Očakávana TPS akcia od Ubisoftu má za sebou svoju Betu, v ktorej sa hráči mohli s hrou zoznámiť. Ako ju vnímame my?
Trvalo to dva a pol roka, no konečne sme sa dočkali. Po prvýkrát hráči mali možnosť vyskúšať si The Division formou BETY, ktorá trvala niečo cez 4 dni. Mnohí sa nad touto dobou pohoršovali, no dnes už vieme, že Ubisoft vedel, čo robí. BETA totiž disponuje obsahom tak na jeden deň, alebo nejakých pár hodín neustáleho hrania. K dispozícii sme mali jednu hlavnú misiu, niekoľko vedľajších, kratších, pár „náhodných“ prestreliek, no a v neposlednom rade tu máme Dark Zone, ku ktorej sa dostaneme neskôr.
V prvom rade si povedzme, či nás hra bavila, pretože na to boli zvedaví všetci hráči. Iste, videá boli atraktívne, technické možnosti tajných agentov ohúrili a prestrelky vyzerali akčne, všetci sme sa ale báli, že tomu tak vo finále, respektíve aspoň v BETE nebude. Niečo z toho sa do hry prenieslo, niečo ostalo v starších buildoch, respektíve len v propagačných materiáloch vytvorených za účelom hypu. The Division je online TPS akcia, ktorá sa zameriava na boj špeciálnych jednotiek v tíme alebo sólo proti gaunerom v New Yorku, ktorý zasiahol ničivý vírus. Ten položil mesto na lopatky. Zákon neexistuje, stanné právo nahradili utajení agenti, ktorí sa teraz snažia situáciu stabilizovať. Je len na vás, či budete hrať sólo alebo v tíme. Väčšina misií je stavaná na troch hráčov a logicky je gameplay oveľa zábavnejší, pokiaľ ste v tíme. Sólo hraním síce získate väčšie skúsenosti a lepšie si poradíte s hrozbou, vždy je ale dobré mať niekoho, kto vám kryje chrbát (doslova), oživí vás alebo jednoducho obkľúči nepriateľa z druhej strany.
Taktika je v The Division na vyššej obtiažnosti a pri vyšších leveloch dôležitá. Bohužiaľ, s veľa strategickými prvkami som sa pri hraní s inými hráčmi nestretol. Málokomu napadlo pressovať náročného nepriateľa (bossa) z dvoch strán, respektíve ustupovať a likvidovať nepriateľov postupne podľa veľkosti hrozby. Platí ale, že si ľudia navzájom pomáhajú. Bohužiaľ, veľmi dlho to nemáte šancu zisťovať. Singleplayerový obsah v BETE bol behom chvíľky dokončený, a tak bol čas vydať sa do Dark Zone, PvP oblasti.
Dark Zone je oblasť, v ktorej sa hráči môžu postaviť sami sebe, no zároveň držať pokope, likvidovať AI spolu, respektíve loviť Rogue agentov, teda hráčov, ktorí sa rozhodli získavať loot a všetko to cool vybavenie zabíjaním iných hráčov. Dark Zone má veľký potenciál, no ako každá multiplayerová hra, aj ten potenciál je rozvíjaný, respektíve závisí od inteligencie a prístupe samotných hráčov. Vo väčšine prípadov sa hráči chovajú milo, pomáhajú si, dávajú na seba vzájomne pozor (čo bolo pre mňa veľmi príjemným zistením) a spoločne likvidujú nepriateľské AI jednotky. Na druhej strane tu máme sviniarov bez akýchkoľvek zábran či kódexu. Iste, Dark Zone bola vytvorená práve pre to, aby hráči mohli súperiť medzi sebou, pričom ponúka aj možnosť bodnúť priateľovi či náhodnému hráčovi dýku do chrbta. Niekedy je to však až nechutné. Poďme ale pekne po poriadku.
V tejto oblasti môžete získať najlepšie vybavenie, zbrane a vôbec všetko, čo vám v postupe hrou pomôže. Oblasť je ale vysoko kontaminovaná, a tak je najprv nutné loot očistiť, čo za vás urobia kamaráti v helikoptérach, ktorí ho odnesú na akési prečistenie. Musíte si teda na vyznačených miestach privolať helikoptéru. Celý proces trvá menej ako dve minúty, počas ktorých ale všetci vedia, že v danej oblasti sa nachádzajú agenti a môžu sa tak pokúsiť okradnúť ich o loot. Problém nastáva, keď niekomu začnete veriť. Síce sa s hráčmi pomocou rôznych gest (salutovanie, rozcvička či jednoduché mávnutie ruky alebo gesto vzdávania sa) dorozumiete a dáte im najavo, že nemáte zlé úmysly, nemusia vám veriť. Jeden z tímu sa chystá vyložiť loot na helikoptéru, čo vyvolá dojem dôveryhodnosti, takže automaticky prídete k mieste odberu, a tam začne párty. Zvyšní hráči súperovho tímu čakajú v rohu, obhádžu vás granátmi a zabijú vás, zatiaľ čo vám len pred pár sekundami gestikulovali, že sú kamoši. Je to frustrujúce, ale je to súčasťou hry.
Takí hráči sú ale označení ako Rogue a ostatní po nich môžu ísť bez trestu, ba naopak, za ich zabitie sú odmenení. Tu nastáva ďalší problém. Po zabití hráča by mal daný agent ostať Rogue istý čas. Vám sa ale na mape už nezobrazuje, aspoň mne sa to teda nestávalo. Nemáte tak možnosť na odplatu, iba ak si zapamätáte meno agenta, ktorý vás zabil a budete ho hľadať cez celú mapku. Druhým problémom sú nechcené útoky na agentov. Prenasledujete Rogue agenta, do paľby sa vám pripletie cudzí agent, trafíte ho a automaticky sa stanete Rogue. Len málokedy to hráči zoberú ako náhodu či nechcený útok, väčšinou sa do vás pustia, aj keď sa snažíte signalizovať vzdávanie. Občas si to hráči vykomunikujú, no tu už hovoríme o tých inteligentnejších, a ako vieme, takých v hrách často nestretávame. Len si to predstavte, je vás 6 v uličke, mierite na jedného zbehlého agenta, nechtiac trafíte ďalšieho agenta a razom do vás páli ďalších 5 hráčov. Celkom frustrujúce. Na tomto by mali vývojári ešte popracovať a prísť s inteligentým systémom, ktorý by takéto omyly vyriešil za hráčov.
Čo sa týka samotných prestreliek, tie sú zábavné, často aj náročné. Do súperov musíte občas nasypať aj dva-tri zásobníky, respektíve tri dobre mierené zásahy z pušky. Je to RPG, takže sa to dá pochopiť, ba čo viac, po pár hodinách si na to úplne zvyknete. Čím lepšie súpera trafíte, tým viac života mu to odoberie. Inými slovami, viete sa svetom predierať aj s „devinkou“. Pozitívne ma prekvapila aj AI, ktorá sa vás snaží obkľúčiť, respektíve mieri veľmi presne. Ak nevyužívate cover systém, behom pár sekúnd ste na zemi. Fanúšikovia Gears of War budú milo prekvapení mierou podobnosti oboch cover systémov, ako i pohybu (veď počkajte, keď sa vám v Dark Zone začnú Rogue agenti kotúľať a nebudete ich vedieť zasiahniť, neraz si spomeniete na multiplayer Gears of War). Všetko má svoje muchy, no v podstate je cover systém spracovaný dosť dobre, poslúcha vás, ľahko sa pohybujete medzi krytmi, akurát tie animácie pohybov by mohli byť na vyššej úrovni.
AI je všelijaká. Na jednej strane sú zásahy nepriateľov nebezpečné a často sú v mnohopočetnej presile, občas sa ale chovajú nadmieru tupo. V jednej missi sa dokonca v polovici cesty otočili a kráčali preč. Určite bude treba dolaďovať mnoho vecí, no vývojári majú stále viac ako mesiac času, nehovoriac o day-one patchi a ďalšich updatoch.
Rovnako tak by v Dark Zone mohlo byť umiestnených viac krabíc s nábojmi, neraz sa totiž pristihnete s nutnosťou likvidovať súperov s malou zbraňou. Rovnako tak by mohli byť ulice bohatšie na obsah. Sú doslova ľudoprázdne a atmosféra z prvých trailerov sa čiastočne vyparila (rovnako ako niektoré výpary z kanálov). AI súperov je pomenej, sem-tam narazíte na dvoch chuligánov, ktorých zlikvidujete tak ľahko, že sa vám kvôli nim ani nechce/neoplatí zabáčať do uličky. Občas ale natrafíte na silnú skupinku či slušne vybavených rambov, s ktorými si užijete množstvo srandy a nervov. Netrúfam si povedať, koľko obsahu bude vo plnej verzii hry pridaného a koľko featurov, ktoré boli prezentované v gameplay videách a nasľubované, aj skutočne bude hru zdobiť, no zdá sa, že mnoho herných aspektov bolo vyrezaných alebo boli ich účinky znížené.
Hra sa výrazne orezala, a to ako atmosféricky, tak vizuálne. Zďaleka to nie je to, čo sa prezentovalo na minulo-ročnej E3, s reveal zábermi z E3 z roku 2013 to potom nemá spoločné absolútne nič (možno len ten názov). Ak ale niekto čakal tak premakanú grafickú stránku, toľko detailov a objektov v uliciach so všetkým tým, čo nám bolo prezentované, je veľmi naivný a súčasnú situáciu zapríčinenú konzolami akosi stále nepobral. Iste, bolo to od Ubisoftu podlé, no prakticky každá spoločnosť dnes chce odprezentovať svoju hru na čo najvyššej úrovni. Downgrade-om prechádza mnoho titulov a nevyhol sa mu ani Witcher od CD Projektu (a aj tak sa Poliaci stali štúdiom roka, rovnako ako Witcher hrou roka - obe zaslúžene).
Ja osobne sa nad vizuálom až tak nepozastavujem, ak to skutočne nevyzerá ako z doby kamennej. The Division je pekné. Síce pôsobia niektoré textúry veľmi zle, no celková atmosféra, nasvietenie a dizajn mi veľmi sadli. Všetky obrázky z článku pochádzajú z PS4 verzie BETY, ktoré som nasnímal. Vedzte, že v momente, kedy som screenshotoval, sa kvalita niekoľkonásobne zmenšila. Hra vyzerá na veľkej obrazovke skutočne pôsobivo. Áno, bola orezaná, tiene na konzolách nestoja za veľa a mnohé efekty zmizli či sa orezali, no všetko to vynahrádza dynamická zmena počasia (len počkajte, až vám uprostred tmavej ulice jedna blikajúca neónka osvetlí nádherné biele snehové vločky) a premakaný dizajn celého mesta. Na kompletné ohodnotenie grafického spracovania si počkáme až do plnej verzie, no už teraz môžem povedať, že nie som sklamaný, hoci ani príjemne zaskočený. Približne pol roka viem, čo ma skutočne čaká a to, čo som očakával, som aj dostal. Niekde je to výrazne slabšie (už spomínané tiene), inde som sa zase pozastavil a kochal sa. V konečnom dôsledku je to ale na multiplayerovú hru a možnosti konzol urobené dosť pekne. Navyše hra beží maximálne plynule bez akýchkoľvek FPS dropov, čo som nečakal ani v tom najnaivnejšom sne.
The Division je zábavné, ponúka atraktívne prechádzky vyľudneným mestom a sem-tam príjemne prekvapí vizuálom. V plnej hre bude oveľa viac obsahu, na ktorý sa už nesmierne tešíme, no zároveň sa ho bojíme. Crafting v BETE nebol možný, no aj bez neho bolo tých perkov, talentov, gearu, zbraní a vlastne všetkých zberateľností až premnožene a zbytočne veľa. Inventár aj stash sú tak dosť chaotické a z Dark Zone budete asi musieť až príliš často vychádzať na základňu, kde si spomínaný stash pretriedite. Hra má mnoho chýb a nedotiahnutých mechanizmov, no práve od toho BETY sú. Dúfam, že čo najviac hráčov ohlási najväčšie chyby a možnosti v hre, ktoré mu chýbajú. Tento titul od Ubisoftu môže v konečnom dôsledku dopadnúť oveľa lepšie, než také Destiny. Viac si povieme v recenzii. Ak plánujete hru hrať, navštívte naše fórum, kde vytvoríme tímy. Ak sú posledné informácie pravdivé, mali by sme sa ešte na pár dní v poslednom februárovom týždni dočkať otvorenej bety.