21. februára 2019, 16:17
Čas čítania 3:02

Ako si vycvičiť draka 3 je nádherným animákom, pri ktorom si poplačeš a zároveň sa aj nasmeješ (Recenzia)

Zdroj: Universal Pictures/DreamWorks Animation
FILMY A SERIÁLY HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 3

Režisér a scenárista Dean DeBlois to zvládol aj do tretice a sériu How to Train Your Dragon zakončil explóziou emócií.

Prvé dva filmy zo série How to Train Your Dragon patria bezpochyby k tým najlepším a najkrajším animákom 21. storočia. Dobrodružstvá mladíka Štikúta a jeho draka Bezzubého (alebo Hiccupa a Toothless, ak preferuješ originálne verzie mien) som si zamiloval hneď na prvý pohľad a veľmi rád sa k nim pravidelne vraciam.

Ako veľký fanúšik týchto animákov som sa teda po oznámení tretej časti s podtitulom The Hidden World ohromne tešil, a to aj napriek skutočnosti, že film nie je iba záverom trilógie, ale aj definitívnym koncom celého dračieho sveta, vrátane seriálov. No a hoci v našej realite ubehlo medzi dvojkou a trojkou až necelých päť rokov, na vikinskom ostrove s názvom Berk to bol rok iba jeden. Štikút je stále náčelníkom a po boku svojho okrídleného parťáka pokračuje v naplnení sna o mierumilovnej dračej utópii.

Spoločne s priateľmi tak aj naďalej oslobodzuje zajatých drakov a dáva im nový domov práve v Berku, ktorý sa kvôli tomu postupne preplňuje, čo neunikne pozornosti neľútostného lovca Grimmela. A takto nejako začína finále jednej veľkolepej animovanej ságy. Finále, ktoré diváka v mnohom očarí aj napriek tomu, že je po kvalitatívnej stránke najslabším dielom trilógie.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)
Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia) Zdroj: Universal Pictures/DreamWorks Animation

Prvé dve časti jednoducho nastavili latku príliš vysoko, no ako som už naznačil, How to Train Your Dragon: The Hidden World dokázalo bez väčších problémov naplniť takmer všetky moje očakávania a dopriať mi v kine ďalší úžasný zážitok. Iste, veľkú rolu v tomto prípade zohráva aj moja obrovská láska k dračím animákom, vďaka ktorej som pri niekoľkých nedostatkoch trojky ochotný privrieť oči o čosi viac. Nič to ale nemení na skutočnosti, že ide o jeden výborný záverečný diel.

Ten totiž hneď na prvý pohľad zaujme špičkovou vizuálnou stránkou, ktorá vyráža dych. Či už ide o dizajn filmového sveta, postáv alebo jednotlivých drakov, tvorcovia odviedli prvotriednu prácu a posunuli originalitu aj kvalitu animovaného spracovania na ďalší level. Nádhera! Snímka je navyše krásne nasnímaná a ponúkne mnoho nápaditých kamerových záberov, takže pri jej sledovaní neraz nadobudneš pocit, ako by si namiesto počítačom vygenerovaných obrázkov sledoval akciu v reálnom prostredí.

Dal by som ruku do ohňa za to, že v tom má prsty oscarový kameraman Roger Deakins, ktorý aj tentokrát na projekte spolupracoval ako vizuálny konzultant. A keď si k tomu pripočítame ešte ďalší fantastický soundtrack od Johna Powella, môžeme absolútne v pohode hovoriť o audiovizuálnej dokonalosti. Talentovaný hudobný skladateľ sa opäť predviedol vo výbornom svetle a okrem nezabudnuteľnej ústrednej témy a jej variácií znova prispel aj niekoľkými novými a naozaj kúzelnými hudobnými motívmi.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)

Čo sa samotného príbehu týka, najväčší dôraz je aj tento raz kladený najmä na vzťah Štikúta a Bezzubého. Ten si tak prejde ďalším zaujímavým vývojom, pričom dôležitú úlohu v ňom zohrá práve Light Fury, teda samička toho istého druhu ako Bezzubý, ktorý sa do pôvabnej bielej dračice okamžite zaľúbi, z čoho vzíde množstvo veľmi citlivých aj zábavných momentov (scéna s dvorením je super).

Bezzubý sa navyše v prítomnosti Light Fury veľmi rýchlo zmení z obávanej alphy na roztomilého a nemotorného tínedžera, ktorý sa chce samičke za každú cenu zapáčiť. Ich romantická linka a vzájomná interakcia sa tak podarili na jednotku. Nie je to však iba o nich. Okrem vyššie spomínaného Štikúta totiž dostanú priestor aj ďalšie ľudské postavy. Niektoré z nich sú dôležitou časťou príbehu, iné majú zasa na starosti výhradne humor, no v drvivej väčšine si ich prítomnosť na plátne užiješ.

Asi jedinou výraznou výnimkou je záporák Grimmel, ktorý je pomerne nudnou postavou s nedostatočne prepracovanými motiváciami. Dalo by sa povedať, že je vo filme prítomný iba kvôli tomu, aby staval hrdinom do cesty prekážky a posúval dianie vpred. Taký Drago z dvojky bol napríklad neporovnateľne lepší.

A hoci musím uznať, že forma tentokrát častokrát prevyšovala obsah, tých niekoľko záverečných minút predstavovalo čistú a nefalšovanú explóziu emócií, na ktorú sa fanúšik série nedokáže pripraviť dopredu, aj keď už počas sledovania vie, ako to približne skončí.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)

Bez nejakého zbytočného zachádzania do detailov tak prezradím len toľko, že sa na mojej tvári striedal široký úsmev so slzami na krajíčku a v srdci zasa pocit šťastia so smútkom.

Režisér a scenárista Dean DeBlois to teda dokázal aj do tretice a doručil ďalší nádherný animák zo série How to Train Your Dragon. V rámci príbehu sa síce predošlým dvom nevyrovná, no po remeselnej a audiovizuálnej stránke ide dokonalý zážitok, ktorý rozhodne stojí za to vidieť na veľkom plátne.

Pre mňa ako nadšenca tejto ságy išlo o veľmi dôstojné vyvrcholenie jednej skvelej trilógie. Pokiaľ však k tejto látke nemáš až taký blízky vzťah, aby si snímke občas dokázal odpustiť nejaký ten nedostatok, je pravdepodobné, že si z mojich deväť bodov z desiatich čo-to odpočítaš.

0/10