Po návšteve niekoľkých predajcov rýchlej módy sme zistili, že vo svojich kolekciách opäť okopírovali prestížne módne domy ako Gucci, Balenciaga alebo Chanel.
Populárne a posledné roky veľmi vyhľadávané fast fashion reťazce ako Zara, H&M, Bershka, Mango, Pull&Bear či Forever 21 sú dobre známe tým, že vo svojich kolekciách pravidelne prinášajú hoci nie moc kvalitný, no zato primerane dostupný a príjemne vyzerajúci sortiment reflektujúci aktuálne módne trendy.
Práve kvôli cenovej dostupnosti v spojení s modernými dizajnmi, vzormi, farbami či strihmi oblečenia sa predajcovia tzv. rýchlej módy tešia veľkej obľube najmä zo strany mladých spotrebiteľov. Celé toto odvetvie je totiž postavené na myšlienke, že kúsky z prestížneho módneho móla by sa mali v nejakej forme dostať aj k tým „chudobnejším.“
To, že kolekcie vyššie spomenutých značiek sú takmer vždy estetické a neraz zodpovedajú súčasným módnym trendom zapríčiňuje najmä fakt, že v mnohých prípadoch vykrádajú práve popredné a luxusné módne domy či samotných renomovaných dizajnérov.
Zákon je na nich krátky
Vykrádať svetové značky sa im darí vďaka kopírovaniu návrhov na absolútnu zákonnú hranicu a ich následnej masovej výrobe a distribúcii v nižšej kvalite a z lacných materiálov. Poškodené módne značky sa pritom len ťažko domáhajú spravodlivosti, keďže ochrannú známku na každý jeden kúsok z kolekcie nemajú a autorské práva sa vzťahujú len na logo.
Taktiež sa neľahko dokazuje samotné plagiátorstvo aj v prípadoch, kedy fast fashion značky okopírujú len časť dizajnu, i keď mnohým módnym odborníkom je hneď jasné, odkiaľ čerpali inšpiráciu. Niektorí predajcovia navyše už v minulosti čelili aj obvineniam z tvorenia plagiátov.
Značky ako Zara a Forever 21, ktoré kopírujú dizajny najčastejšie a v najväčšom množstve, sa už niekoľkokrát ocitli na čiernej listine právnikov značiek patriacich pod francúzsky koncern Kering ako Gucci či Balenciaga, no vďaka mnohým medzerám v zákone a poľahčujúcim okolnostiam nebol proti nim vydaný doposiaľ žiadny závažný rozsudok.
Na ľavej polovici Gucci modely z prehliadky Fall 2015 Ready-to-Wear a na pravej ich lacnejší variant z niekdajšej ponuky Mango
Návšteva fast fashion predajní
Už v predošlých článkoch sme detailne analyzovali niektoré kúsky z vtedajšej ponuky reťazcov rýchlej módy, ktoré svojím vzhľadom pripomínali luxusné oblečenie svetových značiek. Dnes sme sa však rozhodli navštíviť jednotlivé predajne a zistiť, ako sú na tom ich kolekcie v súčasnosti.
Opäť sa nám podarilo nájsť množstvo napodobenín. Poväčšine išlo o obuv, či už letnú v podobe sandálov a espadriliek alebo klasických tenisiek, no nechýbali ani mikiny, bundy, šaty či svetre. Omnoho širšiu ponuku však nemajú jednotlivé obchody v kamenných predajniach, ale predovšetkým na oficiálnych e-shopoch. Pátrali sme po kopírkach aj tam a úspešne.
Okrem onlinu sme však skontrolovali hneď niekoľko kamenných predajní v rámci bratislavských obchodných centier. Najhoršie samozrejme dopadla Zara, no nezaostávali ani ďalšie značky ako Bershka, Stradivarius, Mango, Forever 21 či Pull&Bear.
Príjemne nás však prekvapil švédsky odevný gigant H&M, ktorý bol oddávna známy tým, že kopíroval veľa a často. V aktuálnej ponuke v predajni sme totiž nenašli žiaden okato okopírovaný prvok a na online sa nám podarilo objaviť „iba“ jeden kúsok, čo je výrazný posun dopredu.
Zara
Ako prvé naše kroky mierili do pravdepodobne najpopulárnejšieho a najvyhľadávanejšieho odevného reťazca Zara. Ten patrí pod spoločnosť Inditex Group, ktorej zakladateľom je španielsky miliardár a jeden z najbohatších ľudí sveta Amacio Ortega.
Zara sa vďaka svojej dostupnosti, ako aj trendovému oblečeniu v posledných rokoch dostala na pomyselný vrchol fast fashion. A niet divu. Jej kolekcie totiž vždy korešpondujú s aktuálnymi módnymi trendmi, a to najmä z toho dôvodu, že väčšina kúskov sú skrátka lacnejšie alternatívy ikonických a luxusných kúskov svetových módnych domov.
Hoci je takmer každé pánske oddelenie v Zare v rámci bratislavských predajní badateľne menšie od dámskeho, napodobenín sa nám tam podarilo nájsť omnoho viac. Tieto kúsky evidentne spotrebiteľov lákajú najviac, keďže sme sami boli svedkom toho, že práve tie si skúšalo a prezeralo väčšina ľudí.
Ako prvé nás zaujali čierne ponožkové sneakers s bielou gumenou podrážkou. Ide o akúsi modifikáciu dvoch ikonických modelov tenisiek – Balenciaga Speed Trainer a Vicious Runner z kolaborácie medzi Rickom Owensom a adidas, z ktorej vychádza najmä spomínaná gumená podrážka. Nemusíš byť ani znalec, aby ti došlo, že ide o viac ako len inšpiráciu.
Ďalším okopírovaným kúskom, na ktorý sme natrafili, boli tieto vinylové sandále na podpätku. Tie sa až nápadne podobajú na transparentný model Ciara od značky Ritch Erani NYFC. Taktiež si istú dávku inšpirácie zobrali aj zo sandálov z kolekcie Yeezy Season 6 od Kanyeho Westa.
Vľavo tričko so vzormi a podobizňou leoparda, aké používa Versace, v strede šľapky pripomínajúce typom písma a celkovým dizajnom opäť Versace a napravo dámske baleríny, v ktorých by niekto mohol vidieť dizajn topánok z kolekcie J'Adior.
Na Zara e-shope sme však toho našli omnoho viac:
Acne Studios Velocite vs. Zara koženka
Chanel espadrilky vs. Zara espadrilky
Ritch Erani NYFC Ciara vs. Zara vinylové sandále na podpätku
Gucci Flashtrek vs. Zara turistická obuv
Calvin Klein šľapky s kravím vzorom vs. Zara mules s podobným dizajnom
Giuseppe Zanotti Addy vs. Zara tenisky so zipsom
Chloé šľapky vs. Zara šľapky s kovovým detailom
Gucci Ace vs. Zara tenisky so stuhou na boku
Balenciaga Arena Low vs. Zara tenisky s razeným efektom
Chanel espadrilkové šľapky vs. Zara mules espadrilky
H&M
Naše ďalšie kroky smerovali do predajne najznámejšieho švédskeho predajcu rýchlej módy Hennes & Mauritz, ktorého väčšina populácie pozná predovšetkým pod skratkou H&M. Spoločnosť s dlhoročnou tradíciou počas svojho pôsobenia čelila mnohým kauzám, nielen v rámci plagiátorstva, no tiež bola obvinená aj z rasizmu kvôli neetickým nápisom na mikine.
Navyše sa značka minulý rok dostala aj do konfliktu so sprejermi a graffiti umelcami z celého sveta po tom, čo označila tento druh street artu za vandalizmus. Hnev niektorých predstaviteľov tejto pouličnej subkultúry sa napokon prejavil aj na mnohých zničených a posprejovaných predajniach.
Odvtedy H&M takpovediac „seká dobrotu“ a snaží sa, aby si verejnosť už nijako nepohnevala. Keďže bol však švédsky gigant často označovaný ako jeden z najväčších plagiátorov, chceli sme sa presvedčiť na vlastnej koži, ako je na tom dnes.
Napočudovanie sa nám v kamennej predajni podarilo nájsť iba jeden kritický kúsok, a to tenisky v pánskom oddelení na poschodí. Ide o napodobeninu najzákladnejšieho farebného prevedenia modelu Vans Authentic. Aktuálna kolekcia H&M je však podľa nášho názoru pomerne fádna a nezaujímavá, čo platí pre obe oddelenia.
Kauza z roku 2017, kedy H&M okopírovalo flame logo od skateboardovej značky Trasher. Tá sa k tomu však patrične vyjadrila.
H&M sa na rozdiel od svojich priamych konkurentov z Inditexu poučilo, čo deklaruje aj fakt, že v aktuálnej kolekcii sa nám podarilo objaviť len pár napodobenín. Okrem tenisiek v predajni sme natrafili na oficiálnom e-shope aj na čiernu mikinu s ironickým nápisom ORIGINAL, ktorý sa až nápadne podobá na sveter od francúzskeho módneho domu Balenciaga.
Balenciaga Allover Logo sveter vs. H&M predĺžená ORIGINAL mikina s kapucňou
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktorým luxusným domom sa Forever 21 inšpiruje najviac
- Kvôli čomu nás SBS takmer vyhodila z Pull&Bear
- Ako Mango okopírovalo značnú časť kolekcie Gucci
- Ktorá fast fashion značka čelila obvineniam z plagiátorstva
- Ako vyzerá napodobenina ikonického modelu Balenciaga v podaní Stradivariusu