Jedno z najdrahších a najluxusnejších automobilov z elitnej triedy limuzín v našom exkluzívnom teste.
BMW radu 7 pozná azda každý, nehovoriac o úplne novej, v poradí už 6. generácii s kódovým označením G11, ktorá presne pred rokom statočne svojím príchodom zamútila vody medzi luxusnými limuzínami. Historické okienko a iné omáčky okolo predstavovania preto tentokrát vynechám a prejdem rovno k podstate. Nebudem vám klamať a hneď v úvode vám predostrím môj triezvy pohľad na vec, ostatne, subjektivita nemôže pri takomto článku rozhodne chýbať. To, že sa najmä posledné roky jednotlivé modely nemeckého prémiového tria navzájom na oko veľmi doťahujú, je holý fakt, a preto v drvivej väčšine i tak rozhodujú osobné preferencie a sympatie, prípadne atraktívnejšia cenová ponuka. Som však názoru, že pokiaľ je reč o vrcholných limuzínach, ak nie inde, tak minimálne v tomto segmente vždy bol, je a aj bude, predovšetkým statusovo, kráľom trieda S, veď elegancia, komfort, luxus a v neposlednom rade prestíž je to, v čom odjakživa dominuje značka Mercedes-Benz.
Na test novej sedmičky som sa však obzvlášť tešil, novučičkej vlajkovej lodi z Mníchova totiž kryjú chrbát naozaj silné zbrane, na čele s doposiaľ nevídanými technológiami, ktoré už "papierovo" predznamenávajú nemilosrdný boj a ťažké chvíle pre esko. Pripočítať k tomu si treba agresívnejší a zároveň športovejší temperament, no a najmä vyznávači týchto odvekých mníchovských tradícií sí prídu na svoje. Ruka v ruke s tým ide aj naš testovaný exemplár vo verzii 730d xDrive, ktorý na pohľad korešponduje s vyššie opísanými atribútami a netají svoje veľké ambície. Dá dole S-ko?
Exteriér
To, že BMW ostáva verné svojej odvekej tradícii a robí naďalej (nielen) dizajnovo vyslovene športovo strihnuté vozidlá, je posledné roky očividnejšie ako kedykoľvek predtým. Súčasné bavoráky doslova kričia agresivitou, no a ani nová sedmička neostáva zvyšku portfólia nič dlžná, práve naopak. Ak by sme mali byť úprimní, nový rad 7 z neho vystupuje azda najagresívnejšie, čo je pritom vcelku paradoxom, keďže limuzíny i tých najšportovejších značiek vždy v konečnom dôsledku pristúpili na elegantnejšiu nôtu. Testovaný exemplár v decentne perleťovom snehobielom laku Mineralweiss ovešaný športovým M paketom s čiernymi vysoko-lesklými doplnkami ale dáva najavo, že BMW si ide svojou vlastnou cestou a za prítomnosti medzigeneračného priostrenia tvarov môžeme zovňajšok vlajkovej lode z Mníchova pokojne označiť za ten vôbec najšportovejší spomedzi súčasných luxusných limuzín.
Samozrejme, môžu za to predovšetkým predné, mimoriadne agresívne partie, ktoré vás doslova nútia zaliezť do pomalšieho pruhu, keď ich zbadáte v spätnom zrkadle. Za, na dĺžku naozaj rozmernými prednými svetlami v značne úzkom vyhotovení by sa nemusela zďaleka hanbiť ani budúca M5-ka, keďže ich prísny look už asi väčší rešpekt šíriť nemôže. Apropo samotné svetlomety, nielenže sú napojené priamo na skutočne masívne ľadvinky, ich výplň tvoria čisto vysoko-výkonné LED-ky, ktorým v prípade diaľkového svetla sekunduje laserová technológia. Pravdupovediac, za bežných podmienok jej prítomnosť v porovnaní s "klasickými" diaľkovými ledkami nepocítite, čo je však fakt, že "dostrelia" statočne ďaleko (cca 600 metrov). To značí, že štandardne máte pred sebou v noci jasný deň, no a v momente keď zapnete diaľkové, máte dojem, že okolité objekty presvecujete sťa termovíziou. Skutočne neskutočné! Ruku k rýdzo agresívnemu podtónu prikladá aj výrazný predný nárazník s početnou splikáciu leských čiernych líšt okolo nemalých nasávacích otvorov.
Vypichnúť pritom osobne musím ešte sklon prednej masky pri pohľade z profilu, kedy najviac vidieť, že čelná časť s krátkym previsom je doslova kolmo seknutá. Z boku si aj na pohľad veľmi nízka 7-čka o rozmeroch 5108 x 2169 x 1467 milimetrov zachováva svoju charakteristickú siluetu, vrátanie zaoblenia C-stlpika. V našom prípade ide o "krátku" verziu, ktorá mi osobne príde proporčne vyváženejšia, než natiahnutý logáč. Novým prvkom je efektná lišta umiestnená na spodku, ktorá sa na svojom začiatku pýši akýmsi žiabrovým prvkom. Ani zadné partie rozhodne nestrácajú na pôvabe - horizontálne orientované svetlá s trubicovými LED-kami spája chrómová lišta, ktorá limuzínu opticky ešte viac rozširuje. Ďalším zaujímavým detailom, ktorý doslova prosí o pozornosť je zadný nárazník. V rámci športového paketu disponuje netypickým prvkom naspodku (akási snaha o náznak difúzora), ktorý obopína dvojicu koncoviek výfukov o rozmeroch hodných super/hyperšportu. Mimochodom, takto nakonfigurovaný exemplár, vrátané veľmi vydarených 20" dvojfarebných M-kových diskov, je zjavne jedným z katalógových "štandardov", keďže ich stretnete na mraky. Čudovať sa tomu nečudujem, ako celok je to fakt pecka!
Kľúč
Ešte predtým, ako sa pozrieme do interiéru, hriech by bolo nespomenúť jednu z najprelomovejších noviniek, ktorá prišla s novou generáciou radu 7. Ten sa totiž vôbec ako prvé vozidlo od BMW pýši novým inteligentným kľúčom BMW Display Key, vďaka ktorému sa vlastne do oázy luxusu dostanete. Jeho súčasťou je dotykový displej, ktorý vám zobrazí všetky základné informácie o vozidle, no a čerešničkou na torte je technológia Remote Parking, čiže vy/zaparkovanie automobilu prostredníctvom ovládania na kľúči, ktorý je spárovaní Bluetooth-om. V praxi to funguje tak, že pristúpite k vozidlu, spárujete ho s vozidlom a prostredníctvom šípok ho zasuniete, respektíve vysuniete z parkovacieho boxu. Ak mám byť však úprimný, kľúč treba neustále nabíjať, zavadzia vo vrecku, spojenie miestami buguje a celý proces trvá relatívne dlho. Predpokladám teda, že po tom, ako túto fíčurku ukážete všetkým kamarátom, kľúč odložíte doma na poličku a zoberiete si len ten konvenčný, ktorý musíte vlastne nosiť i tak. V každom prípade, naživo je to nepochybne obrovská haluz, viac ma ale zaujali prelomové vychytávky vo vnútri.
Interiér
Je pravda, že naozaj dynamicko-športovo ladený exteriér nemusí u limuzíny niekomu sadnúť, po nastúpení do vnútra si však iste každý príde na svoje. Dovolím si tvrdiť, že práve interiérom a jeho návrhom, spracovaním či výsledným dojmom si sedmička medzigeneračne najviac polepšila. Osobne chválim najmä horizontálne rozloženie palubovky a rovnako tak úplne nový 3-ramenný multifunkčný volant, ktorý je konečne hodný statusu limuzíny. Za ním sa nachádzajú perfektné, plne digitálne budíky s radikálne sa meniacim štýlom zobrazovania v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Navyše, podľa slnečných podmienok sa mení jeho jas a rozhodne zaujme aj v čase, kedy sú otvorené dvere či kufor, kedy je v pravom kruhu zobrazený efektný náhľad auta upozorňujúci na dané otvorené dvere. Detaily takto kvalitného druhu vždy jasne povedia, že sedíte v prémiovke z Nemecka, no a i parádny head-up displej s nevídane veľkou premietacou plochou to len a len potvrdí. Vyzdvihnúť treba i vskutku netypickú farebnú konfiguráciu - exkluzívna koža Nappa s rozšíreným rozsahom Mokka.
Centrom palubovky je 10,25" displej multimediálneho prostredia, ktorý spolu s mercedesáckym infotainmentom radím na úplný vrchol. Ba čo viac, jeho doménou je po novom ešte širšie spektrum možností, vďaka ktorému ho korunujem za kráľa. Tak napríklad, za príplatok dostanete špičkovú 360-stupňovú kameru, ktorá prináša špičkový obraz, ktorý sa navyše natáča podľa toho, ako mate vytočený volant, teda kam smerujete, čím je zaručená ešte lepšia prehľadnosť. Aby toho nebolo málo, jedným z highlightov novej generácie je ovládanie infotainmentu gestami, no a vážení, to je jeden veľký pozor - krúžením prstom dokážete nastavovať hlasitosť, dvoma prstami zmeniť stanicu či posunúť pesničky, mávnutím ruky zrušiť hovor, no a zlatým klincom programu je doslova chytenie zobrazeného náhľadu vozidla pri zapnutej kamere a natočiť si 3D náhľad podľa potrieb! Toto je neskutočne návykové, keďže gestá fungujú takmer stopercentne a veľkou mierou uľahčia nastavovanie.
Aby som však len nechválil, predsa len mi nedá upozorniť na jeden detail, ktorým mierne stráca akýsi zmysel pre cit v porovnaní s S-kovou palubovkou. Nemyslím tým teraz ani tak absenciu dvojice obrovských obrazoviek, ako fakt, že v istých uhloch pohľadu mi príde stredový panel až moc "prečačkaný". Ak upriamite pozornosť na oblasť pod výduchmi klimatizácie, nevyhnem sa pocitu, že na malej ploche je možno až príliš veľká spleť rozličných materiálov a farieb - drevo, sivá koža, hnedá koža a zrazu čierny klavírny plast a do toho kontrastný svetlý hliník (a napodobenina hliníka). Respektíve, je jasné, že strieborné prvky dodajú luxusnejší punc, v interiéri je ich ale až až a nie nadarmo platí, menej je niekedy viac. V každom prípade, je očividné, že kvalitou spracovania i celkovou ergonómiou išlo BMW poriadne hore, čo platí najmä pri pohľade na výplne dverí a ich rozloženie. Panel nastavenia klímy s dotykovou obrazovkou je skutočne vychytaný - príjemná grafika, intuitívne ovládanie a dobrá spätná väzba. Mimochodom, testovaný exemplár bol vybavený ionizátorom vzduchu s viacerými vôňami - prirodzenosť šťavnatých tráv, závan čírych vodných perličiek či večerné zore nad púšťou. Fakt neviem kto tie názvy vymýšľal a čo od týchto vôni má vlastne človek očakávať, ale boli veľmi príjemné.
Interiéru dotvára atmosféru rozsiahle ambientné podsvietenie, ktoré je možné meniť v nespočetnom množstve farieb a ich kombinácii. Posed za volantom je na typ vozidla nečakane nízky, predné sedadlá sú ale mimoriadne komfortné, s výraznými dofukovacími bočnicami a i na pohľad si ich okamžite zamilujete. Vzadu dominuje oáza pokoja a luxusu, ktorú je tažké vôbec opísať slovami, fotky rozhodne povedia viac. Dvojicu v širokej škále polohovateľných kresiel (sedáky by mohli byť hlbšie) s hebkými vankúšikmi na hlavu rozdeľuje stredový "bar", do ktorého je integrovaný prenosný tablet od Samsungu aka BMW Touch Command so 7" displejom.
Jeho defaultne nastavené prostredie tvorí aplikácia, s ktorou si môžete na diaľku nastavovať prakticky všetko vo vozidle. A to platí aj pre spolujazdcove sedadlo, ktoré si viete zasunúť a sklopiť dopredu a tak vytvoriť ako-taký (nie je to verzia Long) prezidentský salónik s kreslom nastaveným do ležadlovej polohy a bohatým priestorom. V opačnom prípade sa to nezdá, ale keď si posadáte štyria do auta, keďže predné sedadlá sú naozaj široké, vzadu teda extra veľa miesta na nohy neostane. Na záver ešte niečo s ďalšej nekonečnej výbavy - masážna funkcia sedadiel s aktívnou ventiláciou a vyhrievaním, 4-zónová klimatizácia, elektricky ovládane slnečné rolety, automatické dovieranie dverí, zvukový systém Bowers & Wilkins Diamond Surround, či systém "autonómnej" jazdy Driving Assistant Plus. Mimochodom, do konštrukcia karosérie a interiéru sú implementované karbónové komponenty, vďaka čomu došlo k citeľnému spevneniu aj úbytku hmotnosti.
Motor & Jazda
Ako naznačil už úvod, pravý zadný roh kryje bavoráčiku plaketa 730d, čiže inými slovami, za obrovskými ľadvinkami tróni (statočne zabalený) dvakrát preplňovaný 3-litrový rádový šesťvalec s výkonom 195 kW / 265 koní pri 4000 ot./min. Ono v momente, ak napíšem, že ide o základnú a najslabšiu dostupnú motorizáciu, za normálnych okolností by človek čakal podpriemerne dynamické vozidlo, ktoré vzniklo len za účelom vylepšenia štatistiky spotreby či ceny v rámci daného modelu. V momente, ak však napíšem, že tento kúsok má až 620 N.m, situácia sa razantne mení. Ba čo viac, s rukou na srdci musím povedať, že nevidím racionálny dôvod siahnuť po silnejšom vyhotovení, najmä ak sa bavíme o vozidle, ktoré je prioritne určené na hltanie diaľničných kilometrov. To, že za desať rokov bude v rukách nejakého násťročného nešťastníka s trvalým pobytom pred diskoklubom, je vec druhá.
Akcelerácia na stovku za 5,8 sekundy je pri 1900 kg vážiacej limuzínke naozaj pekný údaj, a je teda jasné, že s dynamikou problém zďaleka, ale zďaleka nebudete mať. Okrem toho, je to xDrive, čo značí, že keď sa do asfaltu zahrýznú všetky štyri, 7-čka prosto ťahá a drží, drží a ťahá... Navyše, je to bavorák, takže i tak si zadná dvojica kolies vždy dopraje väčšiu porciu sily, no a to znamená, že pri úplne vypnutej stabilizácii (DSC) viete dlhým zadkom neraz okoliu pekne zamávať. Čo ja ale najviac schvaľujem je, že BMW neklame, a okrem nového sloganu Driving luxury platí i stará-známá Radosť z jazdy! Aj napriek rozmerom a váhe sa zďaleka nevytráca to, čo musí máť skutočný bavorák - akčný, športový temperament. Ako prvé o ňom prezradí špičková 8-stupňová prevodovka (ZF-ka považujem za súčasné najlepšie skrine), ktorá radí ukážkovo, pričom pri preradení dokonca decentne kopne, a to je presne ono. V športovom režime citeľne stuhne riadenie, zmení sa citlivosť pedála, motor sa absolútne nebojí červeného poľa na otáčkomery a 7-čka sa tlačí ostošesť vpred ako parník.
Najviac má však prekvapilo podvozok. V komfortnom móde famózne tlmí pozdĺžne i priečne nerovnosti, a vy tak doslova plachtíte bez veľkých otrasov aj na naších cestách s ementálovým povrchom. Neuveriteľné! Paradoxne, prítomný vzduchový podvozok je pre rad 7 novinkou, keďže doteraz práve vďaka jeho absencii citeľne zaostával dlhé roky za konkurenciou. Teraz sa však karta obrátila a ja musím povedať, že nielenže si ma sedmička získala prítomným športovým fílingom so skutočne slušnou dynamikou najmä v športovom režime, ale dostala ma hlavne komfortom pruženia ako takým, ktorým si dovolím tvrdiť, a teraz pozor čo napíšem, že vo výsledku prekonáva aj odvekého kráľa komfortu, triedu S. Pokiaľ ide o spotrebu, v papierových 5,2 l/100 km nedúfajte, pri pokojnej predpisovej jazde mimo mesta či diaľnici však nie je až také ťažké dosiahnuť v priemere niečo málo cez 6,5 litra, naopak v meste to bude minimálne o 2 litre viac. Po týždňovom jazdení dáva priemerná spotreba 7,6 l/100 km teda pochopiteľne zmysel.
Záver
Urobiť si triezvy pohľad a nájsť väčšie negatívum vozidla z najvyššej, teda luxusnej triedy, ktoré už vo svojom úplnom "základe" stojí mastných 88-tisíc eurokorún je vskutku nemožné, nehovoriac o tom, že keď si zoberiete na test vlajkovú loď značky vo výbave s cenovkou 130 292 €, v momente sa test ako taký mení skôr na senzáciu. Za túto cenu totiž dostanete jedno z najluxusnejších a technologicky najvyspelejších vozidiel na našom trhu, ktoré prinieslo do sveta štyroch kolies viacero (prelomovejších) noviniek a jedinečností. Osvedčenú, naftovú 3-litrovú motorizáciu v spojení s výborným 8-stupňovým automatom nemá dôvod absolútne spochybňovať, práve naopak, ide o najracionálnejšiu možnosť, ktorá navyše prekvapí svojím akčným prejavom. A tu sa dostávame k tomu, čo sa mi na novej sedmičke najviac páči - za normálnych okolností je nová generácia najmä podvozkovo neskutočne komfortné auto, ak však pristúpite na režim Sport, z obrovskej limuzíny, ktorá vás opantáva luxusom a pohodlím sa v momente stane pocitovo minimálne o triedu menšie auto, ktoré srší športovým temperamentom a tradičným bavoráckym, jazdeckým nastavením. A to sa ešte nebavíme o 740i či 750i. Inými slovami, v rukách máte akýsi most, ktorý sa snaží spájať dva odlišné svety - komfort a šport. Je pravda, že osobne stále trochu bojujem so statusom športová limuzína, keďže nevidím v tomto segmente až taký dôvod na športovanie či závodenie, za tieto moje pochody v hlave však nová 7-čka nemôže. Je totiž impozantná.