Všetci si vraj pod pracovníkmi v kultúre predstavujú tých 5 hercov, ktorých dookola vidia v telke. „Nie všetci si žijeme na vysokej nohe,“ hovorí herec a komik Števo Martinovič.
Nachádzame sa v priestoroch aktuálne opusteného bratislavského divadla La Komika. Okrem prázdneho javiska a ešte prázdnejšieho hľadiska sa v divadle nachádza pár hercov a režisér Karol Vosátko.
Hovoria nám o tom, aké náročné obdobie aktuálne zažíva slovenská kultúra a ako opatrenia vlády v súvislosti s koronavírusom úplne zamedzili chod divadiel. Pracovníci z oblasti kultúry totiž zostávajú dlhé mesiace bez príjmu a mnohí sa momentálne musia obzerať za dočasnou zmenou povolania.
Jednou z ústredných postáv divadla La Komika je aj známy herec a komik Štefan Martinovič, ktorého pandémia koronavírusu pripravila o veľkú časť práce a tým pádom aj zárobkov. „Niektorí kolegovia už pomaly riešia existenčné problémy, mnohí už predávali autá, alebo sa museli vysťahovať. Ja zatiaľ, chvalabohu, nie som v takejto hraničnej situácii, no ktovie, ako dlho to ešte potrvá,“ hovorí v rozhovore.
- Čím sa živí, keď sú divadlá zatvorené
- Prečo sú podľa neho ľudia nahnevaní na hercov a posielajú ich k lopatám
- Ako jeho hereckí kolegovia aktuálne musia riešiť existenčné problémy
- Prečo by váhal, či sa zaočkovať, keby je u nás dostupná vakcína proti koronavírusu
- Prečo je náročnejšie tvoriť pre detského diváka
- Či sa nehanbí za účinkovanie v Rodinných prípadoch a ako sa na to s odstupom času pozerá
- Prečo sa nepovažuje za stand-up komika
Kultúra na Slovensku sa takmer úplne pozastavila. Myslíte, že jej obnovenie po skončení pandémie bude náročne?
Obávam sa, že áno. Hoci, už po skončení prvej vlny v lete sme sa báli, že bude problém dostať ľudí do divadla, no boli sme prekvapení, koľko ľudí sa doň priam hrnulo. Aj keď poväčšine šlo o open air podujatia. Bolo pre nás až dojímavé, aký mali ľudia záujem. A tiež boli predpoklady, že budeme mať prázdno. Ťažko povedať. Nebude to jednoduché, ale možno práve absencia kultúrnych podujatí u divákov spôsobí efekt, že okamžite, keď bude tá možnosť, budú sa do divadiel hrnúť.
Čo vám aktuálne chýba najviac?
Myslíte pracovne?
Vo všeobecnosti počas pandémie.
Ak by som mal odpovedať čisto sebecky bez ohľadu na to, čo sa vo svete deje, tak ja som mal pred koronou 15-18 predstavení mesačne a večery som trávil prevažne v divadle. A trvalo to 18 rokov. Celý deň predtým som mal vždy rozlietaný a nestály, buď som niečo nakrúcal alebo som bol v rozhlase alebo som mal voľno.
Avšak, tie večery v divadle, kedy sa na nás prišli pozrieť diváci a odohrali sme im predstavenie, boli vždy taká istota. To mi chýba asi najviac. Teraz sa mi večery zlievajú, keďže som stále doma. Tak teraz musím hrať sám pre seba a snažiť zabaviť seba. A musím povedať, že to je ešte ťažšie.
Prečo?
Ja som náročný divák (smiech).
Väčšinu vašich bežných pracovných povinností aktuálne nevykonávate. Ako si doma v karanténe krátite čas?
Snažím sa veľa písať. Či už sú to nejaké stand-upy alebo predstavenia, snažím sa nejako autorsky rozvíjať. Kedy inokedy, ak nie práve teraz, keď som celý čas doma? Je to pre mňa aj taká psychohygiena, keď si sadnem za počítač a len píšem a vymýšľam. Okrem toho som veľmi aktívny aj na sociálnych sieťach. Niekedy až príliš (smiech). A potom úplne bežné veci, upratujem, varím atď.
Nemôžem objať vlastnú mamu, lebo nikdy nie je stopercentná istota, že som negatívny a nenakazím ju. Človek si teraz musí dávať pozor na úplne bežné prejavy lásky.
Do akej miery koronavírus ovplyvnil nielen váš pracovný, ale aj súkromný život?
Tak pracovný vieme asi všetci, bolo nám úplne zamedzené hrať v divadlách. Tým pádom je práce podstatne menej. V súkromnom živote nastal aj pozitívny efekt, že máme teraz na seba viac času, aj v rámci rodiny, sme v kontakte a informujeme sa aj o takých maličkostiach, na ktoré počas uponáhľaného pracovného tempa nebol čas.
Je mi však na druhej strane ľúto, že sa nemôžeme stretávať, nemôžeme sa dotýkať. Nemôžem objať vlastnú mamu, lebo nikdy nie je stopercentná istota, že som negatívny a nenakazím ju. Človek si teraz musí dávať pozor na úplne bežné prejavy lásky.
Mnohí ľudia aktuálne kritizujú hercov, že nevedia, čo je skutočná práca a že keď teraz zostali bez príjmu, majú ísť pracovať do „normálnych“ manuálnych zamestnaní.
Skutočná práca. Čo je skutočná práca? Zrazu všetkých posielajú k lopate, akoby nič iné neexistovalo. Je pre nich len buď umenie, alebo lopata. Nič medzi. Čo sa tu ide kopať nejaký kanál? Alebo malé Benátky? Alebo z akého dôvodu by mali všetci robiť len s lopatou? Mrzí ma, že sa u ľudí vyvolal takýto hnev voči zamestnancom v kultúre.
Prečo sa podľa vás ľudia hnevajú?
Myslím si, že sa len zle odkomunikovalo to, o čo nám v skutočnosti ide, či už zo strany ministerstva alebo zo strany obyčajných ľudí prispievajúcich na internete. Ľudia totiž majú pocit, že chceme niečo navyše, čo nám neprináleží. Všetci si totiž pod pracovníkmi v kultúre predstavujú 5 hercov, ktorých dookola vidia v telke a ktorí sú „za vodou“. Ale tiež sa k tým financiám dostali svojou zásluhou a talentom. Ľudia si však mylne myslia, že si všetci žijeme na vysokej nohe.
Čím sa teraz živíte?
Herectvo má, našťastie, viacero odvetví, nie nutne len divadlo. V mojom prípade to je napríklad dabing, čomu som nesmierne vďačný. Do toho aj sociálne siete, ktorými sa v mojom prípade síce nedá živiť, no dokážem si nimi privyrobiť. V poslednom období sa snažím práve orientovať na ten online priestor a zisťovať, akí sú tam diváci a čo sa pre nich dá robiť. Stále to však len skúšam. Možno si tým raz budem vedieť aj niečo viac zarobiť. Ale aj to sa vo svojej podstate stále točí okolo herectva.
Niektorí kolegovia už pomaly riešia existenčné problémy, mnohí už predávali autá, alebo sa museli vysťahovať. Ja zatiaľ, chvalabohu, nie som v takejto hraničnej situácii.
Divadlá sú zatvorené, predstavenia a iné kultúrne podujatia sú zrušené a mnohí herci sú bez práce. Myslíte si, že táto situácia bude pre pracovníkov z oblasti kultúry likvidačná?
Nie bude, ale už je. To je dôležité povedať. Niektorí kolegovia už pomaly riešia existenčné problémy, mnohí už predávali autá alebo sa museli vysťahovať. Ja zatiaľ, chvalabohu, nie som v takejto hraničnej situácii, no ktovie, ako dlho to ešte potrvá. Mám nejaké peniaze nasporené, takže najbližšie dva-tri mesiace by som ešte mohol fungovať aj s absolútne zníženým príjmom.
Aké opatrenia by ste teda pre slovenskú kultúru zaviedli vy, aby u niektorých hercov nehrozilo, že nebudú mať žiaden príjem, ale zároveň, aby boli divadlá bezpečné z hľadiska koronavírusu?
To je veľmi ťažká otázka. Ja mám pocit, že sa dostatočne nesústreďovala pozornosť na to, v ktorých oblastiach sa vírus šíri najviac. Nebral sa totiž ohľad na to, aké budú mať opatrenia negatívne dôsledky na ďalšie sféry. Tiež je dôležité povedať, že kultúra a konkrétne divadlo nie je podľa štatistík takmer vôbec rizikové, keďže nie sú takmer žiadne preukázateľné prípady nákazy koronavírusu z divadelného prostredia. Ale na druhej strane, je ťažké hodnotiť to, keďže ide o záujmy chrániť ľudské zdravie.
Ako vám v tejto situácii pomohlo Ministerstvo kultúry?
Mohli sme si požiadať o grant, ktorý bol však opäť veľmi chaotický a zle odkomunikovaný, kvôli čomu si ľudia myslia, že si chceme zobrať niečo viac, čo nám neprináleží. Pritom v čase, kedy sme mali dostať nejakú kompenzáciu za prvú vlnu, tak ministerstvo prišlo s tým, že ju dostaneme len za nejaký projekt, ktorý im každý individuálne navrhneme a zrealizujeme.
Takže tu začali zo dňa na deň vznikať mnohé predstavenie, ktoré v konečnom dôsledku pravdepodobne ani nikdy neuzrú svetlo sveta, ale tí herci to píšu už zo zúfalstva, aby sa dostali aspoň k nejakým peniazom. Ide o jednorazovú odmenu 1 500 až 3 000 eur, ktorú aj tak koniec koncov musíte vydokladovať, na čo všetko ste ju v rámci daného kultúrneho projektu použili, takže to nie sú peniaze na to, aby ste vyžili, ale na realizáciu predstavenia.
Tvoriť pre detského diváka je ešte ťažšie. Deti totiž nemajú trpezlivosť a sú veľmi kritické a priame. Pokiaľ sa im niečo nepáči, dajú to jasne najavo.
Počas karantény sa aktívne venujete aj TikToku, na ktorom si väčšinou robíte srandu z koronavírusu a bezpečnostných opatrení. Považujete aktuálne opatrenia za nezmyselné?
Skôr mi príde, že tie opatrenia sú len improvizované a veľmi zle odkomunikované. Práve to som sa snažil pranierovať. Niektoré znenia opatrení sa totiž menili každým dňom a bol v tom veľký chaos. Nie je to však kritika, skôr sa tú celú situáciu snažím odľahčiť.
V jednom videu ste si robili srandu z vedľajších účinkov vakcíny proti koronavírusu. Dali by ste sa zaočkovať, keby je u nás dostupná?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo by váhal, či sa zaočkovať, keby je u nás dostupná vakcína proti koronavírusu
- Prečo hovorí o Rodinných prípadoch ako o rýchlo-výrobe
- Čo sa podpísalo na kvalite niektorých epizód a prečo boli niektoré lepšie, iné horšie
- Prečo si myslí, že stand-up je ešte náročnejší ako divadlo
- Či registruje to napätie a konkurenčný boj medzi Temnými kecami a Silnými rečami
- Prečo sa nepovažuje za stand-up komika
- Do akej miery je obsah jeho stand-upu vymyslený