Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 1. 10. 2020 meniny má Arnold

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Pod radarom
51
Dominik Vetrák
26. máj 2015, 19:05
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

Komiksy sú na vzostupe ako nijaký iný žáner už dávno. Čo stojí za ich úspechom a nehrozí, že sa ich diváci čoskoro prejedia?

Dominik Vetrák
26. máj 2015, 19:05
Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
51
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Kedysi to bol western, dnes sú na koni komiksovky. Filmkult je jeden z webov, ktorý na tento „žáner“ stavil a vyplatilo sa mu to. Už dlhú dobu sa staráme, aby ste mali komiksový svet v malíčku. Najmä čo sa týka filmových spracovaní, ktoré za posledné obdobie zaznamenali raketový vzostup smerom nahor. Komu alebo čomu za to vďačia, koľko snímok z tohto superhrdinského prostredia uvidíme najbližšie roky a je šanca, že nás prestanú baviť? Vopred upozorňujem, že skôr ide o úvahu a subjektívne vykreslenie aktuálneho diania v hollywoodskej kinematografii, než o odbornú štúdiu. Text ale vznikal dlhú dobu a bol podnietený mnohými pocitmi spôsobenými najmä Marvelom.

 

Prečo vás ale zásobujeme týmito správami? Ako filmovému fanúšikovi mi je jasné, že nie každý sa o ne zaujíma, nie každý má tieto snímky v láske a nestará sa o ich budúcnosť. Našťastie, pre týchto ľudí je tu fakt, že veľa článkov z tohto sveta nepridávame. Naopak, je ich menej, avšak sú obsiahle. Snažíme sa vám filmové projekty štúdií ako Sony (Spider-Man), Fox (Fantastic Four a X-Men), DC/Warner (Superman, Batman atď.) či Marvelu (Avengers, Iron Man, Hulk atď.) predstaviť čo najlepšie. Ja osobne som si svet komiksov, najmä ten od Marvelu zamiloval natoľko, že podobné články sú pre mňa oddychom. Nie som ale jediný. Celý svet sa ide zblázniť z tohto novodobého fenoménu. Postupom času sa dostaneme do doby, kedy bude za rok v kinách aspoň 7-10 komiksových filmov, pričom sa málokedy stretneme s negatívnejšími recenziami. Buď sa recenzenti boja udeliť slabšie hodnotenie alebo ich k prižmúreniu (a častokrát aj zavretiu očí) núti nátlak z rôznych strán. Ak pol roka píšete o filme každý deň, vyzdvihujete ho v každom smere a zámerne vytvárate okolo filmu veľkú bublinu v domnienke, že vďaka všetkým nasledovným článkom bude na veľkosti len naberať, je vám blbé uštedriť tomuto filme 6 z 10 bodov. Buď si tieto svety zamilujeme, alebo ich budeme ignorovať. Čo je však lepšie? Štúdia budú na recenzentov, kiná a filmové weby tlačiť nesmiernym tlakom, čo je badateľné už teraz. Ak zavítate na zahraničné portály, budete komiksovými novinkami doslova pohltení.

 

 A takto nejak sa budeme cítiť
Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Je jedno, či ide o Hot News, omrvinky alebo len teórie, špekulácie či nič nehovoriace fotky z natáčania. Obsah týchto noviniek sa rapídne zvyšuje a začínam mať pocit, že mnohí diváci ich už podvedome nadraďujú pred správami o „normálnych" filmoch. Umelý, ale aj opodstatnený hype je už priveľmi citeľný aj medzi amatérskymi redaktormi či ľuďmi, ktorí sa v tomto priemysle až tak dlho nepohybujú. Tieto portály, desiatky facebookových stránok, ale najmä samotné štúdiá a „zaručené" či skutočne zaručené zdroje si len mydlia ruky. Je ale správne, že komiksy prakticky znásilňujú trh? Predstavte si napríklad, že druhý najlepší film minulého roka (Gone Girl) by premiéroval v týždni či týždeň po očakávanej komiksovke. Prepady v tržbách by boli evidentné. O záujme širokého publika a medializovaní ani nehovoriac. Problémom však je záujem diváka ako takého. Ak nejaké médium informuje o dokonalej filmárčine a na tej istej strane bude čo i len zmienka o Avengers traileri, hádajte, čomu bude divák venovať väčšiu pozornosť. Naposledy sme sa o tomto hype mohli presvedčiť pri prvom teaser traileri pre Age of Ultron, ktorý za pár hodín dosiahol na Youtube 5 miliónov videní a písali o ňom ešte aj stránky venujúce sa poľnohospodárstvu (bez srandy). Môžete trikrát hádať, kto začal vlnu rozborov trailerov, hromadných teórii, či nespočetného množstva leakov a fotiek z natáčania. Dnes už najväčšie filmové spravodaje šíria aj ničnehovoriace a zbytočné fotky kulís z natáčania. Nielenže tak začínajú uvoľnovať spoilery, vytvárajú tak aj umelú bublinu ešte rok pred premiérou. Čo potom ostáva ostatným filmovým webom? Tie silnejšie s dostatočným množstvom svojich čitateľov prežijú aj bez komiksovej protekcie, no viete si predstaviť, ako by dopadli menšie stránky? My, napríklad, zatiaľ spoilery a fotky z natáčania Suicide Squad či Civil War neuverejňujeme, ale určite nejde o dlhodobý jav. Toto je sila Marvelu, respektíve komiksových filmoch ako takých. Novinky z ich sveta majú efekt domina (ktoré ale nakoniec nespadne, práve naopak, vybuchne), kedy sa stupňujú očakávania, tlak, hype a všetko okolo toho na báze enormného množstva uverejňovania rôznych noviniek. Môžete to regulovať, ako napríklad my, no neodporúčame vám vyhnúť sa tomu. 

 

Bežní consumeri, ľudia, ktorí sledujú novinky okolo filmov povrchne, nemajú šancu všimnúť si, že portály informujúce o novinkách (nielen) v Hollywoode prakticky ryžujú na komiksovkách. Vždy tu boli, sú a aj budú filmy, projekty a trendy, ktoré predčia skutočnú formu umenia, akú dokážu vytvoriť len niektorí ľudia. Jedineční ľudia, ktorí cítia film úplne inak, než zvyšných 90% Hollywoodu a komerčnej produkcie. Nanešťastie, práve takýto umelci trpia trendom komiksových filmov, ktoré chtiac-nechtiac, neuvedomujúc si svoju silu na trhu (či?), zatieňujú novinky či už samotnú premiéru snímky, ktorá vás donúti o filme rozmýšľať tri dni po premiére bez toho, aby vám to umelo vsugeroval filmový portál rozoberajúci udalosti nového Iron Mana, ktorý neoplýva ani polovicou výpovednej hodnoty... povedzme, ďalšej Fincherovky. O Downeyho sólovkách budeme čítať ešte aj o 10 rokov, no už teraz plačem nad faktom, že Prisoners prakticky zmizlo z povedomia ľudí tak rýchlo, ako sa do neho dostalo.

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Ak moje články čítate, viete, že tento druh filmov mám vo veľkej obľube. Hltám každý detail či teóriu, ale takto dopodrobna nejde každý fanúšik. Je celkom možné, že vzhľadom na to, že za pár rokov bude každý druhý mesiac v kine komiksovka, budeme na filmových weboch čítavať kvantum článkov práve o nich. Nie je to nič zvláštne, štúdiá a herci len dávajú svojim fanúšikom a divákom po svete to, čo chcú. Dopyt je obrovský a tak sa ponuka jednoducho navýši. Mohli sme to sledovať pri oznámení vyše 10 nových projektov od Marvelu (vopred aj s dátumami premiér) či odhalení filmov od DC/Warneru, ktorými nás budú zásobovať bezmála do konca desaťročia. Netreba zabúdať ani na Fox a ich X-Men. Pripravujú klasické mutantské filmy, Wolverina, Gambita s Tatumom, X-Force a mnoho iných projektov, ku ktorým sa pripája aj Fantastická štvorka. Zaujímavé je, že rok a pol pred premiérou jednotky (uvidíme ju už v auguste) už štúdio ohlásilo sequel (v tej dobe sme nevideli z filmu ani ťuk). Štúdio si je proste (minimálne) komerčným úspechom nabetón isté. Niektorí z vás sa stratia už teraz, pritom hovoríme len o projektoch Foxu. V Sony sa vŕtať nebudeme, nakoľko tam je otázny akýkoľvek ďalší film, vzhľadom na ich nespokojnosť, čo sa tržieb týka. Nehovoriac o tom, že Spidey už je späť v Marvel. Nás skôr trápi kvalita, ale budiš.

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Kým nám Marvel posúval 2 filmy za dva roky, bolo všetko v poriadku. Čochvíľa nás od nich čakajú 3 snímky ročne a nikto nevie, kam sa to až vystupňuje. A to radšej nejdem hovoriť o seriáloch, ktorých bude čochvíľa viac ako filmov. Ich kvalita je pritom viac než len diskutabilná. Osobne si myslím, že ak berieme do úvahy fakt, že Marvel nemá žiadne obmedzenia (finančné určite nie), môže si dovoliť plejádu štúdií, hercov či preobsadzovanie rolí (až na Downeyho). Ak dáte hercovi za 30 dní natáčania 40 miliónov dolárov (posledný odsek), je jasné, že tu idú problémy s financiami bokom. Ak si režiséri tretích a štvrtých Avengerov vypýtajú 500 a viac miliónový budget, Kevin Feige mu/im ho „pokojne“ schváli. Dôkazom je Age of Ultron. Najviac digitálne vytvorených záberov, 250 miliónový budget a ďalšie desiatky miliónov na reklamu. Žiaden iný film doteraz nemal a ani tak skoro nebude mať toľko efektov, čo Age of Ultron. Dokazuje to, že komiksovky si môžu dovoliť temer čokoľvek. Niet sa čomu čudovať. MCU (11 filmov) už Marvelu zarobilo cez osem miliárd, pričom Avengers trhli hneď miliardu a pol (a dvojka sa k tomu blíži). 

 

Ako komiksového fanúšika a milovníka MCU (Marvel Cinematic Universe – už to predsa musíte poznať naspamäť) je aj pre mňa až zarážajúci a tak trocha aj odstrašujúci fakt, že do roku 2020 uvidíme nabetón cez 30 superhrdinských počinov. Nebudem ich jednotlivo menovať, táto infografika to povie za mňa výstižnejšie a krajšie.


Chýba ešte Man of Steel 2, samostatný film pre Batmana a ďalšie neohlásené projekty
Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Tu nastáva viacero problémov. Tieto filmy majú rezervované dátumy premiér už viac než 5 rokov dopredu, čo je absolútne choré. Až také isté sú si svojou neohroziteľnou pozíciou, že niektoré by mali odvahu ísť do priameho súboja s najväčšími blockbustermi roka, pričom sa nimi vlastne už aj sami stávajú. Čo bolo niekedy príjemným spestrením medzi ponukou premiér je dnes najjagavejším (naoko) a najsilnejším koňom. Môže za to spomínaný hype, perfektne zvládnutá propagácia jednotlivých projektov a najmä diváci, fanúšikovia, ktorí im to proste žerú. Filmy ako Iron Man, Thor či prvý Captain America vôbec neboli oslnivé. Nešlo o žiadne skvelo spracované a kvalitou významné snímky. V prípade Thora môžeme pokojne hovoriť aj ako o drahom béčku. Viac ako tretiu časť vlastne nikto nechce ani vidieť. Prečo potom tieto filmy zarábajú pol miliardy, miliardy a viac? Pomer kvalita=tržby určite nie je vystihnutý správne, no za ten marketing, previazaný svet a skvelú prácu, ktorú v Marvel robia všetci (až na filmárov a scenáristov, čo je najsmutnejšie), si nedovolím tvrdiť, že by boli nezaslúžené. Problémom však je, že až do minulého roka boli všetky ich filmy len zábavnou popcornovkou, ktoré by ale objektívnu kritiku náročnejšieho diváka (nehľadajte za tým výrazom žiadneho okuliarnatého, tlstého redaktora v Cannes, ale aj obyčajného vysokoškoláka, ktorý už čo-to odkukal) nezvládli a upadli by do priemerných, respektíve mierne nadpriemerných vôd. 

 

Základným kameňom úspechu sú v prípade týchto filmov herci, najzákladnejší prvok komiksovky – zábava a taktiež efekty. Kde by bol Iron Man bez humoru, akcie a Downeyho? Rovnako tak môžeme hovoriť o Guardians či Avengers. Scenáristi nemali za úlohu priniesť zamotaný príbeh a ani herci nemali dostať Oscara. Šlo tu len o to, ako čo najlepšie zabaviť diváka. Musíme priznať, že hoci väčšina komiksoviek je v tomto bode úspešná a ľahko sa na ne aj pozerá, po jej zhliadnutí ani neviete, o čom vlastne bola. Skúste si druhú projekciu Age of Ultron. V recenzii som hlásal, že to, že ten film je prakticky bez tváre až tak nevadí, no na druhýkrát to už citeľné bolo oveľa viac. Je to ako prvá jazda na kolotoči. Ubehne to rýchlo, poriadne sa zabavíte, ale to je tak všetko. Marvel ale opäť zachraňuje ich plánovanie a príprava. Ucelený svet, kde jeden film odkazuje na druhý a odporúča jeho zhliadnutie je proste najjednoduchším lákadlom. Marvel proste ukáže prstom na ich priemerný film a vyhlási, že sa na jeho pozadí udeje niekoľko kľúčových udalostí, ktoré jednoducho musíte vidieť, aby ste si užili ďalších Avengerov. A hádajte, koľko z tých bezduchých divákov toto „odporúčanie" odmietne. Rovnako je to s väčšinou filmov od Marvelu. Ak by sme mali vybrať najlepšie filmy, boli by to Guardians of the Galaxy a skvelý Captain America 2. Avengerov beriem s odstupom času len ako vtipnú koláž rôznych superhrdinov, hoci perfektne natočenú. Dvojka je už iba jej slabším odvarom. Avengeri uspeli, pretože spojili množstvo obľúbených postáv, ktoré hrali veľmi obľúbení a sympatickí herci. Priniesli niečo, čo tu nikdy predtým nebolo. Na začiatku odseku som hovoril o tom, že najvýznamnejší pre Marvel sú diváci. Nejde tu len o tržby alebo o cieľové skupiny fanúšikov. Ide tu aj o rôzne teórie a špekulácie či nádeje, ktoré divákov tak bavia, pričom niektorí sa rozhodnú už vytvárať aj svoje vlastné. Nemusím vám znova vysvetľovať, aký to má efekt.

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Marvelu však nemôžeme uprieť aj jeden veľký plusový bod. Všetky ich celovečeráky sa totiž žánrovo odlišujú. Napríklad Hulk pracuje najmä s charakterom postavy a vojenskou frakciou. Iron Man je prerod Tonyho Starka z bezcitného a sebeckého chrapúňa na tímového pracanta, ktorý je schopný obetovať takmer čokoľvek. Captain America 1 ukazuje silu priateľstva a odvahy na dobrodružnej výprave zachrániť svet. Dvojka je zase špionážny thriller s nádychom 80. rokov okorenený o superhrdinskú akciu. Avengeri sú čistou popcornovou zábavou, Ant-Man bude heist movie, Doctor Strange predstaví magickú časť univerza. Strážcovia Galaxie fungovali ako marvelácka verzia dobrodružnej space opery, Thor hovorí o severskej mytológii, bohoch a rôznych svetoch. Takto môžeme pokračovať donekonečna. Marvel sa za každú cenu snaží vždy priniesť niečo nové, spracovať svoje počiny so znakmi rôznorodých žánrov, vďaka čomu nie je pojem stereotyp vôbec na mieste. Navyše je tento svet postupne, trpezlivo a premakane previazaný. Každý film má súvis s iným, každý niečo znamená a každý ovplyvní celkové dianie vo svete Avengerov. Príprava trvala dlhé roky, no nakoniec to stojí za to. Ak chcete vedieť, čo sa stane v Avengers: Age of Ultron a plne to pochopiť, jednoducho „musíte“ vidieť tretieho Iron Mana a druhého Captaina Americu. V tomto majú ľudia z Marvelu (na rozdiel od Warneru) veľkú výhodu. Po úspechu Guardians je jasné, že môžu prísť do kina s absolútnou novinkou a (najmä) pre európsky trh neznámymi postavami, a aj tak vydolujú stámilióny dolárov. Podobne je na tom Fox, ktorého komiksovky sú však v opačnom pomere. Kvalita pre nich znamená viac než kvantita, asi aj preto znova angažovali duchovného otca X-Men na strieborných plátnach, Bryana Singera. V Sony nevidia nič iného, než peniaze, to si môžeme povedať otvorene.

 

DC/Warner je na tom ale úplne inak. Priniesli ľahko nadpriemerného Supermana v Man of Steel, ktorý odštartoval svet hrdinov okolo muža z ocele a netopierieho frajera. Henry Cavill je pravdepodobne najlepší Superman doteraz, avšak to pre film takých obrovských rozmerov nestačí. Je vskutku otázne, nakoľko kvalitný bude Batman v Superman: Dawn of Justice. Určite si v kine užijeme megalomanskú zábavu a doteraz (vo filme) nikdy nevidený súboj dvoch najznámejších hrdinov na svete, avšak či sa snímke aj podarí naladiť divákov pre ďalšie filmy (na ktoré skutočne zvedavý nie som), je už otázne. Angažovanie Gal Gadot čoby Wonder Woman je pre mňa osobne failom a nevýrazní herci pre Flasha či Cyborga tomu vôbec nepomáhajú. DC svoj svet vôbec nerozvinul, nepripravil divákov na stret viacerých svetov ako to urobil Marvel. Dokonca ani neviem, na čo by sa tu dalo vyhovoriť. Azda na to, že Avengeri boli výsledkom dlhoročnej práce a predstavovania svojich hrdinov pekne postupne, avšak Warner na to nemá čas (pretože čas sú peniaze)? Úmysel Warneru je jasný. Čo najrýchlejšie dohnať Marvel a po ich vzore začať zarábať miliardy.

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?


Na to ale potrebujú charizmatických hercov, zaujímavé postavy a skvelý marketing. Ako ste možno postrehli, hovorí sa o mnohých známych, ale aj Oscarových hercoch, ktorí by si superhrdinov zahrať mohli. Mená ako Tom Hardy (najprv rolu v Suicide Squad prijal, potom od nej upustil), Colin Farrell, Matthew McConaughey, Ewan McGregor, Jared Leto, Jake Gyllenhaal, Benedict Cumberbatch (toho si už ale uchmatla druhá strana) či Ryan Gosling sa už radia dosť vysoko. Ak sa do komiksov podarí obsadiť takéto zvučné mená, je otázkou času, kedy pre komerčné prežitie a zisk nových fanúšikov Oscaroví herci jednoducho budú musieť prijímať ponuky od týchto gigantov.  Z dlhodobého hľadiska ma nezaujímajú nielen filmy od DC, ale aj od Marvelu. Fanúšikovia DC, teraz úprimne, tešíte sa azda na Cyborga v roku 2020 či Black Adama v Shazamovi v podaní The Rocka, keď si aj tak musíte počkať takmer 5 rokov? Nemyslím si.

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Záujem o tieto projekty časom vybledne. Propagovať film 5 rokov je nemysliteľné, nelogické a nemožné. Svoje o tom vie aj Paramount, ktorý po nešťastnej smrti Paula Walkera odsunul nielen premiéru, ale aj aj propagačnú kampaň o celé mesiace. Stiahnutie plagátov z veľkých miest, nálepiek z autobusov, platených článkov a ich ich opätovný návrat do obehu proste niečo stojí. V prvý deň oznámenia marveláckej Fázy 3 internet doslova explodoval, rovnako ako to bolo pri Spideyho návrate, no dnes už skutočne nemám o čom písať. Nevieme takmer nič o treťom Thorovi, Doctorovi Strangeovi, Black Pantherovi, Guardians of the Galaxy 2, Captain Marvel ani Inhumans. Iste, internet sem-tam vypľuje nejaký článok, no niekoľko rokov pred premiérou to skutočne zaujíma len málo ľudí. Na druhej strane sme radi, že sú tie filmy tak vzdialené. Pred premiérou Age of Ultron bolo tých článkov až priveľa (a to sme sa ešte slušne krotili, to nám verte), a to hovoríme len o jednom počine. Predstavte si, že o rok v zime budeme musieť písať o Deadpoolovi, Civil War, BvS a X-Men Apocalypse len pár týždňov pred ich premiérami. Už teraz vás musíme pripraviť na to, že budete superhrdinským obsahom doslova zahltení. Môžem byť úprimný, promo kampaň pre Age of Ultron bola otravná, prehnaná, a výrazne mi skazila výsledný dojem z filmu. Spoilery číhali v každom kúte internetu a niekedy sa im skutočne nedalo vyhnúť. Vyšlo okolo 20 televíznych spotov, 5 veľkých trailerov a milión klipov. Pripočítajme si k tomu plejádu rozhovorov, behind the scenes, bonusov, obrázkov, noviniek a spomenieme si, že posledné dva mesiace sa redakcii už Marvel tak trochu zhnusil. O to viac nás potom bolí fakt, že komiksovky jednoducho dominujú všetkým našim štatistikám, čo nepriaznivo pôsobí na všetky ostatné žánre a filmy ako také všeobecne. Aktuálne to bude príbeh Civil War. Len čo sa začalo natáčať, všetky weby povinne začali spoilerovať a priniesli desiatky fotiek z natáčania. My už informácie filtrujeme a ukazujeme vám toho oproti iným webom strašne málo, no takto pokračovať bohužiaľ môcť nebudeme ani my. Rok pred premiérou sa tak začíname dozvedať aj veci, ktoré sme fakt vedieť nechceli. A že sa týmto únikom nedá zabrániť? Ale no ták, nebuďte smiešni. Fanatikom Star Wars nepomohli ani drony. Na natáčanie sa nedostali a ani dlhé mesiace po jeho ukončení, kedy je film stále v post-produkcii, o ňom prakticky nič nevieme. Marvelu ale úniky informácií nevadia. Pre nich je to len výhra. Na film sa jednoducho tešíte už rok pred premiérou a podvedome, bez toho, aby ste o tom vedeli, si už v hlave budujete akúsi komoru natešenosti a hlade po nových informáciách. V podstate je ale jedno, či bažíte po spoileroch, alebo len zbierate LEGO. Rovnako ako pri Avengeroch, aj Ant-Man už má svoje LEGO hračky a prezentujú sa aj v scénach, ktoré budú vo filme. Chcete vidieť finálny súboj Ant-Mana? Stačí sa pozrieť na LEGO. Merchandising je pre Marvel oveľa viac než náš pôžitok z filmu. 

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

Ďalším negatívom je úpadok kvality nadchádzajúcich snímok. Keď nejaké štúdio robí 3 filmy ročne (ide o blockbustery či veľmi očakávané snímky), je celkom možné (prakticky isté), že postupom času to bude len horšie a horšie. Diváci im to ale aj tak budú žrať a v najhoršom prípade prídu rebooty sérii či postáv a ich následné preobsadzovanie. Nastáva tak perpetuum mobile, ktoré môže zastaviť jedine divák. Apelovať na vás ale zmysel nemá. Je na každom z nás, aby si uvedomil, či netreba komiksové štúdiá zaraziť. Aj keď nie zrušiť, no určite ich spomaliť. Je jasné, že sa riaditelia, režiséri a tvorcovia príbehov snažia ukázať celému svetu, na čom pracujú, avšak oznámiť filmy na 6-7 rokov dopredu je pre mňa nemysliteľné a tak trocha kontraproduktívne. Osobne sa obávam aj neúspechu DC filmov. Marvel riadi Kevin Feige, ktorý sa stará, aby MCU bolo súdržné a držalo pokope. DC nemá nikoho takéhoto a to sa do toho pustilo až príliš zhurta. Dosť zreteľným príkladom je aj premiéra Batman v Superman, ktorá bola naplánovaná na rovnaký deň, ako Captain America 3. Trikrát hádajte, kto ustúpil (to sa ešte nevedelo, že bude v trojke Downey a že to bude dvakrát kolosálnejšie než Age of Ultron. Superman a Batman by sa s prepáčením pratali od májovej premiéry roka 2016 svinským krokom). 

 

Tržby v kinách, na DVD či Blu-Ray, záujem divákov, angažovanosť filmových portálov v prinášaní nových informácií a celková bublina okolo tohto fenoménu. To všetko má za následok, že pár rokov bude povrchová kinematografia žiariť týmto žánrom. Nezáleží pri tom na tom, že viac ako priemerných je asi len 20% týchto žánroviek. Nezáleží na tom, že ich scenáre by dokázal napísať aj autor ničím nevynikajúcej televíznej show, úplný nováčik alebo človek, o ktorom ste nikdy nepočuli. Nakoniec, to sa v Marvele aj deje. Ak upíšete svoju prácu ucelenému a spojenému univerzu, môžete sa rozlúčiť s vašou kreativitou, originálnym poňatím a filmom, aký chcete vy. Urobíte film, aký je od vás vyžadovaný a ak to odmietnete, jednoducho si zbalíte kufre. O tom sa presvedčil aj Edgaw Wright, ktorý opustil režisérsku stoličku Ant-Mana, ktorý po prvom teaseri vyzerá horšie než Thor, a to je už je čo povedať. Každá bublina ale raz spľasne. Aj éra Westernov sa raz skončila. Vy, ktorí ste všetkými tými Avengermi unavení máte možnosť sledovať kvantum iných filmov. To, že komiksovky sú „čerstvým“ závanom a zároveň navonok neškodným vírusom, na tom nič nezmeníte. To, že ovplyvňujú mnohé faktory určujúce to, aký film sa k vám dostane, aký hype okolo neho bude a že výslednou kvalitou sú ďaleko za skutočnými úžasnými filmami, to je vec druhá. Pred tou vás ale budeme vystríhať. Veď, nakoniec, kto by si radšej pustil tretieho Thora ako Whiplash?

 

Mal som slabé filmy? A zarobili? No ták!?
Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?


Presne ako som to poznamenal naposledy, vytváranie teórií, predstavovanie postáv a udalostí, špekulácie a diskusie sú na marveláckych filmoch oveľa záživnejšie a vo finále aj zábavnejšie a hodnotnejšie než filmy samotné. Vyslali do kín už 11 filmov, no ak by ste mi ponúkli možnosť pozrieť si nejaké z nich, viac ako 3 by som si nevybral. Winter Soldier, Guardians of the Galaxy a Avengers 1. Age of Ultron je jednoducho typický blockbusterový sequel, ktorého je v každom aspekte viac a zároveň menej, hlavne tam, kde toho menej veľmi škodí. Všetky zvyšné marvelácke projekty mi prídu buď priemerné alebo ľahko nadpriemerné jednohubky, ktoré zabavia, no nič nové neprinesú. Ak sa teda pýtate, ako je možné, že má potom séria taký úspech, odpoviem vám jednoducho. Hype, obľúbení herci, skvelé gagy, atraktívny komiksový svet a rozľahlé spoločné univerzum, ktoré sa v jednom bode epický spojí. Marvelu oveľa viac sedí komornejší prístup a dejové linky zameranú na existenčné problémy jednotlivcov budované na pozadí veľkého sociálneho problému, no málokedy sa to skutočne podarí, a ešte zriedkavejšie sa to aj spočiatku zamýšľa. 

 

Komiksové filmy ako neúprosný gigant znásilňujúci filmové umenie. Stojíme ešte o ne?

 

V tomto článku sme si rozobrali hlavné negatívne účinky komiksoviek na diváka a na svet médií, ktorý ovplyvňuje aktuálny prejav hollywoodskej kinematografie. Nemyslite si však, že vás prestaneme s týmto svetom zoznamovať. Stále ide o najzábavnejší prepojený svet súčasnosti s budúcnosťou istejšou, než akou sa môže pýšiť akýkoľvek iný filmár. Pretože tržby už dnes znamenajú oveľa viac, než výsledná kvalita projektu akéhokoľvek žánru.

  

Komiksové filmy sú jednoducho dominantnou značkou, ktorá len tak ľahko a už vôbec tak skoro neodíde. Ani to samozrejme nechceme. Občas sa stane, že okrem zábavy dostaneme aj kvalitnú žánrovku, ktorá pôjde aj do hĺbky (aspoň trocha) a bude sa snažiť diváka zaujať niečím iným, než (po čase) len stereotypným humorom. Nám neostáva nič iné, než sa na tieto kúsky spoliehať a dúfať, že sa v konkurencii odfláknutých projektov s nevyužitým potenciálom nestratia. Ako vnímate situáciu okolo tohto pretlaku vy? Tešíte sa desiatkám ohlásených filmov alebo to podľa vás štúdiá preháňajú? Myslíte, že doplatia na veľký počet rozpracovaných projektov a padnú buď kvalitatívne, alebo na komiksovky ľudia prestanú chodiť do kina? Všetky je to v našich rukách. Ak ste sa dočítali až nakoniec, gratulujem vám. V komentároch nám nezabudnite povedať, aké máte z článku pocity a ako to všetko vnímate vy. 

 

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
7
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.