Zatiaľ nevieme čarovať, a keď má niekto riedke vlasy, musíme skrátka improvizovať. Pri politikoch nie je priestor na experimentovanie, preferujú seriózne strihy a džentlmenské klasiky, hovorí barberka.
„Každý potrebuje ostrihať, či je to politik, učiteľ, alebo smetiar, beloch, alebo černoch, v našom barbershope nerobíme rozdiely. U nás vôbec nik nerieši, že striháme aj politikov. Je to super, chodia k nám vďaka dobrým hodnoteniam. Ak to robíš dobre, nemusíš robiť prevratný marketing, stačí, že zákazník je spokojný a posunie info ďalej,“ hovorí Karin.
Karin Verbová má 27 rokov, pochádza z Bratislavy a pôsobí ako barberka v prestížnom TRIM Barbershope. Podľa jej slov majú mnohé ženy barberky skúsenosť s istým pohŕdaním alebo predsudkami, pretože barbershopy mnohí ešte stále vnímajú ako mužské prostredie. Jej sa však poctivým remeslom a vďaka spokojným klientom darí tieto stereotypy búrať.
Karin strihá v barbershope v Bratislave, ktorý navštevuje okrem iných zákazníkov aj prominentná klientela z radov slovenských politikov. V rozhovore sme sa rozprávali o tom, aké strihy volia Peter Pellegrini či Jaroslav Naď, v čom ju milo prekvapili, ktorý politik má podľa nej najlepší účes, ale aj aké sú aktuálne trendy v pánskych strihoch alebo ako sa dá „reklamovať“ účes.
Barbershopy boli ešte v minulých dekádach predovšetkým mužským prostredím. Stretla si sa niekedy s predsudkami preto, že si žena barberka?
Myslím si, že sa v tomto veľa ľudí mýli. Aj v minulosti totiž boli pánske holičky, len sa v tom čase ešte na ich označenie nepoužíval termín barber alebo barbergirl. Ale, samozrejme, že som sa v tomto povolaní stretla s predsudkami. No úprimne, nevadí mi to. Mám na to svoj názor.
Mrzí ma len to, že stretávam aj iné barberky, ktoré majú skúsenosť s istým pohŕdaním alebo predsudkami zo strany barberov preto, že sa na to pozerá ako na mužské prostredie, pričom barberky existovali už aj v 60. rokoch 19. storočia.
Zaujíma nás však nielen pohľad kolegov barberov, ale aj klientov. Stalo sa niekedy, že by ti klient menej dôveroval?Neviem ti povedať, či mi preto, že som žena, zákazník menej dôveroval, pretože mu nevidím do hlavy. Ale je to možné. Ak som aj možno párkrát mala taký pocit, daný zákazník sa vždy vrátil, takže ak tam aj boli pochybnosti, hneď po prvej spokojnosti s výsledkom sa vytratili.
Bolo ťažšie sa v tejto pozícii presadiť?Je to stále ťažké, ale je to jedno, či som žena alebo muž. Ťažké je presadiť sa najmä pre čoraz väčšiu konkurenciu.
Strihať ženy bolo zozačiatku veľmi stresujúce, lebo z mojej skúsenosti sú ženy náročnejšie a viac impulzívne, ak sa im niečo nepáči. A naozaj nechceš mať v barbershope nespokojnú ženu. (smiech)
Hoci aj klientela je predovšetkým mužská, čoraz viac bývajú v kurze aj ženské krátke strihy. Chodia k vám aj ženy?
Áno, chodia aj ženy, ale v porovnaní s mužskou klientelou omnoho menej.
Majú špecifickejšie požiadavky oproti mužom?
Strihať ženy bolo zozačiatku veľmi stresujúce, lebo z mojej skúsenosti sú ženy náročnejšie a viac impulzívne, ak sa im niečo nepáči. A naozaj nechceš mať v barbershope nespokojnú ženu. (smiech) Takže zozačiatku som z toho mala väčší stres, ale koniec koncov je ten ženský strih jednoduchý a musím si zaklopať, že všetky moje zákazníčky boli zatiaľ veľmi milé a vždy spokojné s výsledným účesom.
Stalo sa ti niekedy v začiatkoch, že si klientovi pokazila účes?
Je to trochu komplikované, pretože v začiatkoch máš pocit, že si nič nepokazil, a myslíš si, že je to úplne skvelý strih. Ale keď sa po rokoch pozrieš na fotky prvých strihov, uvedomíš si, že je to hrozné, a už by si tak nikoho neostrihal. (smiech) Ale nikdy, ani v začiatkoch, som nikomu nepokazila vlasy tak, že by som sa až chytala za hlavu, že čo som to, preboha, spravila.
Nedostatky ako riedke vlasy nepovažujem za vhodnú zámienku na reklamáciu, pretože barber nevie čarovať a nespraví zázraky s kvalitou vlasov. Musí vtedy improvizovať.
Ak by bol niekto predsa len nespokojný s výsledkom, dá sa „reklamovať“ strih?Samozrejme, vždy sa dá reklamovať účes, ale má to aj svoje kritériá. Aspoň ja sa snažím so zákazníkom skontaktovať pred strihaním a zistiť, akú má predstavu, a postupne to nejako skonzultujeme. Aj počas strihania sa ho neustále pýtam a komunikujem s ním, takže sa snažím predísť niečomu takému ako reklamácia.
Aké kritériá?Malo by to byť naozaj opodstatnené, napríklad že jedna strana je kratšia a druhá dlhšia. Alebo keď sú spravené schody, ktoré by tam byť nemali. Sú však typy vlasov, ktoré sa strihajú lepšie, a aj také, s ktorými sa pracuje horšie. Každý dobrý barber by však mal vedieť spraviť pekný čistý fade, hoci sú situácie, keď sa zapotí.
Napríklad keď má niekto príliš riedke vlasy, prechody medzi šedivými a farebnými vlasmi, keď má niekto miesta, kde mu nerastú vlasy, a podobne. Ale takéto nedostatky by som nepovažovala ako vhodnú zámienku na reklamáciu, pretože barber nevie čarovať a nespraví zázraky s kvalitou vlasov. Musí vtedy improvizovať. Vie len prispôsobiť účes, ktorý by mal skrz daný problém sadnúť, ale s reklamáciou by daný človek nepochodil.
Tebe sa teda reklamácia ešte nestala.
Nie, mne osobne ešte nikto účes nereklamoval. Maximálne prišiel zákazník, ktorý sa rozhodol, že to chce ešte o niečo kratšie. Ale to je v poriadku, aj ja chcem každý deň iný účes. (smiech)
Viac ako prepitné je pre nás to, že sa k nám zákazníci, ako aj pán Pellegrini, vracajú.
Váš barbershop je známy aj tým, že okrem bežných klientov k vám chodia aj známe osobnosti a medzi nimi dokonca aj vysokí predstavitelia z politickej sféry. Ktorí napríklad?
Medzi našich stálych klientov patria napríklad Peter Pellegrini alebo Jaroslav Naď.
Spomenula si Jaroslava Naďa. V jeho prípade ide asi o pomerne jednoduchý strih na jednu veľkosť, či? Alebo je jeho prioritou skôr brada?