Vyskúšali sme svetové auto roka 2015 s naftovým motorom, športovým balíkom a v praktickej verzii kombi. Aké je?
Trieda C patrí nepochybne už pár desiatok rokov ku tradičným prémiovým zástupcom a osvedčeným stáliciam strednej triedy, kde odjakživa súperí predovšetkým s trojkovým bavorákom a A4-kou z Ingolstadtu. Medzičasom, konkrétne na autosalóne v Detroite v roku 2014, sme spoznali najnovšiu generáciu, ktorou Mercedes-Benz trafil do čierneho. Aj napriek tomu, že sa predchodca tešil veľkej popularite a pozitívnym ohlasom, a to už či po stránke vzhľadu alebo techniky, v Stuttgarte spravili hrubú čiaru a novú generáciu môžeme bez problémov označiť prelomovou. Na rozdiel od zvykov vyššie spomenutej dvojice, totiž táto nemecká automobilka medzigeneračne vsadila na úplne nový dizajn, navyše novinka s kódovým označením W205 citeľne narástla (4702 x 1810 x 1457 mm) a vydala sa za zákazníkmi tou najsprávnejšou cestou - v šlapajách mimoriadne vydarenej triedy S.
Za pravdu mi hneď v úvode dá skutočnosť, že nové céčko bolo nedávno vyhlásené za úplného víťaza ankety Svetové auto roka 2015 (WCOTY 2015), čím sa stalo držiteľom najprestížnejšieho automobilového ocenenia na základe zohľadnenia technologického pokroku, celkovej kvality a v neposlednom rade, dizajnu. Ako ste už určte postrehli, my sme mali tú česť a exkluzívne ako prví na Slovensku sme vyskúšali dokonca tú najostrejšiu verziu pod slnkom, 510-koňové C 63 S Edition 1, ktoré v podobe horúcej novinky prišlo k nám len prednedávnom. Avšak, keďže ešte krátko predtým sa nám do rúk dostalo aj nemenej zaujímave C 220 BlueTEC v praktickom vyhotovení kombi, nasledujúce riadky budú patriť práve jemu, aby sme i na základe testu zistili, či si je čerstvo získaného titulu hoden.
Exteriér
Nie je žiadnym tajomstvom, že Mercedes sa dlhé roky ako-tak hľadal v dizajne, respektíve mal status vozidiel pre bohatých seniorov páprdov. Tieto časy sú však po príchode úplne novej triedy A, následne CLA či GLA, nenávratne preč. Dizajnový smer, ktorý vtedy nastolila automobilka s hviezdou v znaku, pochoval predošlé predsudky a zároveň vystrelil trojcípu hviezdu do výšin, čo malo za následok najmä enormný nárast predaja (MB tromfol Audi aj BMW). Ďalšou ranou pre konkurenciu bolo uvedenie novej triedy S, ktorá už tradične a teda opätovne posunula level automobilovej vyspelosti o hodný kus dopredu a navyše, všetku tú dokonalosť Nemci znova zabalili do mimoriadne príťažlivého kabátu, ktorý ide ruka v ruke so súčasným jazykom značky. No a ten minulý rok v Stuttgarte implementovali aj na úplne novú triedu C, čím sa na trhu objavilo zmenšené S-ko. A to značí len jedno, C-čko odpísali na úspech!
Nám sa do rúk dostala najnovšia generácia v praktickejšom, podľa môjho názoru v ešte o čosi vyváženejšom, teda krajšom kombíku. Zároveň, testovaný exemplár bol oháknutý do kompletného príplatkového AMG paketu - rátajte s masívnejšími, atraktívnejšími nárazníkmi a hŕstkou detailov, vrátane nádherných 19'' diskov obutých do nízkoprofilákov (255/35 vpredu, resp 225/40 vzadu!) či snehobieleho laku Designo bright s perleťovým efektom. Táto kombinácia s tak vydarenými krivkami sklamať jednoducho nemôže a vedzte, že aj keď ide v podstate o klasický kombik, teda nič nadmieru exkluzívne či exotické, krky okoloidúcich natáčať a ich pohľady kradnúť s céčkom v takomto konfigu vždy budete. Niet sa čomu čudovať, detaily a maličkosti v dnešnej dobe robia autá, a v prípade prémiových automobiliek to platí hádam aj dvojnásobne. Pokiaľ ste nedávno postrehli, že sa na slovenských internetoch objavili vyhlásenia o tom, že RS4 Avant je najkrajšie kombi na trhu, neverte im a otvorte si oči. Toto C-čko nie je ani v porovnateľnej, čiže ostrej verzii C 63 (i keď k nej má opticky až neuveriteľne blízko) a hravo dané Audi schová do vrecka. Ešte predtým, ako ma ukameňujete za zapredanosť, radšej dodávam, sto ľudí, sto chutí. Ale aj tak je nádherné!
Samozrejme, jedným zo spomínaných detailov, ktorý zohráva jednu z azda najdôležitejších úloh pri celkovej kráse sú aj svetlá. Ak totiž siahnete po príplatkovom LED Intelligent Light System-e a nahradíte tak "sociálne" halogény, vozidlu dodáte nový rozmer. A teraz nenarážam len na vizuálne spracovanie. V momente, keď prídete k autu a odomknete ho, takto vybavený medveď vás privíta sprvoti do modra rozsvietenou trubicovou ledkou, ktorá sa následne sfarbí do prirodzenej bielej farby (funkcia Coming Home). Maličkosť, ktorá napovie, akú ligu kopete. Ak som pri našom nedávnom teste X5-ky s full-LED svetlometmi povedal, že za ich prítomnosti máte v noci postarané o polárnu noc či diskotéku, tú máte tú česť opäť. Úprimne, miestami som mal pocit, že tieto LED jednotky sú ešte o čosi účinnejšie (to už je čo povedať), nehovoriac o funkcii, ktorá vám automaticky reguluje (rozumej zapína/vypína) diaľkové svetlá v závislosti od podmienok, no dokonca, pokiaľ uváži, že sú potrebné a oproti vám ide práve vozidlo, jednoducho si ho celý čas, kým sa k vám približuje vyrezáva z lúča, čím ho neoslňuje a zároveň vám plnohodnotne svieti aj do diaľky. Fascinujúce! Funkcie, ako aktívne osvetlenie zákrut (natáčanie v zákrutách), automaticky rozšírené hmlové svetlo pre lepšiu orientáciu pri zlej viditeľnosti či samočinne zapínajúce sa prisvedcovacie svetlo pri odbočovaní sú samozrejmosťou.
Vzadu sú LED-diódy rovnako súčasťou. Na rozdiel od sedanu však koncové svetlomety hrajú viac na nôtu kontroverznosti či netradičnosti. Trieda C v najnovšej generácii presedlala z vertikálne orientovaných svetiel na horizontálne, čím sa tento kombík citeľne odlíšil od predchodcu. Zadné partie tak vystupujú na pomery značky vskutku netypickejšie, moje sympatie si ale rozhodne získali a s iným názorom som sa zatiaľ veruže nestretol, i keď je to otázka zvyku. V rámci AMG paketu vzadu dostanete naozaj rozmerný náznak difúzora a dvojicu výfukov. Teda, len dvojicu koncoviek výfukov, ktoré slúžia len ako imitácia, keďže naša naftová verzia mala samotné výfuky vyvedené (najmä kvôli euro-normám) pod nárazníkom. Ide tak o veľký paradox, možno až akúsi utópiu, keďže vo veci je len estetické riešenie bez funkčného opodstatnenia. Viete si však predstaviť, že by vzadu pri dieselových vyhotoveniach a športovom balíku takéto koncovky vôbec neboli? Nie, a to je tá odpoveď, prečo tam sú.
Interiér
Vonkajšia športová elegancia plynulo prechádza i do vnútrajšku, ktorý so zvyškom vozidla korešponduje, čím môžeme teda znova pochváliť estetickú stránku. Síce bola naša testovačka vnútri ladená v nevýraznej čiernej farbe (koži), slovami chváli rozhodne netreba šetriť i keď niekomu možno vyčnievajúci "tablet" nemusí prísť priam vhod. Ja by som skôr upozornil na vkusnú stredovú konzolu s klavírnym leskom, ktorá síce vyzerá veľmi pekne, no každý otlačok, škrabanec či smietok prachu na ňom dá o sebe okamžite vedieť. Puntičkári preto siahnu skôr po inom obklade. Ak som spomínal v úvode generačný skok, interiér je toho asi tým najlepším príkladom. V istých uhloch pohľadu, na zvyky značky možno až futuristický dizajn počíta s naozaj špičkovým a prvotriednym spracovaním, ktoré jasne naznačuje, za čo platíte. Kvalita materiálov je na najvyššej úrovni, obkolesujúci hliník je naozaj hliník, ergonómia snáď lepšia byť ani nemohla a fakt, že niektoré z tlačidiel nájdete v S-ku, respektíve v Maybachu túto prémiovosť len stupňujú.
Ovládanie mercedesáckeho systému Command sa odohráva za pomoci otočného kolieska či futuristického dotykového ovládača, ktorý krásne padne do ruky a plní funkciu touchpadu. Ich funkcionalita je síce zväčša zhodná, čiže niekedy je ich súžitie zbytočné, ich celková ovládateľnosť a prístupnosť k multimediálnym systémom je však veľmi jednoduchá a rýchlo si na obsluhu zvyknete (a ťažšie odvyknete). Stredový displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 17,8 cm, tak za pár dni hravo zvládnete ošéfovať bez problémov a zbytočného zacapkania dotykmi. Jeho príjemná a prepracovaná grafika s viacerými animáciami vás poteší rovnako, ako v prípade pomerne rozmerného displeja medzi jednoduchými no výborne čitateľnými budíkmi za volantom. Prístrojovka vás pocitovo pohltí a obopne, čím sa niekedy cítite možno trochu stiesnenejšie, interiér je ale oproti minulej generácii nielen hodnotnejší, ale aj podstatne priestrannejší. Posed za multifunkčným a dole zrezaným volantom, ktorý perfektne padne do rúk, je dokonalý a tú správnu polohu za ním si nájde azda každý. Predné kožené sedadlá majú výborné bočné vedenie, sedáky sú však v celom aute o čosi kratšie, ako by ste očakávali. Vpredu tak padne vhod výsuvná časť.
Vpredu nebude mať s vnútorným priestorom problém ani postava nad 190 centimetrov, po novom však už ani vzadu. Ak si "za seba" sadne takto vysoká osoba, stále jej ostane niekoľko centimetrov medzi kolenami a opierkou predného sedadla. Na svedomí to má predovšetkým skutočnosť, že medzigeneračne došlo k natiahnutiu rázvoru až o 80 mm (na 2 840 mm), pričom zadné sedadlá sú posunuté značne dozadu, za rám dverí (viď fotky), vďaka čomu musíte pri nastupovaní daný rám "obchádzať". Do kufra sa dostanete cez plne elektricky ovládateľné dvere batožinového priestoru, za ktorými sa ukrýva 490 litrová plocha bez výrazného členenia. Deliace "plátno" sa efektne vysúva automaticky pri otváraní veka. Druhý rad sedadiel zložíte jednoduchým stlačením tlačidla, okrem toho, po ich sklopení vznikne prakticky úplne rovná plocha bez schodu. Pod samotnou podlahou kufra nájdete ďalšie nemalé miesto, kde uskladníte i rozmerné serepetičky, ktoré by inak lietali v kufri. V týchto priestoroch pritom odpočíva aj užitočná a spratná bednička, ktorú v prípade nevyužitia jednoducho poskladáte a odložíte. Podčiarknuté sčítané, C-čkové kombi svojou priestrannosťou a flexibilitou príjemné prekvapí. Zďaleka tak nepatrí k tým vozidlám, ktoré na úkor vonkajšie krásy prišli o praktickosť.
Pokiaľ ide o výbavu, netreba zabúdať, že sme v prémiových vodách, čo značí, okrem iného, aj to, že za každú maličkosť, ktorú chcete, si priplatíte. Takýmto štýlom sa do tohto krásavca vynímajúc pár prkotín dostalo aj množstvo užitočných systémov, z ktorých by som určite spomenul napríklad aktívny asistent parkovania vrátane systému Parktronic a cúvacej kamery s vysokou kvalitou, tempomat s funkciou Hold (zatlačíte brzdový pedál na doraz, čím bude auto stáť v "D-čku" bez toho, aby ste stáli na brzde), asistent sledovania mŕtveho uhla a Collision Prevention Assist Plus (upozorňujú pri predbiehaní, či na dodržiavanie bezpečného odstupu) alebo funkciu vypínania motora pri zastavení (ECO štart-stop). Ďalej bol prítomný dažďový senzor, dvoj-zónová automatická klimatizácia Thermatic, vyhrievané predné sedadlá a ostrekovače čelného skla, interiérové ambientné osvetlenie s troma odtieňmi podsvietenia či kompletný balík Keyless-Go, teda bezkľučové štartovanie, ale aj samotné odomykanie/zamykanie - stačí mať pri sebe kľúč a pohladkať kľučku. Doslova.
Motor & Jazda
Dostávame sa pod kapotu. Tam v našom prípade bil tretí najsilnejší turbodiesel v ponuke, reprezentujúci verziu 220 BlueTEC. Inými slovami, ide o známy 2,1-litrový štvorvalec dopovaný dvojicou turbo-dúchadiel s výkonom 125 kW / 170 koní a vcelku veľkým krútiacim momentom 400 N.m. Agregát je schopný spĺňať emisnú normu Euro 6, a to vďaka, ako už názov napovedá, prítomnému vstrekovaniu močoviny do výfukového systému. Samotná močovina (kvapalina AdBlue) sa dopĺňa do 25-litrovej nádrže, ktorá má hrdlo hneď vedľa tej konvenčnej (66-litrovej), pričom interval dolievania by mal vystačiť na servisné prehliadky.
Naftová 220-ka je osvedčená klasika, čomu sa nemôžeme ani čudovať. I keď miestami dá o sebe motor vedieť "klepotaním" (hold benzíňakom), je veľmi kultivovaný a dá sa povedať všestranný. Najviac mu sekne kľudné križovanie ciest, poteší však svojou pružnosťou, a teda ani pri športovejšia jazda mu nie je v žiadnom prípade cudzia. Všetko závisí od štýlu jazdy, ale i zvoleného jazdného režimu - Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual. Náš kombík spolupracoval s toľko chválenou 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus, na ktorej adresu nešetria chválou zámerne - radí naozaj výborne. V režime Eco vám už pri 60-tke namieša 6. či 7. stupeň, zároveň pri voľnobehu vám rýchlosť aj vyradí. Ani Comfort na tom nie je na míle vzdialený, v Sport-e(+) vám už však motor v otáčkach podrží a neraz aj citeľne vytočí (kľudne aj vyše 4500 ot./min), čím vám dovolí sa vyblázniť a dať i viacero silnejších áut s ľahkosťou dole (tých 400 N.m sa niekde prejaviť musí). Akcelerácia z 0-100 km/h mu trvá približne 7,6 sekundy, zatiaľ čo ručička na tachometri by sa mala pri svojom maxime zastaviť tesne pod 230 km/h.
Samotný ťah príjemne prekvapí, i keď občas čakáte, kým motor dostanete do otáčok, najmä ak nemáte práve zvolený režim Sport(+). Diesel-nediesel, mnohokrát vám páčky pod volantom padnú preto vhod. S autom sa tak viac vžijete a poslúžia vám predovšetkým v situáciach, kedy sa musíte rýchlo rozhodnúť (aka kickdown). Ani spotreba si nezaslúži kritiku. Celkový priemer na hodnote 6,2 l/100 km nie je vôbec zlým údajom, najmä ak poviem, že s autom sa jazdilo prevažne v meste. Po bežnom dni v centre Bratislavy nafta v nádrži mizne v pomere cca 7,3 l/100 km, naopak mimo mesta sa dá s ľahkosťou jazdiť za 5,5 litra (pri "komótnej" jazde aj pod 5 l/100 km). Ako ryba vo vode sa však naftová 220-ka cíti, pochopiteľne, na diaľnici, kde si motor pri rýchlosti 130 km/h pradie pod hranicou 2000 ot./min a spotrebúva priemerne okolo 6 litrov. Aby som nezabudol, poháňaná bola výhradné zadná náprava. Ak by ste si mysleli, že si s týmto riešením pri 170-koňovom nafťáku nezadriftujete, mýlili ste sa. Stačí vypnúť ESP (áno, dá sa, chvíľu však potrvá kým sa k nemu preklikáte), zvoliť režim Sport(+) a nemusí byť ani mokro a aj tento Mercedes vie zrazu jazdiť bokom. Samozrejme, veľké tiahle drifty v rýchlosti v klopených zákratach to nebudú, zabaviť sa ale dá nad očakávania, pričom niekedy ste aj vďačný za to, že aj keď stabilizáciu vypnete, stále vás kontroluje a v hraničných situáciach aj tak zakročí.
Pokiaľ ide o komfort jazdy, vypichnúť treba naozaj komfortný, no tuhší podvozok, ktorý vie excelentne filtrovať nerovnosťami. Je tu však jedno veľké ale! Opäť je tu jeden limit, a teda daň za život s frajerinou a ako už tušíte, narážam na tie efektné 19-tky, ktoré proste na našich cestách musia dať o sebe vedieť aj pri tom najlepšie vyladenom podvozku. V interiéri tak neraz pocítite citeľnú tuhosť a niekoľko tupých nárazov. Viac si ale na ne spomeniete v mestskej džungli plnej výtlkov a obrubníkov, kde vám ich príde naozaj ľúto, keďže ich tam pocítite viackrát za deň. Nuž, aj v tomto prípade platí staré známe, srdce > rozum. Vo všeobecnosti, odhliadnuc od nie priam šťastného obutia, treba za jazdné vlastnosti triedu C opäť len pochváliť, k čomu značne prispieva aj ľahké riadenie. Čerešničkou na torte je už len výborné vnútorné odhlučnenie, na tom však zohráva významnú úlohu perfektná aerodynamika - koeficient odporu vzduchu 0,24 je na čele v triede a len naozaj málo mu chýba k celkovému rekordu medzi súčasnými produkčnými automobilmi, ktorý drží trieda CLA s hodnotou 0,22.
Záver
Čo dodať? Začnem cenou, lebo tá je pri vozidlách prémiových automobiliek zásadnou informáciou. Najlacnejšia možnosť, benzínové C 160 kombi, štartuje na čiastke približne 32-tisíc €, čo nie je na Mercedes ako taký až tak veľa. Ako je však u nemeckej prémiovky zvykom, v základnej výbave ste radi, že máte volant a za všetko naviac si priplatíte. Týmto spôsobom sa dostanete až k nášmu exempláru, ktorého ceny s motorizáciou 220 BlueTEC začínajú od necelých 38-tisíc €, no a tento nablýskaný kus si kompetentní cenia na 59-tisíc €! To už nie je naozaj málo, na oplátku však dostanete auto, ktorému dokopy nie je čo vytknúť, je pastvou pre oči a v neposlednom rade máte v maske hviezdu, vďaka ktorej dáte ostatným hneď najavo, na čom ste. Mercedes-Benz triedy C vo verzii kombi je mimoriadne atraktívnou voľbou, v súčasnosti však vozidlá robí ich konkrétna špecifikácia, od ktorej veľa závisí. V tomto prípade zaujme dizajnom, boduje kvalitou spracovania, jazdnými vlastnosťami i kultivovanosťou daného agregátu, ktorý sa javí ako tutovka v (naftovom) portfóliu motorizácií a vo výsledku sa radí medzi to najlepšie, čo v tejto triede môžete dostať. Nová generácia tak predstavuje obrovský progres, ktorý si zaslúži oného titulu. Samozrejme, za kvalitu sa platí...