Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Zdravie

Oklam svoje telo a zaspi do 2 minút: Vojenská metóda uspala vojakov aj počas počúvania padajúcich bômb

Pomôže ti prechádzka pri západe slnka aj „vojenská technika“.

Ema Stanovská
29. 11. 2022 18:30 Čas čítania: 4:14
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Oklam svoje telo a zaspi do 2 minút: Vojenská metóda uspala vojakov aj počas počúvania padajúcich bômb
Zdroj: Pexels/cottonbro
Zdravie
0
Ema Stanovská
29. 11. 2022 18:30
Čas čítania: 4:14

Oklam svoje telo a zaspi do 2 minút: Vojenská metóda uspala vojakov aj počas počúvania padajúcich bômb

Pomôže ti prechádzka pri západe slnka aj „vojenská technika“.

Ema Stanovská
29. november 2022, 18:30
Čas čítania: 4:14
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Oklam svoje telo a zaspi do 2 minút: Vojenská metóda uspala vojakov aj počas počúvania padajúcich bômb
Zdroj: Pexels/cottonbro
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Už si skúšal všetko. Nepiješ kávu po druhej poobede, večer sa snažíš nemyslieť na prácu a namiesto telky a vína čítaš knihu pri harmančekovom čaji. Napriek tomu spánok neprichádza a ty sa niekoľko hodín prevaľuješ v posteli a prosíš všetkých svätých, aby ti konečne dovolili spať. Čo teda robíš zle? Veda a psychológia možno majú pre teba odpoveď.

 

V Refresheri píšeme o zdraví z nových uhlov pohľadu. Vyvraciame napríklad mýty o trávení, poukazujeme na „neviditeľné“ ženské ochorenia a nie je nám ľahostajné ani duševné zdravie. Aby sme mohli robiť našu prácu aj naďalej, potrebujeme tvoju podporu. Staň sa členom klubu Refresher+ a získaš prístup ku všetkým článkom.

Využi svetlo vo svoj prospech

Andrew Huberman, uznávaný americký neurovedec a docent na oddelení neurobiológie na Lekárskej fakulte Stanfordskej univerzity, vypracoval spánkový manuál, v ktorom opisuje, akú dôležitú úlohu zohráva pre kvalitu a dĺžku spánku svetlo. 

 

V dopoludňajších hodinách by si mal nasať čo najviac denného a slnečného svetla, ako sa dá. V ideálnom prípade by si mal maximálne polhodinu až hodinu po zobudení vyjsť von na denné svetlo a nastaviť tvár slnku (pozor, nedívaj sa doň priamo!). Ak je slnečno, stačí 10 minút, ak sú na oblohe oblaky, 20 minút, a ak je veľmi zamračené, mal by si zostať von aspoň 30 minút.

Môže za to fakt, že krátko po zobudení nám prirodzene stúpa hladina kortizolu (stresového hormónu) v tele. Hoci sa o ňom hovorí prevažne ako o „zlom stresovom hormóne“, ranný kortizol nám pomáha prebudiť sa, sústrediť sa na prácu a dostať telo do pohybu. Práve ranné svetlo zabezpečí, že sa nám vyplaví čo najskôr a nie až uprostred či na konci dňa. 

 

Zdroj: Unsplash.com

 

V ideálnom prípade by si mal vyjsť von – cez okno svetlo nemá až taký účinok – a slnečné okuliare nechaj doma (dioptrické sú v poriadku). Nespoliehaj sa ani na žiarenie z mobilu či žiarovky, nie je totiž dosť silné, aby zabezpečilo tento mechanizmus.

 

V prípade, že je dlhodobo zamračené, Huberman odporúča zaobstarať si zdroj umelého denného svetla. Na trhu nájdeš lampy vyrobené špeciálne na liečbu sezónnej/jesennej depresie (nazývanej aj sezónna afektívna porucha – v angličtine má skratku SAD, ktorá hovorí za všetko), ktorú zapríčiňuje nerovnováha spánkového hormónu (melatonínu). Postačí, keď si pred túto lampu sadneš každé ráno na polhodinu.

 

   

To isté platí aj pre večerné hodiny. Von by si mal vyjsť aj v neskoré popoludnie, respektíve tesne pred západom slnka. To vyšle signál tvojmu cirkadiánnemu rytmu (tzv. vnútorným hodinám), že je večer a telo by sa malo pripravovať na spánok. Po západe slnka by si už nemal mať zasvietené silné žiarovky a udržiavať izbu, v ktorej si, v čo najväčšom šere.

Vojenská technika zaspávania

Američan Lloyd „Bud“ Winter patril v prvej polovici 20. storočia medzi najväčšie trénerské hviezdy. Hoci trénoval najmä atlétov, počas druhej svetovej vojny si vzal na starosť vojnových pilotov, ktorých mal naučiť efektívnejšie relaxovať. 

Po šiestich týždňoch praktizovania jeho techniky dokázalo 96 percent pilotov zaspať do dvoch minút – a to dokonca sediac v kresle, pri počúvaní nahrávky guľometnej paľby alebo po vypití kávy.

K tomuto obsahu máš prístup zadarmo

Vyber si jednu z možností a pokračuj v čítaní.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Unsplash.com
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.