Dlhoočakávaná Barbie je konečne tu. Je neskutočný hype oprávnený, alebo sme si na filme vo farbách lízanky vylámali zuby?
Na celovečerák Barbie si vďaka megalomanskému marketingu a vskutku jedinečnej vizualite robíme chuť dlhé mesiace. Sladký lekvár očakávaní namiešali tvorcovia z virálneho obsahu na sociálnych sieťach, nejakého toho popového camea a predovšetkým marketingových spoluprác.
Barbie nie je napriek inscenovaným tancom a pár piesňam muzikálom. Nálož často zručne napísaných a trefných vtipov z nej však nerobí ani tradičnú komédiu. Po úvodnom sľubnom nádychu sociálnej kritiky v štýle Black Mirror rýchlo vytriezvieme a sledujeme nefalšovaný prípad korporátneho blue washingu prezlečeného za „coming of age“ film, aký si Greta Gerwig vyskúšala v Lady Bird.

Príbeh Barbie prirovnáva sebauvedomovanie bárbiny k prerodu dievčaťa na dospelú ženu. Na filozofické a potenciálne hodnotné zamyslenia nad problematikou identity, vedomia, sebareprezentácie či smrti však už nie je priestor. Kĺžeme po trblietavom ružovom povrchu. Barbie chce byť post a meta, je však často skôr cringe a gýč.
Firma Mattel, ktorej ikonický produkt s nedosiahnuteľnými proporciami naštrbil sebavedomie mnohých dospievajúcich dievčat z viacerých generácií, sa chce prostredníctvom filmu ocitnúť na správnej strane barikády. Na pílu tlačia fakt silno.
Film, ktorým diváka od prvých momentov sprevádza rozprávačka Hellen Mirren, sa začína vo vysokom tempe predstavením pestrofarebného a absurdne komického sveta Barbielandu, v ktorom vládnu ženy a hlúpi muži Kenovia sú maximálne do počtu.
Barbie si ako oživená dokonalá bábika na štýl Pinnochia, bývajúca v dome bez stien, začne v jeden gýčovo a repetitívne krásny večer klásť existenciálne otázky. Po precitnutí zo sveta ilúzií nemá na výber a svoj prerod z nevedomosti v plastovej klietke musí zavŕšiť návštevou reálneho sveta.

Osudovo zamilovaný, no impotentný Ken, sa na skusy do L. A. vydáva s ňou. Zatiaľ čo kruto skutočný svet, ktorý dvojica objaví, vníma Barbie s dezilúziou z rodovo nevyváženého sociálneho usporiadania, Ken si nadradenosť mužov užíva. Po návrate do hračkárskeho sveta sa v toxicky maskulínnej verzii v kožuchu a s pivom rozhodne nastoliť hračkársku verziu patriarchátu.

Barbie celkom úctyhodne kriticky mieri do patriarchálnej nespravodlivosti kapitalizmu a raz uštipačne a inokedy hyperbolicky napáda aj absurdnosť zažitých rodových rolí. Feminizmus na štýl Barbie však pôsobí skôr viac ako strnulá moralizátorská póza a menej ako uveriteľná a komplexná kritika či nebodaj satira.
Film trocha trpí aj na nezvládnuté tempo. Postavy často zbytočne dlho hovoria a aj hodnotné a brilantne zdôvodnené psychologizujúce repliky sa z ich úst derú nasilu.

Barbie by bola údernejšia, aj keby z nej zmizla nadbytočná dejová línia s predstaviteľmi Mattelu na čele s Willom Ferrellom a gýčové pôsobenie postavy vynálezkyne bábiky Ruth Handler chváliacej sa emancipáciou a daňovými deliktami.
A práve tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Hračkárska spoločnosť Mattel si na rozdiel od LEGO nedokázala v únosnej miere udržať odstup od výsledného filmového produktu, a tak sledujeme miestami až nevkusnú dvojhodinovú reklamu na jej produkty.
Mattel na plátno pokladá symbolické čerešničky v podobe sociálne či feministicky relevantných útržkov svojho katalógu. Zanecháva tak ťažko zmývateľnú pachuť vypočítavosti.
Vyčítať vyumelkovanosť filmu o plastových hračkách môže pôsobiť ako chyba v úsudku. Od už etablovanej režisérky Grety Gerwig, ktorej so scenárom pomáhal aj vycibrene drsný Noah Baumbach, sme však čakali viac. Ako záruka kvality sa javil aj sľubný kasting vedený áčkovými Ryanom Goslingom a Margot Robbie, ktorá film koprodukovala.

Predstaviteľke Barbie nemáme rozhodne čo vytknúť. Na plátne z palety emócií naniesla čitateľné a uveriteľné ťahy. Ryan Gosling sa roly hlúpučkého drsniaka zhostil bravúrne a ukradol si najvtipnejšie momenty filmu. V osviežujúcej polohe beta muža sa predviedol aj Michael Cera.
Prežívanie aj výsledný pocit po pozretí Barbie azda viac ako pri iných filmoch závisí od vášho veku, pohlavia a pomeru schopnosti sebareflexie a povznesenia sa nad očividné nedostatky.
Podľa reklamnej kampane má byť Barbie určená milovníkom i hejterom legendárnej bábiky a jej sveta. Tento zámer chápeme. Každý dolár do box officeu jej bude dobrý, a to predovšetkým počas letnej sezóny blockbusterov, charakterizovanej podpriemernými zárobkami.
Barbie svoj 145-miliónový rozpočet zrejme nebude mať vôbec problém splatiť. Dlh voči spoločnosti vo forme nenaplnených očakávaní je však už deň po premiére nevymožiteľný. Remeselne špičkový film s bezchybnými hereckými výkonmi a viacvrstvovým a dôležitým posolstvom mieril vysoko. Za neúprimné korporátne a vypočítavé moralizovanie mu však nemôžeme dať viac ako 6 bodov z 10.
Scenár: Greta Gerwig, Noah Baumbach
Žáner: Komédia/Dobrodružný/Fantasy/Romantický
Dĺžka: 1h a 54 minút
Herci: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Simu Liu, Issa Rae, Will Ferrell
Kde si film môžeš pozrieť: kino