Je úplne nové, citeľne modernejšie, oveľa krajšie a teda podstatne atraktívnejšie. Presvedčí však aj tým, čo oko nevidí?
Povedzme si úprimne, Mercedes-Benz to nemal v strednej triede medzi prémiovými kupéčkami dlhé roky zrovna na ružiach ustlané, najmä ak hovoríme o kategórii vozidiel, na ktorých si svoju dlhoročnú a neprestrieľnú povesť vybudovali trojkové bavoráky. Tým sa v Stuttgarte dlhé roky ani len nesnažili priamo konkurovať, ak zalovíme do nedávnej minulosti, na um nám preto iste príde len model CLC, ktorý však nebol priam tým najšťastnejším riešením a i samotná verejnosť ho prijala pomerne vlažne. V roku 2011 však trojcípa hviezda spravila hrubú čiaru a v rámci faceliftu predošlej generácie s kódovým označením W204 uviedla, a to aj pri príležitosti 125. výročia značky, na trh konečne skutočne plnohodnotné kompaktné kupé. Rýdzo športovo orientovaný dvojdverák začal v prakticky čisto "mníchovskej rýši" pomaly ale isto vystrkovať rožky, až nadišiel moment, kedy so stálicami triedy doslova pozametala špecialitka s dodatkom Black Series, ktorej chrbát kryl jeden z najikonickejších motorov automobilizmu všetkých čias.
Stabilná pôda pod nohami by tak vybudovaná už bola, no čas je nezastaviteľný fenomén, a tak po pár rokoch by to chcelo niečo nové, ešte lepšie. To prichádza na jesennom autosalóne vo Frankfurte len minuý rok, kedy na základoch W205-kovej generácie svetlo sveta uzrela úplne nová trieda C Coupé. V podstate okamžite po príchode najnovšieho céčka už v karosérii sedan a kombi bolo zrejmé, že novinka to má v šlapajách mimoriadne vydarenej triedy S namierené poriadne vysoko, ostatne, presvedčiť sme sa o tom mohli predčasom aj osobne. S príchodom tretieho karosárskeho variantu však táto luxusná automobilka zachádza ešte ďalej a nielenže s ním triafa do čierneho ešte presnejšie, ona ním doslova neodolateľne útoči na zmysli. Neveríte? Uveríte!
Exteriér
Fantázia! Inak jednoducho neviem v stručnosti opísať prvé pocity, keď uvidíte toto auto naživo. Za normálnych okolností vybavíte papierovačky, prevezmete si kľúč, nasadnete a odchádzate. Tentokrát sa však medzi tento sled udalostí vopchalo niekoľko-minútové kardio okolo auta, keďže jeho mimoriadne šarmantné krivky prosto musíte precítiť okamžite. Hneď v úvode pritom treba podotknúť jednu zaujímavú skutočnosť. Možno si poviete, že mercedesáci len zobrali klasický sedan, trochu ho skrátili, vybrali dvojicu dverí a zadok doložili z S-kového kupé, pravda je ale úplne inde. Paradoxne, športovejší a v neposlednom rade i šarmantnejší derivát sedanu je dlhší až o 95 a širší o 40 milimetrov, ba čo viac, disponuje o 8 centimetrov dlhším rázvorom. Pripočítajme si k tomu A-stĺpík pod niečo menším uhlom, strechu ktorá plynulo splýva so zadnou časťou, defaultne znížený podvozok o 15 mm a na svete je nielen rozhodne najkrajšie súčasné kupé od Mercedesu, ale aj vozidlo, ktoré sa pýši perfektným súčiniteľom odporu vzduchu v segmente - koeficient s hodnotou len 0,26!
Za úchvatne vyzerajúcim zovňajškom pritom okrem oných, naozaj pôvabných línii, stojí vydarená konfigurácia - športový paket AMG line, mnoho-lúčové, až 19" disky v dvojfarebnom vyhotovení, no a samozrejme lak. Hyacintová červená, ako príplatkový designo metalický odtieň v spolupráci s celkovým šarmom doslova vyhadzuje okoliu oči z jamiek a jazyk z úst. Neuveriteľný magnet na pohľady. Predné partie sú prakticky identické so sedanom, respektíve kombi, doménou kupé, odhliadnuc od zvoleného exteriérového balíka, je však štandardná diamantová maska, ktorá dodá C-čku okamžite hodnotnejší a atraktívnejší look. Nad agresívnym predným nárazníkom nechýba dobré známy LED Intelligent Light System s vyumelkovanou grafikou, špičkovým účinkom a množstvom funkcií - privítanie, prisvedcovanie a natáčanie do zákrut, automaticky rozšírené hmlové svetlo či automatické diaľkové svetlá s vyrezávaním (proti)idúcich vozidiel a chodcov.
Z profilu vás kupéčko dostane asi najviac, čudovať sa tomu nemôžeme. Vypichnúť treba späťáky vychádzajúce z dverí, nie stĺpika, a samozrejme plynulo klesajúcú strechu končiacu až na decentne vytvarovanej odrazovej hrane na veku kufra, ktorá stvárňujú efektnú dizajnovú bodku. Podobnosť s väčším bráškom tu nepochybne je, no a my môžeme za ňu len a len ďakovať. Po vzore S Coupé evidujeme po stranách výrazné línie umocňujúce celkový dizajn, dizajnéri sa ale nechali inšpirovať aj horizontálne orientovanými a vyslovene elegantnými zadnými svetlometmi, ktoré sú jednou z hlavných odlišností v porovnaní s predchodcom. Najmä vďaka nim môžeme prehlásiť, že novučičké C Coupé je tak krásne, elegantné a športové zároveň, pričom pravdou je aj to, že ako celok vystupuje citeľne kompaktnejšie, vyváženejšie a proporčne dokonalejšie než spomínané S-kové kupé. Karoséria kupé je pritom navyše ľahšia (1 605 kg) a vďaka nemalej miere použitia vysoko-pevnostného hliníka aj tuhšia.
Interiér
S chválou netreba v žiadnom prípade šetriť ani pri pohľade do vnútrajška, kde dominuje naozaj moderne a už na oko hodnotne pôsobiaca palubná doska. Aj napriek zvolenej čiernej kombinácii esteticky veľmi pôsobivo a zároveň moderne navrhnutý interiér zhmotňuje dielenským spracovaním, použitými materiálmi, ergonómiou a výsledným dojmom z celku úplnú špičku v segmente. Kam oko dovidí, tam badať kvalitu či luxusný punc, ktorý jednoducho konkurencia postráda - pravý hliník, kovové kryty príplatkových reproduktorov Burmester, prvotriedne prešívaná koža, kvalitné, nevŕzgajúce ovládače (nejeden dokonca z S-ka!), nehovoriac o úchvatnom, no hlavne nefalšovanom drevenom obklade stredového panela s vystupujúcou dýhou. Toto by ste inde v danej triede hľadali márne...
Aj tu však polarizuje verejnosť voľne stojací displej multimediálneho systému, ktorý počíta s 8,4" uhlopriečkou, no žiaľ vďaka svojmu netypickejšiemu zapracovaniu do palubovky aj s občasnou kritikou. Či už s týmto riešením sympatizujete alebo nie, pravdou je, že svojím vnútorným interfejsom schová do vrecka väčšinu infotainmentov v súčasných automobiloch - špičková grafika a animácie, respektíve rýchly a intuitívne naladený systém, ktorý je možné ovládať otočným ovládačom či dotykovým touchpadom uprostred tunela ukazuje, ako by mal multimediálny systém v automobile hodnom súčasného storočia vyzerať. Samozrejme, sprvoti je všetko otázkou zvyku, ten sa ale dostaví naozaj rýchlo, problém nastane až v momente, keď si musíte od neho odvyknúť. Združený ovládač pritom zastrešuje množstvo možností ovládania a nastavení, preto z interiéru zmizla zbytočná spleť tlačidiel. Po jeho bokoch ale evidujeme dvojicu, opäť veľmi hodnotne vystupujúcich otočných ovládačov v tvare akéhosi valčeka - jeden trefne slúži na ovládanie hlasitosti, druhý zas zastupuje Dynamic Select, teda menič jazdných režimov v stupňoch Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual.
Pochvalu si jednoznačne zaslúži 3-ramenný športový multifunkčný volant s ideálne hrubým a navyše zospodu zrezaným vencom. Za ním nájdeme konvenčné budíky, ktorými sa Mercedes stále drží klasických tradícií a zbytočne neexperimentuje ani v prípade ich dizajnu zobrazovania. Miestami možno až stroho pôsobiaca dvojica centrálnych budíkov na pohľad nenadchne tak ako v novej A4-ky, pýšiť sa však na opátku môže prehľadnou a ľahko čitateľnou grafikou. Navyše, uprostred nich dominuje skutočne nemalý palubný počítač, ktorým C-čko opäť boduje.
Predná časť kokpitu je na typ karosérie až nečakane priestranná, a to aj vo vertikálnom smere a i za prítomnosti panoramatickej strechy, ktorá ako je zvykom, niečo z priestoru nad hlavou vždy uberie. Žiaľ, ako tomu bolo už v kombíku, aj tu treba vytknúť sedadlám relatívne krátke sedáky, ktoré dajú o sebe občas vedieť hlavne pri dlhšej jazde. Bočné vedenie sedadiel a ich pohodlie ako také však treba spomenúť v pozitívnom slova zmysle. Po sklopení predného sedadla, čo miestami sprevádza viac námahy, nájdeme priestor pre ďalšie dve osoby. Ak sa bavíme v rovine plnohodnotného cestovania, zastupovať ich môžu len malé deti či príručné tašky, v opačnom prípade sú tieto miesta viac-menej len "dojazdové" (i keď aj tam je priestoru na hlavu relatívne dosť i pre vysokého). Svojou veľkosťou inak prekvapí aj kufor, ktorý umožňuje odviesť až 400 litrov batožiny. Kapitolou samou o sebe by mohla byť niekoľkostranová príplatková výbava, okrem vyššie spomenutých prvkov tak vyberám napríklad: ukážková 360-stupňová kamera, adaptívny tempomat Distronic Plus (čiže akýsi autopilot), asistent sledovania mŕtveho uhla, držania v pruhoch, čítania dopravných značiek či parkovania vrátane Parktronicu, adaptívny podvozok, a tak ďalej a ďalej, inými slovami, nie je prvku, ktorý by ste za príplatok nemohli mať.
Motor & Jazda
Dostali sme sa k azda najväčšiemu (našťastie ľahko napraviteľnému) nedostatku tohto auta. Na zadnom ľavoboku sa totiž v našom prípade nachádzal štítok C 220d, ktorý zhmotňuje 2,1-litrový dieselový štvorvalec s dvojicou turbodúchadiel, výkonom 125 kW / 170 koní v rozmedzí 3 000 až 4 200 ot./min a maximálnym krútiacim momentom vo výške 400 N.m v spektre 1 400 - 2800 ot./min. Ako asi tušíte, narážam práve na prítomnosť "klepotavého" agreagátu, ktorý mi jednoducho v tomto type karosérie vôbec nevonia už len z princípu. Ale pozor, ono jednotke ako takej okrem pomerne dosť hlučného prejavu niet čo vytknúť, v sedane či kombi by som s ňou nemal, i ja veľký petrolhead, sebamenší problém, tu však trochu degraduje dojem z inak perfektného auta. Mimochodom, pokiaľ patríte medzi vyznávačov nafty, v triede C sa musíte zaobísť len s týmto jediným motorom (vo verzii C 250d naladený na 204 koní), šesťvalce nájdete len v benzínovej ponuke alebo o triedu vyššie.
Motor má veľmi kultivovaný chod a plynulý ťah v podstate od voľnobehu, nehovoriac o spotrebe, ktorá sa vie s prehľadom dlhodobo pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach pohybovať pod hranicou 6 l/100 km. Mimo mesta nie je nepochybne problém dostať sa aj pod 5 litrov, na diaľnici približne na úroveň 5 a pol litra, naopak, ak budete jazdiť v meste, čakajte približne 7 litrov. Prítomnosť štvorvalca dá o sebe vedieť v momente, ak budete skúšať papierovú akceleráciu za 7,8 sekundy, vytáčať motor cez 4 000 otáčok či atakovať maximálku 234 km/h, keďže vtedy vie z 66-litrovej nádrže miznúť nafta tempom desať a viac litrov na sto kilometrov. Dôležitú úlohu zohráva nová 9-stupňová automatická prevodovka 9G-Tronic, ktorá vo verzii Coupé nahradzuje 7G-Tronic. Keďže ide o agregát úsporného typu, chod a otáčky motora nemalým počtom stupňov vždy značne ukľudňuje, doslova až upratuje. Automat pritom radí do veľkej miery veľmi hladko a neraz samotný akt preraďovania ani nepocítite. Avšak, občas sa stane, že prevodovka (pri podraďovaní v rámci dobrzďovania) citeľne šklbne, stále sa ale bavíme o výbornej skrini, čo potvrdia i promptné reakcie počas manuálneho radenia.
V úvode spomenutý výborný koeficient odporu vzduchu sa prejavuje na perfektnom odhlučnení interiéru, dokonca, ani prítomnosť bez-rámových dverí túto skutočnosť nevyvracia - aj vo vysokých rýchlostiach je hluk od okien veľmi minimálny! Vďaka obutým 19-tkam bol komfort pruženia citeľne tuhší, inými slovami, prejazd veľkými nerovnosťami sprevádzali rany od náprav. Stále však Mercedes neostáva svojej povesti nič dlžný a svojím komfortným a pohodlným podvozkom vyniká, za čo do veľkej miery môžu aj adaptívne tlmče. Riadenie je úplne presné, čím je vozidlo perfektne manévrovateľné. A tým nemyslím len normálnu, respektíve svižnejšiu jazdu, ale aj šantenie na snehu, keďže prítomnosť výhradne zadného pohonu a nadpriemerného krútiaceho momentu nenechá žiadneho autičkára dlho chladným.
Záver
Ak si odmyslíme prítomnosť naftového motora, ktorý je však len otázkou akýchsi osobných preferencií, niet väčšieho nedostatku, respektíve slabiny, ktorá by nahrávala konkurencii. Skôr naopak, nový karosársky variant vie ponúknuť veľa atribútov povyšujúcich najnovšiu generáciu medzi to najlepšie v danom segmente prémiových dvojdverákov. Ba čo viac, stavia na overených kvalitách triedy C, ku ktorým pridáva navyše ešte väčšie emócie a neodolateľný šarm. Trieda C Coupé je totiž kus nádherného auta a štýlovou alternatívou pre dvoch, čo vo výsledku, dovolím si tvrdiť, robí z novej generácie to najatraktívnejšíe vo svojej triede. Áno, poznamenať treba, že taký 4-kový bavorák je výzorovo agresívnejší, o čosi tvrdší a z jazdeckého hľadiska športovejší, no predovšetkým komfortnejším nastavením, hodnotnejším spracovaním, luxusnejším dojmom a pôvabnejším dizajnom sa trojcípej hviezde podarilo svojho najväčšieho úhlavného nepriateľa prekonať. Cenovo sú pritom na tom veľmi podobne - variant kupé štartuje na čiastke necelých 36-tisíc €, verzia 220d na štyridsiatke no a testovaný, výbavou po zuby ozbrojený exemplár koštuje niečo cez 61-tisíc €.