Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Tento obsah je sponzorovaný obsah spoločnosti Lull loungewear.
12. júla 2020 o 18:30
Čas čítania 3:18
Sponzorovaný obsah

Zakladatelia slovenskej značky oblečenia Lull: Aj koronavírus pomohol, aby ľudia viac podporovali lokálnu výrobu

MÓDA
Uložiť Uložené

Slovenská firma Lull sa zameriava na ženskú módu v lokálnom merítku.

V Lull Loungewear majú vlastnú výrobu, šijú podľa vlastných strihov a dávajú si záležať na úzkom kontakte so zákazníčkami, ktoré vždy vedia, čo si kupujú. Svoje produkty vyrábajú z tých najmäkučkejších materiálov, na ktorých výbere si dávajú extra záležať. Musí zároveň odolať aj bežnému noseniu, praniu a zachovať si svoju krásu čo najdlhšie.

Pre každú novú kolekciu testujú nové trendy materiály z aktuálnych kolekcií európskych výrobcov na danú sezónu. Pravidelne navštevujú 3-dňový veľtrh látok a doplnkových materiálov - Premiere Vision v Paríži.

Zakladatelia slovenskej značky oblečenia Lull: Aj koronavírus pomohol, aby ľudia viac podporovali lokálnu výrobu
Zdroj: lull.loungewear/IG

Ako vznikajú módne kúsky slovenskej značky Lull? 

V prvom rade sú definíciou poctivosti a kvality lokálnej výroby pod vlastnou strechou. Celý proces výroby nám popísala dizajnérka Zuzka z Lull, ktorá má zohratý tím. „V tíme sme Adri, študentka dizajnu, Mišo, grafik a dizajnér a ja. Je skvelé pracovať v tíme, zdieľať si názory, radiť sa a tvoriť spoločne. Teší ma, že k nám do tímu prišla Adri, ktorá študuje dizajn na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne a máme takto blízko k mladým talentovaným a inšpiratívnym ľuďom, ktorým u nás vieme dať možnosť okúsiť toto remeslo na vlastnej koži.“

Samozrejme, každá nová kolekcia má istú postupnosť krokov, ktorá vždy začína kresbami. „Najskôr zadám kresbu, dizajn mojej už dvornej krajčírke Zdenke, ktorá na základe toho urobí strih, vyberie sa skúšobný materiál a v dielni sa ušije prvá vzorka. Ja si potom túto vzorku skúšam, nosím, rozmýšľam (je to veľa vystávania pred zrkadlom, čo si ale dosť užívam, keď si uvedomujem, že to je moja práca),“ prezradila dizajnérka. 

Takto zistí, či dosiahla to, čo chcela, kde treba pridať, ubrať, takisto sa zamýšľa nad technológiou šitia a pripomienkuje túto vzorku naspäť. Následne sa urobia úpravy a dostáva sa k nej upravená vzorka, kde opäť skúša, či zadané zmeny priniesli to, čo chcela. Až sa nakoniec dostávame k finálnemu prototypu.

„Niekedy dokážeme urobiť finálnu vzorku na 3-4 pokusy, ale väčšinou to trvá oveľa dlhšie. Následne, keď mám k dispozícii materiál, z ktorého má byť finálny výrobok, ušije sa a testuje model z neho. Vzorka sa musí oprať a chvíľu nosiť, aby sme videli, ako sa materiál správa, či treba ešte niečo zmeniť, aby sedelo všetko tak, ako má. Dostávame sa potom k finálnej vzorke, vystupňujú sa strihy pre všetky veľkosti a môže sa začať strihať a následne šiť,“ dodáva Zuzka. 

Zakladatelia slovenskej značky oblečenia Lull: Aj koronavírus pomohol, aby ľudia viac podporovali lokálnu výrobu
Zdroj: lull.loungewear/IG

Je Slovensko pripravené na slow fashion?

Vo všeobecnosti trend slow fashion (pomalej módy) na Slovensku narastá, myslia si to aj v Lull. Slováci majú tendenciu nakupovať viac u slovenských značiek či dizajnérov, z čoho majú radosť. „Asi tomu dopomohla aj korona a celková väčšia súdržnosť a podpora lokálnej výroby,“ dodávajú. 

„Stále sú medzi nami skupiny ľudí, ktoré si nevedia vysvetliť cenový rozdiel našej výroby v porovnaní s výrobou vo veľkých reťazcoch. Neradi by sme to s nimi hneď “vzdali”, lebo oni naozaj netušia, čo taká výroba a podnikanie na Slovensku obnáša a treba im to ohľaduplne a slušne vysvetliť. Lebo práve tieto lacné reťazce v nás vytvorili pocit, že oblečenie je lacná a krátkodobá záležitosť, čiže si ho netreba vážiť a nevieme tým pádom ani oceniť prácu za tým jedným kusom oblečenia. Takže uvedomujeme si, že treba robiť osvetu a edukovať ľudí tak, aby chápali tento rozdiel medzi Slow a Fast Fashion, že koho a čo svojou voľbou vlastne podporujú,“ hovoria ďalej zakladatelia slovenskej módnej značky. 

Veci by sa nemali vyrábať na to, aby boli len na chvíľu pekné, ale aby naozaj vydržali, a to nielen s kvalitou materiálu či šitia, ale aj nadčasovým dizajnom a strihom.

Zakladateľky slovenskej značky oblečenia Lull: Aj koronavírus pomohol, aby ľudia viac podporovali lokálnu výrobu
Zdroj: lull.loungewear/IG

Začiatok pandémie ich prekvapil, zamestnancov zachránili rúška

Začiatok pandémie ich prekvapil, veľmi rýchlo a flexibilne však zareagovali, čo si aj s odstupom času uvedomujú ako najdôležitejšie. Na začiatku sa potrápili s dizajnom, aby rúška boli pekné aj funkčné a sedeli na viacero typov tvárí. Najprv používali látky z novej kolekcie a zbytkové látky z predošlých a neskôr sa im podarilo zohnať špeciálny materiál, ktorý slúži na zdravotnícke účely.  

Pomohlo im, že vedeli prejsť na výrobu rúšok nielen kvôli predaju a pokrytiu základných nákladov na zachovanie fungovania a udržania pracovných miest v dielni. Zároveň vedeli pomôcť a podarovať ich na viacero miest, kde ich bol nedostatok.

„Keď sa situácia ustálila a zistili sme, že zase treba viac vyrábať naše bežné produkty, rúška išli bokom a nemôžeme povedať, že nás kríza položila na kolená, ale uvidíme, ako sa to bude ďalej celé vyvíjať,“ prezrádzajú zakladatelia slovenskej značky. 

Zakladatelia slovenskej značky oblečenia Lull: Aj koronavírus pomohol, aby ľudia viac podporovali lokálnu výrobu
Zdroj: lull.loungewear/IG

Oslavujú prvú dekádu fungovania

Čomu zakladatelia vďačia, že vydržali 10 rokov? „Asi našej vytrvalosti, boli horšie lepšie kolekcie, ale vždy nás to niečo naučilo, dalo nám to nové poznatky a to nás držalo, to odhodlanie urobiť to nabudúce lepšie a tak sme išli ďalej. Baví nás ten proces, v ktorom stále vyvíjate a prichádzate na trh s novými vecami, beriete feedbacky a najmä túžba urobiť to nabudúce zase o niečo lepšie,“ prezrádzajú. 

V súčasnosti pracujú na novinkách pre jeseň a zimu 2020. Schválne sa vyhýbajú slovu kolekcia. „Tento rok je pre našu značku výnimočný, oslavujeme 10 rokov a aj najbližšia kolekcia bude špeciálna tým, že chceme priniesť to najlepšie z najlepšieho za tých posledných 10 rokov,“ vysvetľujú na záver. 

Čo všetko v Lull chystajú sa dozvieš okrem oficiálnej stránky lull.sk aj na ich Instagrame

Domov
Zdieľať
Diskusia