Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
17. februára 2014 o 18:55
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

TECH BUGATTI
Uložiť Uložené

História, vývoj, vznik a život najrýchlejšieho a najvyspelejšieho sériového vozidla planéty, ktoré sa stalo pýchou koncernu VW Group.

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Seriál, v ktorom nájdete podrobné informácie a históriu tých najluxusnejších a najexotickejších automobilov sveta, pokračuje! Po superšporte Ferrari 458 Italia, luxusnom kupé 2+2 Bentley Continental GT a limuzíne všetkých limuzín Rolls-Royce Phantom, prichádza vrchol moderného automobilizmu. Kde začať?! Bugatti Veyron bol jeden z automobilov, ktorého vývoj zabral podstatne viac času, než v prípade väčšiny vozidiel, ktoré stretávaš na cestách. Výsledok však potvrdzuje, že sa naozaj oplatilo čakať. Nepoznám toho, kto by tento superšport nepoznal, nepoznám vozidlo, ktorého spája toľko nadšencov, neexistuje porovnateľný model, ktorý prišiel s takými prelomovými parametrami, pokrokovými vlastnosťami a zaručil takú exkluzivitu ako Veyron.

História

Francúzska automobilka Bugatti nebola žiadnou novinkou v automobilovom priemysle. V 90. rokoch minulého storočia však z existenčných problémov prešla pod krídla nemeckého Volkswagenu. Prvotný cieľ bol jasný. Koncern VW Group prišiel s nápadom, ktorý v modernom motoristickom priemysle nemal obdobu! Na čele VW stál vnuk legendárneho Ferdinanda Porsche, Ferdinand Piëch, a práve on bol tým, ktorý prišiel s megalomanskou myšlienkou, postaviť vozidlo ktoré sa vryje do histórie. Nový model z Molsheimu mal symbolizovať technický pokrok a náskok koncernu a to za akúkoľvek cenu, dokonca už vtedy bolo jasné, že žiadny z vyrobených exemplárov nebude pre spoločnosť ziskový! Naozaj neuveriteľné. Športový automobil s nevídanými parametrami mal zároveň pripomínať dlhú a úspešnú tradíciu športových vozov Bugatti a to najmä vo vytrvalostných závodoch.

Všetko to začalo s konceptom, ktorý sa predstavil v roku 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Jednalo sa o športové kupé Bugatti 18/3 Chiron, ktoré nieslo označenie po pretekárovi stajne Bugatti. Krátko na to, ešte na tohoročnom autosalóne v Tokiu automobilka predstavuje ďalší koncept s názvom Bugatti 18/4 Veyron, ktorého tvary na seba úzko nadväzovali. Aj v tomto prípade označenie pochádzalo od jedného z francúzskych jazdcov, tentokrát to bol Pierre Veyron, ktorý pretekal za túto značku. Práve tento model sa stal základným stavebným kameňom neskoršej finálnej podoby. Trojfarebné sfarbenie karosérie, 4380 dlhý a len 1206 mm vysoký model mal pred zadnou nápravou nevídaný, obrovský 18-valcový motor v tvare W, ktorého valce Volkswagen usporiadal do 3 radov po 6-tich! Celkový obsah 6,3-litra však ponúkal "len" 408 kW / 555 koní a 650 N.m , čo na danú veľkosť a riešenie motorizácie nebolo až tak dostatočné.

Prešli celé dva roky a Bugatti stále s novým modelom na trh neprichádza. V roku 2001 sa však pohli ľady a na autosalóne vo Frankfurte predstavuje značka ďalší koncept, tentokrát s označením Bugatti 16.4 Veyron. A je to tu. Hovorím o poslednej vývojovej fáze superšportu Veyron. Ten bol predstavený v dvojfarebnom prevedení "Rouge Ventoux" a "Noir", ktoré odkazuje na historický voz Bugatti T 57 C Coupé z roku 1938. Dizajn vychádza z predošlého konceptu, zmeny sa však odohrali pod kapotou. Motoristický svet plesá a zároveň padá na hubu. Bugatti ukazuje cestný automobil, ktorý akceleruje z 0-300 km/h za necelých 14 sekúnd a ručička tachometra sa zastavuje až na hodnote 406 km/h! Písal sa rok 2001! Čerešničkou na torte bol teda pochopiteľne úplne nový motor. Hliníkový blok motora W16 s celkovým objemom 8 litrov a výkonom 736 kW / 1001 koní a 1250 N.m nemal medzi osobnými automobilmi obdobu! Následne však prichádza zlá správa..

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

...i keď to už vyzeralo naozaj nádejne, nastali komplikácie! Problémom bola samozrejme rýchlosť, konkrétne ta maximálna, presnejšie stabilita vo vysokej rýchlosti. Testovacie exempláre mali okrem toho problémy s chladením a pneumatikami. Teplota motora stúpala do extrémnych hodnôt, predná karoséria zase zaznamenávala veľkú zátaž. Inžinieri a technici nás informovali, že dané rýchlostné údaje nová ikona automobilizmu teda nedokáže pokoriť a sériová podoba bola v nedohľadne. VW sa však nevzdával a snažil sa odvrátiť veľkú blamáž. Na rad prišli vojenskí experti na aerodynamiku s dodatočnými chladičmi (celkovo 10!), zatiaľ čo Michelin vyvinul špeciálne pneumatiky na jazdu v rýchlostiach nad 400 km/h. Našťastie teda, i keď prešli ďalšie dlhé dva roky a rýchlostné parametre boli mierne upravené, prichádza dobrá správa...

Písal sa rok 2003 a Bugatti v Monte Carlo, 400 vyvoleným VIP ľudom, konečne ukázalo sériovú podobu najrýchlejšieho a najvyspelejšieho vozidla planéty! Neexistovalo iné sériové vozidlo, ktoré by (v tú dobu) pútalo takú pozornosť ako nová pýcha koncernu VW Group! Bohužiaľ, sériová verzia sa dostala k prvým zákazníkom až o ďalšie dva roky neskôr, v druhej polovici roku 2005. 

Dizajn

Práve vďaka perfektnému dizajnu a rozvrhnutiu podvozku sa podarilo vozidlo udržať ovládateľné aj v rýchlostiach nad 400 km/h. Predným partiám dominuje tradičná maska chladiča - Bugattiho podkova. Nárazník disponuje dvoma obrovskými otvormi, ktorými prúdi vzduch k predným brzdám, čím im zabezpečuje chladenie. Predné svetlomety nesú dizajnovú líniu vtedajšieho smeru Volkswagenu, vďaka čomu pripomínajú tvarom niektoré modely značky. Pri pohľade z profilu je jasné, že kokpit sa posunul čo najviac k prednej náprave a pred tou zadnou sa nachádza očividne niečo veľké. Na streche evidujeme obrovské nasávače vzduchu, ktoré spolu s tými bočnými vháňajú chladný vzduch do obrovskej motorizácie. Celá karoséria sa trochu netradične zvažuje až k zadným partiám, čo len potvrdzuje fakt, že motorové ústrojenstvo zaberá naozaj veľké miesto. Vzadu nájdeme dve dvojice svetlometov s technikou LED-diód, dvojicu odvetrávacích otvorov, obrovský difúzor a štvoricu výfukov. Dva sú združené uprostred, dva po stranách ukryté v difúzore.

Významnú úlohu pri eliminácii vyskytnutých problémov zohral však najmä zadný výsuvný spojler. Krídlo nevídaných rozmerov plní hneď viacero funkcií. Zo zadnej kapoty sa vysúva automaticky vo vysokých rýchlostiach, pričom podľa rýchlosti sa nastaví do rôznych polôh a uhlov, čím plní úlohu zlepšenia prítlaku. Naopak, v prípade prudkého brzdenia sa krídlo okamžite vztyčuje takmer do kolmej polohy a svojou veľkou plochou veľmi účinne brzdí superšport ako aerodynamická brzda. I keď sa jedná o superšport, teda automobil, ktorý zdoláva tie najvyššie rýchlosti (v tomto prípade doslova) je naozaj rozmerné. Samozrejme, na svedomí to má obrovský motor ukrývajúci sa v útrobách karosérie. Veyron má na dĺžku až necelých 4,5 metra, pričom do šírky zaberá necelé 2 metre! Tento fakt však výborne maskujú povrchové panely v kontrastnom sfarbení. Tie boli vyrobené z uhlíkového kompozitu a perfektne zapadajú do tvarou celej karosérie. Pohotovostná hmotnosť sa v závisloti od verzie pohybuje od 1600 po 1900 kg.

Exteriér ponúka naozaj nekonečnú škálu farebných kombinácii a individualizácií, dokonca si môžete dať farbu namiešať. Nechýbajú chrómové, matné, perleťové, či karbónové povrchy karosérie. Na výber je z piatich originálnych diskov kolies, ktoré je možne perfektne s celkom zladiť. Dizajn karosérie bol kompletne navrhnutý v dizajnérskom stredisku Center of Exellence Design koncernu VW, kde v roku 1999 pôsobil práve Slovák Jozef Kabaň, ktorý v podstate navrhol celý exteriér superšportu! V interiéri sa absolútne necítite ako vo vozidle, kde bolo všetko prispôsobené na úkor výkonu a rýchlosti, práve naopak. Nechýbajú tie najkvalitnejšie materiály, vrátane kože, lešteného hliníka či semišu. Mohutná stredová konzola obsahuje moderné a nadčasovo tvarované ovládače. Za troj-ramenným volantom sa nachádza pätica výrazných budíkov. Tým najväčším je pochopiteľne otáčkomer, po stranách ktorého sa, okrem iného nachádza tachometer ciachovaný na 420 km/h či indikátor výkonu končiaci položkou s magickým číslom 1001 (1200).

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Technika

O prelomovom výsuvnom krídle som už písal vyššie, prejdime preto k srdcu a pointe celého projektu. Kódové označenie Veyronu nesie číslice 16.4, ktoré vypadli z názvu finálnej verzie. Pred zadnou nápravou sa tak ukrýva mohutný 16-valcový motor usporiadaný do 4 radov, po 4 valcoch so 4 turbodúchadlami! Laicky povedané, hovoríme o dvoch úzkych V8-čkách. Motor má rovných 8-litrov, až 64 ventilov a rekordný výkon, ktorý pozná snáď každý automobilový fanúšik. 736 kW teda 1000 a 1 kôň s krútiacim momentom neskutočných 1250 N.m! Brutálna sila je prenášaná prostredníctvom dvoj-spojkovej prevodovky DSG so siedmimi stupňami. Tá prenáša silu permanentne na všetky štyri kolesa, pričom tie zadné majú k dispozícii ešte aktívny diferenciál.

Pôvodné rýchlostné parametre boli mierne pozmenené. Akcelerácia Veyronu trvá z 0-100 km/h rekordných 2,5 sekundy, z 0-200 km/h fantastické 7,3 sekundy a na 300 km/h sa dostane nakoniec "až" za 16,7 sekundy. Maximálna rýchlosť dokonca jemne vzrástla na 407 km/h! Má to však jeden malý háčik. Každý exemplár má dva jazdné režimy. V normálnom móde je výkon znížený a maximálna rýchlosť obmedzená na 343 km/h. V "extrémnom" režime, ktorý vodič zvolí kľúčom pod sedadlom, zmení Veyron celú škálu nastavení. Pneumatický podvozok sa zníži na hodnotu pod 70 mm, zatiaľ čo zadné krídlo prejde do polohy, ktorá zníži aerodynamický odpor z Cx 0,41 na 0,35. A teraz je 407-čka na dosah!

O brzdenie sa starajú keramické brzdy s priemerom 400 vpredu, respektíve 380 mm vzadu. Ukrývajú sa za obrovskými, 20'' diskami so špeciálnymi pneumatikami Michelin PAX s rozmermi 265/680 ZR 500A vpredu a 365/710 ZR 540A vzadu. Ich cena je 25-tisíc € a pripočítajte si ju k povinnej ročnej položke v rámci údržby. Za kolesami sa nachádzajú elektronicky riadené tlmiče, ktoré majú tri úrovne svetlej výšky. Štandardom je 125 mm, pri rýchlosti nad 220 km/h to je už len 80 vpredu, respektíve 95 mm vzadu. Pri rýchlosti nad 375 km/h si podvozok čupne až na 65 vpredu, respektíve spomínaných 70 mm vzadu.

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Pamätám si, ako by to bolo včera, kedy Bugatti šokovou terapiou predstavilo svoje predstavy, na koľko si svoj topmodel cení. Cenové relácie "klasickej verzie" začínali presne na hranici 1 milióna € a dodnes si pamätám, ako som si vtedy s ľahkosťou prepočítaval túto cenu, vtedy ešte na Slovenskú korunu. Na miliónovej hranici to však zďaleka neskončilo. Veyron sa pýši totižto asi najväčším počtom rozličných edícií medzi sériovými vozidlami, z ktorých vyberám tie najzaujímavejšie a najpopulárnejšie.

Edície

V roku 2007 prišiel Veyron Pur Sang, o rok neskôr Veyron Sang Noir. Výnimočnosťou boli nové farebné kombinácie či použitie karbónových vlákien. V roku 2009 prišla oslavná verzia Veyron Bleu Centenaire na počesť 100-ročnej tradície typickej modrej farby. Cena sa už v tom čase šplhala k hranici 1,6 milióna €. Rok 2008 sa niesol v znamení menšieho faceliftu. Superšport dostal nové odtiene karosérie či nové dizajny kolies. Rozpoznateľným znakom boli však najmä modernejšie predné svetlomety s technikou LED-diód a krajšou grafikou. V roku 2008 sa však predstavila aj prvá otvorená verzia s označením Veyron Grand Sport. Zmenilo sa predné sklo, ktoré sa jemne pretiahlo k strešnému panelu, ktorý je odnímateľný. Maximálna rýchlosť ostala nezmenená, avšak bez strechy bolo možné uháňať "len" rýchlosťou 360 km/h, pričom výrobca odporúčal rýchlosť do 130 km/h. Cenovka vzrástla na 1,65 milióna €. Neskôr prichádza Veyron Grand Sport L'Or Blanc s porcelánovým interiérom a nádherným zovňajškom. Vznikol v jedinom exemplári s cenou 2 milióny €!

Písal sa rok 2010 a Bugatti už spoznal prvého premožiteľa v maximálnej rýchlosti. Netrvalo však dlho a automobilka vracia úder. Veyron Super Sport má už zvýšený výkon na neuveriteľných 882 kW / 1200 koní, vďaka čomu dosiahol maximálku 431,072 km/h a stal sa teda držiteľom svetového rekordu! O titul časom prišiel, no prešlo pár dní a autori Guinnessovej knihy rekordov mu titul vrátili. Rok na to prichádza aj otvorená verzia Veyron Grand Sport Vitesse so zhodným výkonom, odnímateľným strešným panelom a opäť obmedzenou maximálkou. Oba modely dostali modernejší a aerodynamickejší bodykit a cenovku presahujúcu hodnotu 2,2 milióna €. Automobilka Bugatti dodnes potvrdzuje, že i keď je model Veyron na trhu od roku 2005, ešte zďaleka sa nechystá do dôchodku. Minulý rok prišla edícia Veyron Grand Sport Vitesse WRC, ktorá drží svetový rekord ako najrýchlejší kabriolet na svete! Maximálna rýchlosť sa vyšplhala na úroveň 408,84 km/h! 

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Na záver pribalím ešte pár naozaj neuveriteľných čísel. Bugatti plánovalo vyrobiť 300 kusov zatvoreného prevedenia a 150 exemplárov otvoreného Grand Sport-u. V súčasnosti sa majú veci ale veľmi zaujímavo. 300 kusové kupé je už do posledného kusu predané, na sklade však stále zostáva 40 modelov s odnímateľným strešným panelom. Automobilka už v tichosti hovorí o nástupcovi, avšak pokiaľ nepredá všetky vyrobené vozidlá, do vývoja sa vraj nepustí. To však nie je všetko, posaďte sa...

Ako som písal v úvode, Bugatti hneď od začiatku vedelo, že nepríde s modelom, ktorý im zaručí zisk ale skôr prvenstvo na svete, či pýchu koncernu. A to sa, čo sa zisku týka, aj do bodky naplnilo, veď posúďte sami. Celková strata automobilky v prípade modelu Veyron je neuveriteľných 1,7 miliardy €, pričom každý jeden vyrobený exemplár predstavuje aj napriek astronomickej cenovke pre Bugatti stratu skoro 4,7 milióna €! Nie, nepomýlil som sa. Toto je absolútne a bezkonkurenčné prvenstvo v automobilovom priemysle v celučičkej histórii! Aby toho nebolo málo, zvyšných 40, zatiaľ nepredaných vozidiel, predstavuje pritom ďalších 62,5 milióna €, ktoré značke "držia" budúci potenciálni majitelia.

Bugatti však pochopiteľne nesmúti. Veyron si svoje čestné miesto, neopísateľnú pozornosť, obrovský obdiv, prestíž a chválu jednoznačne vybudoval a to bol hlavný cieľ koncernu. Nech si hovorí kto chce čo chce, aj v dobe, kedy na trh prišli superšporty ako Pagani Zonda, Koenigsegg Agera či zlepenec Hennessey Venom GT, bude Veyron stále ikonou týchto automobilov. Dodnes je totižto nepochybne (a ešte aj dlhé roky bude) najexkluzívnejším, najzaujímavejším, najvyspelejším a najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom tejto planéty, čo potvrdzuje nejeden rekord zapísaný v Guinessovej knihe rekordov. Nech žije kráľ!

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron
Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron


Aj v tomto prípade končím seriál malým bonbónikom. Ako som naposledy písal, Veyron sa "konečne" dostal aj do radov dubajskej polície a na Slovensku vraj nemienia zaostávať. Bohužiaľ v tomto prípade len počítačoví experti. 

Najluxusnejšie automobily sveta: Bugatti Veyron

Ak sa ti diel páčil, nezabudni článok lajkovať a zdielať, poprípade napíš, ktorý exemplár chceš vidieť nabudúce.

Domov
Zdieľať
Diskusia