Zdá sa, že extrémne úsilie občas prináša extrémny úspech, stačí pridať štipku originality.
Titul Dwarf Fortress od kanadského štúdia Kitfox Games po dvoch dekádach vývoja odštartoval svoju púť na Steame na začiatku decembra 2022. Hneď od začiatku bolo vidno, že sa tu rodí čosi výnimočné. Tvorcovia poznamenali, že hra zarobila za prvých 24 hodín viac, než čakali, že zarobí za prvé dva mesiace.
Už po šiestich dňoch sa predalo viac ako 300-tisíc kópií hry, ktorú nazývajú kolonizačno-existenčným simulátorom. Z toho vyše polovica v prvý deň, a keďže jedna kópia stojí 28,99 € a soundtrack ďalších 9,75 €, ľahko si to prepočítaš.
Valve si berie províziu 30 percent, no stále ide o riadnu sumičku. Spoluzakladateľ Kitfox Games Tarn Adams však zdôrazňuje, že si to treba rozpočítať na 20 rokov a vznikne bežný plat v oblasti IT.
O čom je Dwarf Fortress
Vizuál je tu veľmi dôležitý a praví herní veteráni isto získajú predstavu, ak naznačíme, že pixelovým grafickým štýlom titul pripomína čosi medzi Civilizáciou, Dunou a Tunnelerom. Na prvú menovanú hru sa možno trochu ponáša aj základným princípom.
V Dwarf Fortress si totiž vytváraš vlastné simulované trpasličie pevnosti či svety s vygenerovanou geometriou, v ktorých zažiješ vzostupy a pády celých civilizácií, ale aj vznik osobností, tvorov či kultúr. Drobní obyvatelia tvojich svetov budú potrebovať pomoc s prežitím, ale aj v boji proti nepriateľom, láve, hladu alebo potopám.
Originálnym prvkom v hre je šialenstvo, ktorému môžu trpaslíci podľahnúť. Najlepšie to opisujú samotní tvorcovia:
„Dwarf Fortress obsahuje textové opisy násilia a statické 2D obrázky, ktoré sa môžu skončiť násilne. Aby bežala trpasličia pevnosť hladko, je nevyhnutná konzumácia alkoholu, ako to opisujeme v texte. Trpaslíci môžu zažiť psychické problémy a v extrémnych prípadoch ich môžu doviesť až k tomu, že ukončia svoj alebo cudzí život.“
Spustíš to aj na práčke a silnejšej kalkulačke
Nie je problém domyslieť si, že pri takomto grafickom vyhotovení hry netreba žiadne herné delo. Postačí ti aj prachom zapadnutý počítač s procesorom Dual Core, 4 GB RAM a Windows XP na povale u tety Agáty.
Hra bola vo vývoji približne od roku 2003 a v podstate umožňuje nekonečné vylepšovanie, pričom rovnako nekonečná má byť aj hrateľnosť. Hodnotenia sú mimoriadne pozitívne a podľa komentárov sa zdá, že väčšina hodnotiacich hrala hru v pôvodných bezplatných verziách celé tie roky a ledva čakala, kedy si ju bude môcť kúpiť a odvďačiť sa tak tvorcom.
Napriek tomu, že niektorí hráči poukázali na zastarané ovládanie a nejasné inštrukcie, v čase vzniku článku mala Dwarf Fortress už takmer 13-tisíc hodnotení a celkovo sú extrémne kladné. Opäť sa teda potvrdilo, že ani najdokonalejšia grafika s ray-tracingom nevyhrá nad chytľavou hrateľnosťou.