Tentokrát vám prinášame podrobné informácie a históriu jednej z najluxusnejších limuzín súčasnosti, Rolls-Royce Phantom.
Seriál, v ktorom nájdete podrobné informácie a históriu tých najluxusnejších a najexotickejších automobilov sveta pokračuje! Naposledy to bol superšport Ferrari 458 Italia, či luxusné kupé 2+2 Bentley Continental GT. Tentokrát dávam prednosť vozidlu, ktoré v podstate nastolilo trend ultraluxusných limuzín a dodnes je považované za vrchol tejto triedy automobilov po celom svete. Usaďte sa, prichádza Rolls-Royce Phantom.
História
V roku 1998 britská aristokratická značka Rolls-Royce prešla pod krídla BMW, vďaka čomu sa pravdepodobne vyhla zániku! Tento krok zaznamenal vlnu diskusií. Tradiční, najmä domáci fanúšikovia, verejne prejavovali svoje pohoršenie, nakoľko britský symbol luxusu a prepychu musela zachrániť cudzia, nemecká značka. Okrem iného, pre Rolls-Royce to znamenal koniec spolužitia s Bentley. Táto ďalšia domáca, luxusná automobilka sa totižto stala akvizíciou konkurenčného Volkswagenu, preto spolupráca už neprichádzala do úvahy (To však vedel len málokto, že tieto naoko konkurenčné automobilky boli dovtedy úzko previazané). Nový majiteľ hneď v úvode netajil svoje ambície a rozhodol sa investovať do úplne novej továrne, ktorá mala byť pôvodne v Nemecku (to by im však už naozaj neprešlo). Odstupom času však kompetentní dali prednosť, "domácemu", južnému pobrežiu Anglicka v Goodwoode, čo je perfektné miesto najmä kvôli logistike a exportu, keďže ide o cestnú, železničnú, lodnú a leteckú tepnu. Akonáhle fabrika stála, to je za necelý rok výstavby, vychádza z výrobnej linky v roku 2002 prvý model. Dodnes sa jedná o jeden z najekologickejších výrobných komplexov, ktorý svojím riešením minimalizuje negatívne vplyvy na životné prostredie. To je ale už na inú tému...
Ešte predtým, než vznikla samotná fabrika, vznikol v roku 1999 tajný projekt automobilky, ktorého výsledkom mal byť prelomový model značky a zároveň ju mal postaviť na nohy. Dizajnéri a vývojári vychádzali z troch predošlých modelov. Prvým bol Phantom II z roku 1930, s ktorým automobilka zadefinovala presný pomer predného a zadného previsu vozidla a charakteristickú líniu karosérie, ktorá bola postavená na obrovských kolesách. Druhým bol model Silver Cloud z 50-tych rokov, ktorý priniesol nadčasovú pompéznosť. Posledným bol model Silver Shadow z roku 1965. Vyčlenený tím dal hlavy dokopy a z týchto modelov sa snažil vytvoriť návrh limuzíny, ktorej by dlhé roky malo byť schopné konkurovať len máločo. Výsledkom bolo 6 návrhov, z ktorých sa 3 dočkali makety v životnej veľkosti. Následne bola vybraná definitívna podoba a novodobý Phantom bol na svete. Briti nemuseli s názvom dlho špekulovať, keďže meno Phantom (fantóm/prízrak) nepoužili zďaleka po prvýkrát. Toto označenie niesli luxusné limuzíny aristokratickej značky Rolls-Royce už od roku 1925, kedy vznikla prvá generácia. Posledná, teda aktuálna generácia má poradové číslo VII, avšak v súčasnosti sa číslovanie už vynecháva a hovoríme ako o novodobej verzii. A práve tento Phantom bol tým modelom, ktorý v roku 2002 prvýkrát vyšiel z brány v Goodwoode.
Výroba
350-členná skupina pracovníkov, prevažne odborníci na spracovanie dreva kože z okolitých lodeníc, začala v Goodwoode produkovať prvé modely. Keďže sa jednalo o malú automatizáciu, každý exemplár bol odlišný v malých detailoch. Hliníkové rámy prichádzajú z fabriky BMW, následne sú očistené, ošetrené, ponorené do kataforetického "kúpeľa" (odstránenie možného vzduchu) a putujú do dvoch lakovní, kde je postupne nanesených 8 vrstiev laku, medzi ktorými je karoséria vypálená, očistená a nanovo opieskovana (pre tých, ktorí nechápu, prečo sú tie Rollsy také drahé). Celá karoséria putuje linkou ďalej, kde sa najprv zoznámi so svojím podvozkom, nasleduje vyplnenie špár a izolácia. Kompletný rám následne pokračuje k oddeleniu zameranému na interiér, kde vyrábaný voz trávi najviac času z celého výrobného procesu. Nainštalované sú všetky rozvody, kabeláž, palubná a prístrojová doska, sedadlá, drevené dekóry a obklady a samozrejme tá najjemnejšia koža. Nasleduje "vloženie" motorovej jednotky do prednej mohutnej kapoty. Na konci linky čakajú už technici pripravení na doladenie svetlometov a celkovej geometrie. V záverečnej fáze prichádza testovanie vozidla, kde sa majú odhaliť aj tie najmenšie nedostatky, vrátane vŕzgania karosérie či nedoliehania častí v interiéri. Špecialitou je aj meranie špár medzi jednotlivými kusmi karosérie. Sprvoti vznikol za jeden deň, jeden Phantom. Po prvom roku však opustilo brány výrobnej linky až 500 Phantomov, čím sa výroba navýšila. Neskôr sa produktivita navýšila už na 5 kusov denne, na základe čoho bola fabrika schopná produkovať aj 1000 vozov ročne. Momentálne je to ešte viac.
Dizajn
Cieľom dizajnérov bolo navrhnúť limuzínu, ktorá bude svojím výzorom zapadať do portfólia značky a teda bude pôsobiť veľkolepo a vznešene. V roku 2002 tak prišla na svet naozaj majestátna limuzína s dlhou prednou kapotou a výškou, ktorú si človek uvedomí, až keď sa k Phantomu postavilo stredne veľké SUV-čko. Typická línia strechy, mohutné blatníky, zachovaný pomer previsov (krátky predný, dlhý zadný) a samozrejme predná maska chladiča nevídaných rozmerov, doslova a do písmena gril. Všetko to podčiarkuje množstvo chrómových líšt či doplnkov a soška Spirit of Ecstasy na čele masky, ktorú je možné tlačidlom schovať. Už pri príchode na trh bolo na výber z viacerých materiálov, z ktorých bol tento symbol vztyčujúci sa na kapote vyrobený. Nechýbalo striebro, zlato či neskôr číre a matné sklo. Kolos s dĺžkou 5834, výškou 1632 a šírkou 1990 milimetrov mal nevídaný rázvor až 3570 mm, na rohoch ktorého boli na tú dobu najväčšie sériovo vyrábané kolesá s rozmerom 790 mm.
Predné partie pôsobia až "tankovým" dojmom, pričom celková línia smerom dozadu mierne klesá. Oddelené svetlomety boli na tú dobu veľmi nadčasové až experimentálne. Rovnako to je aj v zadných partiách, kde boli použité už v tom čase LED-diódy, ktoré zaznamenali v automobiloch revolúciu len pred pár rokmi. Predný a zadný nárazník je prakticky zapustený do karosérie. Vzadu nájdeme menšie okno a kufor, ktorého línia sa pomerne rýchlo zvažuje dole. Najmä pri pohľade na zadné partie, nejednému z nás evokujú dojem, že sa jedná o vozidlo, ktoré prešlo pancierovou úpravou. V roku 2005 prišla na trh predlžená verzia s prostým označením EWB (Extended Wheelbase). Tá natiahla už i tak nesmierne dlhé vozidlo o ďalších 250 mm za B-stĺpikom. Phantom je na trhu dodnes, pričom doteraz ide o zhodnú generáciu, ktorá prešla len malými faceliftmi v roku 2009 a 2012. Zmenili sa viac-menej len detaily, najmä však predný nárazník. Posledná modernizácia upravila výraznejšie, okrem iného, prednú masku tak, že zmizli povestné okrúhle xenónové svetlomety, ktoré nahradili moderné LED-ky s dodatočným vodorovným pásom smeroviek (viď. Phantom EWB so slovenskými značkami. Majiteľ však nie je Slovák, ale známy automobilový fanúšik Josh Cartu, ktorý s výraznou fóliou zavítal so svojím vozovým parkom na minuloročný Gumball 3000).
Motor
Pod prednou obrovskou kapotou tróni atmosféricky plnený dvanásťvalec s objemom 6,75 litra a variabilným časovaním. Technici nastavili motor tak, že už od nízkych otáčok ponúka ohromných 560 N.m, pričom tento krútiaci moment následne rastie až k maximu, 720 N.m. Maximálny výkon motora je 338 kW / 460 koní. Vďaka tomu dokáže mohutná V12-ka rozbehnúť 2,55 (2,67 EWB) tonovú limuzínu na stovku za neuveriteľných 5,9 sekúnd. Maximálna rýchlosť je elektronický obmedzená na 240 km/h, pri použití celoročných pneumatík dokonca 208, avšak kto by sa s týmto kolosom chcel naháňať po diaľniciach?! Kombinovaná spotreba sa pri pokojnej jazde "má" ustáliť na hodnote 15,9 l/100 km. Na presun sily slúži automatická šesťstupňová prevodovka ZF.
Interiér
Phantom prišiel postupom času na trh v nespočetnom množstve verzií a limitovaných edícii. Tie sa predovšetkym odlišovali detailami v interiéri (exteriér sa menil minimálne, pribudli maximálne logá/polepy, nové dizajny kolies či odlišné farebné kreácie, vrátane možnosti chrómovej/zlatej kapoty.) Myšlienkou značky bolo, že majiteľ sa má s radosťou nielen voziť ale aj sám riadiť svoj Phantom. Prednú časť zdobí mohutná prístrojová doska, ktorá odkazuje na tradície aristokratickej značky, podlieha však tým najmodernejším trendom. Za stredovými hodinami sa skrýva obrazovka multimediálneho systému. Volant je stelesnením klasiky, no i napriek tomu disponuje množstvom moderných ovládačov. Akonáhle vodič vyberie kľúčiky zo zapaľovania, ktoré je mimochodom na ľavej strane, volant sa odklopí a uľahčí tak vystupovanie. Medzi budíkmi sa nachádza indikátor výkonovej rezervy, ktorý ukazuje, na koľko percent využíva vodič potenciál motora.
Najdôležitejšia je samozrejme zadná časť, kde sa nachádza buď trojmiestna "lavica" alebo maximálne komfortné dve osobitné kreslá, medzi ktorými je multimediálne centrum. Podlaha má dvojité dno, pod ktorým sa nachádzajú dve 16-litrové ozvučnice basových reproduktorov. Tie tvoria hudobnú sústavu s ďalšími 13 reproduktormi a 9 zosilňovačmi od Harman Lexicon. Nechýba bar s chladničkou, či prídavné obrazovky. Zaujímavosťou sú určite aj dvere, ktoré sa jednak otvárajú proti smeru jazdy, okrem toho sa aj jemne doklápajú, no hlavne, čo ocení smotánka najmä pri dlhej verzii EWB, dajú sa automaticky zavrieť tlačidlom z vnútra. Interiér je možné vybaviť v desiatkach rôznych odtieňov kože, dekorov a drevených obkladov. Dohromady je mimo zákazkových ponúk cez 68 farebných variant exteriéru ale aj interiéru. V roku 2007 prišiel na trh odvodený kabriolet Drophead Coupe a približne rok na to klasické kupé, ale o nich možno niekedy nabudúce. Cenové relácie limuzíny Phantom sa pohybujú na úrovni od 330-tisíc € bez DPH.
Bonbónik na záver:
Ak sa ti diel páčil, nezabudni článok lajkovať a zdielať, poprípade napíš, ktorý exemplár chceš vidieť nabudúce.