Z ceny lístka by sa ti zatočila hlava, z jedla praskol gombík na nohaviciach. Po výdatnom dezerte a šampanskom v krištáľovom pohári si si mohol pokojne zapáliť. Dnes už fajčiť nemôžeš, na kontrole si musíš vyzuť čižmy a vyliať všetko nad 100 ml.
Zlatá éra letectva, ktorá trvala približne od 50. do 70. rokov 20. storočia, si tento prívlastok skutočne zaslúži. Pri bezpečnostnej kontrole neboli stometrové rady, pasažieri si mohli vychutnávať krásny výhľad z kokpitu či cigaretku počas letu. K tomu si obliekli luxusné šaty a perly. Miesta na sedenie mali neúrekom a letušky im na podnosoch nosili výber toho najlepšieho jedla či vína. Skrátka letieť lietadlom bola udalosť pre boháčov, na míle vzdialená dnešnej realite nízkonákladoviek a radom plných backpackerov.
Boli to časy, keď si cestovanie lietadlom nemohol dovoliť každý. Obdobie, v ktorom neplatili takmer žiadne reštrikcie a letecká doprava nebola ani zďaleka taká vyspelá a bezpečná ako dnes. V tomto článku ti prinášame informácie a obrázky, ktoré ti históriu letectva priblížia naozaj dopodrobna.
Ak sleduješ náš web, určite ti neuniklo, že naň pravidelne prispievame aj článkami o cestovaní. Nájdeš tam napríklad zaujímavé rozhovory s cestovateľmi či so Slovákmi v zahraničí, ktorí sa s nami podelili o svoje dobrodružstvá či úspechy. Články tvoríme najmä vďaka našim predplatiteľom. Ak sa ti náš content páči a chcel by si podporiť redakciu, staň sa aj ty členom klubu Refresher+.
Prvé komerčné lety: zdravotné sestry, strach a zima
Napriek tomu, že prvý let s pasažiermi sa uskutočnil už v roku 1914, komerčné lety sa začali rozvíjať až o päť rokov neskôr. Niektoré z prvých aerolínií fungujú dodnes. Sú medzi nimi napríklad známa holandská letecká spoločnosť KLM, austrálske Qantas či dokonca České aerolínie, ktoré minulý rok oslávili storočnicu.
Zo všetkých aeroliniek, ktoré poznáme dnes, fungoval v minulosti iba zlomok. V 20. rokoch 20. storočia prevážali lietadlá cestujúcich najmä na krátkych trasách. Ak chceli letieť ďalej, museli pristáť a dotankovať. Lietali tiež v nižšej nadmorskej výške ako dnešné moderné lietadlá a to, čo ľudia zažívali vnútri kabíny, sa ani zďaleka nepodobá dnešnému komfortu.
Pasažierom bola často veľká zima, keďže lietadlá neboli konštruované tak, aby sa v nich dala nastaviť teplota. Zažívali opakované a silné turbulencie, v dôsledku čoho im bývalo zle. Niektoré letecké spoločnosti preto dokonca zamestnávali sestričky, ktoré ľudí ratovali a pomáhali im nielen s úzkosťou z lietania, ale aj s častými žalúdočnými problémami.
Napriek vysokým cenám to bola už v minulosti obľúbená forma prepravy bohatých. Slávu však začala nadobúdať v 40. rokoch, keď sa z lietadiel stávali bezpečnejšie dopravné prostriedky. Za zmienku stojí fakt, že Boeing vtedy predstavil svoje prvé lietadlo – model 307 – s kabínou pod tlakom. To umožnilo cestujúcim pozerať sa na svet z výšky viac ako 6 kilometrov.
O dekádu neskôr vymenili aerolínie vrtuľové lietadlá za tie s prúdovým motorom. Skutočná zlatá éra sa mohla začať.
Zlatá éra: cigaretový dym, luxusné šaty a výber najlepších jedál
O zlatej ére môžeme hovoriť od 20. rokov 20. storočia až po koniec 90. rokov. Nedostatok konkurencie na začiatku spôsobil, že si spoločnosti mohli dovoliť pýtať astronomické sumy za letenky. Cestujúci sa podľa toho na palubu lietadiel aj obliekali. Ženám často zdobili dekolt perly, na rukách nosili rukavice. Muži mali odeté obleky a kravaty. Pasažieri si dávali záležať na svojom výzore, čiastočne aj preto, že móda bola formálnejšia ako dnes.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo všetko bolo na palube povolené.
- Akým nepríjemnostiam museli čeliť letušky a aké prísne pravidlá museli spĺňať.
- Prečo nemôžeš priniesť na palubu tekutinu nad sto mililitrov.
- Kto bol Topánkový Bomber, pre ktorého sa musíme dnes vyzúvať.