8. júna 2016, 13:53

Datadisk O víne a krvi je nádhernou a takmer dokonalou rozlúčkou so Zaklínačom Geraltom (Recenzia)

TECH ZAKLÍNAČ 3

Druhý a zároveň posledný datadisk ponúkol desiatky hodín zábavy, questov, nových postáv, qwentu a mnoho ďalšieho.

Prešiel už viac než rok od vydania veľkolepej, emotívnej a úžasnej poslednej hernej kapitoly v Geraltovom živote. Zaklínač 3: Divoký Hon bol takmer dokonalým RPG s množstvom výborne napísaných postáv, očarujúcim prostredím, geniálnymi, originálnymi a hlavne zábavnými questami a tak ďalej a tak ďalej. Toto všetko sa podpísalo pod neodvratný titul hry roku. Autori z CD Projekt Red už pred vydaním ohlásili, že sa s Geraltom definitívne rozlúčia až formou dvoch veľkých datadiskov. Zatiaľ čo Srdce z kameňa ponúklo silnú dejovú linku so zaujímavými zvratmi a množstvom ďalších úloh, k dokonalosti to vývojári z poľského štúdia doviedli až 31. mája vydaním datadisku O víne a krvi. Informácie o ňom sa šírili veľmi pozvolna a po dohraní môžem povedať, že vyspoilerované nebolo v porovnaní s hĺbkou príbehu a brilantne napísanými questmi zhola nič.

Zdroj: CD Projekt Red

Dej nás tentokrát zavedie do Toussaintu, čarovného kraja plného vína, krásy, sýtych farieb, kniežat a udatných rytierov. Čo v takomto kraji robí Geralt, slávny Zaklínač a známy sukničkár? Bieleho vlka povolala Anna Henrietta, kňažná Toussaintu s jasným cieľom. Nájsť a odstrániť šelmu, ktorá vraždí starších rytierov a vnáša tak strach do celého kraja. Geralt, samozrejme, neodmietne, a tak sa po dlhých rokoch vracia do čarovnej zeme, ktorá však nie je zďaleka tak pestrofarebná, ako sa na prvý pohľad zdá. V jej temných zákutiach sa skrývajú monštrá, s akými sme ešte nemali tú česť a taktiež tajomstvá a sprisahania, ktoré zase raz poznačia život nielen nášho obľúbeného sarkastického Zaklínača. Dej je zaujímavý, zoznámi nás s mnohými vtipnými, nezvyklými, ba dokonca bizarnými postavami. Dejová linka je bohatá na zvraty, nečakané questy a taktiež veľkolepý záver. Ten vás dostane jednak svojou originalitou, nečakaným prekvapením v podobe súhrnu úloh spracovaných podľa veľmi známych slovanských rozprávok a taktiež možnosťou vybrať si, ako sa to celé skončí. O Víne a krvi totiž môže skončiť mnohými rôznymi spôsobmi a je len na vás a vašich činoch, čo sa s Toussaintom, respektíve s mestom Beauclair stane. V stávke je mnohé a Geralt si je toho vedomý.

Zdroj: CD Projekt Red

Už podľa traileru bolo jasné, že nás čakajú mimoriadne silné a odolné príšery, z ktorých sa najčastejšie budeme stretávať práve s upírmi, čo naznačil už pekný boxart. Vrátili sa známe postavy z kníh, nanešťastie sme nedostali možnosť rozlúčiť sa aj s ostatnými obľúbenými rytiermi, čarodejnicami či zaklínačmi. Aj tak ale musím príbeh hodnotiť veľmi kladne, rovnako ako jeho vedľajšie dejové linky, veľké prekvapenie a nádherný záver v podaní žmurknutia na hráčov, nehovoriac o pár skutočne vtipných situáciách.

Čo sa týka hrateľnosti, tá veľkými zmenami neprešla. Pridali sa nejaké tie mutagény, ďalšie sloty pre vylepšovanie schopností a znamení, v jadre ale hra ostáva rovnakou. Čo však veľko zmenou prešlo, je inventár ako taký. Kompletne prepracovaný dizajn má za následok veľmi prehľadné usporiadanie elixírov, zbroje, kníh či prísad. Niektoré si po najnovšom patchi môžete kúpiť aj priamo pri alchýmii bez toho, aby ste boli v obchode. Na mape si po novom môžete označiť aj viac záujmových miest, no a zmeny zasiahli aj viaceré iné položky menu. Všetko je tak prehľadnejšie a jednoduchšie. Vývojári teda opravili drvivú väčšinu drobností a aspektov hry, ktoré ešte hráčom neboli úplne po chuti. O hru sa starajú aj rok po jej vydaní, kedy už iné štúdiá vydávajú ďalší diel a na to, aké zabugované dielo stále majú, zvysoka kašlú. CD Projekt Red je z hľadiska prístupu k hráčom, detailom svojich projektov a láske k dielu jedným z najlepších, ak nie vôbec najlepším obrovským herným štúdiom na svete.

Zdroj: CD Projekt Red

Okrem plnohodnotného príbehu a takmer stovky nových questov s novými postavami a dialógmi sa však dočkáte aj mnohých ďalších doplnkov. Gwent dostal piaty balíček, s ktorým vás čaká nemalé prekvapenie, pridaných bolo cca 20 či už celkom nových alebo tých známejších príšer z predošlých dielov, no a zabudnúť nemôžeme na desiatky pokladov, nákresov, vývesok, hľadania ďalšej zaklínačskej zbroji či zbraní. Ak chcete O víne a krvi prejsť na sto percent a získať všetky trofeje, tých 40 hodín vám hra bez problémov zaberie. Novinkou je aj vlastná vinica, ktorá slúži ako vás nový domov. Viac ale do deja a možností v hre zasahovať nejdeme. Najlepšie spravíte, keď sa so všetkým zoznámite sami. Bohužiaľ, došlo aj k jednému veľkému negatívu. Žiaľ, ide o bugy, ktoré v pôvodnej hre aj v prvom datadisku mohli za jednak vtipné momenty, jednak však zabránili hráčom v dokončení niektorých questov. Bohužiaľ, je tomu tak aj v prípade O víne a krvi, kedy zapríčinili, že som nebol schopný dokončiť dva questy, zatiaľ čo ten tretí sa akýmsi spôsobom opravil sám až po dohraní hlavného príbehu. Ešte viac však zamrzelo, že v určitom bode príbehu ste museli mať jednu z úloh prejdenú, inak sa vám označí ako nesplnená. Bohužiaľ, išlo práve o tú, ktorá bola zabugovaná a nedala sa tak dokončiť. Pritom je za ňu trofej, takže by to CDPR mali opraviť čo najskôr. Ďalší aspekt, ktorého sa hráči obávali, je práve Toussaint samotný. Rozlohou pripomína Velen, takže je skutočne obrovský, strach však tkvel v jeho štylizácii a dizajne.

Toussaint je síce nádherný a hýri farbami, zďaleka to však nie je prehnané, ba čo viac, mnohé miesta sú tmavé, prší dosť často, a to nehovoríme o jaskyniach a iných zákutiach, kam slnečné lúčy nedosvietia. Nehrozí teda, že budete zhnusené sýtosťou farieb či rozprávkovosťou. V mojom prípade to bolo práve naopak. Len ťažko z Toussaintu budem odchádzať do ostatných regiónov. Okrem bugov teda datadisku skutočne nie je z mojej strany čo vytknúť. Ak ste milovali pôvodnú hru, prepadnete mu raz toľko.

Zdroj: CD Projekt Red

So Zaklínačom sme všetci prežili krásne roky a stovky hodín. Ja som celej trilógii venoval cez 500 hodín a neľutujem ani jednu z nich. Nebolo to o grindovaní, vylepšovaní si štatistík a iných nezmyselných aktivitách. Všetky tie hodiny, a hlavne v prípade tretieho dielu, boli plné úžasných herných momentov, emotívnych cutscén a brilantne napísaných questov. Bude ťažké povedať Geraltovi zbohom, no, dopekla, on si ten oddych vážne zaslúži. O víne a krvi je nádherným prídavkom do tohto príbehu. Ja mám za sebou nejakých 22 hodín a s množstvom questov, otáznikov a pokladov, ktoré mi na mapke ešte svietia, určite presiahnem hranicu troch desiatok. Toto je datadisk z dôb minulých, kedy sa ešte vyrábali a mali kvalitu. Množstvo obsahu sa vyrovná aj mnohým súčasným open world titulom, pričom ich v mnohých aspektov ľahko prekonáva. Pripočítajte si k tomu skvelý soundtrack a všetky tie nové výzvy a nadšením budete sršať aj vy. Škoda niekoľkokrát spomínaných bugov, bolo by to inak za plný počet. Takto nemôžem udeliť menej ako 9,5/10. Ak sa vám páčila pôvodná hra a medzičasom ste sa jej zbavili, určite po nej siahnite znova a zaobstarajte si aj tento úžasný datadisk. Nebudete ľutovať.

PS: Ak budete pozorní, môžete si všimnúť mnohé easter eggy ku Game of Thrones, Warcraftu a iným sériám.

0/10