Peter Jurkovský nám porozprával o tom, ako vznikajú slovenské hry, ako sa dostaneš na Steam a koľko mu trvalo vytvoriť skvelo vyzerajúcu hru o Jánošíkovi.
Peter Jurkovský je indie developer, nezávislý vývojár, ktorý pracuje na menších hrách vydaných primárne na mobily. Juro Jánošík je jeho debutový titul, ktorý vyjde aj na PC, a to cez Steam. Tu si môžeš hru pridať do wishlistu, vychádza už 25. októbra 2021.
- Ako funguje vydanie hry cez Steam.
- Aké sú rozdiely medzi hrou na PC a mobily a ako funguje portovanie týchto verzií.
- Ako dlho robil na hre, koľko na ňu dostal z Fondu na podporu umenia a koľko kópií potrebuje predať, aby sa mu vývoj oplatil.
- V ktorej videohernej spoločnosti robí na plný úväzok.
Skús svoju najnovšiu hru predstaviť v troch vetách.
Juro Jánošík je akčná adventúra, ktorá obsahuje puzzle mechaniky a RPG prvky. Hráč v koži Juraja Jánošíka zoberie zákon do vlastných rúk. Snaží sa ukradnúť zlato a mince bohatým a dať ich chudobným.
Juraj Jánošík je už tvoja štvrtá hra, avšak len prvá na počítače. V čom bol vývoj na PC rozdielny oproti vývoju na mobily a čo ti robilo najväčšie problémy?
Hry robím v engine Unity a ten umožňuje jednoduchšie portovať hry na iné platformy ako PC, Switch či mobilné obchody. Čo sa týka vývoja, povedal by som, že pri mobilných hrách je vývoj ešte ťažší ako na PC, keďže tam treba oveľa viac riešiť optimalizáciu a rôzne plug-iny, ako napríklad achievementy na Google Play, ktoré z mojej skúsenosti v kombinácii s ďalšími plug-inmi zvyknú komplikovať vývoj. Čo sa týka najväčších problémov, tak to bolo asi nájdenie času a motivácie na dokončenie hry, keďže na nej robím vo voľnom čase po práci a pri malom dieťati. Z technického hľadiska som žiadne veľké problémy nemal.
Aký je tvoj džob na full-time?
Robím ako externista v Bohemii Interactive na Mini Day-Z 2, čiže na survival mobilnej hre, a postupne finišujeme s podporou po jej vydaní.
Dostal si sa do Bohemie až po vytvorení svojej prvej hry alebo si najskôr začal pracovať na hrách v Bohemii, čo ti dalo impulz začať robiť vlastné projekty?
Ja som už počas štúdia programovania rozmýšľal o hrách. K samotnému vývoju som sa dostal až v roku 2016. Mal som inú prácu a po večeroch som sa cez tutoriály učil programovať hry. To, že robím v Bohemii, je aj výsledkom toho, že už ako vývojár mám nejaké portfólio, takže do Bohemie som sa dostal až po tvorbe vlastných projektov.
Nerozmýšľal si o financovaní projektov cez crowdfunding, ako napríklad Kickstarter?
Kickstarter sa tuším na Slovensku ani robiť nedá, iba ak cez zahraničnú firmu. Ale Juro Jánošík dostal financie z Fondu na podporu umenia asi pred dvomi rokmi. Vypracoval som potrebnú dokumentáciu a z každoročného rozpočtu na podporu vývoja hier sa mi podarilo získať 50 % zo žiadanej sumy.
Koľko bolo tých 50 %?
Necelých 6-tisíc eur.
Ako funguje financovanie z tohto fondu?
Predložíš im všetky požadované dokumenty o svojom projekte a následne máš istý čas, aby si splnil požiadavky zadefinované v tej dokumentácii. Keď je všetko okej, peniaze ti ostávajú. V opačnom prípade peniaze vraciaš.
Musíš im ukázať aj vydanú, hotovú hru alebo sa po splnení podmienok v dokumentácii o daný projekt nezaujímajú?
Nie je povinnosťou hru vydať, len splniť požiadavky v dokumentácii. V tomto fonde môžeš žiadať tri varianty podpory. Fáza A je dotácia na prototyp hry. Fáza B je vertical slice, takže nejaká časť hry, ktorá obsahuje všetky (plne funkčné) herné mechanizmy, avšak ide len o malú porciu z celej hry. A na záver je Beta Final, čo je takmer hotová, avšak nie vydaná hra.
Hry si vydávaš sám na viaceré platformy. Ako prebieha žiadosť o vydanie hry cez Steam a ďalšie? Narazil si na nejaké problémy?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako funguje vydávanie hry na Steame.
- Ako sa dá hra z PC dostať na mobily a naopak.
- Vyjde hra aj na Nintendo Switch, koľko bude stáť a ako dlho potrvá, kým ju prejde.
- Cez aký program sa dá vytvoriť takáto hra a ako mu s jej tvorbou pomáhali viacerí ľudia zadarmo.