Podrobné informácie o veľmi atraktívnom luxusnom superšporte, ktorý sa teší veľkej popularite aj u nás.
Ako ste sa dočítali nedávno, začiatkom roka pokračujem v mojej činnosti predstavovať vám luxusné a exotické automobily jednotlivo a podrobne. Naposledy to bolo známe Ferrari 458 Italia, ktoré je momentálne jedným z najpopulárnejších superšportov vôbec. Zle na tom zďaleka nie je ani luxusné Bentley Continental GT. Práve tomuto luxusnému kupé, ktoré je pomerne početne zastúpené aj u nás, venujem tento diel.
V roku 2002 na svetlo sveta prenikol úplne nový, nadčasový koncept Continental GT Prototype, od ktorého si Briti sľubovali veľký dizajnový prevrat a úspech. Britská aristokratická automobilka Bentley vtedy svetu ukázala, ako by mohol vyzerať úplne nový, úspešný model tejto luxusnej automobilky. Nová filozofia značky, nový dizajnový smer a veľký potenciál. Tak charakterizovali značku Bentley vtedajšie média. Za všetkými plánmi bol nový vlastník - nemecký Volkswagen. Cieľ postaviť rýchly a zároveň luxusný športový automobil pre štyroch tak nadobúdal reálny rozmer. Naozaj rýchlo, už začiatkom roku 2003, prišla prakticky s konceptom zhodná, sériová verzia. Ešte pred spustením samotnej výroby, malo o model záujem enormné, až nečakané množstvo potenciálnych záujemcov, čo potvrdzovali aj niekoľko tisícové pred-objednávky. Tí nečakali dlho a už v polovici toho roku sa dočkali. Prvá generácia novodobého luxusného kupé, Bentley Continental GT, prišla totižto na trh. Názvom Continental odkazovala na predchádzajúce športové modely automobilky, pričom označenie GT bolo stelesnením športovosti
560-koňový Continental GT (prvej generácie) s dvanásťvalcovým srdcom (mimochodom, v tom období najrýchlejšie kupé 2+2 na svete), prišiel postupne na trh vo viacerých prevedeniach. Najprv to bol atraktívny kabriolet s názvom Continental GTC, neskôr to boli výkonnejšie verzie s dodatkom Speed. Medzičasom v portfóliu automobilky pribudla aj luxusná limuzína odvodená od kupé s názvom Continental Flying Spur. Vrcholom ponuky bola v závere svojej výroby predstavená najostrejšia verzia Supersports s výkonom až 630 koní, ktorá sa zároveň stala vôbec najrýchlejším modelom značky v histórii, nakoľko dokázala uháňať rýchlosťou až 329 km/h. Prvá generácia tohto pôvabného a zároveň luxusného kupé je pravdepodobne najrozšírenejším luxusným a exotickým športovým automobilom na našich cestách, o čom ste sa mohli presvedčiť aj v našich klasických seriáloch o luxusných autách zo Slovenska.
Písal sa rok 2011 (ako by to bolo včera) a na svet prichádza úplne nová, druhá generácia modelu Continental GT. Už na prvý pohľad je jasné, že veľa sa toho po dizajnovej stránke nezmenilo. Kupé si zachovalo svoju koncepciu kupé 2+2 a charakteristický oblý exteriér s v podstate zhodným riešením predných i zadných partií. Predná maska vystúpila viac do popredia, predné svetlomety navzájom zmenili svoju veľkosť. Tie vonkajšie sú menšie než v predošlej generácií, naopak, vnútorne sú väčšie. Pribudla technológia LED-diód, ktoré nájdeme aj na zadných oválnejších, nižších a zároveň širších svetlometoch. Celkovo automobil narástol a pôsobí mohutnejším a modernejším dojmom. Na trhu sa opäť v úvode objavila aj otvorená verzia Continental GTC. Novinkou je však výber motorizácii. K 6-litrovému mohutnému dvanásťvalcu s výkonom 423 kW / 575 koní a 700 N.m sa pridal pravdepodobne na základe downsizingu, menší 4-litrový osemvalec s výkonom 373 kW / 507 k a 660 N.m vo verzii Continental GT V8. Tá je charakteristická pozmeneným predným nárazníkom bez použitia chrómu a zadnými rozdelenými výfukmi. Akcelerácie prvého spomenutého modelu na 100 km/h má hondotu 4,6 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 318 km/h. GT V8 akceleruje na stovku tesne pod 5 sekúnd a ručička tachometra sa zastaví až tesne pod magickou 300-kou.
Predtým, ako spomeniem ďalšie verzie, pozrite si zaujímavé fotografie najnovšieho Continentalu GT z celého sveta.
Aj v druhej generácii sme spoznali výkonnejšiu verziu s dodatkom Speed. Tá sa však opäť od klasických verzií exteriérom vôbec nelíši (opravte ma, ak sa mylim). Líši sa však výkonom. Dvoma turbami preplňovaný šesťlitrový motor W12 dostal zdvihnutý výkon na 460 kW / 625 k. Sprevodovaný je s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF s ovládaním pod volantom. Novinkou je naladenie perovania s možnosťou zníženia svetlej výšky podvozku o 10 mm, čo zapríčiňuje lepšiu aerodynamiku. Prevedenie Speed je k dispozícii aj v otvorenej verzii, ktorá však nesie aj pozmenený názov, Continental GT Speed Convertible. Zaujímavosťou je, že práve vďaka technickým parametrom, je táto otvorená verzia druhým najrýchlejším sériovo vyrábaným kabrioletom na svete, hneď po extrémnom modeli Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse WRC. Dokáže uháňať rýchlosťou až 325 km/h.
Najnovším prírastkom sú verzie s dodatkom S. Konkrétne sa jedná o Continental GT V8 S a GTC V8 S, teda upravené slabšie, osemvalcové modely. Tie dostali navyše 16 kW / 22 k a 20 N.m, čo znamená že S-ká budú disponovať výkonom 388 kW / 528 k a 680 N.m. Možno trochu nelogické, keďže silnejšia verzia GT (bez V8) poskytuje výkon až 575 koní, ale pravdepodobne Briti potrebovali vyplniť škáru medzi jednotlivými modelmi. Na druhej strane, na obrovské W12-ky treba predsa len vlastniť kvalitnejšiu vernostnú kartu na čerpacích staniciach. Modely V8 S dostali aerodynamickejší predný a zadný nárazník, čierne spätné zrkadlá a mriežku chladiča, nové 20' disky a podvozok znížený o 10 mm, vrátane tuhšieho zadného stabilizátora. Bodykit bol doplnený aj o jemné predné lízatko a zadný difúzor. Osemstupňová automatická prevodovka ZF vrátane pohonu všetkých kolies ostali nezmenené. Akcelerovať vedia tieto verzie za 4,5 s (4,7 kabriolet) pričom dosahujú maximálku 309 km/h. Paradoxom je, že i keď bol model predstavený už v roku 2013, stále nebola jeho výroba zahájená, nakoľko sa tak stane až v nasledujúcich mesiacoch.
Top model Supersports zatiaľ v tejto generácii stále nepoznáme a ani sa o ňom moc nehovorí, takže uvidíme, kedy príde a či vôbec. Síce som vám už neraz priniesol modely Continental GT v jednotlivých dieloch seriálu Najluxusnejšie automobily sveta, až teraz čestne hlásim, že som našiel oficiálny cenník všetkých, zatiaľ dostupných verzií. Na záver teda ešte pár, pre nás nepodstatných, čísiel. Model Continental GT V8 stojí od 162-tisíc €, zatiaľ čo otvorené GTC V8 príde na čiastku 178-tisíc €. Silné dvanásťvalcové verzie Continental GT stoja od 184-tisíc €, otvorený Continental GTC až 202-tisíc €. Ceny sú už s DPH.
Ak sa ti diel páčil, nezabudni článok lajkovať a zdielať, poprípade napíš, ktorý exemplár chceš vidieť nabudúce.