Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
19. septembra 2020, 18:04
Čas čítania 4:39
Martin Mičuda

Vyskúšali sme nové GLE 350de a už vieme, prečo má Mercedes-Benz najlepší plug-in hybrid na trhu

Vyskúšali sme nové GLE 350de a už vieme, prečo má Mercedes-Benz najlepší plug-in hybrid na trhu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Luxusné GLE sa dočkalo plug-in hybridnej verzie, ktorá zaujme svojimi parametrami.

Začiatkom roka 2020 sme sa prvýkrát stretli s úplne novou generáciou GLE, ktoré tvorí jeden z najdôležitejších pilierov značky Mercedes-Benz. Výsledkom bol náš podrobný test, kde sme ti ukázali prednosti i slabšie stránky luxusného SUV s hviezdou v znaku. Medzičasom sa nám ale podarilo dostať k druhému exempláru, avšak s hybridnou technikou, ktorá nás veľmi pozitívne prekvapila.

Ide o plug-in hybridnú verziu GLE 350de 4Matic, ktorá kombinuje naftový agregát s elektromotorom a veľkou batériou. Na prvý pohľad sa môže zdať, že v kontexte dnešnej doby ide o pomerne paradoxné spojenie, faktom ale je, že tento počin právom označujeme za najlepší plug-in hybrid, aký je momentálne na trhu.

Pointou tohto testu teda nie je predstavenie GLE ako takého, pretože to sme už spravili pri teste verzie GLE 450, teraz sa zameriame na samotnú techniku. 

 

Exteriér

Po vizuálnej stránke sa plug-in hybridné GLE nijak nelíši od konvenčných variantov. Prítomnosť elektrickej sústavy naznačí len dvojica plakiet za predným nárazníkom a dve viečka – na vodičovej strane totiž pribudol slot s konektormi na nabíjanie. 

V našom prípade určite zaujme atraktívny tmavomodrý lak, nechýbal Night Packet (čierne doplnky) a príplatkový AMG Line, teda športovejšie nárazníky, prahy a vytiahnuté blatníky. V nich sa schovávajú 20" disky so špecifickym dizajnom – vďaka širokej obruči by si asi nepovedal, že ide až o 20" obutie. Ako sme už spomínali pri teste 450-ky, aj tu platí, že dané hviezdicové kolesá vyznejú relatívne utopeným dojmom, preto by sme siahli po väčších kolesách. Jazdný komfort to kvôli veľmi pohodlne naladenému podvozku negatívne neovplyvní. 

Odporúčané
Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu 11. januára 2020, 13:48

V exteriéri sa ešte pristavme pri svetlách. Náš testovaný exemplár disponoval najvyššou svetelnou technikou, ktorú zastrešujú perfektné Multibeam LED-svetlá. Tie po stránke svetelných schopností, dosvitu a plynulo pracujúcej adaptívnej technike radíme medzi tú najväčšiu špičku na trhu

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Ani v interiéri nebadať rozdiel v prítomnosti plug-in hybridnej verzie. Najmä v tomto prípade ale vodič ocení štandardne dodávané veľké displeje. Dva 12,3" displeje zaliate v lepenom skle totiž umožňujú veľmi efektne, prehľadne a jasne monitorovať hybridnú technológiu. Priamo pred seba si tak vieš v jeden moment zobraziť nielen aktuálnu spotrebu paliva i elektrickej energie, ale aj oba priemerné údaje.

Zároveň, stredový displej odhaľuje, ako jednotlivé motory fungujú a navzájom spolupracujú. V tomto prípade tak displeje výraznou mierou prispievajú k informovaniu vodiča bez toho, aby sa zdĺhavo preklikával v menu.

Aj v tomto teste zopakujeme, že multimediálny systém MBUX je užívateľsky najlepší infotainment v súčasných automobiloch. Nehovoriac o prvkoch rozšírenej reality (pri aktivovanej navigácii) či veľmi dobrom hlasovom ovládaní (stále „len" v češtine) s umelou inteligenciou. Na druhú stranu pripúšťame, že po dizajnovej stránke dva "prilepené tablety" na palubovke nemusia zapadnúť do vkusu každého. 

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Batéria & Nabíjanie

Prvým zásadným faktom, ktorý už čo-to o perfektných schopnostiach predznamenáva je veľkosť samotnej batérie. Akumulátory, ktoré sú umiestnené pod batožinovým priestorom majú kapacitu 31,2 kWh! Aby si bol v obraze, tak veľké batérie nemal ani prvý Nissan Leaf, čo je najpredávanejší elektromobil na svete. Toto je ale plug-in hybrid.


Aby toho nebolo málo, 350de-čko má nielenže palubnú nabíjačku s výkonom až 7,4 kW, čiže umožňuje nabíjanie striedavým prúdom (AC) s výkonom 7,4 kW, ale dokonca za príplatok 720 € je vybavené systémom nabíjania jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až 60 kW.

Takým výkonom nedisponuje ani veľa čisto elektrických áut, zatiaľ čo iným hybridnom sa o tom môže len snívať. Napríklad BMW X5 45e podporuje len 3,7 kW AC nabíjanie a DC nabíjanie ani nepodporuje.

V praxi to znamená, že na nabíjačkách s jednosmerným prúdom sa za ideálnych podmienok nezdržíš viac ako 30 minút. Okrem toho, na klasickej 50 kW DC-čkovej nabíjačke od ZSE nás milo prekvapila aj výborná krivka nabíjania, pretože GLE sa nabíja takmer maximálnym nabíjacím výkonom skoro celý čas. Dokonca, aj po presiahnutí 90 % sa batérie stále nabíjajú s výkonom necelých 40 kW, čo je fakt nevídané.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motory & Jazda 

Akumulátory, ktoré by stačili aj malému elektromobilu poháňajú elektromotor s výkonom 100 kW / 136 koní, zatiaľ čo pod prednou kapotou je konvenčná jednotka – 2-litrový naftový štvorvalec s výkonom 143 kW / 194 koni. Výkon celej sústavy je teda 235 kW / 320 koni a 700 Nm. Ako to celé funguje?

Tým, že batéria si ponecháva svoju energetickú rezervu, štartovanie a rozbeh zastrešuje elektromotor, a to aj v čase, keď ti displej ukazuje nulový elektrický dojazd. Ak ale plynový pedál zošliapneš razantnejšie, respektíve ho pretlačíš do druhej polohy, je jedno aký máš zvolený režim a štafetu preberie naftový štvorvalec. Ten má za studena surovejší zvukový prejav

Povedať však treba aj to, že 2-litrový agregát sa vyznačuje úžasnou efektívnosťou. Ak úplne vyprášiš šťavu z batérii, tak z dlhodobejšieho hľadiska (bez pravidelného nabíjania) dokáže byť priemerná spotreba paliva na úrovni okolo 7 litrov, čo je perfektný údaj. Palivová nádrž má relatívne slušných 65 litrov, takže len na naftu vieš spraviť 800 - 900 km.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

 
To však hovoríme o čisto naftovej jazde, lenže netreba zabúdať na elektromotor a akumulátory, ktoré vieš dobiť naozaj veľmi rýchlo. Ak to spravíš a budeš GLE 350de nabíjať pravidelne, tak de facto spotreba nafty môže byť na úrovni 1-2 litre. Prečo? Lebo na čisto elektricky pohon sa nám podarilo na jednu batériu spraviť až 92 kilometrov. Dokonca v meste. Automobilka uvádza, že by to malo byť 90 až 99 km, čo očividne nie je nereálne. 

Odporúčané
Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste 19. apríla 2020, 15:13

Samotná spotreba elektrickej energie sa veľmi líši od spôsobu jazdy a zvoleného režimu. Pri pokojnej jazde mestom vieš dosiahnuť spotrebu približne 20 kWh/100 km, pri ostrej jazde nie je problém aj 40 kWh. Pri priblíženie, na testovanej vzorke 1 000 kilometrov (z toho 370 elektrických) sme dosiahli priemernú spotrebu paliva 6,8 l/100 km a priemernú spotrebu energie 7,4 kWh/100 km.

Azda jediný relevantný mínus tejto verzie je jej váha. Keď do veľkého SUV napcháte veľké batérie tak sa to pochopiteľne negatívne odzrkadlí na hmotnosti – základné GLE 350de váži 2 660 kg, zatiaľ čo náš výbavou naložený kúsok važil až 2 850 kg. Na rýchlostných parametroch sa to veľmi neprejavuje, skôr si to uvedomíš pri brzdení. Maximálna rýchlosť na elektrický pohon je až 160 km/h, klasická maximálka je 210 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá za 6,8 sekundy.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Samozrejme, všetky svoje atribúty si GLE ako také zachovaná aj v hybridnom podaní – nechýba veľmi plavný (i keď občas buchotavý) vzduchový podvozok, perfektne fungujúci 4Matic či 9-stupňový automat


Plug-in hybridná verzia dostala aj nové jazdné režimy. Okrem klasických možnosti pribudol režim Electric – spomínaných 92 elektrických km, alebo tzv. Battery Level – vozidlo sa snaží čo najmenej používať batériu, práve naopak, viac rekuperuje a teda, snaží sa ju dobiť.

Odporúčané
Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? 29. augusta 2020, 15:32

Rekuperácia pritom funguje veľmi prediktívne – ak sa pred vozidlom nachádza prekážka alebo sa pred teba zaradí iné vozidlo, systém rekuperáciou upraví rýchlosť tak, aby si zachoval bezpečný odstup a dodržal rýchlosť. Rekuperácia v GLE má zároveň vysoký potenciál, pretože sa uskutočňuje na všetkých štyroch kolesách, pričom maximálny rekuperačný moment je až 1 800 Nm. 

Ak vezmeme do úvahy všetky spomenuté parametre, naozaj zistíme, že na trhu momentálne nie je iný plug-in hybridný automobil s podobnou technikou a schopnosťami. Možno si povieš, že spojenie elektrickej energie a dieselu nejde veľmi dokopy, lokálne bezemisná elektrická jazda v meste a cestovanie na dlhé trasy s nízkou spotrebou nafty sa ale v tomto počine javí ako perfektný recept na úspech. Problémom môže byť len cena 105-tisíc €, to ale nie je na pomery veľkého prémiového SUV nič nezvyčajné.

Domov
Zdieľať
Diskusia