Producentka seriálu Pán profesor prezradila, ako sa natáčajú bitkárske a iné nebezpečné scény.
Hneď prvá časť druhej série seriálu Pán profesor začne akčnou scénou, kde jeden z nových študentov vypadne z okna. Nie je to prvý raz, čo sa v markizáckom seriáli objavuje akčná scéna. Avšak prvýkrát bol v seriáli využitý kaskadér, ktorý herca nahradil. Ako takéto natáčanie prebieha a čo všetko si tieto dynamické scény vyžadujú, sme sa opýtali producentky seriálu Jany Garajovej.
Každý, kto sleduje seriál Pán profesor, veľmi dobre vie, že bitky, pády a rôzne nebezpečné experimenty sú bežnou súčasťou seriálu. Je to aj kvôli povahe seriálového učiteľa fyziky Sama, ktorý rád využíva nezvyčajné výučbové metódy. Jeho úlohy sa zhostil Tomáš Maštalír, ktorý však doposiaľ nevyužil kaskadéra.
Práve v jednej scéne Samo padá zo strechy dozadu. Čo tejto scéne predchádzalo, nám prezradila Jana Garajová, producentka seriálu Pán profesor. „Niekoľko tréningov, konkrétne padanie naznak do krabíc je skôr psychologický tréning pádu do prázdna, keď nevidíte, kam letíte a kedy dopadnete. To všetko sa deje v hale a za krabicami je maximálne ďalší meter. Potom sa príde na strechu, kde je za krabicami priestor v podobe šiestich poschodí ukončený betónovým parkoviskom, a to sa môže aj po dôkladnej príprave zdať, či sme sa už načisto všetci zbláznili a chceme zmárniť Tomáša Maštalíra.“
Tím kaskadérov je vždy prítomný a je nachystaný aj dablér, ktorý môže v prípade potreby herca nahradiť. Či herec bude alebo nebude mať dabléra, záleží na vzájomnej dohode. „Produkcia to preberie najskôr s kaskadérmi – pri našich chlapcoch máme istotu, že už spolupracovali s našimi hercami a vedia odhadnúť, čo zvládnu a čo nie. Následne navrhneme hercovi tréningy a aj tak máme na nakrúcaní dabléra, pre prípad, že by si či už herec alebo kaskadéri neboli istí, že je to bezpečné,“ vysvetľuje Jana Garajová.
Všetky takéto scény si vyžadujú oveľa náročnejšiu prípravu, samozrejme, že sú aj finančne náročnejšie. V novej časti Pána profesora bol využitý už aj dablér. Nový žiak tu totiž preletí cez okno. Zaujímalo nás, či sa scéna točila na jeden pokus a či ide o naozajstné sklo, cez ktoré dablér vyletí. „Máme pripravených pár špeciálnych tabulí na kaskadérske preletenie. Je to sklo, ktoré sa roztriešti na oblé črepy. I tak sa môže stať, že sa doškriabu,“ odpovedá Jana Garajová.
Aj bitky majú svoju choreografiu
Medzi chalanmi v triede nie sú bitky ničím výnimočným. Možno si si rovnako ako my myslel, že herci bitky nemusia nijak cvičiť, skrátka sú autentickí. Jana Garajová nám však prezradila, ako natáčanie takýchto scén prebieha.
„Pre nás je dôležité, aby sa herci sústredili na texty, na svoj výkon a pôsobili v bitkách prirodzene, tak venujeme príprave dostatočný priestor a posielame ich na choreografický tréning ku kaskadérom, ktorí vymyslia ako bude bitka vyzerať, kedy kam padnú, aby si neublížili, ale zároveň to vyzeralo efektne na obraz. Na samotnom nakrúcaní sú už zladení a poprípade sa len dolaďujú detaily. Niekedy máme aj nácvikový deň priamo na pľaci, aby to na samotnom nakrúcaní odsýpalo.“
Aj pri týchto bitkárskych scénach sú neustále prítomní kaskadéri. Ak je potrebné niečo doladiť, tak to konzultujú s režisérom a kameramanmi. Práve aj vďaka kaskadérskym inštruktorom vyzerajú bitky v Pánovi profesorovi ako reálne.
Určite aj tebe napadlo, že už niekomu ruka vyletela viac ako mala a objavila sa naozajstná krv. Na otázku, či sa stáva, že herci odchádzajú s modrinou, nám producentka seriálu prezradila: „Máme skúsenosť z nebitkárskeho tréningu na úlohu v neskoršej epizóde 2.série s herečkou Rachel Šoltésovou, ktorá po tréningu so špeciálnou tematikou odchádzala domodrinovaná...“