31. augusta 2016, 15:01

Ponurý seriál The Night Of od HBO je dychberúce prekvapenie nielen tohto leta (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY HBO THE NIGHT OF

Po poslednej časti sa slová nachádzajú ťažko. Seriál mal svoje mušky, no aj napriek tomu ho radíme v rámci krimi žánru poriadne vysoko.

Tento rok je zatiaľ možno trocha skúpy na skvelé filmy, no na druhú stranu doručuje veľké množstvo kvalitnej seriálovej zábavy, v ktorej si každý mohol nájsť to svoje. Akokoľvek sa však na to pozeráme, najviac nás prekvapili dva úplne odlišné projekty. Prvým bol retro návrat do 80. rokov v netflixáckom The Stranger Things a druhým sa oficiálne stáva pôvodne nenápadná miniséria od HBO s názvom The Night Of. Nevravíme, že série iných televíznych show (Better Call Saul, Game of Thrones, House of Cards...) stáli za prd, no bohužiaľ od nich sme obdobný výkon čakali. Toto je ale recenzia pre Jednu noc (ako znie preklad na HBO), a tak sa poďme pozrieť práve na to, prečo je tento ťaživý seriál tak vychvaľovaný.

Skúste sa zamyslieť, čo ste od neho pôvodne čakali? Podľa traileru to vyzeralo na mysteriózne krimi s tajomnou vraždou, ťažkou atmosférou a s hŕstkou nadmieru talentovaných hercov, zaradené do vysielacieho času počas letných večerov. Hmmm. Čo mi to tak asi pripomína? Porovnávaniam s True Detective sme sa pred premiérou jednoducho nevyhli, a to mu naozaj hralo do karát. The Night Of totiž nie je len tým. Je zmesou napínavej a surovej epizodickej jednohubky a ťaživou sondou do reálneho života, v ktorom sú pojmy sloboda a spravodlivosť až nebezpečne vágne. Perfektné spojenie týchto dvoch aspektov mu garantuje vysoké priečky v rámci žánru a my musíme povedať, že sa aj napriek svojej krátkosti jednoznačne nestratí medzi „dospelou" konkurenciou, pod ktorou chápeme dnes už klasické seriály ako The Wire či The Sopranos.

Zdroj: HBO

Ako sme načali už pred mesiacom v našom tipe na seriál, začnime perfektnou prvou epizódou. Po viacnásobnom zhliadnutí a uvážení musím povedať, že úplne prvá epizóda je pravdepodobne jedným z toho najlepšieho, čo som na televíznej obrazovke doteraz videl. Ak ste človek, ktorý potrebuje strhujúci pilot na to, aby pri seriáli zotrval, myslím, že nemôžete šliapnuť vedľa. Už od úplneho začiatku vás dvaja talentovaní tvorcovia, Steven Zaillian (scenárista Schindler's List, American Gangster atď) a Richard Price (The Color of Money, pár častí The Wire), šikovne priklincujú k obrazovkám. Mladý a usilovný moslimský študent Naz (Riz Ahmed) urobí chybu, ktorú raz za čas urobí každý rebelujúci adolescent. Nič nezvyčajné, hovoríte si. No keď uvidíte perfektne exekuovanú réžiu, scenár a samotné dialógy, zívnutie vám nehrozí. A nielen to. Zaraz pochopíte, že to, čo pôvodne vyzeralo ako nevinná rebélia, sa zmení na živú nočnú moru. Takú, pri ktorej sledovaní budete mať poriadne stuhnutý žalúdok a zrýchlený tep. Prečo? Lebo to jednoducho nepôsobí ako fantastický príbeh znudeného scenáristu, ale ako príšernosť, ktorá sa môže stať kedykoľvek a kdekoľvek.

10 najlepších romantických filmov na HBO Max 10 najlepších romantických filmov na HBO Max 18. mája 2022, 14:30

Taký bol začiatok a my sme tušili, že to nebude ako True Detective. Každá ďalšia epizóda nás v tom uisťovala, no nám to vôbec neprekážalo. Samotná vražda sa prelínala s prehlbovaním Nazovej osobnosti, jeho vzťahu s okolím a vzťahu okolia s ním. The Night Of vo svojej pointe nie je tak úplne o vražde samotnej, ale o efekte, ktorý vnesie do života človeka. O tom, ako vás ovplyvní aj keď v nej nie ste zaujatí. Časť za časťou odkrýva temné zákutia ľudskej osobnosti, atakuje rasizmus, predsudky, skorumpovaný justičný systém a silu pudu sebazáchovy. Je nabitý symbolikou a aj tie najmenšie detaily na niečo odkazujú. Nebojte sa však. Ono to nie je žiadne pseudo filozofické dielo. Na obrazovke sa toho v každom okamihu deje dostatok a aj keď vás nič zo spomenutého nezaujíma, vražda samotná, prostredie väzenia a vyšetrovanie pre vás bude dostatočne zábavné. K tomu všetkému si priraďte perfektné výkony Johna Turturra (Barton Fink), Billa Campa (Black Mass), Michaela K. Williamsa (Boardwalk Empire, The Wire) či charakterový prerod Riza Ahmeda (Nightcrawler) a zaručujem vám, že nie je možné, aby u vás seriál spadol do šedej zóny.

Zdroj: HBO

Myslím, že pomalým krokom sa konečne môžem presunúť aj do negatívnej sekcie, keďže superlatívov bolo až-až. Má tento projekt svoje muchy? Má. A k dokonalosti mu niečo chýba. Samotný fakt, že tvorcovia spájajú silný realistický príbeh so seriálovým vyšetrovaním vraždy, nám napovie, že minimálne jedna z týchto zložiek ostane v 8-dielnom formáte nie úplne využitá. Akokoľvek dobre sa na to pozeralo, nemôžem si pomôcť, ale jednoducho by tomu prospeli ešte dve epizódy. Práve ony by poskytli priestor pre dôslednejší priebeh Nasirovej väzenskej transformácie a možno by vyjasnili aj isté príbehové otázniky (napríklad Stoneova naháňačka s Duaneom Readeom). Mojím ďalším problémom je fakt, že aj napriek vysokému levelu udržiavaného realizmu som v istých súdnych scénach naozaj nerozumel ne/činnosti právnikov, čo pôsobilo nanajvýš čudne. Viacero hlasov označuje za sklamanie aj finále, no to nebude môj prípad. Doručilo všetky potrebné emócie, ktoré sme potrebovali ako dôslednú bodku a ja osobne naň tak skoro nezabudnem.

Zdroj: HBO

Čo teda záverečné hodnotenie? The Night Of je skvelým seriálom, ktorý vám naozaj odporúčame. Dej je svojím spôsobom strhujúci, a rovnako tak aj celá jeho symbolika, ktorá sa nehrá na žiadnu filozofickú hádanku, no práve naopak, ukazuje svet očami obyčajných ľudí. Všetko je to zahalené do mysteriózneho kabátu, disponujúceho ťažkými kovovými farbami. Okrem príbehu stojí na pomyselnom vrchole aj herecké obsadenie, ktoré si odviedlo viac ako kvalitnú robotu a zvlášť zaujímavé bude sledovať ďalšiu kariéru mladého Riza Ahmeda. Problémom bohužiaľ ostáva spomenuté. 8 epizód bolo skutočne príliš málo a možno práve z toho planuli isté chyby. Ako sme už však povedali. The Night Of by bolo hriech nevidieť. Ide totiž o jedno z najväčších prekvapení minimálne tohto roka. 8.5/10

0/10