Vystúpenie Sranda Banda má za cieľ zabaviť populáciu od 5 do 99 rokov.
Vo vestibule Slovenskej technickej univerzity v Trnave je v decembrovú sobotu ráno všetko pripravené na mikulášsky večierok. Zamestnanci sedia v polkruhu obkolesení deťmi. „Začínam o 10 minút,“ pošepne mi Daniel Karpinský alias zabávač Wolfi. „Dnes je tu inteligentné publikum. Chytrým ľuďom chvíľku trvá, kým sa uvoľnia. Ponúknem im miešanú šou s kúzelníckymi prvkami. Postupne sa pridajú aj dospelí,“ prezradí mi, zatiaľ čo si pred improvizované pódium traja chlapci na poslednú chvíľu pritiahnu „tulivak“.
Danielov technik Tomáš zatiaľ na tablete pustí „All I Want For Christmas Is You“ a objasní, že ako dvojka spolupracujú už 12 rokov. „Chodíme jedným autom, sme v kuse spolu a občas je to ponorka, ako sa patrí. Najmä v lete nemáme dva mesiace jediný deň voľna.“ Počas šou sa Tomáš stará najmä o zvuk. „Bruchovravecká šou je špecifická, keďže každá postava rozpráva iným hlasom a treba to vyladiť. Zvukári o tom nemajú poňatia,“ vysvetlí.
Po asi 45 minútach bruchovraveckej šou Sranda Banda okorenenej kúzelníctvom zaberie dvojici balenie rekvizít a ich naloženie do auta sotva 10 minút. Pobavené deti sa odoberú odfotiť sa so študentom prezlečeným za Mikuláša. Wolfi si zloží okuliare s modrým rámom a výraz tváre sa mu v momente zmení. Keď dosadne na pohovku, prestáva byť zabávač a ihneď sa z neho opäť stáva Daniel.
V roku 2007 si vyhral anketu Zlatý Amos pre najlepšieho učiteľa. Predpokladám, že si bol obľúbený. Prečo si presedlal na bruchovravectvo?
Pôsobil som ako učiteľ angličtiny. Bol som celkom spokojný, no chcel som byť tvorivejší. V škole som sa cítil zviazaný povinnosťami a musel som plniť cudzie a nie vždy rozumné ciele. Čoraz viac ma zväzovalo, že som mal byť zodpovedný za výkony druhých ľudí.
Veľa energie ma stála aj motivácia žiakov. Zábava je väčší freestyle a jej cieľ je prostý: zabaviť sa. Zo školy som však odišiel aj neodišiel. S deťmi pracujem stále veľmi veľa.
V roku 2009 si kariéru začínal ako kúzelník. Aká bola tvoja cesta k bruchovravectvu?
V roku 2013 som šiel na celosvetový kúzelnícky kongres a prvýkrát uvidel bruchovravcov. Objavil som v tom obrovský potenciál pre zábavu. Zistil som, že bruchovravectvo je umenie, ktoré viacnásobne prekračuje hranice kúzelníctva, ktoré je síce pekné, ale zastaralé. V informačných časoch navyše strácajú jeho tajomstvá zmysel. V bruchovravectve môžeš robiť vždy niečo iné a nové.
Čo bolo najťažšie pri učení bruchovravectva?
Cestoval som a sledoval vystúpenia profíkov. Know-how ťa však nikto nenaučí. Technika anglických, francúzskych či španielskych profíkov nie je adaptovaná na slovenský jazyk. Máme špeciálne kombinácie hlások a slabík, svojskú intonáciu aj výstavbu viet ak chcete, aby bola replika Slovákov smiešna. Adaptovať techniku na slovenčinu bola drina, keďže to predo mnou nikto neurobil. Bol som priekopník.
Čo je na bruchovravectve najťažšie?
Ide o upgrade bábkového divadla. Cieľom bruchovravca je vytvoriť ilúziu, že zvuk nevychádza zo mňa, ale z bábky. Na tvári sa mi nemôže pohnúť ani sval a musím pôsobiť, že sa nenamáham.
Som na seba tvrdý a pracujem na sebe. Vstávam o šiestej a študujem aj teóriu komédie. Vystúpenia neustále prerábam. Mám kamarátov a kolegov po celom svete. Dávame si inšpiráciu, spätnú väzbu a podnety.
Akú veľkú rolu zohráva dobrá technika?
Je to fascinujúce, no v konečnom dôsledku nejde ani tak o techniku ako o spojenie s divákmi. Môžeš byť technicky najlepší bruchovravec, no ak nie si zábavný a nevieš pracovať s davom a jeho dynamikou, nebudeš úspešný.
Šou musí mať spád a nejde až tak o to, ako vysloviť slovo so zatvorenými ústami. Náročnosť nie je v technike, ale vo viacvrstvovosti vystúpenia. Bábka musí pôsobiť živo a autenticky. Bruchovravec zároveň nemôže zabúdať interagovať s publikom. Najťažšie je robiť všetko naraz.
Najväčší kompliment pre mňa je, keď sa ma profesionálni zvukári neveriacky pýtajú, ako sa synchronizujem s plejbekom. (smiech)
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kde všade vystupoval.
- Akú mal najbizarnejšiu zákazku.
- Ako sa podľa neho zmenili deti.
- Či je v súčasnosti ťažšie zaujať publikum.