Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
25. júla 2021 o 9:30
Čas čítania 10:21
Richard Bonde

Cestujúci si často myslia, že šoférujem „auto bez volantu“. Byť električkárom nie je len o stláčaní gombíkov, tvrdí vodič Hugo

Cestujúci si často myslia, že šoférujem „auto bez volantu“. Byť električkárom nie je len o stláčaní gombíkov, tvrdí vodič Hugo
Zdroj: Richard Bonde/Refresher
REFRESHER BRATISLAVA MHD
Uložiť Uložené

Mobilný office s výhľadom na celé mesto rozhodne nie je bezplatná ponuka pre každého.

„Treba si uvedomiť, že vodič MHD je pre cestujúceho prirodzene prvou kontaktnou osobou na riešenie problémov. Ľudia si preto niekedy vylievajú zlosť práve na nás a úplne bezdôvodne,“ prezrádza 29-ročný Hugo Abdallah, ktorý od roku 2013 pracuje v Dopravnom podniku Bratislava na pozícii vodiča električky. Do svojej pohyblivej kancelárie chodí takmer vždy s radosťou a teší sa na svoju službu. Ako malému sa mu síce viac páčili trolejbusy, napokon si však ako svoje povolanie vybral inú trakciu.

Prečo si však milovník trolejbusov napokon vybral električku? Je komplikované jazdiť so 40-tonovým kolosom po uliciach hlavného mesta? Čo všetko na to treba mať v peňaženke a v hlave? Toto a množstvo ďalších vecí sa dozvieš v našom rozhovore.

V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo sa Hugo rozhodol stať električkárom.
  • Či je komplikované prejsť autoškolou a psychotestami.
  • Ako sa električka ovláda.
  • Či má každý deň inú linku a inú električku.
  • Ako funguje informačný systém a ako sa prehadzujú výhybky.
  • Aké zaujímavé a zábavné príhody s cestujúcimi si z práce odnáša.
  • Či mal už niekedy nehodu.
  • Ako dlho sa ešte chystá vo svojej práci zostať.

Prečo si si vybral práve toto povolanie?

Už odmalička som vedel, že chcem a raz budem riadiť vozidlá mestskej dopravy. Keď som mal dvadsať rokov, chcel som si spraviť vodičský preukaz skupiny D, ktorý mohli do roku 2012 mať už dvadsaťjedenroční. Začiatkom ďalšieho roka však vstúpil do platnosti nový zákon a na „déčko“ bolo potrebné mať aspoň dvadsaťštyri.

Trojročný Hugo s trolejbusom Škoda 15Tr na dnešnej zastávke Červený most.
Trojročný Hugo s trolejbusom Škoda 15Tr na dnešnej zastávke Červený most. Zdroj: Archív Huga Abdallaha

Novelu zákona som nejako rozdýchal, ale keďže som mal verejnú dopravu stále rovnako rád, rozhodol som sa, že to skúsim na električkách. Napokon som dokonca prišiel na to, že to je väčšia sranda. Spočiatku som si myslel, že riadiť električku je ľahšie – v podstate presne to isté, čo si myslia tí, ktorí električku nikdy neriadili.

Pravda je taká, že naozaj len posúvam jednu páčku dopredu a dozadu, kontrolujem si nastavenie výhybiek, dávam smerovky a otváram a zatváram dvere. Druhá vec je, že šoférovať 40-tonový stroj s desiatkami ľudí vnútri a hnať ho predpísanou rýchlosťou cez rušné centrum mesta je naozaj psychicky náročné. Autobus má volant, okrem brzdenia sa vie prekážke aj uhnúť. Mne v prípade núdze zostávajú len dve veci – brzdiť a zvoniť.

Bolo ťažké prebojovať sa autoškolou a testami až za panel?

Každý vodič musí pred nástupom okrem autoškoly, ktorá vlastne nie je úplne autoškolou, skôr električkoškolou, absolvovať aj lekársku prehliadku a psychotesty. Tie sú zamerané na krátkodobú pamäť, pozornosť pri robení monotónnych činností, rýchlosť a správnosť reakcií, toleranciu frustrácie, sebakontrolu, situačný prehľad a uvedomovanie si zodpovednosti. Všetky potrebné oprávnenia som nakoniec dostal – evidentne som mentálne spôsobilý robiť osem- až desaťhodinové služby s cestujúcimi.

Aký si mal pocit zo svojej prvej jazdy?

Zvláštny, pretože som nikdy predtým nič podobné nezažil. Keď som po prvý raz vyšiel s autoškolskou električkou von, ocitol som sa v premávke, na koľajach, na ktorých som mohol naozaj robiť len dve veci – zrýchľovať alebo brzdiť. A ten pocit, že človek sedí v kabíne, ktorá nie je nad predným podvozkom, ale pred ním, z toho robí adrenalínový zážitok. Koľaje už dávno zabáčajú a ešte niekoľko desatín sekundy to vyzerá tak, že električka zlezie z trate. Ale zvykol som si.

Keď som dokončil autoškolu, ešte nejaký čas som jazdil s tabuľkou Vodič v zácviku a vedľa mňa sedel skúsenejší kolega, ktorý mi pomáhal s navigáciou po výhybkách, s obsluhou palubného počítača alebo ma upozorňoval na možné nástrahy, ktorých je na bratislavských cestách neúrekom.

Moja prvá služba bez inštruktora bola ranná osemhodinovka na linke 4 a svojich prvých cestujúcich som nabral na zastávke Zlaté piesky. Pamätám si, že vtedy som mal električkovú súpravu Tatra T3/VI.SUCS číslo 7745 + 7746, ktorá už niekoľko rokov nezasiahla do premávky. Vtedy som ešte bol zaradený vo vozovni Jurajov dvor, kde boli pred ôsmimi rokmi tieto dnes už historické stroje súčasťou každodennej výpravy.

Električková súprava 7745 + 7746, na ktorej mal Hugo svoju prvú službu.
Električková súprava 7745 + 7746, na ktorej mal Hugo svoju prvú službu. Zdroj: imhd.sk

Dnes jazdím za vozovňu Krasňany, druhú z dvoch električkových vozovní v Bratislave. Okrem tých sú tu ešte vozovne Trnávka, Petržalka a Hroboňova, tie však nevypravujú električky, iba trolejbusy a autobusy.

Ako sa električka ovláda?

Ako som už hovoril, riadenie električky je ťažké psychicky, samotné ovládanie je pomerne jednoduché. Na začiatku musím zdvihnúť zberač, niekedy nazývaný aj pantograf, ktorým zbieram elektrický prúd z vedenia. Potom mi stačí zapnúť vozidlo, zvoliť smer jazdy vpred alebo vzad, podobne ako na automatickej prevodovke auta, a „pridať plyn“, čo my električkári nazývame ako „zadať jazdu“.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či má Hugo každý deň inú linku a inú električku.
  • Ako funguje informačný systém a ako sa prehadzujú výhybky.
  • Aké zaujímavé príhody so zákernými cestujúcimi si odnáša z práce.
  • Či sa mu už niekedy stala dopravná nehoda.
  • Ktorú linku má najradšej a ktorú najmenej rád.
  • Ako funguje komunikácia s dispečingom.
  • Ako dlho sa ešte chystá vo svojej práci zostať.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 98477 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy alebo 20 % zľava na nákup v The Streets
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia