Začínajúca značka dámskej bielizne vidí otázku udržateľnej módy z iného konca a ich snaha sa pomaly vypláca.
créeme = [kréme] po špan. ,ver mi’
Módna kultúra je populárna najmä kvôli svojej mnohotvárnosti a rôznym umeleckým vyjadreniam ale v roku 2017 zaujímajú ľudí prevažne dve veci. Buď je značka trendová alebo sa svojou tvorbou snaží zmierniť dopad celého módneho priemyslu na životné prostredie. Ideálny výsledok však nastáva vtedy, keď sa dizajn skĺbi v správnom pomere s ekológiou a jedným z takýchto prípadov je aj slovenská značka Créeme. Dve domáce návrhárky z VŠVU v Bratislave, Soňa Vidiečanová a Katarína Kobušová, sa totiž rozhodli prispieť svojou značkou k zlepšeniu životov každého z nás a pritom sa zamerali len na základné pravidlá formálneho obliekania a prirodzené vlastnosti ľudského tela.
"Nevieme kde vznikol mýtus, že pod biele oblečenie patrí automaticky biela bielizeň. Tá bielu ešte viac podporí a tým vzniká výrazný obrys bielizne, ktorú neprehliadneme. Telová podprsenka splynie s farbou pokožky a tým je ideálnou voľbou pod bielu blúzku. Správny typ podprsenky sa však ťažko určí jednoznačne a všeobecne. Je to individuálne podľa pracovnej pozície, jej náplne a hlavne osobnosti nositeľky."
Štúdiu témy dress code sa na škole venovala Katka a v spojení s otázkou neekologických textilných farbív tak vznikol samotný koncept značky. Bavlnu má totiž väčšina ľudí zafixovanú ako bielu látku, no v skutočnosti vyrastá z pôdy v hnedej, béžovej a zelenej farbe. V roku 2013 vyšla štúdia vo výskumnom ústave textilnej chémie Chemitex, kedy zobrali vzorky z trhu a zistili, že hlavne v spodnej bielizni sa nachádzajú karcinogénne látky, a že najhoršie je používanie výrazných farieb pretože v takýchto farbách sa vyskytujú ťažké kovy. Baby tak vytvorili nefarbenú organickú dámsku spodnú bielizeň a pánske tričká pod košeľu, ktoré majú medzinárodnú certifikáciu GOTS, čo je najvyššia certifikácia v módnom priemysle. Tá zaručuje, že bavlna je pestovaná ekologicky bez pesticídov a zároveň, že všetci pracovníci boli eticky zaplatení.
"Rozhodnutie otvoriť značku prišlo až keď som stretla Katku na VŠVU v Bratislave. Ona sa tak nadchla nad projektom, že sme začali tvoriť silný research a zistili sme, že tu fakt organická spodná bielizeň chýba. Celý vesmír sa spojil a prichádzali k nám informácie úplné samé, počúvali sme ženy ako im vadia kostice, alebo polyesterové podprsenky, či vychádzali rôzne štúdie. Preto sme hneď začali tvoriť identitu značky a dizajn podprseniek. V tom čaše sa konala aj súťaž na Sustainable fashion day počas Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, keďže sme boli v procese tvorby, tak sme sa skúsili prihlásiť a v marci tohto roku sme vyhrali najlepšiu S Brand."
Okrem plánov a niekoľkých produktov má Créeme už aj svoje prvé ocenenie na poli udržateľnej módy, spojenie s hnutím Fashion Revolution a spoluprácu so spoločnosťou Lubitsa Styling na workshope Ženské zbrane v office. Pre začínajúce značky je však najväčším cieľom rozbehnutie sériovej výroby a k tomuto kroku môžeš prispieť aj ty. Créeme funguje aktuálne ako startup a ak sa ti ich filozofia páči, okrem predobjednávky ich produktov môžeš prispieť k dosiahnutiu cieľu ľubovolnou čiastkou.
"Textilný materiál budeme vyrábať v Českej republike v obci Liptál. Chceme však podporiť hlavne lokálnu výrobu, vyrábať tak oblečenie na Slovensku a zároveň spolupracovať aj s firmou Zlatokov. Tá sa zaoberá výrobou šperkov či obrúčok a nám bude na zákazku vyrábať mosadzné komponenty (meď a zinok), ktoré sú upravené, tak aby mohli byť v každodennom kontakte s pokožkou a proti korózii kvôli praniu. Meď je podľa EU najvhodnejší kov, ktorý sa môže používať na kovové zapínanie. Kov využívame, pretože je to najlepší cirkulárny materiál práve kvôli tomu, že sa dá stále dookola taviť a vytvárať tak zakaždým nový tvar."