Čo ponúka a ako jazdí elektrická verzia radu 4 Gran Coupé.
BMW si dlhé roky razilo teóriu, že čisto elektrické vozidlá bude v portfóliu zastupovať osobitný rad, ktorý sa už na prvý pohľad odlíši od konvenčných modelov. Dôkazom toho sú najmä modely i3 či nedávno predstavené iX.
S príchodom čoraz väčšieho počtu elektromobilov sa však Mníchovčania od tejto filozofie začínajú odpútavať, s odstupom času sme tak spoznali modely iX1 iX3 či i4, ktoré by sme mohli označiť za elektrické verzie konvenčných modelov.
Práve posledný menovaný počin sa nám dostal do rúk, a to dokonca vo vrcholnej verzii i4 M50, ktorú BMW označuje za prvé elektrické M v histórii. Je nám jasné, že väčšina ľudí sa na elektromobily stále pozerá cez prsty, čo vieme sčasti pochopiť, no práve testovaný exemplár zastupuje elektromobil vo forme, v akej zaplesá srdce nejedného autičkára. Prečo?
Na nerozoznanie od klasiky
Osobne sme názoru, že jednou zo silných stránok modelu i4 je skutočnosť, že sa nasilu nesnaží vyzerať inak ako klasické vozidlá so spaľovacím motorom. Ak by totiž testovaný kúsok nemal (voliteľnú) tyrkysovú značku, je takmer nemožné rozoznať elektromobil i4 od konvenčného radu 4 Gran Coupé, z ktorého vychádza – iný je len zadný difúzor bez výfukov, zatiaľ čo vertikálna maska je zaslepená. Na rozdiel od iX, tu sa Mníchovčania držali pri zemi, a ak si si teda už zvykol na bobrie zúbky vpredu, raduješ sa s nami, že i4 vyzerá normálne.
Čo normálne, fantasticky! Obzvlášť vo zvolenej konfigurácii – laserové svetlá s príplatkovým tmavým podkladom, až 20” viaclúčové disky v dvojfarebnom vyhotovení, modré brzdové strmene, elegantne zapustené kľučky, no a v hlavnej úlohe famózny matný modrastý lak Frozen Portimao Blue. Tomu napokon ešte veľmi trefne sekunduje kompletný balík karbónových doplnkov a štandardne dodávaný M paket s parádnym difúzorom, kde ani absencia výfukov zrazu nie je problém.
Všetky tieto šperky čo-to koštujú, preto sa výsledná cena testovačky vyšplhala až na úroveň 94 358 €. Nepochybne, ide o obrovský balík peňazí, dovolíme si však tvrdiť, že na elektrický top model vo vrcholnej verzii a vyšperkovanej konfigurácii to nie je v kontexte priamej konkurencie až tak veľa.
Navyše, nedávno testované M4 Coupé stálo ešte podstatne viac a nejde pritom o elektromobil, ktorý má na trhu stále automaticky vyššiu sumu.
BMW i4 si pritom v porovnaní so štvorkovým kupé zachováva väčšiu pridanú hodnotu formou praktickejšej karosérie – i4, rovnako ako 4 Gran Coupé, má dva páry bezrámových dverí navyše, zatiaľ čo k batožinovému priestoru sa takisto dostaneš ľahšie.
Karoséria typu liftback totiž ponúka lepšiu dostupnosť, keďže veko sa otvára spolu so zadným oknom. Samotný kufor má 470 litrov, čo je identický údaj ako klasický model 4 Gran Coupé. Batéria je umiestnená v podlahe.
Väčšie displeje, menej tlačidiel
Aj v interiéri je to klasický štvorkový rad, s tým rozdielom, že pred vodiča BMW pridalo obrovský klenutý displej, ktorý zlučuje 12,3” digitálne budíky a 14,9” dotykový displej rozhrania iDrive. Inými slovami, palubovka je akýsi mix radu 4 a elektromobilu iX, s čím súvisí nielen príchod väčších displejov, ale aj odchod väčšiny fyzických tlačidiel, najmä čo sa týka klimatizácie. Ak nerátame tradičnú spleť tlačidiel na stredovom tuneli, v kokpite je už len pár tlačidiel na vyvolanie základných funkcií pod displejom.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo nám predošlá generácia systému iDrive vyhovovala viac.
- Čím si nás BMW v interiéri najviac získalo.
- Čo všetko tvorilo bohatú príplatkovú výbavu.
- Aké parametre ponúka najsilnejšia verzia M50.
- Prečo jazdí ako z veľkej knihy.
- Aká je hmotnosť elektromobilu s veľkou batériou.
- V čom patrí i4 M50 medzi tie najextrémnejšie autá, aké sme zažili.