Darčeky treba nakupovať efektívne a s dodržaním všetkých opatrení, odkazuje Úrad verejného zdravotníctva.
Vianoce sú za rohom, lockdown tiež, a mnohí ľudia sa napriek tomu (či práve preto) vybrali do nákupných centier. Nie sú však kriticky preplnené, skôr sa v nich príliš nedodržiavajú opatrenia. Oproti prvej vlne plnej poctivosti zaostávame. Kávu so sebou si vypijeme na chodbe, rúško si stiahneme pod nos, keď sa nikto nepozerá.
Takéto správanie kritizoval aj epidemiológ Martin Pavelka. „Keď idem po meste, nevidím, že by sme momentálne mali nejaký lockdown,“ povedal nám v rozhovore. Celkovo návštevy nákupných centier považuje za nezodpovedné a podľa neho to vykresľuje obraz o Slovákoch a o tom, ako (ne)zodpovedne pristupujeme jeden k druhému.
Okrem toho vyjadril aj pochybnosti o dodržiavaní opatrení. „Ja pochybujem, že tie nákupné centrá dodržiavajú vyhlášky o počte ľudí na meter štvorcový. Keď vidím tie fotografie, tak pochybujem, čo by bolo, keby tam prišla kontrola a spočítala počet ľudí.“ Aby sme však nekrivdili ani ľuďom, ani nákupným centrám, šli sme sa na vlastné oči presvedčiť, ako to tam momentálne vyzerá.
- Ako to počas dňa vyzeralo v štyroch bratislavských nákupných centrách,
- v čom vyniká Centrál pri kontrole pri vstupe,
- v ktorom obchodnom dome si ľudia spokojne dávali jedlo a kávu v interiéri,
- a čo nám na margo opatrení odkázali z Úradu verejného zdravotníctva.
V Centráli merajú teplotu každému návštevníkovi, v Eurovei si nikto nevšimne, že si vošiel
V utorok poobede sme postupne navštívili štyri obchodné centrá v Bratislave. V Avion Shopping Park nám pri vstupe bolestivo pripomenú pandémiu výstražné tabule. Je tam niekoľko kamier, niekoľko dávkovačov na dezinfekciu a pri oboch vchodoch stoja pracovníci SBS. Napriek tabuli s nápisom „Zákaz vstupu s teplotou vyššou ako 37 °C“ nám teplotu nikto neodmeral.
Po takomto pompéznom vstupe sa však na koronavírus ľahko pozabudlo: sedačky (narozdiel od iných centier) neboli nijako označené či prelepené páskou a ľudia ich využívali. Vzali si kávu či sendvič so sebou (inak to nešlo), sadli si na chodbách nákupného centra a spokojne sa rozprávali.
Hoci medzi návštevníkmi bol viditeľný odstup, rodinky či kamaráti sa rozprávali bez rúšok, dokonca aj ľudia, ktorí do centra prišli zrejme sami alebo čakali na svoje polovičky, kým dokončia nákupy, sedeli znudene s rúškom na brade.
Avion má ako jediné centrum otvorenú zimnú záhradu na streche, kde si vieš dať kávu či varené víno, alebo zjesť hocičo z food courtu. Napriek tomu, že tri zo štyroch stien stanu boli odstránené, pod strieškou bolo celkom teplo. Ohrievačov a diek majú dosť a v pohodlí sme sa tam dokázali najesť. Ľudia s kávičkami však zrejme o záhrade ani nevedeli, prípadne nechceli ísť von do zimy.
Na naše otázky nám do uzávierky článku neodpovedali a vedenie nákupného centra nás požiadalo, aby sme počas reportáže nefotili.
V Auparku si sotva niekto všimol, že sme vošli. Spolu s nami vystúpil z autobusu zhruba tucet ľudí, asi polovica sa na dezinfekciu ani nepozrela. Jeden pán si pri vstupe zakašľal, hneď za ním šla pani s rúškom pod nosom. Nasucho sme prehltli, použili dezinfekciu a znovu sa poobzerali.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko ľudí bolo v nákupných centrách,
- či dodržiavali opatrenia,
- v ktorom nákupnom centre si už dáš kávu v normálnej kaviarni,
- kde merajú teplotu každému jednému návštevníkovi,
- a prečo je podľa Úradu verejného zdravotníctva správne, že sú v tomto období reštaurácie zatvorené.