Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
12. mája 2021, 14:30
Čas čítania 8:44
Katarína Danková

Žaloba od motorkárov, odkopírovaný dizajn osviežovača vzduchu, boj o farebné pásiky či červené podrážky. Toto sú top súdne spory

Žaloba od motorkárov, odkopírovaný dizajn osviežovača vzduchu, boj o farebné pásiky či červené podrážky. Toto sú top súdne spory
Zdroj: Unsplash/Laura Chouette/volně k užití
MÓDA MÓDNY PRIEMYSEL
Uložiť Uložené

Žaloby, pojednávania, odvolávania... aj toto sa deje vo svete módy. Boj o exkluzivitu so sebou nesie omnoho viac, ako si bežný človek dokáže predstaviť. Vybrali sme 9 najzaujímavejších súdnych sporov v oblasti módy, ktoré stojí za to poznať.

Súhlasíš s tvrdením, že vzájomná inšpirácia dizajnérov/značiek/umelcov je pre módny priemysel hybnou silou? Predstav si, že si umelec a vytvoríš niečo vlastné. Po nejakom čase si tvoj dizajn niekto „požičia“ a profituje z neho. Žaloba? Rozhodne, podobne ako v prípade väčšiny svetových značiek.

A teraz si predstav, že si svetová celebrita. Paparazzovia ťa všade prenasledujú a fotia ťa, či ti to je príjemné, či nie. Ak zverejníš takúto fotku seba samého na sociálnej sieti, pravdepodobne ťa budú žalovať za porušenie autorských práv. Fotografia ti totiž nepatrí a na jej použitie si musíš vypýtať súhlas autora a riadne uviesť jeho meno. Nezmysel? Nie, napríklad modelka Gigi Hadid by ti o tom vedela veľa rozprávať.

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako sa skončil spor medzi značkami Gucci a Guess pre podobné logá a dizajny.
  • Prečo značku Alexander McQueen žaloval motorkársky klub.
  • Kto sa súdil pre červenú podrážku topánok.
  • Ktorý reťazec fast fashion má na konte asi najviac žalôb vôbec.
  • V akom prípade je umelec takmer bezbranný a prečo.
  • Ktorá známa módna značka vykradla dizajn osviežovača vzduchu.
  • Ako sa podarilo Gigi Hadid vyhrať súdny spor o porušenie autorských práv fotografa.
  • Či spolupracovala Kim Kardashian s fast fashion reťazcom pri kopírovaní dizajnérskeho modelu.
  • Ktorá značka, prísne si strážiaca svoje logo, prehrala súdny spor s Huaweiom.

Vybrali sme 9 najzaujímavejších a najdiskutovanejších prípadov z oblasti módy za uplynulé približne desaťročie, v ktorých si značky, dizajnéri a umelci chránia svoje práva. 

Odporúčané
Značka Kanyeho Westa YEEZY je v právnom spore s Walmartom pre okopírovaný dizajn loga Značka Kanyeho Westa YEEZY je v právnom spore s Walmartom pre okopírovaný dizajn loga 30. apríla 2021, 17:53

Gucci vs. Guess 

Taliansky módny dom Gucci ešte v roku 2009 obvinil americkú značku Guess, že pužíva dizajny chránené ochrannou známkou talianskeho velikána. Šlo predovšetkým o logo vytvorené pomocou písmena G a použitie zeleno-červeno-zeleného pásika. Zástupcovia Gucci tvrdili, že takýto dizajn podobajúci sa na ich logo zákazníka mätie, a požadovali 221 miliónov dolárov ako odškodné.

Súd v New Yorku dal za pravdu značke Gucci, no škodu odhadol len na približne 4,7 milióna dolárov, pretože podobný dizajn vraj vyrába americký brand už približne od roku 1995, a tak nebolo jasné, prečo zástupcovia Gucci čakali na podanie žaloby viac ako 10 rokov. Týmto sa však súdny spor neskončil.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Gucci Official (@gucci)

Spoločnosť Gucci sa po malej výhre pustila do boja s firmou Guess aj v ďalších krajinách sveta – v Taliansku, vo Francúzsku, v Číne a Austrálii. Podanie na taliansky súd však urobila aj firma Guess, pričom jej zástupcovia žiadali anulovať tri registrované ochranné známky spoločnosti Gucci v Miláne. Taliansky súd americkej značke vyhovel a zrušil spoločnosti Gucci ochrannú známku s diamantovým vzorom, logom G a vzorom „Flora“. Gucci však štvoritý G vzor značky Guess považuje za nezákonné vykrádanie a parazitovanie na svojej ochrannej známke.

Odporúčané
Jeho oblečenie nosí The Weeknd aj J Balvin. Yanick kašle na bulvár a dobýva svetovú módu (Rozhovor) Jeho oblečenie nosí The Weeknd aj J Balvin. Yanick kašle na bulvár a dobýva svetovú módu (Rozhovor) 23. septembra 2023, 14:30

Taliansky módny dom Gucci neuspel ani vo Francúzsku. Žiadal náhradu škody vo výške 62 miliónov dolárov, no namiesto toho musel konkurenčnej značke vyplatiť 34-tisíc dolárov. Súd zrušil tiež ochrannú známku spoločnosti Gucci pre tri verzie jej G log. Čínsky i austrálsky súd, naopak, vinu prisúdil značke Guess a obvinil ju z nekalej hospodárskej súťaže a kopírovania dizajnu.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GUESS (@guess)

Po 9-ročnej právnej bitke a tzv. súdnej remíze sa však obe značky dohodli. Bližšie informácie o dohode, ktorá ukončila všetky súdne spory, značky nezverejnili, no spoločne vyhlásili, že „dohoda je pre obe spoločnosti dôležitým krokom v uznaní dôležitosti ochrany ich majetkových portfólií a tvorivosti v oblasti dizajnu“.

Hells Angels vs. Alexander McQueen 

Motorkársky klub známy po celom svete svojím drsným prejavom a logom lebky s krídlami sa pred 11 rokmi dostal do sporu s módnou značkou Alexander McQueen. Tá využila netradičné logo a aplikovala ho na dizajnérsky prsteň v hodnote takmer 500 dolárov, na šaty za približne 1 600 dolárov, hodvábnu šatku za 560 dolárov a kabelku v hodnote zhruba 2 300 dolárov.

Dôkazy z oficiálneho dokumentu sťažnosti.
Dôkazy z oficiálneho dokumentu sťažnosti. Zdroj: Oficiálny dokument – sťažnosť Hells Angels na značku Alexander McQueen

Anglická značka na svojich modeloch rada využíva motív lebiek, avšak tentoraz sa prepočítala. Logo motorkárskeho klubu je totiž jeho ochrannou známkou a je teda chránené pred komerčným použitím. Žaloba skončila na súde a motorkársky klub zažaloval nielen slávnu značku, ale aj web zappos.com a americký obchodný dom Saks Fifth Avenue, ktoré výrobky predávali. McQueen musel všetky produktu s motorkárskym logom stiahnuť z predaja a zničiť ich.

Právny zástupca motorkárov Fritz Clapp vtedy vyhlásil, že „každého, kto [tieto veci] nosí, by členovia klubu považovali za podvodníka“. 

Hells Angels.
Hells Angels. Zdroj: Wiki Commons/Lee Brimelow

Christian Louboutin vs. Yves Saint Laurent

Okrem exkluzívnych červených podpätkov francúzskeho kráľa Ľudovíta XIV. vo svete módy vznikol ďalší exkluzívny dizajn topánok. Návrhár Christian Louboutin je známy svojou načerveno glazúrovanou podrážkou už od roku 1991. „Lesklá červená farba podrážok nemá inú funkciu, ako povedať verejnosti, že sú moje,“ povedal Louboutin pre The New Yorker. „Farbu som vybral, pretože je pútavá, koketná, nezabudnuteľná a je farbou vášne.“

Odporúčané
Cruizer: Rytmusovi som predal bundu za 8 000 €. V obchode máme vystavený kufor Louis Vuitton z 19. storočia (Rozhovor) Cruizer: Rytmusovi som predal bundu za 8 000 €. V obchode máme vystavený kufor Louis Vuitton z 19. storočia (Rozhovor) 17. júna 2023, 14:30

V roku 2011 Louboutin podal žalobu na federálny súd na Manhattane a žiadal súdny príkaz proti predaju topánok YSL v USA a odškodné najmenej 1 milión dolárov. Vzhľad vlastných topánok si totiž Louboutin nechal patentovať na Úrade pre patenty a ochranné známky USA ešte v roku 1997.

Vyhlásil vtedy, že YSL svojimi červenými semišovými lodičkami v jarnej kolekcii 2011 porušuje jeho „autorské práva, uvádza verejnosť do omylu a zhoršuje schopnosť žalobcov kontrolovať ich dobré meno“, uviedol Louboutin v sťažnosti. Konečné rozhodnutie súdu však spochybnilo ochrannú známku značky Christian Louboutin.

„Louboutinovo tvrdenie by vrhlo červený oblak na celé odvetvie, ochromilo by to prácu ostatných dizajnérov a zároveň by umožnilo Louboutinovi maľovať celou paletou,“ uviedol sudca vo svojom vyhlásení.

Po dlhej súdnej bitke sa obe strany dohodli, že značke YSL povolia výrobu monochromatických červených topánok, pri ktorých je červená aj podrážka, aj celá vonkajšia časť topánky. Samotná červená podrážka však ostáva pod ochrannou známkou značky Louboutin.

Lodičky Christian Louboutin.
Lodičky Christian Louboutin. Zdroj: Wiki Commons/Arroser

Forever 21 vs...

V súťaži o najžalovanejšiu značku by pravdepodobne vyhral Forever 21. Reťazec rýchlej módy má za sebou viac ako 50 žalôb. Dôvodom boli niekoľkokrát odkopírované dizajny iných módnych značiek a dizajnérov. Žiadna novinka, no z prípadov, ktoré sa dostali až pred súd, vyberáme tieto: 

... H&M

Jeden fast fashion reťazec obvinil iný z odkopírovania dizajnu plážovej tašky s nápisom Beach Please, ktorú si vraj zákazníci obľúbili. Spoločnosť H&M požiadala súd, aby nariadil spoločnosti Forever 21 okamžité zastavenie výroby, marketingu a predaja svojej verzie tašky a vyplatenie spoločnosti H&M všetkých ziskov, ktoré dosiahla predajom tašky. Celú záležitosť nakoniec vyriešili mimosúdnou cestou.

... Gucci

Spor o farebné pruhy (zeleno-červeno-zelené a modro-červeno-modré), ktoré sú jedným z hlavných znakov identity luxusnej značky Gucci, vyústil do súdneho sporu. Značka Forever 21 sa bránila tým, že najmä červené, zelené a modré pruhy patria medzi najobľúbenejšie a najbežnejšie používané farby a dizajnové prvky oblečenia. Fast fashion reťazec sa pre pruhy súdil aj s Adidasom.

Práve preto značka požiadala súd, aby zrušil niekoľko ochranných známok firmy Gucci, pričom uviedla, že pruhy sú príliš bežnými prvkami na to, aby ich bolo možné označiť za ochranné známky, ako dekoratívny prvok ich na svojich odevoch a doplnkoch používajú mnohí návrhári. Súd uznal tvrdenia spoločnosti Forever 21 za životaschopné, no značky nakoniec spor po dvoch rokoch neustáleho namietania urovnali.

... Puma x Fenty

Creeper Sneaker, Fur slide a Bow slide. Topánky, ktoré podľa zástupcov značky Puma odkopíroval v rámci spolupráce nemeckej značky Puma a barbadoskej krásky Rihanny reťazec Forever 21. Ten však podal návrh na zamietnutie sťažnosti, pretože vytvorený dizajn podľa neho nebol žiadnou novinkou a pochádzal z polovice dvadsiateho storočia.

Odporúčané
Okopíroval ma Louis Vuitton, ale v móde je to bežné, hovorí Martin. Jeho mikiny si zamiloval aj raper Central Cee (Rozhovor) Okopíroval ma Louis Vuitton, ale v móde je to bežné, hovorí Martin. Jeho mikiny si zamiloval aj raper Central Cee (Rozhovor) 24. apríla 2023, 14:30

Zástupcovia Forever 21 našli problém aj v oficiálnych dokumentoch spolupráce značiek Puma x Fenty. Rihannu tam totiž nespomínali ako návrhárku obuvi, aj keď to tak malo byť. Forever 21 tak obvinila značky z podvodu. Značky po takmer dvoch rokoch súdenia sa uzavreli dohodu, no bližšie informácie o nej nezverejnili.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Lapstone & Hammer (@lapstoneandhammer)

Zara vs. Tuesday Bassen

Súdnemu sporu čelila aj značka Zara, ktorá si „požičala“ návrhy losangeleskej umelkyne Tuesday Bassen. Všimli si to jej fanúšikovia a informácia sa stala virálnou na internete. Bassen poslala spoločnosti Zara list, v ktorom žiadala zastavenie predaja dotknutých produktov. Odpoveď umelkyňu nepotešila – jej návrhy vraj neboli dosť výrazné na to, aby ju bolo možné s nimi spojiť. Podľa zástupcov Zary bola príliš málo známa na to, aby ju a jej návrhy verejnosť poznala. Preto bola podľa nich jej sťažnosť neopodstatnená.

Po medializovaní celej kauzy v roku 2016 sa k výtvarníčke pridala ďalšia viac ako desiatka rovnako okradnutých umelcov. Hovorca spoločnosti Inditex (materskej spoločnosti značky Zara)  pre BuzzFeed News nakoniec povedal, že „spoločnosť Inditex rešpektuje kreativitu akejkoľvek tretej strany a berie všetky nároky týkajúce sa práv duševného vlastníctva tretích strán veľmi vážne".

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tuesday Bassen (@tuesdaybassen)

Výrobky z predaja stiahli a začalo sa vyšetrovanie. Výtvarníčka však poznamenala, že len na právne poplatky utratila približne dvetisíc dolárov a že umelci ako ona nemajú preto v sporoch s veľkými firmami šancu.

Car-Freshner vs. Balenciaga 

Kreatívny riaditeľ značky Balenciaga Demna Gvasalia je známy svojou obľubou pretvárať veci každodennej potreby na umelecké diela. Tak sa stalo aj v roku 2018 v prípade osviežovača vzduchu do auta v tvare stromčeka, ktorého bežná predajná cena v USA vychádza na približne 3 doláre. Značka Balenciaga svoju kľúčenku s podobným tvarom predávala za 275 dolárov. 

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 97908 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Aké ďalšie dizajny kreatívny riaditeľ značky Balenciaga použil.
  • Ako reagovala na žalobu fotografa modelka Gigi Hadid.
  • Ako sa modelke podarilo vyhrať súdny spor o porušenie autorských práv fotografa.
  • Či spolupracovala Kim Kardashian s fast fashion reťazcom pri kopírovaní dizajnérskeho kúska.
  • Ktorá značka prehrala súdny spor s Huaweiom.
Domov
Zdieľať
Diskusia