Po niekoľkých únikoch fotografií a informácií je nová sedmička realitou už aj oficiálne.
BMW to s utajením najnovšej generácie radu 7 naozaj podcenilo, kedže už v úvode tohto roku chtiac či nechtiac na povrch vyplávali uniknuté fotografie, ktoré odhalili v podstate všetko podstatné. Mníchovčania sa k celému incidentu doteraz nijak špeciálne nevyjadrili, úplne nová sedmička však na tohtoročnom autosalóne v Ženeve nakoniec absentovala, čo možno súvisí s oným únikom. Krátko na to samotné BMW do sveta vypustilo sadu svojich vlastných záberov, na ktorých však bola novinka dôkladne zahalená tradičným maskovaním, a preto opodstatnením celého tohto kroku bolo "len" predčasné priblíženie techniky. Ako sme vás ale minulý týždeň informovali, nový rad 7 s kódovým označením G11 už nechce byť tajomstvom a k oficiálnej a toľko očakávanej premiére mníchovskej vlajkovej lode dôšlo podľa plánov práve dnes, teda avizovaného 10. júna počas "galavečeru", ktorý sme mohli sledovať aj online. Pravdou však je, že ešte krátko pred tým leakli ďalšie fotky, tentokrát z rakúskej oficiálnej stránky značky, kde sa na moment nová limuzína objavila v online konfigurátore, a to dokonca aj s cenami.
Interné nedostatky nechajme však stranou, dôležité je, že šiesta generácie je už oficiálne realitou, a tak si poďme zhrnúť, čím chce osloviť zákazníkov a prekonať konkurenciu. Začnime zovňajškom, ktorý je úplne novým a zároveň skoro úplne rovnakým. Môže za to fakt, že i keď sa pozeráte na vozidlo, ktoré bolo vyvíjané prakticky od základov ako nové, ponecháva si svoje predošlé charakteristické tvary, čo sa stáva v posledných rokoch doménov nových generácií či faceliftov vozidiel s vrtuľkou v znaku. Najväčšie zmeny ale pochopiteľne evidujeme vpredu a vzadu. Čelné partie dostali masívne ľadvinky s úplne novou, prepracovanou štruktúrou, na ktoré sa už po vzore súčasného dizajnového jazyka značky napájajú predné, po novom podstatne užšie no do strán pretiahnuté svetlomety. Navyše, ako bolo už niekoľkokrát spomínané, v rámci príplatkovej výbavy bude možné siahnuť aj po laserovej technológii. Ako ste si už asi všimli, povestné "angel eyes" opäť decentne zmenili svoj tvar, čím Bavori pomaly upúšťajú od zdvojených prstencov. Prepracovaný nárazník doplnený o ledkový pás hrá v závislosti od paketu (okrem elegantnej línie spoznávame aj familiárne známy M packet) na elegantnú alebo športovú nôtu.
Bočná silueta ostáva prevažne zachovaná, poznávacim znakom je predovšetkým charakteristický tvar mohutného C-stĺpika. Nové riešenie predstavuje spodná chrómová lišta, ktorá nadväzuje na tie z nárazníkov, pričom za predným kolesom naberá na rozmeroch a plynulo vystupuje smerom nahor. Vzadu nájdeme horizontálne, plne ledkové svetlá, ktorých tvar rovnako predstavuje malú evolúciu než revolúciu. I zadné krivky počítajú s početnými ozdobnými chrómovými lištami, ktoré opticky vozidlo jednak rozširujú, zároveň mu dodávajú hodnotnejší punc. Exteriér ako taký tak vo výsledku pôsobí síce veľmi podobne, novinka je ale o poznanie modernejšia a štýlovejšia, za čím môžu stáť aj v nedávnej minulosti odprezentované vízie Gran Lusso Coupe a Vision Future Luxury, z ktorých pochádza viacero prevzatých detailov. BMW sa však stále drží svojej filozofie, a tak nový rad 7 aj tentokrát môžeme označiť za skôr agresívne než elegantne strihnutú limuzínu. Nový rad 7 je prvým vozidlom v modelovom portfóliu BMW Group, ktoré používa priemyselne vyrábané uhlíkové vlákna v kombinácii s maximálne pevnou oceľou a hliníkom, použitých pri konštrukcii karosérie. Karbón je použitý pre strešné rámy, B a C-stĺpiky, prahy či stredový tunel. Vo výsledku, najmä i vďaka tomuto materiálu medzigeneračne, v závislosti od verzie, došlo k úbytku hmotnosti až o 130 kilogramov.
Ani interiér na prvý pohľad príliš neohúri a neprekvapí niečim prelomovým. Za všetkým stojí tradičná jednoduchosť, ktorá však predznamenáva perfektnú ergonómiu a v neposlednom rade prvotriednú kvalitu spracovania. Prvé čo si určite všimnete je prevládajúca strieborná farba, pod čo sa podpísalo početnejšie využitie hliníka. Ten sa najviac sústreďuje v okolí nového digitálneho prístrojového panelu s peknou grafikou, kde po novom nájdeme dotykové ovládanie klimatizácie. Digitálne sú aj budíky pred vodičom, ktoré v závislosti od zvoleného režimu a aktivovanej funkcie značne menia farbu či štýl zobrazenia (obdobný displej mala i naša testovaná X5-ka). Kožou potiahnutý volant prešiel výraznejšou estetickou zmenou, k čomu dopomohol aj v tomto prípade opäť hliník. BMW tak zareagovalo na kritiku, ktorá napádala strohosť a lacno pôsobiace "neM-kové" volanty v starších modeloch (dvojramenná chuťovka z S-ka to však i tak nie je). Decentne obmeneného tvaru sa dočkal aj volič prevodovky a viacero zvyšných interiérových detailov vrátane nových obkladov a ozdobného čalúnenia.
Samozrejme, po vzore všetkých nových bavorákov sa v strede palubnej dosky vztyčuje rozmerný displej multimediálneho systému. Jednou z najväčších noviniek je nový 3D senzor, ktorý rozpoznáva gestá vnútri vozidla a spolupracuje práve so stredovým displejom. Senzor skenuje oblasť medzi volantom, voličom prevodovky a palubnou doskou, kde hľadá predefinované pohyby rúk. Takýmto spôsobom môžete nastaviť hlasitosť, ovládať cely infotainment či prijať alebo odmietnuť hovor.
Z technologických vychytávok spomeniem dvoj-nápravové vzduchové odpruženie s automatickou reguláciou vyrovnávania (položka štandardnej výbavy), systém Driving Assistant doplnený o prevenciu kolízie a varovanie o okolitej premávke/chodcoch, Driving Assistant Plus, ktorý bude disponovať asistovaným riadením a ovládaním smeru či systém Lane Departure Warning ako aktívna ochrana proti bočnej kolízii. Novo-vyvinutý je aj osemstupňový automat Steptronic, radový šesťvalcový benzínový motor či technológia BMW TwinPower Turbo zaručujúca väčšiu efektívnosť a výkonnosť. Čerešničkou na torte je navyše fakt, že nový rad 7 je možné zaparkovať v extrémne stiesnených priestoroch s využitím nového kľúča BMW Display Key na diaľku. S kľúčom podobným tomu z i8-čky môžete totiž auto na diaľku držaním tlačidla na kľúči poslať na voľné parkovacie miesto, bez toho, aby ste v ňom fyzicky sedeli.
Pod kapotou nájdeme plejádu odlišných, a to už či benzínových alebo dieselových agregátov. Základom sa neskôr stane len 2-litrový štvorvalec vo verzii 730i, na túto utópiu si však ešte budeme musieť chvíľu počkať. Na teraz je pilotným benzíňakom trojlitrový šesťvalec v 740i s výkonom 240 kW / 326 koní a 450 N.m. Ďalej bude nasledovať 4,4-litrový osemvalec v 750i s výkonom 330 kW / 450 koní a 650 N.m. Vrcholom bude samozrejme 760i, teda 6,6-litrový dvanásťvalec počítajúci s výkonom pravdepodobne 441 kW / 600 koní, zatiaľ predstavený nebol. Dieselové verzie začínajú pri radovom šesťvalci vo vyhotovení 730d so silou 195 kW / 265 koní a 620 N.m. Ďalej budú odstupom času nasledovať aj modely 740d a 750d. Úplnou novinkou budú dve hybridné vyhotovenia - 730e a 740e, teda štvorvalec v spojení s elektromotorom. Druhé z nich spoznávame už teraz, kde elektromotoru pomáha 2-litrový štvorvalec so silou 190 kW / 258 koní, čím vo výsledku celá sústava ponúka výkon 240 kW / 326 koní pri kombinovanej spotrebe 2,1 l/100 km. Na čisto elektrický pohon prejde 40 km pri rýchlosti do 120 km/h.
Ako vieme, najväčšie špekulácie stále pretrvávajú nad ostrou M7-čkou, na teraz sa však kompetentní stále prikláňajú k jej opätovnému zamietnutiu, keďže podľa ich slov na to slúži dvorná Alpina s modelom B7. V ponuke nechýba ani predĺžená verzia Long, ktorá zadnej posádke dopraje o 9 cm viac miesta, či pohon všetkých kolies xDrive. BMW radu 7 generácie G11 si svoju výstavnú premiéru odkrúti na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte, na trhu sa objaví koncom októbra.