Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 27. 11. 2020 meniny má Milan

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
1
Kefas
15. august 2014, 8:18
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Rozprava o vajciach: Zaslúžia si svoju zlú reputáciu?

V našom malom guľatom svete sa teória o slepačom výtvore mení zo dňa na deň. Sú vajíčka ako potrava pre športovca prospešné, škodlivé či niečo medzi tým?

Kefas
15. august 2014, 8:18
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V našom malom guľatom svete sa teória o slepačom výtvore mení zo dňa na deň. Sú vajíčka ako potravina pre športovca prospešné, škodlivé či niečo medzi tým?

 

Ako sa vajcia dostali k svojej kontroverznosti?

Najpravdepodobnejšia teória sú chýry a slychy o cholesterole. Každý väčší biely zázrak obsahuje okolo 185mg tohto "tichého zabijaka". A odkedy Americká srdcová asociácia stanovila denný limit 300mg, zješ dve vajcia a si pre nich mŕtvym.

 

Rozprava o vajciach: Zaslúžia si svoju zlú reputáciu?

 

Takže nejesť.... či?

Či. Podľa nich to znie tak, že čím viac cholesterolu do seba dáš, tým viac ho v krvi máš. Ale čo ak to je inak? Čo ak prijatý cholesterol len minimálne ovplyvňuje, koľko ho máš v sebe? Znie to divno, ale každé telo vyprodukuje 1-2 gramy cholesterolu denne, čo je niekoľkonásobne viac, ako v produktoch od tetiek nosníc. Takže čím viac ho skonzumuješ, tým menej ho telesná schránka bude ochotná produkovať. Orgány totižto potrebujú určitú hladinu na správne fungovanie a vytváranie hormónov, je taktiež potrebný na vývin a rast. Zaujímavý zvrat?

 

Ak je to pravda, tak prečo sa ľudia vyhýbajú slepačím produktom?

Pretože si nechcú priznať, že sa mýlia, že výskumy a predošlé „pravdy“ sú zastaralé a nepresné, pretože majú obavy zo srdcových ochorení a pretože je to dosť rozšírené a zaužívané. Typické dogmy a mýty. Vajce naše každodenné nemá vplyv na problémy s cholesterolom či ochorenia srdca. Existuje možná výnimka: diabetici a 0,2% populácie s genetickou poruchou - familial hypercholesterolemia. Výskum založený na skupine cvičencov, ktorí jedli okrem iného aj 3 vajcia každý deň (a tak prijali cca 555mg „toho zlého“ len z oválneho bieleho čuda), dopadol stratením váhy a zlepšením hladín cholesterolu u každého z nich. Zaujímavosťou sú aj Japonci, jedni z najväčších konzumentov vajec vo svete (328 kúskov pripadá ročne na jednu osobu v krajine vychádzajúceho slnka), ktorí majú nízke hladiny cholesterolu, ale počet srdcových ochorení sa nápadne blíži k číslu zaznamenaného v USA. Prečo to je tak? Japonci majú stravu chudobnú na saturované tuky.

 

Ďalšou vecou je fakt, že bielkovina vyprodukovaná sliepkami je zložením jednou z najbližších a najpodobnejších tej v ľudskom tele. Čo z toho vyplýva? Že je jednou z najprospešnejších pre rast svalov. Skonzumovaním len samotného bielku sa ukrátiš o kvantum živín a prijmeš len cca polovicu bielkovín.

 

Rozprava o vajciach: Zaslúžia si svoju zlú reputáciu?

 

A čo žĺtky?

Vaječné žĺtky sú jedným z najbohatších zdrojov na živiny, antioxidanty a vitamíny na planéte! Toto "jedlé slnko" taktiež obsahuje 90 percent železa, fosforu, vápnika, zinku, vitamínov B6B12 z celého vajíčka. Ďalej má v sebe vitamíny A, D, E, zdraviu prospešné omega-3 mastné kyseliny a veľa iných. Priaznivo pôsobia na hladinu cholesterolu a sú prevenciou pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Vaječné žĺtky sú tiež bohatým zdrojom niektorých ďalších zaujímavých živín, ako je cholín, luteín a zeaxantín.

Cholín je nevyhnutný pre kardiovaskulárne a mozgové funkcie. Zvýšená konzumácia môže znamenať menšie riziko zápalov, srdcových chorôb, cukrovky, Alzheimerovej choroby atď..

Luteín a zeaxantín sú hlavné antioxidanty vo vajíčku. Ochraňujú oči a znižujú riziko vzniku makulárnej degenerácie.  Mohli by sme ale povedať, že existujú dôvody, prečo vyhadzovať vaječné žĺtky. Nie je to kvôli ničomu inému, než tomu, o čom by mal mať každý aspoň približný odhad – kalórie. Ak niekto počas diéty (kalorického deficitu) chce okresať množstvo tukov z kalorického príjmu, jednoducho žĺtka, aj keď nie všetky, vyhodí preč. Ušetrí tým kalórie, pričom prijme aspoň nejaké bielkoviny z bielka. Keď hovoríme o kalóriach, prejdime rovno k makronutrientom.

 

1 vajce má približne 84 kalórií, 6g bielkovín, menej ako 1g sacharidov, 6g tukov.

1 bielok má približne 17 kalórií, 4g bielkovín, 0g sacharidov, 0g tukov.

1 žĺtok má približne 52 kalórií, 2g bielkovín, menej ako 1g sacharidov, 5g tukov.

 

Rozprava o vajciach: Zaslúžia si svoju zlú reputáciu?

 

Surové vajcia: áno či nie?

Myslím, že túto tému nie je potrebné rozoberať až tak podrobne. Každý rozumný človek vie, že nemáme rok 1976 a éra Rockyho je za nami. Surové vajcia - nie! Výhoda pitia surových vajec je len v tom, že budeš vyzerať cool. Nevýhod je pochopiteľne viac. Jednak je to chuťovo odporné, no horšie je, že je tu potenciálny zisk salmonelózy. Konzumácia varených vajec je bezpečnejšia. Podľa jednej štúdie z roku 2002 je známe, že približne 2,3 milióna vajec z 69 miliárd je kontaminovaných salmonelou. To je približne 0,003% všetkých vajec a 661 633 prípadov ochorenia ľudí ročne. 

Okrem toho je tu riziko deficitu biotínu - koenzýmu/vitamínu, ktorý v našom tele plní niekoľko dôležitých metabolických funkcií. Surové vajcia obsahujú proteín zvaný avidín, ktorý sa viaže na biotín a zabraňuje jeho vstrebaniu v tele. Nežiaducimi nedostatkami deficitu sú kožné infekcie, záchvaty, rednúce vlasy a imunitné dysfunkcie.

 

Rozprava o vajciach: Zaslúžia si svoju zlú reputáciu?

 

Takže?

Ako vždy, tak aj teraz sa drž hesiel „z každého rošku trošku“ a „všetkého veľa škodí“. Zaraď vajcia a áno, aj žĺtka, do svojho pestrého a bohatého jedálnička, či už kvôli vitamínom, výhodám alebo rozmanitosti. Nenechaj si ujsť tak jedinečný dar zvieracej ríše, čím vajíčka určite sú. Zaslúžia si teda svoju zlú reputáciu? Rozhodne nie!

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: John Berardi, Ph.D., livescience, huffingtonpost Tagy: kalórie, vajce, vajcia, vitaminy, bielkoviny, tuky, omega3, zltok, bielok, aminokyseliny, vyhadzovat zltky
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.