Work it harder, make it better, do it faster, makes us stronger.
Pri počúvaní akejkoľvek hudby mi občas príde na um, čo by bolo, ak by legendy preslávené v danom žánri ešte naďalej žili. Michael Jackson, Biggie Smalls, Amy Winehouse... každý bol dokonalý v tom svojom. Čo sa však stane, ak tu už nebudú Daft Punk? Prečo sú tak dobrí a tak úspešní?
Dovoľte, aby som na položenú otázku zodpovedal hneď viacerými odpoveďami. Daft Punk, asi najvernejšie (povedzme si otvorene, de facto bratské) francúzske duo Thomas Bangalter a Guillaume Emmanuel aka Guy-Manuel de Homem-Christo je ponorené do elektronickej hudby viac, než dve dekády. Ja stále verím tomu, že ich netreba predstavovať, že ich skalní priaznivci isto veria v Alive 2017, ale (žiaľbohu) sa stále nájde niekto, kto ozaj legendárne duo nepozná celkom presne a meno mu zarezonovalo v hlave vďaka hitom ako Get Lucky, One More Time či Harder Better Faster Stronger (či prípadne len Stronger, keďže Kanye West poslednú menovanú skladbu vysamploval a použil ju do svojho tracku. Mimochodom, nebyť A-Traka, ktorého môžete poznať aj vďaka remixu Heads Will Roll, tak by Stronger možno ani neznelo tak, ako znie dnes. O tom potom.)
Spočiatku sa duo zaujímalo len o rockovú hudbu. Keď sa spoznali, našli spoločné záujmy vo filmoch a hudbe, neskôr založili s kamarátom Laurenom Brancowitzom (terajší bubeník v skupine Phoenix) kapelu Darlin', pre ktorú hľadali vhodné meno trochu dlhšie. Aby ste rozumeli kontextu - po tom, čo Darlin' vydali nejaké skladby, sa ich rozhodol niekto zhodiť v nejakom magazíne. Presnejšie, bolo to slovné spojenie "daft punky thrash" - úplne voľne preložené ako nejaký pobláznený, výstredný punkový thrash. Zobrali si k srdcu nie len názor, ale aj názov. Daft Punk. Presne takto sa pomenovali po tom, čo ich bubeník Lauren Brancowitz opustil kapelu a rozhodol sa bubnovať pre Phoenix. Výlet dvoch navždy mladých chlapcov do nepoznaných hlbín elektronickej hudby, prepletaných samplermi a syntetizérmi, sa začína. Ich prvá skladba bola The New Wave (ktorú už dnes môžeš poznať v trochu prepracovanejšej verzii pod názvom Alive).
Na konte majú celkovo štyri štúdiové albumy (plus dva nosiče zo živých vystúpení, troje remixy, jeden Best Of a jeden OST album), pričom každý z nich je, povedzme, poctou pre isté hudobné obdobie. Kým debutový album Homework vydaný pod Virginom (čo teda nie je málo na debut) je skôr acid housom pre nich blízkym v danom období (a okrem iného by som podčiarkol hip-hopom inšpirovaný skit WDPK 83.7), Discovery (z ktorého každý tradične pozná napríklad One More Time, HBFS či Aerodynamic) je zasa ladený do akéhosi synthpopu. Je rytmický, sample v skladbách sú takmer na nepoznanie od originálov a vypichol by som najmä vocodery či autotune (nech ti je zem ľahká, Romanthony). Doska má pripomínať detstvo dua, pričom japonské anime vizuály po spojení do jedného tvoria film o únose mimoplanetárnej kapely, na ktorom sa podieľalo samotné duo (a k tomu si ešte strihli aj cameo). Human After All je tretím nosičom v poradí a má za úlohu sa zaryť človeku pod kožu, nepríjemne asi ako ihla. Všetky podmazy sú doslova raw (dobrým príkladom je The Brainwasher, pôvodne vysamplovaný od Black Sabbath, ale výnimkou je Make Love - prečo sa mi stále pri nej vybaví River Flows in You?), je to žiaľ úplne iná káva narozdiel od predošlých skladieb a veci nie sú celkom príjemné na počúvanie... ale práve to vraj bolo cieľom T-Banga a Guy-Mana.
Vyvolať u poslucháča nepríjemný pocit, skúmať v človeku miesta, kam až siahajú ľudské pocity, a keď už sme pri tom, rád by som opäť podčiarkol vymakané vizuály - trochu nechutný videoklip s anorektickým dievčatkom na Prime Time of Your Life (ktorý naozaj korešponduje aj s hudbou) či Technologic (kde sa omieľa dookola tá istá bábka). HAA si vyslúžil spŕšku kritiky za nudný a nepôsobivý výkon od robotov, pretože ten nečakal naozaj nikto. Mali totiž na viac. Reputáciu si napravili skrz spektakulárne turné Alive (to je už ale iná story), potom sa podieľali na soundtracku pre Tron: Dedičstvo, spolupracovali s Kanye Westom na Yeezusovi (na videu skladba On Sight) a 7 rokov po ich "nepodarku" vydali Random Access Memories, poctu pre disco hity 70-tych a 80-tych rokov. Lose Yourself to Dance, notoricky známe Get Lucky, ale aj geniality ako Doin' it Right či Giorgio by Moroder. Eliminovanie použitej elektroniky na minimum, takmer úplná absencia akýchkoľvek samplov (výnimkou je Contact) a viac živej hudby. A navyše k tomu geniálny marketing, ktorý si opäť zariadili chalani sami. Celkom pestrá kariéra, že? A je toho oveľa viac. Prejdime však konečne k faktom.
1. Nenáhlia sa...
...a naozaj vedia, koľko je hodín aj bez toho, aby sa čo i len pozreli na hodinky. Doba tvorenia Human After All = neuveriteľné 2 (slovom dva) týždne, podľa ich slov išlo o "čistú improvizáciu; ...bolo to produktom spontánnosti". Doba tvorenia RAM = takmer 5 rokov, pričom ešte aj koncertovali a nahrávali soundtrack pre disneyovku Tron. Vždy však boli tajomní, nech už ide o čokoľvek a zjavne ešte ani vtedy nikto netušil, že album sa pomaly rysuje. Pri vydávaní tri roky dozadu ohlásili, že na pláne zatiaľ nie je žiadne turné a vždy sa snažia robiť naraz iba jeden krok (aj keď jeden nikdy nevie, pretože už teraz ľudia tajne dúfajú v Alive 2017, ktoré by tak naviazalo na verzie z roku 2007 a 1997). Trpezlivosť vraj ruže prináša. U dua teda úplne evidentne.
2. Sú detailisti
A to sa potvrdilo aj na ich live shows ešte pred tým, než začali vystupovať v maskách (o tomto koluje jedna celkom zaujímavá historka - údajne sa premenili na robotov počas nahrávania Discovery, keď im buchol v štúdiu bicí automat, no a vraj potom sa zobudili ako roboti s ľudskými povahami), ale napríklad aj počas nahrávania Random Access Memories. Ako sa nahrávalo Giorgio by Moroder? Už podľa názvu je snáď jasné, že na skladbe je ich vzor Giorgio Moroder (určite ho poznáš zo skladby What a Feeling z filmu Flashdance, kde ošéfoval hudbu, rovnako ako u Take My Breath Away z Top Gunu). Thomas požiadal Morodera, aby mu povedal o svojom živote... na počudovanie, až do troch mikrofónov. Zaujímavé, však? Giorgio sa síce vyrozprával, no čudoval sa, že nahráva naraz do troch mikrákov. Po nahrávaní sa pýtal zvukových inžinierov, prečo musel absolvovať túto teatrálnu scénku, jeho otázka znela, či v tom vôbec bude počuť rozdiel... oni mu odpovedali, že ho nebude počuť... ale Thomas s Guy-Manom to zachytia. Rovnako sa postarali aj o hudbu a Moroderovi nedovolili zasiahnuť do produkcie skladby.
3. Vedia, čo (kto) je dobré
Nile Rodgers z Chic, spomínaný Giorgio Moroder, Pharrell Williams, Kanye West, Todd Edwards, Stevie Wonder, Romanthony... to sú všetko mená, s ktorými mali roboti dočinenia. Majú jednoducho cit na dobrých spolupracovníkov. Thomas napríklad pomohol Davidovi Guettovi naštartovať kariéru, keďže vďaka nemu podpísal Guetta zmluvu s Virginom. Klip ku skladbe Da Funk režíroval Spike Jonze, režisér filmu V koži Johna Malkovicha, aktuálne kreatívny riaditeľ Vice Media. Čo sa týka spomínanej skladby Stronger, jestvuje jedna zaujímavá story. Kanyemu totiž sample k Stronger naservíroval A-Trak, ktorý započul na svojom turné skladbu Touch It od Busta Rhymesa (ktorá samplovala Technologic od DP) a uvedomil si, že je to skvelá vec. A-Trak skromne dodal, že autorom pôvodného beatu je Daft Punk a Kanye následne reagoval "Kto?". A-Trak sa neveriacky čudoval, že Yeezus o robotoch dovtedy nikdy nepočul. S duom chceli v minulosti spolupracovať napríklad David Bowie, Madonna, Janet Jackson či George Michael. A ako to dopadlo? Presne tak. Neúspešne.
4. Neopakujú sa
Každý z albumov má jedinečný zvuk. Homework, ako som spomínal v úvode, vylial obrovskú vlnu acid housu do francúzskej tanečnej scény v 90. tych rokoch. Thomas sa vyjadril, že "hudba z Discovery je taká, ako keď malé dieťa ešte nedokáže zhodnotiť alebo niečo konštruktívne povedať o hudbe, počúva ju preto, lebo sa mu páči." One More Time, Face to Face či Harder Better Faster Stronger ťažia zo samplov a šikovnosti francúzskeho dua, pretože chalani premenili originály na nepoznanie.
Human After All plný gitarových a rockových riffov bol poslucháčom proti srsti, tak sa na Alive 2007 turné rozhodli chalani zmiešať hudbu najlepšie, ako vedia a očistiť si pošpinené meno - o tom sa dozvieš po prečítaní tohto odseku. O tri roky neskôr nasledoval soundtrack pre Tron, kde sa miešala elektronická a orchestrálna muzika, na čo diváci apelovali nenormálnym potešením. Niektorí z nich by si priali pokračovanie Tronu len kvôli hudobným vložkám. Prišiel rok 2013 a s ním Random Access Memories, kedy sa Bangalter vyjadril, že "podstatou RAM nebolo sa vrátiť naspäť, len priniesť nesmrteľnú a večnú kvalitu minulosti do prítomnosti. Cítili sme, že existovali v hudbe veci, ktoré by sa čoskoro vytratili a vieme, že hudba v podobnom štýle už dnes ani nezazrie svetlo sveta. Preto bol moment vydávania RAM pre nás špecifický. Život je predsa sled momentov, ktoré sa nikdy nezopakujú v rovnakej podobe ešte raz."
5. Alive 2007
Turné Alive 2007 (resp. jeho prvá prezentácia 29. apríla 2006 na Coachelle) znamenalo revolúciu. Dnes už možno odvážne tvrdenie, keď si pozrieme vystúpenia z Tomorrowlandu, kde vystupujú mená ako Martin Garrix či Dimitri Vegas & Like Mike a podobní, ale to, čo dokázali Francúzi, vtedy nedokázal nikto. Chalani si napravovali reputáciu po spackanom Human After All a ich cit pre timing sa jednoducho poprieť nedá. Neustále dostávali ponuky na zahranie live show, dostali 250 000 $ a odmietli. Až dostali 300 000 $, tak na to kývli. Prečo?
Nie sú hamižní, ale takmer všetky peniaze investovali do osvetlenia, ktoré potom debutovalo na spomínanej Coachelle. O tomto nevedel nikto - iba zvukári a technici. Až sa show prvýkrát rozprúdila, Busy P, ich bývalý manažér, sa rozplakal. Vedel totiž len o "novej" hudbe, o tom, čo budú chalani hrať naživo. Týmto roboti ukázali, čoho sú naozaj schopní a pretavili akýsi neúspech HAA do úplnej dokonalosti - až potom začalo ľuďom dochádzať, aký bol tento album vlastne dôležitý. A o tých efektoch... nevedel nikto. Pyramída spolu so svietiacimi neónmi dala do pozoru všetkých dodávateľov LED systémov a neónov v Spojených štátoch amerických a zároveň asi aj všetkých ich fanúšikov. Ak padne reč na Alive 2017, nuž... všetko je vo hviezdach. Nič nie je plánované, rovnako nikto nevie, či turné vôbec bude. Ak áno, tak potom s najväčšou pravdepodobnosťou by muselo duo vymyslieť opäť niečo revolučné - predpokladám, že sami nepôjdu do niečoho, čo nie je pre nich samých výnimočné. Zaujíma ťa, ako to vyzeralo z ich pohľadu? Klikni sem, kde máš objasnené všetko podstatné.
6. Imidž
Daft Punk za posledných 16 rokov nikto poriadne nevidel v civile (okrem neoficiálnych leaknutých fotiek z roku 2014). Chalani si zvolili imidž robotov preto, aby odlíšili svoje osobnosti od hudby, ktorú vytvárajú. Strieborný a zlatý robot dostali svoju podobizeň pri vydávaní albumu Discovery pred 15 rokmi. Guy-Man a Thomas sa však stránia televíznych interviews a málokedy poskytnú rozhovor, kde ich vôbec vidno - raz poskytli interview pre islandskú televíziu, asi 10 rokov dozadu, samozrejme s textilnými vakmi na hlavách. Na verejnosti a rovnako na Grammys prišli v oblekoch a robotických maskách. Pre porovnanie - prvá fotka je z konca 90. rokov, druhá je z minulého roka, kde boli spolu s Rihannou na konferencii služby TIDAL.
7. Kreativita
Rollin' n' Scratchin' je skladba, ktorá vznikla len náhodou - odpojením kábla z hudobného náčinia. Thomas a Guy-Man však nenechali nič na náhodu a z obyčajného, doslova uši píliaceho zvuku dokázali spraviť takmer 7 a pol minútovú pesničku. Tá znela asi najdokonalejšie vo svojich early verziách (live z LA 1997, Alive 1997 z Birminghamu, Alive 2007, Signatune vs. Rollin n Scratchin 2009), kedy chalani hrali všetku hudbu na nástrojoch z Bangalterovej detskej izby (tá kedysi fungovala ako štúdio s názvom Daft House v Paríži). A napríklad skladba Funk Ad je len slučkou Da Funk, ktorá ide odzadu.
8. Filmy
Okrem hudby sa chalani zaujímajú aj o vizuály a filmy. Keď sa spoznali, pôvodne si našli spoločné záujmy najmä vo filmoch - prím hrali japonské anime ako napríklad Captain Harlock, Dragonball či Candy Candy. Pri nahrávaní Discovery mali cieľ - vytvoriť svoj anime film. Na to sa samozrejme podujal na slovo vzatý expert Leiji Matsumoto, ktorý vytvoril kapitána Harlocka. Na spoluprácu kývol a vznikla Interstella 5555, aneb story o unesení mimoplanetárnej kapely. Punkáči však neostali ticho ani tri roky po tom a v roku 2006 vydali Electromu, kde sa dvaja roboti snažia stať ľudskými tvormi. Aj keď sami v tom filme nehrali, hlavnú rolu v ňom stvárnili oni sami. Mimochodom, za pár dní končí výstava Stanleyho Kubricka s názvom Daydreaming v Londýne a svoju rolu v nej zohral aj Thomas, keďže pri natáčaní Electromy sa nechal inšpirovať aj filmovým géniom.
9. Roulé, jeden z najviac influential labelov?
V roku 1995 sa Bangalter spolu s Gildas Loaëcom (bývalý člen Daft Punk teamu) rozhodli založiť Roulé - malé francúzske vydavateľstvo, pod ktorým fungoval napríklad DJ Falcon či Romanthony. Prvý nosič, ktorý pod týmto labelom uzrel svetlo sveta, bol práve Bangalterov Trax on da Rocks - ten nedávno vychválil aj Boys Noize v rámci svojho throwbacku. Z neho sa napríklad dostali skladby ako Outrun či Ventura do filmu Irréversible, kde napríklad hrá aj Monica Belucci. Okrem nich však raketovo vystrelil aj notoricky známy one-hit wonder Music Sounds Better With You, ktorý má na starosti práve trojka Stardust. Hudobnú produkciu ošéfoval Thomas Bangalter s kolegom Alanom Braxem a Benjamin Diamond sa chopil spevu - a bolo. Stardust však skutočne vydal len túto skladbu a po celosvetovom uznaní sa chalani pre viac počinov už nikdy dokopy nedali, aj napriek tomu, že im bol ponúknutý honorár vo výške 3 milióny dolárov a album bol na ceste. Dôvod bol prostý - Thomas stopol všetko len preto, lebo sa bál, že Stardust zatieni jeho projekt, ktorý mu bol bližší než čokoľvek iné. Daft Punk.
DJ Falcon je Thomasovým dlhodobým kamarátom a spolu vytvorili duo s príznačným názvom Together. Ak ti niečo hovorí So Much Love To Give, tak rešpekt. V každom prípade určite poznáš aj niečo také, ako Call On Me. Skladba, ktorú pozná každý vďaka Ericovi Prydzovi, je v podstate zásluhou prvých dvoch menovaných. Tí však skladbu nikdy nevydali a hrávali ju na živých vystúpeniach. Ide pôvodne o vysamplovanú skladbu Valerie od Stevieho Winwooda (známeho pre spolupráce s Davidom Gilmourom alebo Ericom Claptonom), ktorú neskôr Eric prerobil do akejsi klubovej verzie a hit bol na svete. Ta-dá.
10.
Keďže faktov je o francúzskom due veľa, nechám posledný bod na vás, čitateľov. Prečo by si sa rozhodol ísť na ich tour, koľko by si zaplatil a ako ďaleko by si zašiel? Prečo ťa zaujali? S kým by si ich chcel vidieť spolupracovať? Rozhodnutie je na tebe.