Najväčšiu námornícku záhadu sa nikomu nepodarilo vyriešiť ani za vyše sto rokov.
5. december 1872 Atlantický oceán – Keď kapitán plachetnice Dei Gratia spozoruje v diaľke cudziu loď, ktorú vlny mora unášajú zo strany na stranu, neváha a okamžite kormidelníkovi prikáže, aby zmenil smer plavby. Kormidelník svojmu kapitánovi Davidovi Morehousovi neodvráva. Obaja totiž vedia, že je povinnosťou námorníkov, aby si pomáhali.
Len čo sa priblížia k plavidlu v problémoch, Morehouse si je istý, že ide o Mary Celeste – americkú brigantínu (plachetnica využívaná na prevoz tovaru, pozn. red.), ktorá približne pred mesiacom opustila jeden z newyorských prístavov.
Keď sa plachetnice ocitnú v tesnej blízkosti, kapitán vydá rozkaz a vyšle časť posádky skontrolovať loď. Muži, ktorí vstúpia na palubu plavidla, zostanú v nemom úžase. Mary Celeste vyzerá na prvý pohľad v absolútnom poriadku. Problémom je, že na lodi niet živej duše.
V snahe zistiť, čo sa stalo posádke Mary Celeste, dôsledne prehľadajú každý kút. Hoci v úhľadne uprataných kajutách nenachádzajú nič, čo by stálo za zmienku, všimnú si, že na plachetnici chýba záchranný čln. Do očí im udrie aj rozmontované čerpadlo v nákladnom priestore lode.
Keďže námorníci vedia, že aj s poruchou čerpadla by plachetnica dokázala doplávať do cieľa, nič im táto indícia nenapovie. Žiadne ďalšie stopy však nenájdu.
Mohla sa desaťčlenná posádka Mary Celeste len tak vypariť? Čo skúsených námorníkov donútilo, aby riskovali svoje životy, a prečo nasadli na záchranný čln uprostred mora, keď bola plachetnica schopná plavby?
Hoci existuje niekoľko teórií, ktoré by vysvetľovali ich konanie, žiadnu nemôžeme považovať za stopercentne pravdivú. To, čo na mori postihlo plachetnicu, zostáva preto aj po desiatkach rokoch záhadou, ktorá z nej robí najslávnejšiu loď duchov na svete.
Ešte pred tým, než sa pozrieme na jej príbeh bližšie, radi by sme ti pripomenuli, že tvoriť kvalitný obsah môžeme len vďaka našim predplatiteľom. Preto ak sa ti naše články o najväčších záhadách sveta páčia, podporiť nás môžeš vstupom do klubu Refresher+.
Hurá na palubu!
Brigantína Mary Celeste vyplávala z newyorského prístavu 7. novembra 1872 pod velením kapitána Benjamina Briggsona, píše portál Ati. Plachetnica smerovala cez Atlantický oceán do Janova v Taliansku, kde mala vyložiť svoj náklad – sudy s denaturovaným liehom. Pre kapitána išlo o rutinnú plavbu, na ktorú si okrem svojich siedmich námorníkov tentoraz vzal aj manželku a dvojročnú dcéru.
Paradoxne, na palube to už od začiatku plavby nevyzeralo ružovo. Prvé dva týždne na otvorenom mori museli námorníci čeliť búrkam. O boji s počasím Briggs písal aj v kapitánskom denníku. Posledný záznam, ktorý v ňom našli námorníci z lode Dei Gratia, bol 25. novembra. Kapitán ho napísal o piatej ráno.
Spomínal v ňom, že v predošlý večer museli s posádkou čeliť rozbúrenému moru a silnému vetru s rýchlosťou viac ako 35 uzlov (približne 65 km/h, pozn. red.). Dodal, že boj s počasím nakoniec vyhrali a nikto z ľudí na palube sa počas búrky nezranil. Na ďalší deň ráno mali podľa jeho zápiskov na dohľad ostrov Santa Maria.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo niektorí námorníci považovali loď za prekliatu.
- Na základe akých indícií si vyšetrovateľ incidentu myslel, že plachetnicu zámerne uniesol jej kapitán.
- Aké existujú racionálne aj menej racionálne vysvetlenia záhady „Lode duchov“.
- Čo sa na lodi stalo podľa skúseného oceánografa.