Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
2. februára 2024 o 14:30
Čas čítania 6:26
Jana Chovancová

Lietanie v minulosti bola jedna veľká párty v oblakoch. Na palube sa fajčilo, alkohol tiekol potokom a obmedzenia boli minimálne

Lietanie v minulosti bola jedna veľká párty v oblakoch. Na palube sa fajčilo, alkohol tiekol potokom a obmedzenia boli minimálne
Zdroj: YouTube/ Weird History
ZAUJÍMAVOSTI CESTOVANIE HISTÓRIA LIETADLO
Uložiť Uložené

Z ceny lístka by sa ti zatočila hlava, z jedla praskol gombík na nohaviciach. Po výdatnom dezerte a šampanskom v krištáľovom pohári si si mohol pokojne zapáliť. Dnes už fajčiť nemôžeš, na kontrole si musíš vyzuť čižmy a vyliať všetko nad 100 ml.

Zlatá éra letectva, ktorá trvala približne od 50. do 70. rokov 20. storočia, si tento prívlastok skutočne zaslúži. Pri bezpečnostnej kontrole neboli stometrové rady, pasažieri si mohli vychutnávať krásny výhľad z kokpitu či cigaretku počas letu. K tomu si obliekli luxusné šaty a perly. Miesta na sedenie mali neúrekom a letušky im na podnosoch nosili výber toho najlepšieho jedla či vína. Skrátka letieť lietadlom bola udalosť pre boháčov, na míle vzdialená dnešnej realite nízkonákladoviek a radom plných backpackerov.

Boli to časy, keď si cestovanie lietadlom nemohol dovoliť každý. Obdobie, v ktorom neplatili takmer žiadne reštrikcie a letecká doprava nebola ani zďaleka taká vyspelá a bezpečná ako dnes. V tomto článku ti prinášame informácie a obrázky, ktoré ti históriu letectva priblížia naozaj dopodrobna.

Odporúčané
Toto sú úspešné Slovenky v Dubaji: prominentná realiťáčka či odborníčka na klimatickú krízu Toto sú úspešné Slovenky v Dubaji: prominentná realiťáčka či odborníčka na klimatickú krízu 20. januára 2024 o 14:30

Ak sleduješ náš web, určite ti neuniklo, že naň pravidelne prispievame aj článkami o cestovaní. Nájdeš tam napríklad zaujímavé rozhovory s cestovateľmi či so Slovákmi v zahraničí, ktorí sa s nami podelili o svoje dobrodružstvá či úspechy. Články tvoríme najmä vďaka našim predplatiteľom. Ak sa ti náš content páči a chcel by si podporiť redakciu, staň sa aj ty členom klubu Refresher+

Prvé komerčné lety: zdravotné sestry, strach a zima

Na fotografii je posádka prvého letu spoločnosti KLM do Buenos Aires v roku 1946.
Na fotografii je posádka prvého letu spoločnosti KLM do Buenos Aires v roku 1946. Zdroj: Facebook/KLM Royal Dutch Airlines

Napriek tomu, že prvý let s pasažiermi sa uskutočnil už v roku 1914, komerčné lety sa začali rozvíjať až o päť rokov neskôr. Niektoré z prvých aerolínií fungujú dodnes. Sú medzi nimi napríklad známa holandská letecká spoločnosť KLM, austrálske Qantas či dokonca České aerolínie, ktoré minulý rok oslávili storočnicu. 

Zo všetkých aeroliniek, ktoré poznáme dnes, fungoval v minulosti iba zlomok. V 20. rokoch 20. storočia prevážali lietadlá cestujúcich najmä na krátkych trasách. Ak chceli letieť ďalej, museli pristáť a dotankovať. Lietali tiež v nižšej nadmorskej výške ako dnešné moderné lietadlá a to, čo ľudia zažívali vnútri kabíny, sa ani zďaleka nepodobá dnešnému komfortu. 

Pasažierom bola často veľká zima, keďže lietadlá neboli konštruované tak, aby sa v nich dala nastaviť teplota. Zažívali opakované a silné turbulencie, v dôsledku čoho im bývalo zle. Niektoré letecké spoločnosti preto dokonca zamestnávali sestričky, ktoré ľudí ratovali a pomáhali im nielen s úzkosťou z lietania, ale aj s častými žalúdočnými problémami. 

Boeing 307, prvé lietadlo s kabínou pod tlakom, ktoré umožnilo lietadlu cestovať vo väčšej nadmorskej výške.
Boeing 307, prvé lietadlo s kabínou pod tlakom, ktoré umožnilo lietadlu cestovať vo väčšej nadmorskej výške. Zdroj: Wikimedia Commons/San Diego Air & Space Museum Archives

Napriek vysokým cenám to bola už v minulosti obľúbená forma prepravy bohatých. Slávu však začala nadobúdať v 40. rokoch, keď sa z lietadiel stávali bezpečnejšie dopravné prostriedky. Za zmienku stojí fakt, že Boeing vtedy predstavil svoje prvé lietadlo – model 307 – s kabínou pod tlakom. To umožnilo cestujúcim pozerať sa na svet z výšky viac ako 6 kilometrov.

O dekádu neskôr vymenili aerolínie vrtuľové lietadlá za tie s prúdovým motorom. Skutočná zlatá éra sa mohla začať.

Anketa:
Tipni si, koľko trval let spoločnosti KLM z Amsterdamu do Singapuru v roku 1933. Samozrejme, s početnými pristátiami. (Odpoveď si prečítaš na konci článku.)
11 dní a 2 hodiny 
13 dní 
5 a pol dňa
11 dní a 2 hodiny 
24 %
190 Hlasov
13 dní 
10 %
82 Hlasov
5 a pol dňa
65 %
512 Hlasov

Zlatá éra: cigaretový dym, luxusné šaty a výber najlepších jedál 

Pasažieri v lietadle spoločnosti SAS (Scandinavian Airlines). V zlatej ére lietania nosili pasažieri luxusné šaty a na palube ich čakalo výborné jedlo.
Pasažieri v lietadle spoločnosti SAS (Scandinavian Airlines). V zlatej ére lietania nosili pasažieri luxusné šaty a na palube ich čakalo výborné jedlo. Zdroj: Wikimedia Commons/SAS Scandinavian Airlines

O zlatej ére môžeme hovoriť od 20. rokov 20. storočia až po koniec 90. rokov. Nedostatok konkurencie na začiatku spôsobil, že si spoločnosti mohli dovoliť pýtať astronomické sumy za letenky. Cestujúci sa podľa toho na palubu lietadiel aj obliekali. Ženám často zdobili dekolt perly, na rukách nosili rukavice. Muži mali odeté obleky a kravaty. Pasažieri si dávali záležať na svojom výzore, čiastočne aj preto, že móda bola formálnejšia ako dnes.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo všetko bolo na palube povolené. 
  • Akým nepríjemnostiam museli čeliť letušky a aké prísne pravidlá museli spĺňať.
  • Prečo nemôžeš priniesť na palubu tekutinu nad sto mililitrov.
  • Kto bol Topánkový Bomber, pre ktorého sa musíme dnes vyzúvať. 
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 153268 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy alebo 20 % zľava na nákup v The Streets
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia