Poučia sa vôbec niekedy predajcovia rýchlej módy?
Ak sa pred zahraničné súdy dostane prípad týkajúci sa módneho priemyslu, je takmer isté, že niektorý z predajcov fast-fashion opäť kopíroval svoje domáce úlohy viac, než by bolo prípustné. Vykrádanie luxusných značiek a kopírovanie diel nezávislých umelcov sa totiž stalo neoddeliteľnou súčasťou dnešného sveta módy a najsmutnejšie je na tom to, že väčšina zákazníkov ani len netuší, ako svojou kúpou podporuje podobné správanie.
- Ktoré značky aktuálne kopíruje Zara, Bershka alebo New Yorker.
- Ako sa týmto predajcom darí oklamať zákony.
- V akom stave sú aktuálne bratislavské predajne fast-fashion.
- Ktoré fast-fashion kolekcie boli pre nás najväčším prekvapením a sklamaním.
V honbe za čo najväčším ziskom sú svetové módne značky nútené udržiavať krok s dobou a prinášať tak svojim zákazníkom všetky najnovšie trendy. Mnohé z nich však postupom času úplne zabudli na svoju vlastnú identitu a ich originálnu tvorbu tak úplne nahradili produkty, ktoré sa nasilu snažia byť cool.
Dizajnérske tímy predajcov ako Zara, H&M alebo New Yorker dokážu odpovedať na akýkoľvek módny trend v priebehu niekoľkých dní. Skôr, než sa tak pôvodným tvorcom podarí rozšíriť povedomie o svojich dielach medzi širokou verejnosťou, sú už stovky predajní fast-fashion po celom svete zaplavené rôznymi variáciami takýchto trendov. Vo väčšine prípadov sa však podarí korporátnym firmám nájsť diery v zákonoch a dizajnové prvky, farebné vyhotovenia alebo samotné siluety si tak môžu "požičať" úplne zadarmo.
Proces prijatia patentov, vytvárania ochranných známok alebo registrácie autorských práv môže v rámci módy trvať aj niekoľko rokov. Ak by sa teda módna značka rozhodla registrovať všetky svoje produkty, stálo by ju to stovky tisíc eur a pred kopírovaním by aj tak bola chránená až po schválení všetkých právnych dokumentov. Tým pádom sa tak na prehliadkové móla dostávajú niekoľkokrát za rok tisíce nechránených diel, ktoré len čakajú na to, aby boli kopírované.
Príklad ochrannej známky na ikonický motív značky Louis Vuitton, ktorá si v boji proti kopírovaniu musela registrovať všetky jednotlivé prvky svojho motívu a presne definovať jeho využitie.
Články o tom, ako fast-fashion značky kopírujú aktuálne trendy nie sú na našom webe žiadnou novinkou, no tentokrát sme sa vybrali priamo do ich predajní v bratislavskom nákupnom centre Central.
Zara
Španielska značka Zara sa na trhu etablovala ako jeden z mála predajcov, ktorý svojim zákazníkom dokázal priniesť oblečenie s nádychom luxusu za minimálne ceny. Mnohí ľudia tak dodnes považujú Zaru za prémiovú značku, ktorá je "niečo viac" než obyčajné H&M. Pravda však nemohla byť vzdialenejšia od reality, kedže Zara patrí v skutočnosti medzi tie najhoršie príklady rýchlej módy. Ich oblečenie sa dokáže doslova rozpadnúť po niekoľkých mesiacoch, ich továrne sa často stávajú príkladom neetického a neekologického správania a čo sa týka vykrádania luxusných značiek, Zara jednoznačne vedie pred konkurenciou.
Súdiac podľa prezentácie produktov alebo vzhľadu samotných predajní by si človek naozaj myslel, že Zara je synonymom luxusu. Úspech ich kolekcií je však takmer vždy založený len na kopírovaní a nájsť zaujímavý kúsok oblečenia, ktorý je originálnym dielom návrhárov Inditex je takmer nemožné.
Zara vs. Manolo Blahnik Allurasa Slingback Pumps
Zara vs. Versace Pillow Talk Pumps
Zara vs. Saint Laurent Wyatt Chelsea Boots
Zara vs. Aquazzura Optic Clear Tie Sandals
Zara vs. Celine V-Neck Pumps
Zara vs. Dsquared2 Rubber Logo Slides
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako v Bershke či New Yorkeri vedeli skopírovať kúsky od Balenciagy
- Kde nájdeš napodobeniny tenisiek od Louis Vuitton
- Ako pristupuje ku kopírovaniu box loga New Yorker
- Ktoré kúsky si obchody pripravili ako oficiálne spolupráce