Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je PR správa spoločnosti Nadácia Orange
13. decembra 2021 o 15:30
Čas čítania 2:13
Sponzorovaný obsah

Pilotný grantový program Zdravá duša školy podáva pomocnú ruku slovenským učiteľom a prispieva k zlepšeniu ich psychickej pohody

REFRESHER DUŠEVNÉ ZDRAVIE ŠKOLSTVO
Uložiť Uložené

Učitelia mnohokrát čelia stresu, úzkostiam, vyhoreniu a frustrácii. Grantový program Zdravá duša školy preto podporil projekty, ktoré to chcú zmeniť.

Posledný rok ukázal, že na školách to mali ťažké nielen žiaci a študenti, ale aj pedagógovia. Byť učiteľom nie je náročné iba počas pandémie. Vyhorenie, stres, úzkosti či frustrácia sú len zlomok toho, čomu pedagógovia na rôznych školách čelia. Nadácia Orange preto spustila pilotný grantový program Zdravá duša školy, v rámci ktorého podporila 24 projektov, ktoré majú za cieľ pedagógom a odborným zamestnancom pomôcť. 

Do programu sa prihlásilo 254 projektov 

Odborná komisia projekty detailne posúdila a vzhľadom na podmienky programu z nich mohla do úzkeho výberu posunúť len dvadsaťštyri užitočných a efektívnych nápadov pomoci, medzi ktoré prerozdelila celkovú sumu 40 000 eur. Najviac prihlásených projektov bolo z Bratislavského kraja, nasledoval Trenčiansky a za ním Košický kraj. Program bol určený pre materské, základné a stredné školy, najväčší záujem o získanie podpory prejavili základné školy.

Členovia hodnotiacej komisie mali náročnú úlohu posudzovať nielen veľké množstvo, ale aj rôznu kvalitu projektov. Oceňovali predovšetkým projekty, ktoré ponúkali aj konkrétny plán riešenia identifikovaných problémov a ťažkostí v duševnom prežívaní pedagógov a školských tímov, súvisiacich predovšetkým so syndrómom vyhorenia, únavou, vyčerpaním, so stratou motivácie, záťažou neistotami, s rýchlymi zmenami či fyzickým diskomfortom.

Ilustračná fotka
Ilustračná fotka Zdroj: Pexels/Vanessa Garcia

Otvorene o situácii na školách

„Pri tvorbe programu sme sa inšpirovali dátami z aktuálnych prieskumov, ktoré opisovali veľmi nepriaznivý stav duševného rozpoloženia učiteľov a učiteliek. Predkladatelia projektov otvorene opisovali smutnú situáciu na školách. Často si bežne neuvedomujeme, akej záťaži čelia a čo všetko má vážne dosahy na ich psychiku. Hovorili o výraznej únave, vyčerpaní, o strate a hľadaní ich vnútornej motivácie, o organizovaní online a hybridného vyučovania a riešení karantén. Učiteľov sa silno dotýka aj nedostatočné ocenenie ich práce, neúcta zo strany jednotlivcov, stupňujúca sa nervozita v spoločnosti, dokonca čelia urážkam zo strany rodičov či žiakov... Pilotný ročník programu nás veľa naučil a najmä potvrdil dôležitosť takejto formy pomoci, ktorú budeme ďalej rozvíjať, aby sme mohli pomôcť viacerým,“ povedala Andrea Ungvölgyi, správkyňa Nadácie Orange.

Workshopy na tému stres a syndróm vyhorenia

Jeden z najlepšie hodnotených projektov nesie názov Nevypľuj dušu. Stoja za ním pedagógovia z Odborného učilišťa Dúbravská cesta 1 v Bratislave. Túto špeciálnu školu navštevujú žiaci so zdravotným znevýhodnením.

Škola chce zorganizovať workshopy na tému stres a syndróm vyhorenia, supervízne stretnutia pre každý úsek zamestnancov a vzdelávacie aktivity pre odborný tím. Tímy sa zúčastnia na školeniach na témy emócie učiteľa, relaxačné techniky a arteterapia ako nástroj psychohygieny.

škola žáci gymnázium
Zdroj: TASR/Roman Hanc

Mentálne zdravie na prvom mieste

Odborná komisia pozitívne ohodnotila aj Základnú školu Východná v Trenčíne. Ocenila jej projekt Nový vietor z Východnej. Cieľom je prevencia syndrómu vyhorenia, podpora duševného zdravia pedagogických a odborných zamestnancov. Na projekte budú participovať dobrovoľníci – študenti psychológie Trnavskej univerzity. Zamestnanci základnej školy absolvujú 5 teambuildingových stretnutí na rôzne témy.

Člena komisie, kouča a lektora Michala Pažitku najviac potešilo, ako sa školy snažia prispievať k lepšiemu duševnému zdraviu učiteľov. „Pri čítaní a hodnotení projektov som si uvedomil, aké náročné je poslanie učiteľa nielen počas pandémie. Teší ma, že školy majú záujem riešiť tému duševného zdravia a sú schopné k tomu pristupovať systematicky, s plánom a konkrétnymi krokmi. Vďaka týmto projektom som nadobudol väčšiu nádej a pocit, že o deti na školách bude dobre postarané. Treba si však uvedomovať, že učitelia sú v prvom rade ľudia, ktorí si nielen zaslúžia, ale aj potrebujú viac pozornosti, pomoci a takýchto príležitostí, aby dokázali prekonať náročné situácie a napĺňať svoje poslanie.“

Podrobné informácie o všetkých podporených projektoch a programe nájdeš na tomto odkaze.

Domov
Zdieľať
Diskusia