Mnohí ľudia aktuálne hercov posielajú k lopatám, aby si vraj zažili „skutočnú“ manuálnu prácu. Degradovať kohokoľvek povolanie však podľa slov Karin Haydu môže len veľmi jednoduchý človek.
Slovenská kultúra aktuálne zažíva jedno z najnáročnejších období v dejinách. Opatrenia vlády v súvislosti s koronavírusom úplne zamedzili chod divadiel a ich zamestnanci zostávajú dlhé mesiace bez príjmu.
V priestoroch momentálne prázdneho divadla La Komika v historickom centre Bratislavy sme sa stretli s herečkou a moderátorkou Karin Haydu, ktorá okrem divadelných predstavení prišla aj o moderovačky – jej najväčšiu príjmovú položku.
„Ak sa urýchlene nezmenia opatrenia, tak neviem, ako sa niektorí z nás postarajú o rodiny. Jedna kolegyňa herečka musí aktuálne pracovať ako predavačka v drogérii. Ďalšia kolegyňa musela predať auto, aby mohla splatiť nájom,“ tvrdí Haydu v rozhovore.
- Čomu sa venuje počas toho, ako sú zatvorené divadlá
- Čo si myslí o reakciách ľudí, ktorí hercov počas pandémie posielajú k lopatám
- Prečo jej hereckí kolegovia už musia riešiť existenčné problémy, a ako
- Či sa už zamýšľala aspoň nad dočasnou zmenou povolania
- Koľko si priemerne pýta za jednu fotku s reklamou na Instagrame
- Čo jej korona kríza naopak dala
- Pre akého slovenského rapera bola platonická láska
Kultúra na Slovensku zažíva kritické časy. Divadlá sú zatvorené, predstavenia a iné kultúrne podujatia sú zrušené a mnohí herci sú bez práce. Ako ste na tom vy?
Tak ako aj ostatní. Nemôžem povedať, že by sa ma to nedotklo. Divadlo nula bodov. Nemôžeme účinkovať. Našťastie, mám svoju pravidelnú politicko-satirickú reláciu v Slovenskom rozhlase, ktorú moderujem. Klasické moderovačky podujatí taktiež nie sú, keďže tam je živé publikum. Teraz som však dostala prvýkrát ponuku moderovať online, tak som zvedavá, aké to bude.
Najstabilnejší príjem máte aktuálne pravdepodobne z vašich sociálnych sietí.
Áno, a vďakabohu za ne. Aj keď ja som sa im spočiatku dlhé roky bránila. Na Facebooku nie som, aj keď tam mám zopár fejkových profilov, čo mi ľudia urobili. Ale na Instagrame si fičím už asi tri roky. Využívam ho teda nielen na propagovanie mojej práce, ale tiež mi už začína zarábať.
Na Instagrame máte množstvo platených spoluprác so značkami. Dedukujem, že na tom asi nie ste úplne najhoršie.
Mám tam nejaké spolupráce, ale z toho zas nie sú nejaké závratné sumy. Sú slovenskí influenceri, ktorí majú násobne viac followerov. Ja som však spokojná s tými mojimi a som vďačná, že sa o mňa zaujímajú. Ak to človek robí rozumne a neprepadne tomu, môže si tak veľmi dobrým spôsobom spropagovať svoju prácu.
Konkrétne Instagram vnímam veľmi pozitívne aj z toho dôvodu, že keď sme boli my tínedžeri, tak sme sa o svojich idoloch dozvedali len z médií. Teraz môžu známe osobnosti zdieľať aj svoj súkromný život s fanúšikmi cez sociálne siete.
Koľko si v priemere pýtate za jednu fotku s uverejnenou reklamou?
To nechcem špecifikovať, pretože je to veľmi individuálne. Ale tak, pokiaľ viem, tak priemerne si influenceri za každých 10-tisíc followerov berú 100 €.
Pandémia zobrala prácu väčšine ľudí z kultúrnej obce. Vidíte v tom aj niečo pozitívne, čo vám to naopak dalo?
Dala mi čas. Mám viac voľného času, kedy sa môžem konečne venovať veciam, ktoré som dlho odkladala. No zároveň mi zobrala čas trávený s blízkymi a slobodu.
Chcela by som vidieť týchto ľudí, čo nám odkazujú, aby sme šli k lopatám, ako by oni zvládli našu prácu. A tiež nech si potom predstavia život bez obľúbených filmov a seriálov.
Prežijú skôr diváci bez divadla ako divadlo bez divákov?
To je prepojené. Tak ako my potrebujeme divákov, tak oni potrebujú nás. Jeden bez druhého nedokážeme žiť. Skúšali sme síce aj nejaké online vystupovania, ale to skrátka nie je ono. Divadlo je preto divadlom, lebo sa odohráva v divadle.
Je to chémia medzi divákom a hercom, čaro živého a neopakovateľného. Bez toho kontaktu oboch strán to nejde. Divadlo je jedno z najstarších kultúr. Hrávalo sa pred 2 000 rokmi a verím, že sa bude hrať aj o ďalších 2 000 rokov, nech je už technika akákoľvek.
Na sociálnych sieťach množstvo ľudí kritizuje hercov, že nevedia, čo je skutočná práca a že keď teraz zostali bez príjmu, majú ísť pracovať do „normálnych“ manuálnych zamestnaní.
Každý má právo na názor, ale takéto názory môže mať len človek, ktorý je neznalý situácie a v živote nestál pred kamerou, nestál na javisku, nemusel sa učiť 40-stranové scenáre, nemusel mrznúť v noci na pľaci pri nočných scénach, nemusel sa učiť ťažké choreografie či piesne. Je to náročné nielen po psychickej, ale aj fyzickej stránke. Pracujeme v prašnom prostredí bez denného svetla, zažívame stresy pred premiérami, to všetko má vplyv na človeka a nie je to také jednoduché, ako si ľudia myslia.
Chcela by som vidieť týchto ľudí, čo nám odkazujú, aby sme šli k lopatám, ako by oni zvládli našu prácu. A tiež nech si potom predstavia život bez obľúbených filmov, seriálov, kníh, rádia či hudby, pretože kultúra nie sme len my, herci. Áno, dá sa bez toho prežiť, ale život s umením je omnoho krajší. Ja osobne by som si teda nevedela predstaviť žiť bez umenia.
Je teda podľa vás kultúra rovnako potrebná a dôležitá pre krajinu ako napríklad fungujúce zdravotníctvo či školstvo?
Ja si myslím, že určite. Je to aj vidieť, keď prídete do krajiny, ktorá má bohatú kultúru. Umenie bolo vždy vysoko hodnotené. Ja by som si ale nikdy nedovolila degradovať inú prácu. To môže len veľmi jednoducho založený človek.
Nikto zatiaľ netuší, dokedy budú divadlá zatvorené. Zamýšľali ste sa preto aspoň nad dočasnou zmenou povolania?
Neuvažovala som nad tým. Ja sa na to ale nepozerám tragicky. Už veľakrát som pracovala manuálne, dokonca som penetrovala schodisko či stavala s otcom záhradnú chatku, čiže ak by to bolo nevyhnutné, myslím si, že by som sa nestratila ani v tých „tradičných“ manuálnych povolaniach.
Ale vyštudovala som herectvo, som herečka a rada by som sa tomu aj venovala. Bol to môj sen od 10 rokov. A žiadne respiračné ochorenie ma o to nepripraví. Ale nezľahčujem to, určite v tejto situácii musíme byť zodpovední.
Vám sa však pomerne dobre darí aj počas pandemickej situácie. Obsadili vás do niekoľkých slovenských seriálov či zábavných šou. Po finančnej stránke sa aj počas koronavírusu asi nemáte na čo sťažovať.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či sa považuje za „auparkovú cicu“
- Prečo si myslí, že opatrenia vlády sú pre hercov likvidačné a čoho sa museli vzdať jej kolegovia
- Ktorý slovenský raper sa jej priznal, že bola jeho platonickou láskou
- Aké opatrenia by pre slovenskú kultúru zaviedla ona, keď s aktuálnymi je kultúrna obec nespokojná
- V čom všetkom ju koronavírus ovplyvnil
- Prečo sa online priestor podľa nej nikdy nevyrovná živému vystúpeniu