Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 21. 2. 2020 meniny má Eleonóra

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Vybrali sme
7
Daniel Michalík
13. marec 2016, 13:50
Čas čítania: 4:30

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Nahliadnite s nami na nakrúcanie epického Avatara od talentovaného Jamesa Camerona a jeho tímu.

Daniel Michalík
13. marec 2016, 13:50
Čas čítania: 4:30
Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
7
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V minulých dieloch seriálu Spoza kamier sme sa krok za krokom pozreli, ako sa nakrúcali science fiction veľkofilmy Gravity a Interstellar, pričom oba dva dali poriadne zabrať jednak filmovému štábu, ale aj ľuďom v postprodukcii, ktorí potrebovali vytvoriť niečo, čo sme ako diváci ešte nemali možnosť vidieť. Či už išlo o rotujúcu červiu dieru, ktorá by v našom svete vyzerala veľmi podobne alebo o dokonalý model zeme s dvoma astronautami vznášajúcimi sa v tichom, avšak prázdnom priestore nad naším orbitom. V dnešnej dobe už máme možnosť vidieť snímky s (takmer) reálne vyzerajúcim vizuálom vytvárajúce dojem, akoby sme sa na danom mieste nachádzali spolu s postavami. V tejto časti si povieme pár zaujímavostí o známom filme odohrávajúcom sa taktiež mimo našej planéty. Čo sa tržieb týka, na tie si už brúsilo zuby decembrové Star Wars: The Force Awakens, ale nedosiahlo naň. Áno, ide o Avatara.

 

A     V     A     T     A     R

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Ako sme si spomenuli v článku o Interstellar, Christopher Nolan je režisér upredňostňujúci reálne vyrobené modely a často vycestuje na miesta, kde môže nakrúcať. Cameronov Avatar funguje úplne inak a zrejme už tušíte, že bolo použité zelené plátno. Veľa zeleného plátna. Keďže podľa konceptov bolo nutné vytvoriť svet ako z rozprávky, na finálnom produkte sa odzrkadlila práca stoviek ľudí.

 

Scénár, príbeh, obsadenie

James Cameron dostal nápad na Avatara už v roku 1995 (trikrát hádajte, v akom roku premiérovala Pocahontas, ehm), ale v tom období ešte filmová technika nebola dostatočne pokročilá na to, aby sa dalo niečo tak prekrásne a zároveň realisticky spracované vytvoriť. Režisér jednoducho na splnenie svojho cieľa musel čakať ešte ďalších desať rokov. V roku 2005 prišiel ten moment, kedy sa rozhodol plne ísť za svojím snom, a teda oprášil scénár a s obrovskou masou ľudí sa do toho pustil. Nadizajnovať novú planétu Pandoru znamenalo vytvoriť zvieratá, z ktorých viaceré mali šesť nôh a len takýto malý detail znamenal iné pohyby ich tiel, teda bežná anatómia sa nemohla brať príliš do úvahy. Ďalej sa pre film oživili z nákresov ľudia, samotné rastliny a stromy, ktoré mali vlastné výzory a boli omnoho väčšie než v realite, ale aj úplných drobností. Všetko muselo byť premyslené do detailov. Samozrejme, na takýto velkofilm sa zháňali tí najlepší herci, ktorých vyberali mesiace.

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Herci si naozaj prešli náročnou prípravou na natáčanie, počas ktorej sa učili jazdiť na koňoch či strieľať z lukov. Museli praktizovať aj nový jazyk pozostávajúci zo 400 až 500 slov a stotožniť sa s ním. Aby sa herci vo svojich rolách cítili čo najviac prirodzene, so štábom navštívili Havaj, aby si na vlastnej koži zažili dažďový prales, kde dokonca chodili aj bosí. Tvorcovia sa vyjadrili, že telo reaguje inak, ak človek stojí na betónovej ploche, ako keď má nohu zaborenú do bahna. A treba uznať, že to je pravda. Ťažšie sa hercom hrá pred zeleným plátnom, ako keď sú obklopení prírodou. Avšak, napriek atraktívnym prostrediam v Kalifornii a Novom Zélande, nakrúcalo sa prevažne v štúdiu.

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Fauna a flóra sú v Avatarovi silným faktorom. Pri tvorbe 3D zvierat sa postupovalo od nákresu cez trojdimenzionálny model, až sa riggingom (takpovediac vkladaní kostí a svalov) a textúrami dosiahol finálny produkt. Pri zvieratách bolo dôležité zachytiť ako dýchajú, mimiku ich tváre a ešte oveľa viac. Inšpiráciou pre Pandoru bolo napríklad pohorie Tianzi v Číne alebo hory Huangshan..

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Motion capture

Prednedávnom sme sa tejto technológii venovali v samostatnom článku. Nosná časť snímky stála práve na mo-cape, čím sa docielil ten správny vzhľad domorodých ľudí z Pandory. Brat tejto techniky, performance capture, mal na starosť zachytenie mimiky. Herci mali na hlave akúsi čiapku s malou uchytenou kamerou vpredu, ktorá snímala pohyby ich tváre a následne informácie prenášala do počítača. Podľa Camerona to funguje stopercentne a dokáže vytvoriť identických digitálnych dvojníkov. Okrem tohto snímača fungujú ešte postranné, aby sa maximálne zvýšil efekt. Táto forma umenia sa každým mesiacom posúva neuveriteľne dopredu. Pokračovanie Avatara sa teda môže priblížiť ešte bližšie k dokonalosti. Len si to predstavte.

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Kamera

Zaujímavosťou pri natáčaní bola akási virtuálna kamera, cez ktorú bolo možné vidieť svet z Pandory priamo na pľaci. Vytvárala 3D prostredie, akoby ste boli súčasťou hry s neobmedzeným priestorom a možnosťou približovania a videnia predmetov, ktoré sú len imaginárne. Aj toto je vo filmárskom svete mágia. Výroba kamery trvala neskutočných sedem rokov a stála okolo 10 miliónov dolárov. Pravdaže, kamier sa používalo súbežne viac.

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Vizuálne efekty

Technika motion capture nebola jedinou inováciou pri nakrúcaní. Ako ste už mohli vidieť na obrázku vyššie, v štúdiu sa vytvorila akási kópia Pandory, konkrétne jej lesa. Ten musel byť primerane celý nasvetlený. Na VFX pracovali členovia Weta Digital vo Wellingtone, hlavnom meste Nového Zélandu. A že ich veru nebolo málo. Ich počet sa pohyboval okolo čísla osemsto, čo by sa už dalo prirovnať k štúdiám, ktoré majú na starosť animované rozprávky. Aby takáto masa ľudí mohla spolupracovať a navzájom si zdieľať materiály a vyhotovené práce, potrebovala dokonca aj pomoc Microsoftu. Inak sa snímka renderovala na serverovej farme s veľkosťou skoro jeden kilometer štvorcový. Pri nakrúcaní sa používalo mnoho reálne vyrobených modelov, či už to boli helikoptéry, na ktorých sa herci učili lietať, alebo obrnené vozidlá, prípadne roboty.

 

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Ale musíme uznať, že príroda, ktorú Camerom s jeho tímom stvárnil, skutočne vyráža dych. Až 60% filmu tvoria vizuálne efekty.

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

Spoza kamier: Ako sa natáčal Avatar, koľko z filmu bolo skutočného a koľko ľudí pracovalo na efektoch?

 

Hudba

Hudobný skladateľ James Horner na soundtracku použil nástroje, ktoré nikdy fyzicky neexistovali a on sám ich vytvoril na počítači. Snažil sa použiť nové a ešte nikde neprezentované unikátne zvuky. Zakompované do filmu pomáhali vytvoriť čo najlepšiu atmosféru a diváka plne vtiahnuť do deja. Horner už v minulosti spolupracoval s Cameronom na Titanicu (1997) a Aliens (1986). 

 

Avatar sa aj napriek zimnej hrozbe od Star Wars pevne drží na poste najziskovejšieho filmu s rekordnými 2,78 miliardami a rozpočet na jeho tvorbu oficiálne činil 240 miliónov (plus 150 miliónov išlo na propagáciu), avšak iné zdroje odhadujú okolo 280 až 310 miliónov dolárov. Veru, peňazí to je neskutočne veľa a Cameron s nimi vytvoril niečo, čo sme dovtedy ešte nikdy nevideli. Sequely sú už na ceste, dorazia s ročným odstupom za sebou, a to dokonca hneď tri, čo dá tvorcom neskutočne zabrať. Dokonca sa chvíľami hovorilo o možnom scénári k päťke, avšak informácie nás zaviedli k faktu, že Camerom štyri scénáre, ktoré už má hotové, pravdepodobne spojí v tri celovečerné filmy. Pandora iste skrýva ešte veľa tajomstiev. Na záver vám prinášame ešte videá z natáčania a pár zaujímavostí.

 

  • Postavy na Pandore sú síce plne animované, ale každý kúsok oblečenia bol skutočne ušitý, aby mali animátori z čoho vychádzať.
  • James Cameron musel ukľudňovať štúdio, lebo hrozilo, že film si na seba nezarobí. Prišiel s dohodou, aby zaň v tomto prípade nedostal honorár.
  • Film si zarobil 500 miliónov dolárov za 32 dní, čím prekonal rekord Temného Rytiera (2008), ktorý sa na túto sumu vyšplhal za 45.
  • Z natočeného materiálu by mohol vzniknúť film so stopážou šesť hodín.
  • Nakrúcanie trvalo štyri mesiace a ďalší rok sa sem-tam dokrúcali chýbajúce scény, a teda herci museli byť v pohotovosti.

 

 

Performance & motion capture

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
16
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.