nereálne, osobne som k nemu cítil akési sympatie a fandil som mu. Mal tvrdý život, rasizmus cíti na každom kroku a neostal mu skoro nik, na koho by sa mohol spoľahnúť či komu veriť. Bohužiaľ, už to nie je o peniazoch, moci a živote, o akom chudobní Taliani zo Sicílie snívali. Vašim jediným cieľom je zabiť každého, kto sa proti vám postaví. Nikto nad mafiou nestojí, o čom sa presvedčil ako Tommy, tak Vito a Joe. Môžu vás zneužiť, môžu vás zachrániť, ak im to niečo prinesie, no nikdy vás nenechajú zničiť celú štruktúru a už vôbec by nedovolili, aby černoch z decáku vyhladil veľkú rodinu vo veľkom meste. Veľa logiky hľadať ani čakať nemôžete, inak budete trpko sklamaní. Inak je ale príbeh pútavý, čomu pomáhajú dialógy Lincolna s Donovanom, spovede otca Jamesa či vyrozprávanie príbehu formou dokumentu skrz detektíva a samotného výsluchu Donovana. Toto sa vývojárom skutočne veľmi podarilo. Či už je to štýl vyrozprávania príbehu alebo jedny z najkrajších cutscén v hernom priemysle, dej budete hltať a nebudete sa vedieť dočkať, čo prinesie ďalšie prestrihové video. Bohužiaľ, neudeje sa v nich nič akčné, nič veľkolepé... nič emotívne. Tých postáv totiž nie je veľa a neexistuje asi žiadna, ku ktorej si vytvoríte nejaký citový vzťah. Pri Lincolnovi si dokonca mnohí budú priať jeho smrť, pretože úprimne, zomrieť si skutočne zaslúži. V konečnom dôsledku je dej pútavý, avšak, veľmi, veľmi zle koncipovaný a obohatený gameplayom, ktorý mu podkopáva nohy a len minimálne ho tvaruje. Postavy, atmosféra a vzťahy medzi nimi sú oproti predošlým Mafiám až zarážajúco suché, prázdne a nesympatické. Avšak...

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Mafia 3 ma bavila. Užíval som si prestrelky, užíval som si stealth, no náplň jednotlivých misií je na druhej strane až trestuhodne prázdna. Stereotyp číha snáď na každom kroku. Síce kvitujem, že po úlohy si chodíte len k siedmim ľuďom, okrem tých pár najdôležitejších príbehových misií sa však všetky opakujú. Na vlas rovnaký priebeh úloh, na vlas rovnaké zadanie, na vlas rovnakí nepriatelia. Čo ma ale dojímalo azda najviac, bol fakt, že ma hra opakovane posielala na lokácie, ktoré som už vyčistil. Jednak je to nelogické z hľadiska nepriateľa, jednak extrémne nudné pre hráča. Úvodné dve-tri hodinky a niektoré hlavné misie sa však podarili, nebudem vám však nič spoilerovať. Každému z nás je však jasné, že sa potenciál prostredia, rasizmu a možností, ktoré by sa dali pre koncept Mafie implementovať, ostal trpko nevyužitý. Celá hrateľnosť pritom spočíva vo vypočúvaní informátorov a ničení majetku bossov, ktorí sa poslušne zakaždým vynoria z bezpečného krytu a len čakajú, kedy si po nich Lincoln príde. Dokonca svojmu biznisu ani nijako nepomáhajú. Jednoducho idú na smrť, lebo si to hra vyžaduje. A ani to nie je veľmi zábavné, keďže sa väčšinou vraciate do skladov či budov, ktoré ste predtým vyčistili. Prečo by sa tam bossovia vracali, keď už o tom mieste nepriateľ vie a celé ho vyhladil? Možno aby ho spevnili a priniesli dvakrát toľko mužov. Nuž, sklamem vás, žiadne posily, navyše je tam akurát boss, pričom teraz už viete, ako sa k nemu dostať rýchlo a nepozorovane, keďže ste túto oblasť už raz vyčistili.. Akonáhle teda bossa zabijete, presúvate sa k ďalšiemu.

Začarovaný kruh sa skončí až smrťou samotného Sala Marcana, dovtedy sa len motáte v meste, zabíjate mafiánov po desiatkách a terorizujete celé New Bordeaux. Povedali by ste si, že rodina prijme nejaké bezpečnostné opatrenia, ale nič také sa nedeje. Aj po tom, čo zabijete polovicu Marcanových veliteľov sa o tom hlava rodine len zmieni, respektíve ho to hnevá. A keď konečne niečo podnikne a vy čakáte, že sa proti vám postaví štýlový a nebezpečný nepriateľ... bol som dosť sklamaný, keď som zistil, že som ho zlikvidoval nevedomky. Možno to bol granát, možno policajt, no obávaný nájomný vrah ležal na zemi a ja som si ani nepamätal, že by som preto niečo urobil. To je jeden z najväčších problémov Mafie. Scenár vás totiž neprepojí s absolútne nikým. Celý svet by mohol zhorieť, ale vás by to absolútne vôbec nezaujímalo. Nemáte potom ani žiaden pôžiťok či pocit zadosťučinenia zo zabitia najväčšieho nepriateľa.

To, že vedľajšie úlohy pre spoločníkov sú extrémne iritujúce a repetitívne radšej nekomentujem, ale že ma hra poslala nájsť 3 iné na rovnaké miesto, kde sa opakovane spawnovali. C’mon...

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Hra je výzvou, o tom potom. Ak hráte na najťažšej obtiažnosti, súperi vás radi obkľúčia a pália po vás viacerí, pričom hneď pár nábojov spôsobí smrť. Ak si ich nepustíte k telu, celkom ľahko ich po jednom odrovnáte, akonáhle sa k vám však priblížia, vaše dni sú spočítané. Ich AI je však na úrovni 20 ročnej hry pre SEGU. Mafiáni sú slepí, nezareagujú na váš pohyb 3 metre od nich, rozprávajú sa s mŕtvolou, ktorú ste pred ich očami práve zabili, no a strop bolo, keď sa k návnade v podobe akejsi bábiky priblížilo všetkých 15 (!!!) strážcov podniku. Stačil jeden granát... a krásne lietali po celom nádvorí. Na strane druhej figuruje stealth. Plusom je, že je zábavný, no enormne jednoduchý. Stačí, že beháte okolo nepriateľov a po jednom ich zabíjate, respektíve aspoň uspávate. Nemusíte sa pritom krčiť, pred svojou obeťou môžete šprintovať aj 30 metrov, aj tak sa k nej dostanete a zabijete ju bez toho, aby spustila alarm. Nelogické je aj likvidovanie celej skupinky grázlov. Všetkých troch v kruhu viete po jednom zabíjať tak, že od rohu pískate. Pekne po jednom idú na smrť, nevadí, že prvý ani druhý (ani tretí, ani štvrtý...) sa neozýva a spoza rohu trčí ruka, potôčik krvi a brokovnica. Nepriateľ sa k nim maximálne zohne, poškriabe sa po hlave a buď ho odrovnáte, alebo začne hľadať podozrivého na vlastnú päsť. To je však vlastne progres, pretože väčšinou si mŕtvoly aj tak nikto nevšíma. Nevadí, že ste ich podrezali za hlučného vreskotu obete. Ich kamarát vzdialený tri metre ho aj tak nepočul a naďalej sa s ním rozpráva. AI nepriateľov je proste na smiech alebo facku. Vyberte si, čo by ste vývojárom spravili radšej. Je však evidentné, že niektoré rozhodnutia padli kvôli casual prístupu k stealthu, teda dúfam. Viac ako slová je v tomto prípade video nižšie.

Ak vás nepriatelia už zabijú, bude vás to mrzieť. Jednak musíte celú oblasť vyčistiť odznova, jednak vám hra ukradne polovicu vašej sumy, ktorú momentálne máte pri sebe. Ak si peniaze pravidelne neodkladáte, dosť vás naštve nešťastná či náhodná smrť, ktorá vás pripraví o 20-tisíc dolárov. Pritom je to úplne smiešne a zbytočné. Hra totiž neponúka veľa spôsobov zarábania si, a tak si môžete byť istí, že na konci hry si stále nebudete schopní zakúpiť ani polovicu, do čerta, vlastne ani štvrtinu zbraní a upgradov postavy. A tu sa dostávame k ďalším z mnoha nedúch. Nie je to klasické RPG, no Lincolnovu mušku, výdrž či zdravie si musíte postupne odomykať buďto drahými položkami v "obchode" alebo splnením niekoľkých voliteľných misií pre spoločníka (netešte sa, sú na vlas rovnaké, stereotypné a nudnejšie ako stred najrovinatejšej etapy Tour de France pre fanúšika ľadového hokeja). A to dosť štve, hlavne, keď sa Lincoln naučil šprintovať až ku koncu hry. Dobre stavaný černoch s telom poloboha, veterán z Vietnamu a nedokáže šprintovať dlhšie ako 8 sekúnd. A že sú to detaily? Pravda. Tretia Mafia však oplýva desiatkami detailov a nepodarených herných mechanizmov, ktoré buď to kazia dojem z hrania alebo vás bez pardónu rovno naštvú.

Rozdvojený Burke aka Bugfest 2016

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Ako príklad:

Neuveriteľné množstvo bugov, z ktorých aspoň časť odstránil prvý patch. Že ste si šli ľahnúť do postele a vstávali ste zo skrine? Nie je problém. O bugoch sme si ale už čo-to povedali tu.

Že sa auto odráža od čo i len miniatúrnej prekážky na 5 metrov ako gumová loptička? Nie je problém.

Nepotešia ani NPC a interakcia s nimi. Jemné postrčenie do chrbta znamená mnohokrát ich smrť alebo bezvedomie, nehovoriac o tom, ako je vyriešený systém práskania. Akonáhle vás uvidí nejaký svedok v preľudnenej oblasti a bude vás chcieť nahlásiť polícii, utekajte. Môžete ho umlčať, no to následne uvidia ďalší traja svedkovia, až sa dostanete do bodu, kedy okolo vás leží 20 tiel.

Dojalo ma aj, keď sa mi vyplo rádio a musel som resetovať konzolu, aby som ho počas jazdy mohol znova počúvať. A len tak mimochodom, skutočne hru nehrajte pred aplikáciou patchu. Také samozrejmosti ako názov rádia (na názvy aktuálne prehrávaných skladieb zabudnite, preboha, kde si myslíte, že sme, v roku 2016 a na poli rádoby AAA herného priemyslu? Ale no táák) totiž v neopatchovanej hre nenájdete. A to vám o viacerých fopá ani písať nejdem, skutočne vám to nechcem znechutiť úplne.

Neodpustím si však ešte jednu čerešničku na torte, a to momenty, kedy sa Slnko otočilo okolo Zeme asi za 8 sekúnd. Deň s nocou sa skutočne vystriedali rýchlejšie, než ste nastúpili do auta a zaradili jednotku. Radšej si to však neoverujte a na oblohu sa nepozerajte, vyzerá totiž veľmi škaredo. Policajti taktiež veľmi nepotešili. Reagujú len za zabitie či náraz do ich auta. Vysoká rýchlosť už nie je problém, ani náraz a zlikvidovanie stĺpu presne 40 centimetrov od trojice policajtov pred ich barom. Neprekvapilo ma potom ani to, keď som 4 metre pred hliadkujúcim vozidlom ukradol babke auto a pohodlne si na ňom odfrčal. Na druhej strane, možno je to len ďalší malý fail, páčilo sa mi však, že policajti s Lincolnom nevyjednávali. Nebrali úplatky, nezatýkali. Ak ste do nich ťukli, išli vám po krku. Možno to bol zámer vývojárov, keďže hráte za černocha v 60. rokoch, pravdepodobne im len nedoplo, že existujú väzenia a nie všetko musí skončiť brutálnym zabitím. Potešila však ich otravnosť. Akonáhle sa za vás povesili, museli ste ich zlikvidovať alebo mať skutočne rýchle vozidlo. Akosi som po ich mŕtvolách ale nikdy nevedel nájsť žiadne zbrane. Pravdepdobne len ďalší z desiatok bugov.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Hlavné negatíva sme si teda vytýčili. Veľká škoda, že sme sa v rovnakých odsekoch zároveň bavili o misiách a postavách, čo je gro tejto série. Mafia 3 však oplýva mnohými kvalitnými hernými mechanizmami, ktoré úroveň hry dvíhajú nad priemer, v tomto prípade na doslovný číselný priemer, t. j. 5/10. O niektorých z nich sme pritom vedeli ešte pred releasom. Začneme teda soundtrackom, z ktorého zberateľom vinylov cvrkne do nohavíc. Ja sám som väčšinu skladieb nepoznal, no niektoré neznáme ma doslova nadchli, pričom jednu z nich som hľadal vyše 10 minút. Nie je to hit na hite, no 60. roky boli na skvelú hudbu bohaté, a tak si tu nájde každý niečo pre seba, samozrejme, odhliadnuc od kultových skladieb a legendárnych hudobníkov či skupín. Stačí, že v menu začne hrať Hendrix. Dobre viete, že toto nebude len tak obyčajný OST. Hudba má veľký podiel na skvelom pocite z jazdenia a taktiež sa podpisuje pod celkovú atmosféru už beztak nádherného mesta. Vývojári zachytili dobu, atmosféru nepokojnej spoločnosti a celkový vzhľad vtedajších miest USA na výbornú. To sa týka hlavne áut, budov, ulíc, dizajnu mesta ako takého a už chváleného soundtracku. Chýbala mi však nejaká misia počas rasistických nepokojov, respektíve výraznejšie pripomienky toho, že Lincoln je tmavej pleti. Až na pár silených narážok veľmi nie je cítiť problémovú dobu po vražde Martina Luthera Kinga. Niekde som čítal, že Lincolna kvôli jeho farbe pleti nepúšťajú do obchodov a zle s ním zaobchádzajú. Bohužiaľ, s ničím podobným som sa v priebehu celej hry nestretol. Trailery boli v tomto prípade trochu klamlivé. New Bordeaux navyše ani zďaleka nežije takým životom a štýlom, ako nám bolo sľúbené a NPC na uliciach sa len bezducho presúvajú z miesta na miesto. Pôsobí to skôr ako kulisa, než skutočné a žijúce mesto. Zabudnite na bezdomovcov, šikanu na uliciach, pouličných umelcov a NPC s dialógmi, ako napríklad v GTA V. Tento trojročný open world dokázal pracovať so svetom, jeho možnosťami a NPC niekoľkonásobne lepšie, než vývojári z Hangaru 13, čo je skutočne hanba. Jednak kvôli technologickému posunu, jednak kvôli faktu, že nemôžete tak bezohľadne a ľahkomyselne zmrviť takú sériu, akou je Mafia. Bohužiaľ, stalo sa. Každý druhý herný aspekt je totiž krokom vzad.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Našťastie, stále sme neminuli všetky pozitíva. Okrem toho, že prvé dve hodiny sú tým najlepším z hry, dostanete v nich už celkový obraz o prepracovaných prostrediach a zábavných prestrelkách. Mafia sa nebojí tvrdého násilia a brutálností, či už ide o zabíjanie so zbraňami na blízko alebo na diaľku. Hovoriť môžeme aj o cutscénach a posledných úderoch, ktoré si mnohokrát vychutnáte. Autenticite doby pomohlo aj rozhodnutie zachovať reálne správanie postáv. V tomto prípade narážame na rasizmus, ktorý je síce prítomný na každom kroku, jeho potenciál a samotný vplyv na príbeh, no hlavne hrateľnosť ostal nevyužitý. Ak máte pocit, že to v dnešnej recenzii/rozbore čítate až príliš často, máte pravdu. Nevyužitý potenciál je totiž slogan tejto hry. Naspäť však k plusom. Pochváliť musíme aj skvelý dabing a taktiež české titulky, ktoré sa neboja vulgárností.

Dosť pozitívne ma prekvapilo aj to, že nepriatelia vymieňajú zámky po tom, ako ich prelomíte. Sympatické je aj prerušenie dialógu po tom, čo narazíte s autom. Nielenže na to postavy reagujú, môžete kvôli tomu aj umrieť, keďže náraz v plnej rýchlosti znamená odobratie života. Akurát nerozumiem, prečo sa mi kvôli tomu opotrebúvala aj nepriestrelná vesta. Potešili aj vystrašení mafiáni. Ak ste sa pred nimi z ničoho nič objavili a vrazili ste 20-centimetrový nôž do hrude jeho spoločníka, padli na zem ako podťatí. Cover systém a celkový stealth, logika či AI nepriateľov má mnohé chyby, no aj tu sa nájdu svetielka nádeje, ako napríklad animácia stiahnutia informátora do krytu. Lincoln ho nevypočúva všetkým na očiach, odtiahne si ho pekne do bezpečia. Tvorcovia mysleli aj na to, že v bažinách a tuneloch nebude taký dobrý signál, ako v meste, čo je počuť na šume. Ako pozitívum sa dajú brať aj lekárničky, pričom neprekáža ani akási forma auto-healu. Vývojári vytvorili systém "auto-healu", ktorý by mohol v open worldoch fungovať celoplošne.

Nezabudlo sa ani na detaily, teda aspoň v niektorých prípadoch. Rozhodne odporúčame pri misiách pozorne sledovať okolie.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Na druhej strane, tých negatív je až príliš, niektoré z nich sa pritom za detaily vôbec označiť nedajú. Ako napríklad nedostatok munície. Kým svoju postavu neupgradujete, ste odkázaní na jeden maximálne dva zásobníky, takže sa uistite, že mierite presne. naštve to hlavne, ak máte nejakú obľúbenú zbraň a dôjdu vám v nej náboje, oveľa horšie je však, kedy vám náboje dôjdu úplne a vy musíte nepriateľov zabíjať holými rukami. Zbrane sa v New Bordeaux povaľujú na každom kroku, no veterán z Vietnamu a človek, ktorý chce zničiť celú mafiu v meste so sebou viac ako dva zásobníky neunesie. A vlastne ani viac ako dve zbrane. Sloty sú totiž len dva, nevadí, že zbraní je v hre viac ako 30. Gratulujem Hangar 13, mám chuť vás rozkopať. Rozprávame sa o open world arkádovej hre, nie variácii na survival Grand Theft Auto, keď už tak, tak veľmi nepodarenej. Zbrane celkovo nie sú veľkým plusom. Je ich mnoho, no ako som už spomínal vyššie, nevyskúšate si ich pravdepodobne ani polovicu, pričom niektoré sa nedajú kúpiť, pokiaľ neurobíte nejakú tú vedľajšiu misiu. Aj tento aspekt sa teda vrátil asi tak 10 rokov dozadu.

Celkový dojem z hrania mi kazil aj fakt, že Lincoln nedokáže preskakovať väčšinu plotov, že nedokáže skákať (toto sa prosím pekne dalo už v Mafii 1) animácie sú až na brutálne zabitia dosť obmedzené, nehovoriac o absenci prekotúľania sa či rýchleho úniku z miesta, kde to smrdí smrťou. A aby som nezabudol, plaziť sa z prevráteného alebo potopeného auta nejde. Hra vás jednoducho respawne na cestu (asi počuli, koľko času to zabralo Vávrovi a jeho kolegom pred vyše 15 rokmi, tak sa na to rovno vybodli).

GPS systém a "značky" sú mimoriadne podareným prvkom

Zdroj: Hangar 13/2K Games

A keď už ste na tej ceste, rýchlo nasadáte do auta. Nič iné vám totiž nezostáva, keďže svet Mafie 3 je prázdny asi ako štós pre listy vlastníctva Nory Mojsejovej spred pár rokov. Okrem jazdenia, hlavných a vedľajších misií nemáte čo v Mafii robiť. To sú teda dve činnosti, pričom jedna vyplýva zo samotného gameplayu. Rátať to teda ako činnosť skutočne nemôžeme. Jedinou možnosťou pre vás je teda dohrať príbeh a hru predať. Oproti Mafii 2 je to výrazný posun vzad. Žiadne kupovanie oblečenia, žiadne mimovoľné aktivity, športovanie či krčmové hry. Ani len vlastná garáž či priestor pre tuningovanie auta či aspoň tú triviálnu zmenu náteru. Absolútne nič. Aj Tetris s dvomi módmi je na obsah bohatší, než táto hrá, a to sa tu prosím pekne bavíme o open worlde z roku 2016, ktorý je len tak mimochodom a očividne aj len náhodou pokračovaním kultovej série. Ešteže tie prestrelky tvorili 80% celkového obsahu, skutočne neviem, ako by som to inak dohral.

Čo sa áut a jazdného modelu týka, vývojári odviedli výbornú prácu. Zamerali sa ako na simulačný, tak arkádový mód, hoci oba sú vlastne arkádové. Je len na vás, aký vám sadne viac (skôr však ten simulačný). Treba si hlavne zvyknúť, že vozidlá sa ovládajú náročnejšie než v klasických open world hrách, nakoniec, sme v rokoch šesťdesiatych. Viditeľná je aj snaha autorov o rozličné atribúty áut. Každé jedno inak pretáča, inak zvláda zákruty a o rýchlosti či riadení ani nehovoríme. Hnevala ma však kamera, ktorá sa automaticky neotáčala, čo pôsobí rušivo pri driftovaní, kedy ak nechcete niekam vraziť, musíte ňou hýbať manuálne. Celkový pocit z jazdenia je však úžasný, čomu napomáhajú aj samotné autá. Detailne vymodelované a niekedy vskutku očarujúce (nehovoríme o grafickom spracovaní či textúrach, to len ja som zamilovaný do tej doby a niekdajších áut). Skutočne si nepamätám, kedy naposledy som jazdil tak opatrne, len aby som auto nepoškodil. Na druhej strane, deštrukcia vozidla bola viac než fádna. Úvahou o modeli ničenia áut sa dostávame rovno k fyzike, ktorá je rovnako ako grafika na zaplakanie.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Máte problém prestreliť dvere brokovnicou z vzdialenosti pár centimetrov, autá sa od stĺpikov odrážajú ako hop-hopka, interakcia s objektmi vyzerá veľmi žalostne, obzvlášť pri bitkách, kedy vaše päste prechádzajú cez steny či samotných nepriateľov (že je na tom vystavaná jedna z hlavných misií je len čerešnička na torte), no a zabudnúť nemôžeme ani na trávnaté kry, ktoré sú v New Bordeaux robené z betónu. Jediné, cez čo autom prerazíte, sú smetné koše, drevené a pletivové ploty (pozor, nie všetky) a tráva na zemi. Akýkoľvek miniatúrny krík vám zdemoluje auto a uberie vám zo života, pretože lenivosť vývojárov. Alebo demencia, skutočne neviem, čomu máme za stovky technických failov v tejto hre byť vďační. Či neschopnosti, lenivosti alebo nedostatku času spôsobenému tlaku zo strany vydavateľa. Na tejto hre však nerobili amatéri, minimálne vieme o mnohých Čechoch na kľúčových miestach, ktorí sa vývoji priamo podieľali. Nepomohlo... (a neskúste zase začínať... nó, lebo Amíci im nakázali čo v tej hre bude a oni poslúchli... prosím vás).

Prebrali sme bugy, fyziku aj detaily, ktoré hre uškodili, je na čase technickú časť hry uzavrieť grafickým spracovaním, laicky povedané. Nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše. Mafia 3 vyzerá horšie ako 3-ročné GTA V. Áno, zase raz to porovnávame s dielom od Rockstaru. Jednak kvôli faktu, že taká stará hrá je lepšie optimalizovaná, vizuálne omnoho pôsobivejšia a s prepracovanejšou fyzikou, než titul z konca roku 2016, jednak preto, že autori sa dosť poľutovaniahodne snažili koncept GTA skopírovať. Doskakujúce textúry (to by bolo ešte ospravedlniteľné, keďže vám už je v tomto momente tých ľudí za počítačmi aj ľúto, ale keď predomnou doskakovali autá, usúdil som, že jazda v protismere veľmi do úvahy neprichádza) ako i celková úroveň ich detailného spracovania a real time renderovania je, zase raz, vyberte si či do plaču, alebo na smiech. Jediný in-game grafický aspekt, ktorý môžeme v tejto hre pochváliť, sú odrazy na kapote áut v reálnom čase a taktiež rozhranie v menu, ako i jeho prehľadnosť. Mafia 3 je polotovar s premrhaným potenciálom, ktorý sa správa, vyzerá a funguje horšie ako priemerne optimalizovaná hra pre minulú generáciu konzol. A to som sa ešte nezačal znervózňovať kvôli tomu, že hra mi už stihla 6-krát spadnúť a dvakrát predviedla aj nekonečné načítavanie. Winning! Alebo aj nie.

Snáď sa nájde niekto, komu ten vizuál sadne

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Seriózne? Naozaj? Ako môžu takto vyzerať textúry okolia a detaily tváre, respektíve ostrosť a zaoblenie objektov v hlavnej misii akejkoľvek hry? Asi to naozaj vytvárali maturanti IT odboru zo združenej školy v Lučenci.

Zdroj: Hangar 13/2K Games

Mafia 3 nepôsobí dojmom nedokončenej hry. Pôsobí dojmom lenivých vývojárov, ktorí sa v polovici vývoja na titul vykašľali a išli chytať Pokémonov. Nikdy v živote by som nepomyslel, že to niekedy použijem v článku, no označenie zábavného stereotypu z môjho uhla pohľadu tomuto titulu svedčí. Iste, mohli by sme to rozviesť do desiatok ďalších negatív, no najjednoduchší spôsob ako túto hru opísať, je nasledovný. Mafia 3, technicky a graficky na úrovni old-genu, oplýva stereotypnými misiami, opakom kreatívneho level dizajnu, minimom dobre napísaných postáv, avšak so zábavnými prestrelkami, skvelou atmosférou, úžasným soundtrackom a explicitnou brutálnosťou. Jeden z titulov, ktoré by ste mali vyskúšať len preto, aký názov nesie. Na druhej strane, o nič neprídete, ak si pustíte len 4 hodinový film zložený z cutscén. Tie sú skutočne nádherné, ba nebojím sa tvrdiť, že ide o najkrajšie spracované prestrihové videá vôbec. V máloktorej hre pochopíte a odhalíte emócie postáv z mimiky ich tváre či obyčajného pohľadu v očiach. Mafia 3 to však dokázala. Dočerta, nie som ani tak sklamaný, ako mimoriadne naštvaný. Ak by bola táto hra vo vývoji o rok dlhšie, mohla to byť pokojne osmičková záležitosť so skvelým príbehom. Nebola by to úžasná Mafia, ale na poli open-worldov by bezpochýb obstála. Bohužiaľ, stratený potenciál, neschopnosť a lenivosť vývojárov a technické spracovanie z toho urobili len ľahko nadpriemerný jesenný titul, ktorí nevynechajú azda len Slováci a Česi, a aj to kvôli značke a tomu, čo kedysi predstavovala. Mafia je mŕtva, nech žije... nie, vlastne, toto tu neplatí. 5,5/10

Ospravedlňujem sa za rasistické výrazy v texte vyššie, rovnako ako hra, aj jej opis by si zaslúžil správne pomenovanie a opis doby, v ktorej ľudia nežili, ale prežívali.

Za hru ďakujeme obchodu Čierny drak, kde si ju môžete zakúpiť za férovú cenu
0/10