5 svetoznámych značiek, ktoré sa držia svojich tradícií, ale zároveň určujú trendy a vykazujú dych vyrážajúce zisky.
Módny priemysel je na vrchole. Túto vetu sme síce v článkoch použili už niekoľkokrát, avšak ide o fakt, ktorý stále pretrváva a všetko nasvedčuje tomu, že pokles tržieb firmám nehrozí. Luxusom opradené módne domy sú pre majiteľov doslova stroj na peniaze, čoho dôkazom je umiestnenie Bernarda Arnaulta (LVMH) na 3. priečke medzi najbohatšími ľuďmi sveta.
V rámci dnešného článku sa však zameriame na značky z radov high fashion, ktoré už dlhé desaťročia diktujú trendy a zároveň sú mimoriadne výnosným biznisom. Skĺbiť spomínané aspekty pritom vôbec nie je jednoduché a dokážu to naozaj len tí najlepší.
Nemusíš byť práve odborníkom na módu či obchod, aby si vedel, že v nasledujúcich riadkoch bude určite figurovať Louis Vuitton. Kto ďalší avšak patrí do skupiny, ktorej celková hodnota podľa portálu Business Insider presahuje 80 000 000 000 €?
Gucci
Taliansky módny dom je symbolom luxusu už takmer 100 rokov, počas ktorých zažíval nielen úspechy, ale taktiež množstvo pádov. Inak tomu nebolo ani začiatkom 21. storočia a zlom nastal až s príchodom Alessandra Micheleho.
Rodák z Ríma nastúpil do funkcie kreatívneho riaditeľa pred 5 rokmi a za toto obdobie sa Gucci opätovne dostalo na vrchol módneho priemyslu. Či už číslami alebo obľúbenosťou. Kolekcie, respektíve prehliadky zrazu dostali „šťavu“. Návratu sa dočkali monogram GG a retro dizajny s odkazom na históriu značky, ale úspech zožali aj spolupráce s Dapper Danom, alebo Gucci Ghostom.
Menší problém vedenie zaznamenalo v úvode minulého roka, kedy do predaja uviedlo rolák znázorňujúci karikatúru černošskej tváre, za čo sa muselo hneď ospravedlniť a produkt stiahnuť z pultov vštekých predajní. Ani táto nepríjemnosť avšak nezapríčinila prepad hodnoty ikony high fashion.
Prada
Na Apeninskom polostrove má pevne položené základy aj tento módny dom, ktorého vznik sa datuje do roku 1913 a v jeho vedení stále figuruje člen rodiny Prada, konkrétne Miuccia.
V minulosti obchod s koženým tovarom, neskôr dodávateľ odevov pre taliansky kráľovský dvor a v súčasnosti jeden z lídrov odevného priemyslu s množstvom progresívnych nápadov. Ikonický výrobca je v kurze prakticky neustále, a to najmä vďaka vnučke pôvodného zakladateľa, ktorá už viac ako 40 rokov drží zástavu vlajku na vrchole spoločne s manželom Patriziom Bertellim.
Prada pritom trendy neudržiava len v oblasti „Haute Couture“ či prehliadkových kolekciách, ale taktiež v oblasti športovej módy, ktorú produkuje v rámci divízie „Linea Rossa“.
Dior
Opúšťame Taliansko a aspoň virtuálne sa presúvame do krajiny galského kohúta, ktorej hlavné mesto považujú návrhári za mekku módy. Paríž je domovom desiatok popredných značiek odevného a obuvného priemyslu a Dior je jednou z nich.
Luxusom opradený výrobca uviedol svoju vôbec prvú kolekciu tesne po konci 2. svetovej vojny a ihneď si získal širokú verejnosť. Samotný Christian Dior stihol svetu predstaviť množstvo nadčasových návrhov, z ktorých dizajnéri čerpajú inšpiráciu dodnes. Bohužiaľ, rodák z francúzského mestečka Granville dostal vo veku 52 rokov infarkt a nemohol nás svojou prácou tešiť dlhší čas.
Sila jeho práce a mena však stále žije a pod záštitou obchodnej skupiny LVMH patrí medzi lídrov vo svojom obore. Návrhy módneho domu Dior sú aj vďaka spoluprácam s Rimowa, KAWS a pod. zaujímavé aj pre mladšie ročníky a o budúcnosť ikony, ktorú má aktuálne pod palcom Kim Jones, nemáme obavy.
Chanel
Akonáhle sa povie Chanel, tak väčšine ľudí ihneď napadne parfém s označením „N°5“. Dielo zakladateľky a návrhárky menom Gabrielle Bonheur Chanel, však toho ponúka oveľa viac.
Symbol sofistikovanosti a elegancie za 111 rokov svojej existencie vytvoril okolo seba auru výnimočnosti, po ktorej túži každá žena milujúca módu bez ohľadu na vek. Obrovskú zásluhu má na tom okrem už spomínanej Coco najmä Karl Lagerfeld stojaci na čele francúzskej značky od roku 1983.
Nemecký módny mág s osobitou charizmou vdýchol módnemu domu nový život a častokrát prichádzal z návrhmi, ktoré šokovali širokú verejnosť. V skúške časom však obstál na výbornú a aj na sklonku života vo veku 85 rokov tvoril jedinečné modely oblečenia. Najbližšie obdobie ukáže, či si nové tváre dokážu poradiť s vysoko nastavenou latkou a či sa Chanel dokáže udržať na vrchole.
Louis Vuitton
Ako sa zvykne hovoriť, to najlepšie prichádza až na koniec, čo v prípade najstaršieho módneho domu v dnešnom článku platí. Značka Louis Vuitton vznikla v roku 1854 a prioritne išlo o firmu venujúcu sa výrobe kvalitnej batožiny, respektíve kufrom. To v podstate platí aj dnes, len v širšom merítku.
Aktuálne sa totiž francúzsky gigant sústredí na výrobu všetkého, čo súvisí s odevným priemyslom a robí to skvelo, o čom svedčia hlavne čísla. Podľa údajov na webe Business Insider je totiž jeho hodnota na úrovni 30 000 000 000 € a pre Bernarda Arnaulta tak ide o doslova zlatú baňu.
Značnú časť úspechu na tom nesie napríklad aj spolupráca so streetwear značkou Supreme alebo angažovanie Virgila Abloha na pozíciu šéfa pánskej sekcie odevov a doplnkov. Vedenie sa tak priblížilo aj mladšiemu publiku, ktoré baží po móde a bez problémov nechá v predajni tisíce eur za modely s rukopisom známeho návrhára.