Pastva pre oči a radosť z jazdy. Tak by sa dal v skratke charakterizovať tento statočne vyšperkovaný Mercedes.
Zástupcu strednej triedy v podaní značky Mercedes-Benz nie je absolútny dôvod si nejako špeciálne približovať, ostatne už i súčasná generácia s kódovým označením W205 je na scéne nejaký ten piatoček, aby som bol presnejší, od roku 2014, kedy bola predstavená na autosalóne v Detroite. Odvtedy už prešiel nejaký ten čias, v rámci ktorého sme i my mali tú možnosť okúsiť kvality novej triedy C (ako v praktickej, tak i v štýlovej verzii), no a pomaličky ale isto sa blížime k momentu, kedy sa dočkáme plánovaného faceliftu, ktorý prinesie decentné zmeny a predĺži životnosť aktuálneho C-čka o ďalšie roky. Takto nejako by sa to za normálnych okolností malo odvíjať, a ono sa to tak odvíjať ostatne aj bude, medzičasom sme ale spoznali jednu úplne novú verziu, ktorá tu doteraz nikdy nebola, a o to väčšiu pozornosť si ale zaslúži.
Pokiaľ by ste totiž pred pár rokmi povedali aj zdatnejšiemu autičkárovi, že na test máte C 450 AMG Sport 4Matic, okrem toho, že to je céčko s akýmsi športovým paketom a pohonom všetkých štyroch kolies, by sa na nič presnejšie nezmohol. Takto nejako vlastne aj reagovalo okolie v momente, keď som sa im s vtedajšou testovačkou pochválil. No a slovo pochváliť som použil zámerne. Nenarážam teraz na ten, v mojich očiach, parádny dizajn, ale na skutočnosť, že pod týmto označením sa totiž skrýva akýsi medzník medzi najsilnejším "klasickým" vyhotovením a vrcholným modelom ovešaným legendárnymi plaketami 63 AMG. Samozrejme, doteraz v ponuke tejto automobilky existoval aký-taký konkurent S4-ky a 335i-čka (C 350), v Stuttgarte to ale veľmi nehrotili, a "polo-AMG" nikdy nejako navonok ani názvom nepriznávali. Časy sa však menia a trojcípa hviezda v závere minulého roka vyložila novú kartu z rukáva. To, či ide o eso zistíme v nasledujúcich riadkoch v štýle jesenného throwbacku.
Exteriér
Zaoberať sa viac než dva roky známym exteriérovým dizajnom by za normálnych okolností nemalo význam, a vlastne, po nedávnych testoch kombi a kupé ani nemá, v tomto prípade však urobím menšiu výnimku. Tento kúsok si totiž pýta špeciálnu pozornosť už na prvý pohľad, a to aj napriek tomu, že jeho šarm a pôvab nie je pri tejto verzii to najdôležitejšie. Pravdou ale je, že exteriér, ktorý je už v základných, "holých-bosých" verziách veľmi vydarený sa tu predviedol azda do úplnej dokonalosti. Iste, krása je otázkou subjektivity, no keď idete po ulici s autom "len obyčajnej" strednej triedy a ľudia za vami otáčajú krky, asi to len tak hocijaké auto strednej triedy nebude. A ono ani nie je, lebo takto nakonfigurovaný kúsok vášmu zraku neujde, a najmä pozorné oko automobilového nadšenca vie, že jeho autor sa s ním statočne vyhral.
Aby som bol presnejší, základným stavebným kameňom tohto nadštandardu je snehobiely perleťový lak Designo, na ktorý nadväzuje športový paket AMG line. Ten je spolu s charizmatickou maskou diamantového efektu pre verziu C 450 AMG Sport štandardom. No a verte mi, že ten Diamond Grill robí svoje, lebo s ním vyzerá to auto fakt famózne, obzvlášť v bielo-čiernom kabáte. Pripočítajte si k tomu čierny predný splitter, spätné zrkadlá, orámovanie okien či zadný difúzor, čiže detailíky, ktoré dostanete v rámci prítomného balíka Night Packet. Doslova čerešničkou na torte je napokon čierna a na danú veľkostnú triedu skutočne rozmerná panoramatická strecha, no a exteriéru o rozmeroch 4686 x 1810 x 1442 milimetrov by bolo aj z objektívneho hľadiska niečo vytknúť obrovským hriechom. Zabúdať ovšem nemožno ani na efektné, a pre Mercedes dlhé roky tradične hviezdicové 18" AMG disky, ktoré môžete mať po novom aj v takomto v dvojfarebnom vyhotovení. Mimochodom, okrem spomínanej masky, C 450-ku rozoznáte aj podľa dvojice, v tomto prípade čiernych, koncoviek výfukov, ktoré sú vertikálne rozdelené.
To, že dizajnový jazyk triedy S zafungoval je teda jasné, a nemôžeme sa preto čudovať, prečo sa obdobným a takmer identickým smerom ubralo nielen céčko, ale už i éčko. Aj tu ku kráse veľkou mierou priložil ruku k dielu príplatkový, vysokovýkonný Intelligent Light System s čisto LED-kovou technológiou, parádnou grafikou a famóznou svietivosťou. Predok tak vo výsledku vyzerá azda najpôvabnejšie, zároveň však treba povedať, že dizajnérom zo Stuttgartu sa podarilo perfektne skĺbiť odvekú eleganciu značky so športovým temperamentom, čoho jasným dôkazom je práve tento exemplár - stále je zo "svätej" nemeckej trojky prémioviek strednej triedy najelegantnejším, no v takomto look-u má čo-to povedať, a rozhodne nie málo, aj v rovine agresívnosti, či športovosti. Samozrejme, za každých okolnosti prísne strihnutý 3-kový bavorák to stále nie je, najmä ak sa pozrieme na stále veľmi uhladené zadné partie, dovolím si ale tvrdiť, že je to práve trieda C, ktorá v prípade takéhoto trefného konfigu okolie najviac zaujme. Ostatne, to mi to po predošlej 3/4-ke a A4-ke aj jasne potvrdilo. A viete čo je na tom najlepšie? To okolie ešte zďaleka nevie, s čím má to dočinenie...
Interiér
Pokiaľ som sa nevedel vynadívať na konfiguráciu exteriéru, vo vnútri sa rozplývam hádam aj dvojnásobne. Inými slovami, práve ten je dôkazom toho, že po stránke kvality spracovania, ergonómie, dizajnového návrhu a výsledného dojmu ako takého, patrí interiér triedy C na úplnú špičku v segmente. Nie, toto nie sú tie lacno pôsobiace plasty z Passatu áštvorky či trojky, ale spleť pravých hliníkových a drevených dekórov s povrchovou dýhou, či kvalitnej kože. Presne toto, sú tie silné stránky, na ktoré si Mercedes-Benz vždy zakladá, a vlastne, o hodnotnom a luxusnom punce táto značka vždy bola, je a aj bude. A ako môžete vidieť nižšie, zďaleka na to nepotrebujete ani triedu S, postačí vám vkusne našpecifikované C-čko. Musíte si však čo-to priplatiť, veď to poznáte, nič nie je predsa zadarmo, nehovoriac o výbave prémiovej značky. Tá vám ale už i v strednej triede ponúkne to, o čom ste možno ani nesnívali.
Za zospodu splošteným 3-ramenným multifunkčným volantom sa nachádzajú analógové budíky zabalené do štýlových tubusov. Na digitálne budíky v štýle Virtual Cockpitu si budeme musieť ešte nejaký ten rok počkať, klamal by som, ak by som ale napísal, že týmto niečo chýba, navyše uprostred nich tróni rozmerný displej s vycibrenou grafikou. Nad palubovkou sa vztyčuje 8,4" obrazovka multimediálneho prostredia s vysokým rozlíšením a parádnym vnútorným prostredím. Jeho umiestnením možno neulahodíte oku každému, podotknúť však treba, že nie je divu, že obdobne zasadený stredový displej začali používať odstupom času už viaceré automobilky, keďže po stránke ergonómie palubnej dosky, no hlavne výbornému umiestneniu v zornom poli vodiča, ide o opodstatnené riešenie. Pod ním nájdeme trojicu elegantných výduchov klimatizácie, ktoré obopína estetický veľmi vydarený stredový tunel. Ten dokonca v tomto prípade počítal so spomínaným, pravým čiernym dreveným obkladom, ktorý nielen na pohľad, ale i dotyk napovedá, že toto sú práve tie detaily, ktorými Mercedes vnáša charakteristické luxusné a hodnotné detaily do svojich modelov.
A ako vidíte, darí sa im. V spojení s brusnicovo červenou kožou, ktorou sú potiahnuté športové sedačky či ambientným podsvietením je docielená tá najvyššia úroveň. Ovládanie infotainmentu prebieha prostredníctvom futuristicky pôsobiacého združeného ovládača, i keď jeho funkcionalitu zdvojuje prítomné koliesko pod ním. Posed za volantom v plne elektronicky ovládaných, vyhrievaných a dokonca klimatizovaných kreslách je výborný, pravdou ale je, že čo sa týka bočného vedenia, športové sedačky od susedných Mníchovčanov mi prídu ešte o čosi lepšie. Miesta na nohy či hlavu je vzadu relatívne dosť, pričom skutočne rozmerná panoramatická strecha značne tento naložený vnútrajšok prevzdušní. Nastupovanie dozadu je ale vďaka menším dverám a vystupujúcemu blatníku v porovnaní s takým Passatom mierne komplikovanejšie, zadné sedačky majú citeľne kratšie sedáky, a ani veľkosťou kufra (490 litrov) nepatrí medzi tie najväčšie v segmente. O tom, ale toto auto nie je.
Toto je luxusný počin so športovým podtónom a príplatkovou výbavou, ktorá nemá nielen konca, ale neraz ani konkurenciu - aktívny asistent parkovania vrátane funkcii Parktronic s najlepšou 360-stupňovou kamerou na trhu (samozrejme po novej 7-čke), asistent riadenia Distronic Plus, aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla, udržiavania bezpečnej vzdialenosti a jazdného pruhu, bezpečného prejazdu križovatkou či bezpečnostného brzdenia. Inými slovami, autonómne riadenie na tej najvyššej úrovni. Ďalej užitočné drobnosti ako bezkľúčový pristúp, štartovanie či otváranie/zatváranie kufra, automatická klimatizácia Thermatic či priestorový zvuk od firmy Burmester.
Motor & Jazda
Aj napriek tomu, že tento medveď zaujme okolie najmä svojím zjavom, to, o čom toto auto je, na oko nevidieť. Za efektnou maskou totiž tróni agregát so zvýraznením červeným krytom do písmena V. Už to napovedá, že toto nebude žiadny len navonok vyčačkaný dízel, ale športové náčinie s tým správnym motorom. 3-litrová V6-ka s výkonom 270 kW / 367 koní a krútiacim momentom 520 N.m pri 2 000-4 200 ot./min je toho jasným dôkazom, no a presne tieto parametre sú podstatou modelu, ktorého zadné partie zdobí označenie C 450. Pripočítajte si k tomu pohon všetkých kolies 4Matic, citeľne športovo naladený podvozok AMG Ride Control a 7-stupňovú prevodovku 7G-Tronic Plus, a z tejto nóbl záležitosti sa rázom stáva vozidlo, ktoré by sa dalo v istom slova zmysle zaradiť do kategórie sleeper.
Viem, navonok až tak nevinne teda zďaleka nevyzerá, no pri bežnej defenzívnej jazde v režime Comfort ide o stále pohodlné, tichučké a relatívne úsporné auto (aj pod 9 litrov), ktoré nedáva vôbec na zreteľ to, že provokovať ho nie je zrovna tým najlepším riešením. V momente, keď pristúpite ale na režim Sport, nedajbože Sport+, z bieleho pôvabu začnú rázom neskutočne hlasne vychádzať paľby od výfukov a z C-čka sa rázom stane strela, ktorá za prítomnosti všetkej tej exteriérovej okázalosti na bežných komunikáciach pozametá drvivú väčšinu z účastníkov cestnej premávky.
Adaptívne tlmiče značne stuhnú, odozva na volant i pedále sa citeľne zmení tiež, všetko to ale najviac okorení príplatková AMG Performance výfuková sústava, ktorá nielenže prehlučí sériové M3-ky, svojím mohutným tónom a častým praskaním nemá až tak ďaleko k vrcholnej, C 63-ke, a to už je čo povedať! Jazda v športovom režime je doslova a do písmena výborná. Na zadnú nápravu je posielaných až 67 % krútiaceho momentu, čo značí to, že sem tam má zadok tendenciu si mierne uletieť, no aj v rýchlej a ostrej jazde za vypnutej stabilizácie auto neskutočne drží stopu, a neraz je cítiť, ako sa o nemalú trakciu starajú aj predné kolesá. Tie vám zabezpečujú výborný prenos sily na cestu, a tak môžete dávať plné kotle aj tam, kde by si to so 63-kou so zadným pohonom dovolil málokto. Akcelerácia na stovku prebehne len za 4,9 sekundy a na maximálku 250 km/h sa dostanete tiež hravo. Pokiaľ ide o spotrebu, po pár hodinách zábavy vám neraz palubák ukáže len defaultných 20 litrov, čo je maximum, čo ukázať dokáže, za ten zážitok z jazdy to ale rozhodne stojí. Po týždňovom jazdení aj v takýchto podmienkach sa priemerná spotreba usadila na hodnote necelých 11 l/100 km.
Záver
I keď béemvéčkarom bude trvať dlhšie kým to strávia, pravdou je fakt, že toto auto je jeden veľký dôkaz toho, že reklamy klamú - spojenie "radosť z jazdy" som totiž použil vyššie zámerne, keďže na to, aby ste zažili tu pravú radosť z jazdy nepotrebujete BMW. Toto "polo-AMG-čko" je toho najjasnejším príkladom. Viem, bokom s C 450-kou nepôjdete, to ale nie je zďaleka ten najdôležitejší atribút, ktorý hovorí o tom, či si v aute užívate každý kilometer plným dúškom. V tomto si ho ale užijete jednoznačne, navyše v zajatí maximálneho luxusu a kvality. Okrem toho, exteriérom, ktorý je pastvou pre oči ulahodíte aj oku okolia, no a paradoxne sme sa stále ešte nedostali k tomu najlepšiemu. To nastáva až v tom momente, keď pristúpite na režim Sport(+). Vtedy sa za zvukového a rýchlostného prejavu začnú diať veci, ktoré by len málokto čakal. Osemvalec to nie je (ten v prípade silnej túžby zabezpečí s prehľadom 63-ka), verzia C 450 AMG Sport, ktorá si už v duchu nedávnych portfóliových zmien hovorí Mercedes-AMG C 43, predstavuje veľmi vydarený kompromis, ktorý bude najmä vďaka pohonu všetkých štyroch kolies zaujímavým artiklom v ponuke. Ten ale nie je zďaleka lacnou záležitosťou - základ C 450-ky obnáša so sebou cenu začínajúcu na hranici 60-tisíc, ak si ale pri jej konfigurácii potrpíte na ten najvyšší štandard, hravo sa dostanete na úroveň 83-tisíc €, čo je cena tohto exemplára. Ak zoberieme do úvahy, že sa bavíme o triede C s katalógovou visačkou "už od 31-tisíc €", sú to skutočne nemalé peniaze, vedzte však, že kebyže ich osobne mám, väčšie či výkonnejšie auto by som nebral.