„Ženy si v 17. storočí strihali vlasy, mohli fajčiť a nosiť pánske klobúky. To je dôvod, prečo si ženy adoptovali podpätky. Išlo o snahu maskulinizovať ich oblečenie.“
Vysoké topánky, lodičky, ihličky, sandáliky... Jednoducho obuv na podpätku, ktorá je v móde už niekoľko storočí. No nielen v tej ženskej. Ako prví podpätky v minulosti nosili muži a tento malý vynález sa neskôr tešil veľkej popularite aj u žien. Podpätky dodávali ľuďom nielen fyzickú výšku, ale i tú symbolickú.
- Ako sa spájajú podpätky s jazdou na koni.
- Odkiaľ tento trend prišiel a ako sa dostal do Európy.
- Ktorá panovníčka si ako prvá obula dovtedy čisto pánsku obuv.
- Prečo bol kráľ Slnko posadnutý podpätkami.
- Prečo ženy prebrali mužský módny trend.
- Ako súvisia podpätky s pornografiou v minulosti.
- Čo a kto sa zaslúžil o opätovné zavedenie podpätkov do mužskej módy.
Od hercov a bojovníkov až po panovníkov a rôzne spoločenské skupiny. Podpätky milujú rovnako ženy aj muži, či už pár takýchto topánok vlastnia a aktívne nosia, alebo len hľadia s pátosom na ich nositeľky (a nositeľov).
Odkedy sa vlastne obúvame?
Prvé dôkazy o obuvi ako takej pochádzajú spred 40-tisíc rokov pred naším letopočtom. Prototyp topánok predstavoval zošitú kožu vystlanú vysušenou trávou a pravdepodobne sa používal v nepriaznivom teréne či podnebí. Na území dnešného Španielska využívali predchodcu dnešných sandálov už 10-tisíc rokov pred n. l. Dôkazy o obuvi pochádzajú aj od Egypťanov z roku 1550 pred n. l., na svoj otvorený typ topánok využívali tkanú trstinu.
Podpätky súčasťou umenia
Aj keď vedci nemajú úplne zrejmé dôkazy, kedy presne sa podpätky vynašli, ľudia ich využívali už v starovekom Grécku. Išlo výlučne o hercov v divadlách, ktorí využívali tzv. koturny, teda topánky s vysokou podrážkou. Svoj účel plnili tým, že vzhľadom na často veľkú vzdialenosť medzi javiskom a hľadiskom mohli byť herci lepšie viditeľní, a teda aj bližšie k publiku.
Na divadelnom umení sa mohli podieľať iba muži. Hrali rôzne mužské i ženské úlohy. Podrážky svojou výškou 8 až 10 centimetrov slúžili aj na odlíšenie jednotlivých postáv v divadelných hrách. Okrem väčšej dôležitosti sa postave s vyššími koturnami pripisovalo aj vyššie spoločenské postavenie. Diváci teda hneď vedeli odlíšiť, kto je kto.
Peržania a kovbojské čižmy
V 10. storočí podpätky využíval aj tento staroveký národ. Opäť muži, ale tentoraz bojovníci. Perzskí vojaci ich nosili ako súčasť bojového výstroja. Pri jazde na koni im podpätky umožňovali lepšiu stabilitu.
„Vysoký podpätok sa na Blízkom východe nosil po celé stáročia ako forma jazdeckej obuvi. Keď sa vojak postavil do strmeňov, podpätok na päte mu pomohol zabezpečiť pevný postoj, aby mohol pri boji efektívnejšie strieľať z luku šípy,“ uviedla pre BBC Elizabeth Semmelhacková z Múzea obuvi Bata v Toronte.
Podobnú technológiu o niekoľko tisícročí využívali aj kovboji. Praotec kovbojských čižiem vznikol z obuvi odvážnych perzských bojovníkov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V minulosti sa podpätkami zvýrazňovali mužské nohy
Aj keď Európania vedeli o perzskej obuvi už istý čas, čaro podpätkov si zamilovali až na prelome 16. a 17. storočia. Nástup tohto trendu sa zhoduje s počiatkom vlády šacha Abbása I., perzského vládcu toho obdobia, ktorý začal čulo nadväzovať kontakty s európskymi krajinami a obchodovať s nimi, aby tak zvýšil svoj vplyv na Osmanskú ríšu.
Práve on sa stal inšpiráciou pre Európanov. Aristokracia si všimla, že topánky využíva ako symbol moci a mužnosti, a podobnú obuv si začali navrhovať tiež. Mužská móda sa v tomto storočí vyznačovala tým, že zdôrazňovala nohy. Práve farebné pančucháče a podpätková obuv zvýrazňovali lýtka a stehná aristokratickej mužskej populácie ešte dôkladnejšie.
Prvá žena na podpätkoch
Hovorí sa, že francúzska kráľovná Katarína Medicejská so svojou výškou 15O centimetrov chcela na vlastnej svadbe pôsobiť vyššie. Využila preto dovtedy čisto mužskú obuv a stala sa prvou ženou na podpätkoch.
Pred tým, než do Európy prišli podpätky, ženy nosili topánky na platforme, niekedy vysoké aj 60 centimetrov. Nazývali sa chopinky a obúvali sa hlavne v Španielsku a Taliansku. Ich úlohou bolo pozdvihnúť ženskú nositeľku, no kým v Španielsku sa zdobené korkové platformy odhaľovali ako doplnok, v Taliansku ich drevenú verziu ženy nesmeli nikdy odkryť. Podobne ako podpätky aj platformy symbolizovali sociálny status.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Platformy predchádzali topánkam na podpätkoch, ale keďže veľa žien, často práve tehotných žien, v takejto obuvi utrpelo úraz, prijali sa v súvislosti s platformovou obuvou právne úpravy,“ uviedol pre ABC News pediater a historik obuvi Cameron Kippen.
Kráľ Slnko v červených podpätkoch
Jednou z najslávnejších historických postáv spojenou s týmto trendom je nepochybne francúzsky kráľ Ľudovít XIV. Podpätkami bol posadnutý a jeho zbierku tvorili hodvábne a zamatové materiály najčastejšie v modrej a červenej farbe.
Jeho módna závislosť zašla tak ďaleko, že prikázal svojej šľachte nosiť iba červené podpätky. Francúzsky dvor sa teda zaplnil posledným výstrelkom panovníka a ľudia tak vizuálne potvrdili svoju lojalitu voči kráľovi. Neskôr červenú farbu podpätku prebrala kráľovská rodina po celej Európe.
Už nielen samotné podpätky, ale aj ich farba znamenala moc, bohatstvo a postavenie. Kráľ Slnko tak v histórii módy zohral veľkú úlohu a podnietil tvorbu slávneho dizajnéra obuvi o niekoľko storočí neskôr. Červená podrážka na obuvi dizajnéra Christiana Louboutina sa v období svojho vzniku stala rovnakým symbolom francúzskeho luxusu.
Čím sa líšili ženské a mužské podpätky
Po smrti Kataríny Medicejskej sa vysoké podpätky na istý čas zo ženskej módy vytratili. Zmena však nastala, keď sa ženy na začiatku 17. storočia snažili napodobniť mužov. „Ženy si strihali vlasy, mohli fajčiť a nosiť pánske klobúky. To je aj dôvod, prečo si ženy adoptovali podpätky – išlo o snahu maskulinizovať svoje oblečenie,“ potvrdila Elizabeth Semmelhacková z Múzea obuvi Bata v Toronte.
Trend tzv. unisexovej módnej obuvi sa začiatkom 18. storočia začal meniť. Pánska obuv sa stala viac praktickou. Zatiaľ čo špička topánky sa viac guľatila, podpätok sa znížil, stal sa robustnejším a štvorcovejším. Dámska obuv sa, naopak, zdvihla a urobila viac ladnou, pričom špička topánky sa predĺžila.
Zmene trendu predchádzala zmena myslenia. Osvietenstvo v tom čase malo silný vplyv na spoločnosť a hlavne na mužov. Filozofia hlásala, že muži ako zástupcovia logickejšieho pohlavia by sa mali zženštilej móde a jej výstrelkom vyhýbať. Preto väčšina mužov od vysokých podpätkov upustila a dovtedajší symbol moci prenechali ženám. Veľká francúzska revolúcia však podpätky z nôh vyzula aj ženám.
Podpätky ako okamžitá dávka sexepílu
Vo viktoriánskej ére sa topánky na podpätku vrátili trochu iným spôsobom. Vďaka vynálezu šijacieho stroja, ľahšiemu prišitiu „zvrška“ k podrážke a jemnejšie zakrivenému priehlavku sa obuv s podpätkom konečne nepovažovala za mužskú. Žene dodávala ženskosť a sofistikovanosť.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo boli podpätky erotizované.
- Ktorý dizajnér zo slávneho módneho domu vynašiel dnešné ihličky.
- Prečo sa po svetových vojnách vzkriesil tento trend.
- Prečo sa mužom za podpätky vysmievali a ako súvisela výška s ich atraktivitou.
- Ako súvisela Peacockova revolúcia s podpätkami.
- Prečo sú ihličky dodnes také obľúbené aj nenávidené zároveň.